Onko joku omatoimisesti yrittänyt korjata tuota hyvin yleistä mätäpesäkettä?
Eli ruosteinen vaakasauma. Omassa ruoste on hyvin vähäistä, mutta ei meinaa keksiä miten tuon korjaisi ennen kuin näkyy ulos. Kilven oikealla puolen siis löytyy pieni ruosteviiva joka näkyy altapäin. Kontin sisällä pientä pintaruostetta parissa kohdassa.
Miten toimisi, jos leikkaisi sisäkautta toisen päällekkäin olevista pelleistä pois? Näin näkisi onko ruoste edennyt lasersaumaan asti? Kokemuksia, ideoita?
Varmasti tuosta eroon pääsee kun leikkaa koko sauman pois, mutta se vaatii koko luukun ylimaalauksen ja on suht työläs. Auto pitää olla ajettavissa.
Ja ei mene takuuseen. Auto on käynyt avk:lla keulan takia. Arvatkaa tympiikö kun kyseessä -09 auto.
Touran ruosteinen takaluukku, miten korjata?
Valvoja: ffp jäsenet
Poista ainakin lisäveden pääsymahdollisuus luukkuun suolistamalla takalasinpyyhin ja tukkimalla lasi "dummyllä". Se vesi kun huilaa lasin läpi ja se vuotava tiiviste taitaa olla tuon ruostumisen pohjimmainen syy. Minulla ainakin oli ikkuna sisältä suht kurainen kun tiivisteen läpi oli vesi valunut luukun sisäpinnalle, siitä kilpivalosyvennyksen päälle ja saumaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg362378
Miten nuo ruosteeseen tarttuvat kotelosuojat ym. aineet toimii jos sauma on tiivis?
Tässä omat kuvani aiheesta:
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran1.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran2.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran3.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran4.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran5.jpg
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg362378
Miten nuo ruosteeseen tarttuvat kotelosuojat ym. aineet toimii jos sauma on tiivis?
Tässä omat kuvani aiheesta:
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran1.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran2.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran3.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran4.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran5.jpg
Nyt on konttia fixailtu. Ei täydellistä korjausta, mutta kokeiluluontoinen.
1. kuivatin luukkua ilpon puhalluksella vuorokauden
2. raotin vaakasaumaa sisäpuolelta lähes koko matkalta
3. teräsharja laikalla poistin kaiken irtonaisen ruosteen
4. dremelillä poistin kiinteämmän ruosteen
5. ulkupuolelta poistin maalin ainoastaan vauriokohdasta
6. hitsasin yhden pisteen revenneeseen lasersaumaan
7. puhdistin, kittasin ja maalasin tarvittavat alueet kynäruiskullla
8. ruiskutin kotelosuojaöljyä saumoihin kovalla paineella
9. paineilmalla puhalsin suoja-aineen syvemmälle
Kohta 8. ja 9. uudestaan
8. painoin pellit takaisin yhteen
9. injektioneulalla ruiskutin kotelosuojaa vielä joka kohtaan sauman sisään
10. äänieristin kontin bilteman vaimennuslevyllä
11. vielä kotelosuojaa äänieristeiden yläreunoihin, jos vesi valuu niiden päälle vielä jostain systä
Samaan syssyyn sitten ruiskutin kiveniskumassat kaikkiin pyöräkoteloihin ja kaariin. Ei uskos missä kunnossa -09 auton takaiskarintolpan yläpään kiinnitykset jo voi olla. Ruosteet ja kuplivat maalit pois. Pintaan kalvo kotelosuojaa ja sen päälle kiveniskumassaa. Kotelosuojaa sitten vielä joka reiästä....
Jos tuo nyt näyttäisi kestävän, niin ruiskutan kontin kokonaan uusiksi väriin.
Mitenkäs tuo lasinpesijä purkeentuu ehjänä pois, jotta voisi tutkia noita läpivientikemeja tarkemmin mistä ne vuotavat?
1. kuivatin luukkua ilpon puhalluksella vuorokauden
2. raotin vaakasaumaa sisäpuolelta lähes koko matkalta
3. teräsharja laikalla poistin kaiken irtonaisen ruosteen
4. dremelillä poistin kiinteämmän ruosteen
5. ulkupuolelta poistin maalin ainoastaan vauriokohdasta
6. hitsasin yhden pisteen revenneeseen lasersaumaan
7. puhdistin, kittasin ja maalasin tarvittavat alueet kynäruiskullla
8. ruiskutin kotelosuojaöljyä saumoihin kovalla paineella
9. paineilmalla puhalsin suoja-aineen syvemmälle
Kohta 8. ja 9. uudestaan
8. painoin pellit takaisin yhteen
9. injektioneulalla ruiskutin kotelosuojaa vielä joka kohtaan sauman sisään
10. äänieristin kontin bilteman vaimennuslevyllä
11. vielä kotelosuojaa äänieristeiden yläreunoihin, jos vesi valuu niiden päälle vielä jostain systä
Samaan syssyyn sitten ruiskutin kiveniskumassat kaikkiin pyöräkoteloihin ja kaariin. Ei uskos missä kunnossa -09 auton takaiskarintolpan yläpään kiinnitykset jo voi olla. Ruosteet ja kuplivat maalit pois. Pintaan kalvo kotelosuojaa ja sen päälle kiveniskumassaa. Kotelosuojaa sitten vielä joka reiästä....
Jos tuo nyt näyttäisi kestävän, niin ruiskutan kontin kokonaan uusiksi väriin.
Mitenkäs tuo lasinpesijä purkeentuu ehjänä pois, jotta voisi tutkia noita läpivientikemeja tarkemmin mistä ne vuotavat?
Kumitiivisteet niissä falskaa takalasinpyyhkimissä. Purku lähtee irroittamalla se pyyhin akselistaan, joka tosin voi olla varsin kiinteästi kiinni jo varressa. Silloin ei oikeastaan auta kuin väkivalta. :P
Omasta taisi loppuviimein jokin sikamassa olla korjauskerralla N+1 kun sai sen läpiviennin tiiviiksi...
Omasta taisi loppuviimein jokin sikamassa olla korjauskerralla N+1 kun sai sen läpiviennin tiiviiksi...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa