Caddy mk1 1.6 D ohjauskulmat

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tux
-

Caddy mk1 1.6 D ohjauskulmat

ViestiKirjoittaja Tux » 12.1.2013 18:33

Nyt pitäs vähän vaihdella iskareita ja niveliä caddyyn ja samalla pistää ohjauskulmat kohalleen sillä ne on nyt päin p:tä.
Kysymys kuuluu. Montako milliä haritukselle ja millainen pystykallistuma pitäs säätää etupyörille että caddyllä vois ajella yhellä kädellä ilman kylmää hikeä ja kuolemanpelkoa motarilla :)

pertti108
-

ViestiKirjoittaja pertti108 » 12.1.2013 20:14

Itse laittaisin vatupassilla suoraan iskarit suorana ja sitten se prosentti eli 1cm metrille aurausta. Itse ajaisin tämän jälkeen johonkin liikkeeseen missä ne kulmat laitetaan oikeasti kohdalleen. Hoksaa katsoa myös sen hammastangon säätö ja välykset. Jos takertelee säädön jälkeen niin se on sökö ja tarvii vaihtaa. Vaikuttaa tosi paljo kyllä tuon kunto jos ohjaus on jotenkin epälooginen.

Kelkkaan laitetaan haritusta ja autoon aurausta.

Jos meinaat käyttää kulmien säädössä niin vaihda kerralla ihan kaikki kuluva niin ei tarvi olla heti taas maksamassa sitä kulmien säätöä uudestaan.

Tux
-

ViestiKirjoittaja Tux » 13.1.2013 9:06

Eikö me ny kumminki lähettäs siitä että etuvetoinen auto olis pikkasen harituksella. Eli kun veto tulee etupyörille niin auraus olis nollilla kun on vetopäällä eli ei söis renkaita.
Pystykallistuma vois olla lähellä nollaa.
Takavetoinen auto on kyllä aurauksella eli kun ajetaan eteenpäin niin renkaan vierintävastus kääntää sen lähelle nollaa.
Tämmönen visio mulla. Korjatkaa jolla on kokemusta.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2013 9:44

kyllä sinne aurausta laitetaan. en muista enään lukemia. ja pystykallistumaa laitetaan aina negatiiviselle.
käytä vaan suuntauksessa niin saat varmasti suoraan kulkevan auton

Tux
-

ViestiKirjoittaja Tux » 13.1.2013 10:36

Nyt koko aamuun googlettanunna jotain olen löytäny voi olla että olen ihan väärässä mutta jotain löysin.

http://volkswagen.workshop-manuals.com/ ... .php?id=20
"Total toe (not pressed) -15' -3 to -0,5 mm"

http://www.autowiki.fi/index.php/Aurauskulma
"Negatiivinen aurauskulma harittaa"

Tällähetkellä pikaisella mittauksella etupuörät on aurauksella 7 mm mikä on liikaa.
Talvella voi olla testaaminen aika heikkoa mutta ei auta ku kokeilla.

Tux
-

ViestiKirjoittaja Tux » 13.1.2013 12:42

Kyllä siinä nyt niin käytiin että laitan sinne perinteisellä rullamitta menetelmällä 0.5-3 mm haritusta.
Uusin sinne kaikki puslat ja nivelet sekä alatukivarren koska ne ei nyt niin kalliita ole tähän vekottimeen enää ja sitten pystykallistuma kohalleen ja sitten haritukselle.

Kuva

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 13.1.2013 13:09

Samoilla linjoilla menisin. Yrittäisin kuitenkin lähemmäs sitä 0.5mm haritusta kuin 3mm.

Eihän toi ole vaikeaa kun ajan kanssa pyörittelee niin kauan että on riittävällä tarkkuudella ohjearvojen haarukassa. (ainakaan ite en ole aikoihin enää missään säädättänyt, vaikka "pitäisi")
Osaisivat edes laittaa joskus niin että ratti jää suoraan kun ajetaan suoraan eteenpäin, aina saanu käyttää korjauttamassa...

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2013 17:20

ootkos ajatellu tuota haritusta että mitä tapahtuu jarruttaessa? vetäsee vielä enemmän harituksella renkaita ;) yritän löytää vanhoja suuntauslappuja mistä näkee mitä kulmia itse oon käyttäny

edit: en löytäny lappuja mutta soitin kaverille niin muisteli että 0-1mm aurausta ja camberia 0.5-1 asteen verran

Tux
-

ViestiKirjoittaja Tux » 13.1.2013 18:36

Kyllä minä sinne laita 1-1.5 mm haritusta ja mitä tuohon jarrutukseen tulee niin jos rysähtää niin kerron poliisille syyksi sitten aurauskulmat oli päin veettua. :)
No kuitenkin niin jarrutukset lasketaan promilleissa vetopäällä ajosta ja jos paniikki jarru tulee niin siinä jo sitten vaikutaa muukin tekiä kun aurauskulmat. Jos se ny on hallitsematon jarrutuksessa niin jakari käteen ja milli tai kaks takas mutta en nyt usko moiseen vaikka caddy onkin.

Edit: ja camberia ajattelin ton 0.5-1 astetta MIINUSTA eli yläreuna sisäänpäin.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2013 18:53

no mitäpä sie sitten kyselet täällä jos kuitenki oot päättäny niin tehä. tosiaan tuo oli ammattilaisen ohjeistus että laittaa aurausta.

ja vaikka se prosenttuaalisesti vähemmän jarrutuksia tulee niin vauhdin muutos on huomattavasti suurempi jarruttaessa kuin kiihdyttäessä 1.6 imudiisselillä joten kulmat muuttuu huomattavasti enemmän

Tux
-

ViestiKirjoittaja Tux » 13.1.2013 19:29

Ammatti miehiä on monenlaisia ja osa on että "musta tuntuu laitetaan 2". Suurin osa ammattimiehiä lukee tuota autodata kirjaa tai nykyään tietokoneelta kuten ammattimies joka oli tänään töissä kun ajelin ohitse ja poikkesin samalla nappaamassa kuvan jonka tänne jo laitoinkin ja hieman sen kanssa juttelinkin asiasta.
Ja mitä kysymykseen tulee niin alkuperäinen kysymys kuuluu " Montako milliä haritukselle ja millainen pystykallistuma pitäs säätää".
Eikä tästä ny kannata vetää hernettä nenään jos joku on erimieltä ja jopa oikeassa onpahan seuraavalle säätäjälle helpompaa päätellä mitä laitaa.
Mitä kysymykseen tulee niin minulla ei ollut tietoa kun postasin ekan postin mutta kokemuta tuli lisää raakasti täs 2 päivän aikana.

Ja vastaisuudessa mikä minua auttoi tän asian kanssa
https://www.google.fi/search?q=fwd+toe+ ... =firefox-a

Mutta summa sum maarun sorry ny kauheesti kun kysyin.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2013 20:21

niin no tosiaan tämä kaveri jolta kysyin asiaa on tehny 10vuotta suuntauksia ja välistä jotain ihan muutakin kuin pelkkiä siviilivehkeitä. toki jos meinaat tietäväs paremmin alusta-geometriasta kuin tehtaat niin siitä vain opettelemaan lisää ammatin saloja ;)

pertti108
-

ViestiKirjoittaja pertti108 » 16.1.2013 13:38

Joo ei lähetä siitä että etu-,taka-,tai sivuvetoseen laitetaan haritusta. Tai laita vaan ja käy toki kokeilemassa tiellä missä uria.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”