Pieni tärinä jalkotilassa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tsephyr
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.6.2007 21:36

Pieni tärinä jalkotilassa

ViestiKirjoittaja tsephyr » 7.3.2013 9:52

Eli -03 passatti ruennu ärsyttävää pientä tutinaa pitämään jaloissa. Ratissa ei tunnu mitään. Renkaat on tasapainotettu ja putsattu äskettäin. Välillä tuntuu että tutina vähenee ja jopa häviää ja välillä se tuntuu taas kovempana. Niin ja se alkaa kun vauhtia rupeaa olemaan yli 60kmh ja ei häviä minnekkään kun heittää vaihteen vapaalle.

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 13.3.2013 12:20

Itsellä samoja oireita, AVF -01 4 motion.

Ilmenee tosin vain yli 100kmh vauhdissa. Mielestäni korostuu moottori jarrulla, esim kiihdytys 130 -> 100 moottorijarrulla. Vapaalla tekee samaa, samoin jos auton sammuttaa joten mielestäni vauhtipyörä pois suljettu, samoin moottori. Tuntuisi mielestäni tulevan takaa. Vinkkejä mistä alkaa etsimään? Jossain luki takapään sisemmät vetarit olis rasvat vähissä?

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 20.4.2013 9:38

Laahaako jarrut? Toi on ainakin helppo tsekata kun heittää pienen lenkin jossa ajelee pätkän vähän kovempaa ja ajon jälkeen tsekkaa ihan sormituntumalla onko jarrulevyt kuinka kuumat? Mulla teki Audi samanlaista oiretta ja kun levyt kuumeni, niin tutina vaan paheni. Vaihdoin uudet palat, levyt ja huolsin etujarrumännät ja liukutapit sekä pistin uudet jarrunesteet sisään, niin lähti tutina ja pirssikin rullas vapaalla ihan eri tavalla.

Toinen juttu voi tietysti olla laakeri. Se voi aiheuttaa myös tutinaa/tärinää. Hajalla olevan laakerin kyllä kuulee äänestäkin (volina), jonka pitäis voimistua vauhdin kasvaessa. Radio, ilmastointi jne. kiinni ja tien päälle korvat höröllä kuuntelemaan.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.4.2013 9:56

tsekkaa ihan sormituntumalla onko jarrulevyt kuinka kuumat?
Koita kuitenkin satulasta onko joku selvästi lämpimämpi kuin muut, jos jarru laahaa voi jarrulevystä saada palohaavat sormiin.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 20.4.2013 11:13

Hyvä pointti Tuomaksella... ja tietysti sormea ei tarttee levyn pintaan painaa kun kuumuuden huomaa kun laittaa käden edes lähellekään levyä ja ainakin mulla myös vanne kuumeni silloin kun laahaus oli pahimmillaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.4.2013 17:52

Jos pahasti laahaa, niin sen huomaa myöskin a) kärystä b) jarrulevyjen punahehkusta. Vähän niinkuin mulla aikoinaan TT:n jarrujen kanssa. ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa