Päivitetäänpäs tätäkin kun edellisestä kerrasta näyttää olevan vuosia. Kuvat ovat hävinneet ja osa kalustostakin vaihtunut.
Uskollinen palvelija 3BG Passat tuli loppu kesästä tiensä päähän. Rapiat 647tkm jäi loppulukemaksi mittariin. Motti avaamaton, turbo ja laatikko alkuperäiset jne. Eräs elokuinen iltapäivä hyytyi vain motarin varteen, eikä suostunut enää käynnistymään. Vikaa en yrityksistä huolimatta paikan päällä onnistunut paikallistamaan. Vielä ei siihen luovutettu vaan auto hinattiin korjaamolle tarkempaa tutkimista varten. Syy ja karu sellainen paljastui nopeasti. Jakohihnasta puuttui hampaat noin 15 cm matkalta. Jotain oli siis mennyt koneessa hetkellisesti solmuun. Ihmekös tuo kun kone ei enää käynnistynyt vaikka pyöri startilla normaalisti. Pajalla tuumattiin yksissä tuumin, ettei näin paljon ajettua konetta kannata enää alkaa korjaamaan vaan ainut ”järkevä” vaihtoehto olisi koko koneen vaihto vähemmän rullattuun. Laskeskelin ja pähkäilin muutaman viikon ajan mitä tehdä ja lopulta tulin siihen tulokseen ettei autoa enää elvytetä liikenteeseen vaan seuraava ja viimeinen matka on Kuusankoski. Vaikka luopumispäätös reilun 10 vuoden ajan perheen ykköskulkineena palvelleesta Passatista ei ollut helppo, oli se ainut järkevä. Laskeskelin että moottorin vaihdon lisäksi autoon olisi täytynyt tehdä remonttia lähes parin tonnin edestä. Lisäksi auto oli juuri jäämässä ”ylimääräiseksi käyttikseksi”. Passatin osalta täytyy loppuun kuitenkin todeta, ettei itselläni ole toistaiseksi ollut yhtä hyvää ja luotettavaa autoa.
Mitäs sitten tulikaan tilalle. Kai alitajunnan aavistuksia tai jotain, mutta uuden käyttiksen hankinta oli jo loppusuoralla kun Passatti yllättäen lopetti toimintansa. Uusi auto oli nimittäin rantautumassa Hangon satamaan seuraavana aamuna. Tai ehkäpä Passatti aavistikin tämän ja totesi jääneensä kakkoseksi;) Niin tai näin, tälläinen sieltä rantautui:



Audi A8 D4
- vm 2012
- 3.0TDI
- mittarissa 126tkm
- vanteina Audin alkuperäiset koossa 21”(kesä) ja 20”(talvi)
- varusteista mainittakoon säädettävä ilma-alusta, koko ruskeat nahkapenkit (edessä ilmastoinnilla, hieronnalla ja sähkösäädöillä), parkkitutkat ja -kamerat eteen ja taakse, kattoluukku, mukautuva vakkari, imuovet, sähkötoimiset aurinkoverhot taka- ja takasivulaseissa. Lisäksi keula on päivitetty S8-malliin.
Alunperin hakusessa oli Lang-malli, mutta omaan silmään ja kukkaroon sopivaa ei vaan Saksanmaaltakaan tuntunut parin viikon etsinnällä löytyvän. Nyt on takana jo reilut 20tkm ja hyvin on pärjännyt tällä normi mallilla. Kulkee kuin juna, on erittäin hiljainen ja kulutuskin on ollut yllättävän maltillinen. Vajaa kahdeksan litraa satasella seka-ajossa, josta suurin osa on moottoritietä.
TTS on edelleen perheen toisena käyttiksenä. Ympärivuoden. Tälle ei vuosien saatossa ole tarvinnut suurempia perushuoltojen lisäksi tehdä. Mitä nyt molemmat ikkunan vaijerit vaihdettu ja Haldex kertaalleen korjattu. Mittarissa nyt rapiat 150tkm.