jetta 1.6d moottorin vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jetta D
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2013 9:49

jetta 1.6d moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja jetta D » 10.6.2013 10:26

Eli tarkoitus olis vaihtaa jettaan 1.9 td moottori(AAZ)

Kaikkee epämäärästä on tullu luettua mut tarttis vaan tarkemmat tiedot.

-moottorin kannakkeet suurin piirtein samat?
-sähköt passaa melko hyvin kun on alun perin tuo 1.6d?
-vetarit?
-saako alkuperäsen laatikon passaahan AAZ:aan vai onko fiksumpi hommata koko paketti
-ja leimalle tarttee laittaa mitä? Jarruista on ollu puhetta että tossa 1.6d on liian pienet?
-onko merkitystä minkä ikäsestä sen AAZ:n ottaa?

Ja auto tosiaan vm:88

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 11.6.2013 12:44

Oli tarkoitus olis vaihtaa jettaan 1.9 td moottori(AAZ)

Kaikkee epämäärästä on tullu luettua mut tarttis vaan tarkemmat tiedot.

-moottorin kannakkeet suurin piirtein samat?
-sähköt passaa melko hyvin kun on alun perin tuo 1.6d?
-vetarit?
-saako alkuperäsen laatikon passaahan AAZ:aan vai onko fiksumpi hommata koko paketti
-ja leimalle tarttee laittaa mitä? Jarruista on ollu puhetta että tossa 1.6d on liian pienet?
-onko merkitystä minkä ikäsestä sen AAZ:n ottaa?

Ja auto tosiaan vm:88


Vastauksiin vaikuttaa jonkin verran tekniikan luovuttaja. olisiko uusi laatikko 020 vai 02A? Jarrulevyjen vaihto 12 mm paksuihin (vapari-dieselissä 10 mm) on jarrujen osalta minimi. Satulat ja navatkin ovat erilaiset 12 mm jarrujen kanssa, mutta männän halkaisija on sama. Et en tiiä kannattaako tai tarvitseeko ruveta napoja vaihtamaan, jos ei sitten halua siirtyä suoraan jäähdytettyihin levyihin.

Ja hakua vaan... esim
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=140536&highlight=
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=168110&highlight=

EDIT: Otetaanpas ajan kanssa vähän yksityiskohtaisemmin. Alla siis huomioitavia asioita.

1) Luovutttaja-auto.
Helpoimpia ovat Seat Toledo 1L ja Golf3/Vento, Passat 35i vähän hankalampi. Audi 80 B4:stä ei itselläni oo tarkkaa käsitystä, mutta ihan heittämällä ei pitkittäinen moottori istune Jettaan. Ensiksi mainituissa luovuttajissa on vaihdelaatikko tyyppiä 020, eli sama kuin nykyisin Jetassasi, Passatissa taas 02A, jossa on vaijerikeppi ja hydraulikytkin. Audissa taas on kone pitkittäin, kuten jo mainittu.

2) Moottorin kannakkeet käyvät em. helpoista luovuttajista suoraan. Passatista en ole varma, mutta kannakkeet voi ottaa vanhasta koneesta.

3) Sähköt käyvät. Anturien liittimet ovat uudemmissa erilaiset kuin -88 Jetassa, joka on ns. vanhemmilla sähköillä (CE1). Voi vaihtaa liittimet tai ottaa anturit vanhasta koneesta. 1995 (?) tuli kaikkiin moottoreihin ajonesto, jonka joutuu disabloimaan jollakin hienosäätömoskalla. Samoihin aikoihin on siirrytty solenoidilla toimivaan kylmäkäynnistysavustimeen. Uudemman pumpun saa kuitenkin toimimaan vaijerilla helposti. (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=140536&highlight=)

4) Vetarien yhteensopivuus riippuu siitä, haluatko vaihdelaatikoksi 020:n vai 02A:n. Ensiksi mainitun kanssa toimivat vanhat vetarit, kunhan vain sisänivelien laipat ovat oikeankokoiset. Useimmissa AAZ:n kavereina esiintyvissä laatikoissa on 100 mm laipat, 1,6 D:n kanssa taas todennäköisesti 90 mm. Laipat voi ottaa vanhasta laatikosta. 100 mm laippojen käyttöä ei voi suositella sikäli, että vaihdelaatikon asennus hankaloituu jonkin verran verrattuna 90 mm laipoilla varustettuun laatikkoon. Laippojen kokoja ja välityksiä voi katsella tuolta http://www.brokevw.com/020ratios.html

Jos vaihdelaatikoksi tulee 02A, niin suoraan sopivia vetareita saa TDI-Toledoista. Muissa ei tietääkseni ole täsmälleen vastaavia. Viisaammat korjatkoot.

5) Pakoputkea voisi päivittää. 1,6 D:ssä on muistaakseni 45 mm putki, kun 1,6 TD:ssä on 54 mm.

jetta D
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2013 9:49

ViestiKirjoittaja jetta D » 11.6.2013 22:51

no helevetti! Kiitoksi paljon :D

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 12.6.2013 9:55

Sen verran vielä, että hehkurele kannattaa napata tekniikan luovuttajasta. Itselleni tuntemattomasta syystä 1,6:n hehkureleellä aaz hehkuttaa tosi pitkään. Lisäksi suosittelen siirtymään td:n syyläriin, joka on noin 10 cm leveämpi kuin vaparin, mutta menee heittämällä paikalleen.

jetta D
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2013 9:49

ohjaustehostin....

ViestiKirjoittaja jetta D » 24.6.2013 20:36

vaihtoauto vielä hakusessa......
semmonen tuli tosiaan ohjaustehostimesta mieleen että jos sen myllyn vaihdan niin mites ohjaustehostin siinä samalla? et venton raidetanko ei varmaan mee jettaan? Saako jostakin tiheämmän tangon? ja saanko toimimaan pelkällä tangon vaihdolla? kyselyikä.... :)

Korpela
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.4.2011 19:40

ViestiKirjoittaja Korpela » 6.7.2013 12:46

Ventosta menee kaikki heittämällä.. Paitsi että joudut jettan raidetankot laittaan.. Ventossa tais olla 3 cm liian pitkät jettaa verrattuna.. Muuten ainakin sain omaa jettaani kaikki ohjaustehostimen sydeemit sopii helpolla ;D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa