Audi A4 b6 ujellus voimansiirrosta (6v man)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

Audi A4 b6 ujellus voimansiirrosta (6v man)

ViestiKirjoittaja weke » 7.11.2013 12:47

Moro,

A4 1.8t etuveto ujeltaa (6 vaihteinen manuaali). Ajettu vasta noin 115tkm.

Vähän sellainen sähköporamainen ääni. Taajuus muuttuu nopeuden mukaan, ei kierrosten. Kytkimen painaminen ei vaikuta, eikä se mikä vaihde on päällä. Vaihdekepistä kun ottaa kiinni ja vähän kampeaa sivuun niin saa sen äänen kuuluvaan vielä hieman selkeämmin. En usko että on pyöränlaakeri, käänteleminen ei vaikuta ääneen ollenkaan. Ääni kuuluu mielestäni enemmän repsikan puolelta (edestä luonnollisesti).

Eli luultavasti laatikossa/voimalinjassa joku laakeri menossa?

Kokemuksia ja ajatuksia kaipaillaan mikä voisi olla vikana.. tai tietoa mikä noissa laatikoissa menee, jos on mennäkseen.. poskilaakerit?

Toni

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 7.11.2013 22:29

mä lähtisin silti veikkaamaan sitä pyöränlaakeria, kuulosti samalta ku itellä ku oli laakeri valmis.

Jagetsu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 18.2.2014 17:18

ViestiKirjoittaja Jagetsu » 18.2.2014 17:21

Itselläni Audi A4 1.8t b6 (bex) -04, etuveto, 6 -vaihteinen manuaali, ajettu 179tkm. Aivan täysin samanlaiset havainnot.

Kellään tietoa mikä mahtaa olla kyseessä?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 18.2.2014 18:01

Eturengas ilmaan tunkilla ja käsipelissä pyöritellä rengasta ihan ekana. Jos selvärallatus kuuluu niin sen pystyy paikantamaan tuleeko se siinä pyörän laakerista, vai tasauspyörästön/lootan puolelta. Pitää kädellä kiinni vaikka iskarin varresta niin tuntee väriseekö se.
Tuossa oli yksi passatti 6v askilla joka piti aivan edellämainittua ääntä, ainut mikä tuntu vaikuttavan ääneen oli nopeus, alkoi kuulumaan vasta taajamanopeuden jälkeen ja hävisi muun melun alle sitten maantiellä.
Nosturille nostettuna ja vaihteella renkaita pyörittäessä ilmassa kuulu kohtuullisen selvä rallattava ääni askin puolelta.
Ekana käytettiin auki tasauspyörästö, jonka saa auki ilman vaihteiston irrottamista autosta ja samalla uusittiin tasauspyörästön poskilaakerit.
Ääni ei korjautunut sillä ja pienen pohtimisen jälkeen päädyttiin purkamaan asti ja katsomaan mitä se oli syönyt. (kysyin tehdaskunnostettua FRK-koodilla olevaa askia ja hintaa olisi ollut ruotsista 2.3k€)
Lootan aukasussa paljastu kaksikin rikkinäistä laakeria, toinen neulalaakeri josta oli oletettavasti hirttänyt neula ja kulunut kantikkaaksi ja toinen laakeri oli se pinionakselin iso kuulalaakeri josta oli mennyt laakeripinta rikki, siksi se vihelti.
Koko aski laakeroitiin uusilla laakereilla ja laakerit makso jotain vähän alta 700e ja työtä päälle sitten sopivasti...
Uudelleen laakeroinnin jälkeen katosi kaikki vihellyksen/jurinat ja autolla on rullattu nytten yli 100tkm lisää.
Silloin kaivelin netistä tietoa, että noita frk-koodilla olevia askeja on porsinut paljon -02. -03 ja- -04 valmistetuista konsernin autoista, niin audista ja volkkarista. Kaikki alta 200tkm ajettuja, käyttövoimasta riippumatta. Tuota askia on ollut niin 1.8t, 1.9tdi ja vinkkelikoneiden perässä ja kaikki etuvetoversioita.
Liekkö ollut taas joku alihankkijan laatumoka laakeriin...

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

ViestiKirjoittaja weke » 18.2.2014 18:30

Moro,

palataanpa tähän asiaan. Mulla on nyt autolla ajettu noin 123 tkm ja ääni on todella huomattava, eikä peity moottoritievauhdissa enää taustamelun alle.. En ole enää tuolla autolla duunimatkaa (motari) ajanutkaan hetkeen aikaan, koska en kehtaa/uskalla :-)

Vaihdatin laatikkoon öljyt (Redline), ei vaikutusta.

lopputulos on se, että tilaan luultavasti ruotsista kunnostetun laatikon toimitettuna Turun satamaan ja käyn hakemassa. Hintaa tulee 1500€. Käytetyn laatikon saisi vähän edullisemmin, mutta en uskalla ostaa.

Tuskin tuota nykyistä kannattaa ruveta purkamaan/korjaamaan, taitaa tulla vähintään saman hintaiseksi kuin kunnostettu laatikko ellei itse tee ja sitä en rupea tekemään.


Mulla laatikon tyyppi on muuten HES ja myös ainakin GEA käy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa