Pimeät illat lähestyvät jälleen ja ties mitä vaaroja se tuo tullessaan, joten päätinpä hankkia autooni lisäpitkät. Valojen malli on jo päätetty ja asennustarvikkeet metsästetty, mutta sitten iski tenkkapoo; kytkentä.
Eli releellä kytkemiseen löytyi kyllä ohjeet, mutta miten semmoinen vaihtoehto, että vetäisi suoraan akulta virrat valoille? Eli plussa plussaan ja miinus miinukseen, sulake ja kytkin plussapiuhaan ja kytkin kabiiniin ja avot? Onko jotakin mikä estää tuon toteutuksen? Tai onko jotakin syytä miksi releellä toteutus olisi parempi?
Lisäpitkien kytkeminen
Valvoja: ffp jäsenet
Lisäpitkän pitää syttyä ja sammua yhdessä auton omien pitkien kanssa, eli ajattelemasi tapa on myös laiton. Kytkin jolla lisäpitkät voidaan ottaa kokonaan pois käytöstä on sallittu ja jopa suositeltava.
Lisäksi virran kierrättäminen kabiinin puolelta myös lisää tarpeettomasti jännitehäviöitä, eli siis pienentää valotehoa.
Tee seuravasti:
-lisävalojen miinus auton runkoon, akkukin käy. Hyvä kontakti on avainsana.
-plussa akusta releen läpi lampuille, muista sulake heti akun viereen!
-auton omalta kaukovalolta ohjaus releen kelalle
-releen maa-johto kabiiniin kytkimelle ja kytkimen toisesta navasta auton runkoon
....ja se onkin sitten valmis.
Kytkimestä saat tarvittaessa lisäpitkät pois (esim. sumussa tai lumipyryssä voi olla paljon parempi ajaa vain auton omilla pitkillä)
Lisäksi virran kierrättäminen kabiinin puolelta myös lisää tarpeettomasti jännitehäviöitä, eli siis pienentää valotehoa.
Tee seuravasti:
-lisävalojen miinus auton runkoon, akkukin käy. Hyvä kontakti on avainsana.
-plussa akusta releen läpi lampuille, muista sulake heti akun viereen!
-auton omalta kaukovalolta ohjaus releen kelalle
-releen maa-johto kabiiniin kytkimelle ja kytkimen toisesta navasta auton runkoon
....ja se onkin sitten valmis.
Kytkimestä saat tarvittaessa lisäpitkät pois (esim. sumussa tai lumipyryssä voi olla paljon parempi ajaa vain auton omilla pitkillä)
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Alles klart! Jo on mahdottoman asiantuntevaa porukkaa täällä, kiitoksia! Jos joku vielä tietää minkä värinen on Golf 4:n pitkien plussapiuha, niin ei tarvitsisi edes käydä yleismittaria hakemassa lainaan :D
E. Löytyi hyvä sivu erilaisiin sähkövermeisiin yms.
E. Löytyi hyvä sivu erilaisiin sähkövermeisiin yms.
http://web.mit.edu/dennis/www/vw/
Viimeksi muokannut MkIV, 10.9.2013 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kytkin jolla lisäpitkät voidaan ottaa kokonaan pois käytöstä on sallittu ja jopa suositeltava.
Eikä pelkästään suositeltava vaan PAKOLLINEN.
Eli lisäkaukovalot saavat toimia ainoastaan yhtäaikaa kaukovalojen kanssa. Lisäksi ne tulee olla sammutettavissa erikseen...
Kiinnostaisi itseäkin että missäs löytyy tällainen sääntö? Borassa ollut jo 7 vuotta lisäpitkät keulalla eikä ole kertaakaan ollut mainintaa katsastuksessa kuin ei ole erotuskytkentää. Miksi lisäpitkät ei saisi palaa jos auton omat pitkät palaa? En itse keksi mikään syy...
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Eikä pelkästään suositeltava vaan PAKOLLINEN.
Sen tarkemmin en ole pykäliin perehtynyt. Vuosia takaperin vain eräs katsastus-setä näin totesi leimalla, kun eräästä väliaikais kulkineesta tuo katkaisija välistä puuttui.
No kuitenkin, pykälissä tai ei niin kannattavaa se on ainakin laittaa. Kovalla sumulla/lumisateella ajaessa kunnon lisävalot tekevät eteen "seinän", mutta pitkillä vielä näkisi paremmin kuin lähivaloilla...
Ja nykyisin xenonien yleistyessä, säästää enemmän liikennöidyillä teillä polttimoita/ballasteja kun ei jokaisen muutaman sekunnin takia tarvitse xenon-lisävaloja väläytellä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 29 vierailijaa