Golf IV käsijarruvipu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JiiHietis
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.3.2013 23:52

Golf IV käsijarruvipu

ViestiKirjoittaja JiiHietis » 31.3.2013 0:30

Selasin kymmenet takajarrusatula ja käsijarru keskustelut, mutta en löytänyt apua omaan ongelmaani.

Tein juuri jarruremppaa -99 Golfiini. Vaihdoin jarrulevyt ja -palat, pari liukutappia tiivisteineen ja oikean puolen jarrusatulan. Kaikki tuntu sujuvan ihan hyvin ja homma onnistu ilman varsinaista ilmaamistakin, kun annoin vaan nesteen vuotaa ilmausruuveista reilut 5 min, täyttäen samalla säiliötä. Menin sit ja polkasin jarrua kerran tai pari (luultavasti sylinterit eivät vielä kerenneet aivan pohjaan) ja sitten nykäsin käsijarrua reippaasti muutaman kerran. Käsijarru tuntu melko löysältä ja menin taakse katsomaan tilannetta huomatakseni, että uudesta satulasta oli käsijarruvipu jäänyt puoleen väliin vaikka vaijeri oli löysällä. Vipu ei ollut jumissa vaan sen "nollakohta" oli vaihtunut ja se jousti "ilmeisesti jarruttikin hieman" molempiin suuntiin palaten keskikorkeudelle.

No otin satulan taas irti ja laitoin sen ruuvipenkkiin. Hetken vipua nitkuttelin molempiin suuntiin ilman mitään muutosta kuin, että jarrusylinteri tuli ulospäin. Otin sitten jarruvivun irti ja laitoin sen takaisin kiinni hammastuksilleen niin, että se oli topparissa kiinni. Penkissä vipu tuntui nyt toimivan. Eikun takasin ja samanlainen laiskanmiehen ilmaus onnistuneesti. Tällä kertaa polin sitten kunnolla jarrua, että sylinteri oli varmasti jarrupalassa kiinni ja palat levyssä. Sitten nykäsin käsijarrua ja ekalla kerralla se tuntui toimivan, mutta jo toinen tai kolmas nykäsy oli löysä ja taas oli vipu noin puolessa korkeudessa.

Seuraavaksi irrotin vivun ja korjasin sen asentoa pariinkin kertaan ja viimein irrotin myös toppari osan jotta saan vivun varmasti kunnolla siihen kiinni. Tämän jälkeen käsijarru tuntui olevan OK ja lähin pihalle sitä testaamaan. Yhden kerran se taisi toimia kunnolla, mutta sitten ei taas pitään pitoa oikealla puolella. En edes vilkaissut alle, mutta siellähän se vipu on varmasti taas puolessavälissä...

Polkemalla jarrut toimii tosi hyvin ja vasen pari vuotta vanha satula palauttaa käsijarruvivun kuten kuuluukin. Mikähän ihme voi olla vikana? Onkohan satula uutuuttaan rikki, vaikuttiko liian aikainen kokeilu ekalla kerralla, olisiko hajonnut vängätessä vaijeria paikalleen tai kun hieman sitä vipua siinä vaiheessa vasaralla naputtelin. Joskus olen satulaan tiivisteet vaihtanut, eikä silloinkaan tullut tälläistä ongelmaa vastaan. Satulan sisäistä mekaniikkaa en tunne/muista niin hyvin, että keksisin tähän ongelmaan syytä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.3.2013 0:56

Otin sitten jarruvivun irti ja laitoin sen takaisin kiinni hammastuksilleen niin, että se oli topparissa kiinni.
Virhe.

Satulan rakenne on sellainen että tuota ei tule säätää. Luontevampaa olisi että se ei menisikään kuin yhteen asentoon.

Vähän tuntuu että palat eivät ole vielä olleet ihan levyssä kiinni parilla polkaisulla. Ilmauskin tapahtuu tehokkaammin kun löydät ilmausruuvista sellaisen asennon että poljin menee kohtuullisella voimalla lattiaan, mutta ei ime ilmaa ruuvista. Ruuvin asento on kyllä siinä melko tarkka, ehkä jotain 10...20°, mutta löytyy kun hitaasti löysää ja koittaa painaa jarrua.

JiiHietis
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.3.2013 23:52

ViestiKirjoittaja JiiHietis » 31.3.2013 1:30

Hups. Mitenköhän sen alkuperäisen asennon löytäisi ja mitenhän sen saisi palautumaan toppariin asti..? Toivottavasti ei menisi satula purkuun..

Tuota liian aikaista käsijarrun kokeilua arvelinkin ongelman alkuperäksi, mutta en keksinyt miten asian korjaisi.

Joo voishan tuon ilmauksen tehdä kunnolla, kunhan satulan taas irrottelen ja saan paikalleen. Kiitti vinkistä, kaveri siihen pitänee pyytää kuitenkin avuksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.3.2013 21:20

Sepä siinä onkin että sopivalla ruuvin avauksella menee yksinkin.

Mahtaisko se käsijarruvipu palautua käsin alkuperäiseen asentoon kun sen lipareen irrottaa?

JiiHietis
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.3.2013 23:52

ViestiKirjoittaja JiiHietis » 25.4.2013 15:58

Loppunäytös:
Otin satulan vielä irti ja sain vivun palautettua ylös ottamalla sen stoppariosan irti ja vääntämällä vipua ylös stopparin kohdan ohi. Tällöin noin 60 astetta käsijarruvipua väännettyäni tuntui jokin mekanismi liikahtavan sisällä ja vivun "nollakohta" muuttui. Sama liikahdus tuntui kun vipua käänsi alaspäin ja näin se alunperinkin oli pieleen mennyt. Käsijarrumekanismi satulan sisällä siis ilmeisesti luisti jo ennen kuin käsijarruvipu liikkui stopparien välistä matkaa. Laitoin tässä myös käsijarruvivun niin tarkasti alkuperäisille hammastuksille, kuin osasin arvioida (tässä tapauksessa ei kuitenkaan väliä).

Laitoin satulan paikalleen ja tein tällä kertaa ilmaukset ym. vaiheet oppikirjan mukaisesti. Edelleen jatkoi sama ongelma ja vipu ei noussut parin nykäsyn jälkeen ylätoppariin.

Kävin sitten lopulta Motonetin tiskillä kuvailemassa ongelman. Sanoivat satulan luultavasti olevan viallinen ja ottivat sen takuuseen.

Uusi satula paikalleen ilman ongelmia ja jarrut ja käsijarru toimii kuin unelma.

Kiitokset Motonetille takuusta! ..mutta kiitos myös noin kymmenen tunnin ylimääräisestä työstä ja turhista itsesyytöksistä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa