1.8 20vt kilvettäminen mk1 jettaan
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 20vt kilvettäminen mk1 jettaan
Ostin 1.8 20vt koneen ja laitan sen ykkösjettaani. Nettiä olen tutkiskellut niin eikö se pidä leimata omavalmisteena ja käydä dynossa hakemassa paperit, että on alle sen 132hv. Suomessakin osat ovat vaihtaneet sen koneen, joten hyvät vinkit ovat sallittuja. :)
Sen takia se pitäisi saada omavalmisteeksi hyväksyttyä että voi tehoa rajoittaa.
Ja konttorisetä uskoo kyllä dyno lappua missä tehot jää sallittuun.
Jälkeenpäin ahtojen ruuvaaminen on laitonta :)
Mutta tuo omavalmisteeksi saaminen on sitten täysin konttorikohtaista.
Joillekin kelpaa dynolappu tehoista ja jotkut vaativat että moottori on lohkoa myöten valmistettu itse.
Tuuri peliä siis tiedossa.
Ja konttorisetä uskoo kyllä dyno lappua missä tehot jää sallittuun.
Jälkeenpäin ahtojen ruuvaaminen on laitonta :)
Mutta tuo omavalmisteeksi saaminen on sitten täysin konttorikohtaista.
Joillekin kelpaa dynolappu tehoista ja jotkut vaativat että moottori on lohkoa myöten valmistettu itse.
Tuuri peliä siis tiedossa.
Konttorin sedällä ei ole ammattitaitoa eikä uskallusta jos virallista teholappua, oikeita jarruja ja ennenkaikkea kunnossa olevaa autoa uskalla leimata. Vitustako se silmämääräsesti näkee koneen sisälle ja ecun sisälle. Turhaa pelottelua. Toki
asiaa voi alustaa käymällä konttorilla kyselemässä. Mutta kannattaa olla faktoja millä tehoa on laskettu alkuperäisestä eikä vaan sanoa että paineet pudotettu. Kokeile mieluummin imupuolen kuristinta tai 1.6 putkitettua alakertaa.
asiaa voi alustaa käymällä konttorilla kyselemässä. Mutta kannattaa olla faktoja millä tehoa on laskettu alkuperäisestä eikä vaan sanoa että paineet pudotettu. Kokeile mieluummin imupuolen kuristinta tai 1.6 putkitettua alakertaa.
Tuo omavalmiste nyt on kaikenkaikkiaan vähän typerä ja virallisen oloinen termi. Joku erehtyy vielä luulemaan, että tuollainen löytyy jostain lakipykälistä. Ehkä sopivampi olisi "ei alkuperäiskuntoinen sarjatuotantomoottori" tai "muutettu moottori" Ja voihan aina alkuperäistä virittää vaihtamalla siihen esim kannen jne.
leimautuu omavalmisteeksi jo sillä, että laitat matalampipuristeiset männät. Tällöin alkuperäistä on jo muutettu siten, että ei voida verrata alkuperäiseen tehtaan ilmoittamaan teholukemaan. Samoin vaihdettu pakosarja, imusarja, paksumpi/ohuempi kannentiiviste, eri ahdin yms. muutokset puoltavat omavalmistetta aina enemmän. Mäntien muutos lienee se helpoin keino tehdä omavalmiste. Opelipuolella rustaavat 16v alakertaan 8v hatun päälle= omavalmiste, koska tehtaalta ei ole ikinä tullut kyseistä lohkoa 8v hatulla. Samoinhan tulee omavalmiste, jos laitetaan vapaastihengittävään koneeseen ahdin kylkeen tehtiin sinne muita muutoksia tai ei.
edit: niin ja jos alkuperäisen 1.8t:n ahdot on vaikka 0.7, niin leimaa sitten vielä matalammilla ahdoilla sen patin muutosten jälkeen jos ei muuten mene rajojen sisään. Konttorilla kyllä ymmärtävät, että jos kone ei puske kuin olemattoman ahtopaineen, niin ei siinä ihan hirveesti hönkääkään ole.
edit: niin ja jos alkuperäisen 1.8t:n ahdot on vaikka 0.7, niin leimaa sitten vielä matalammilla ahdoilla sen patin muutosten jälkeen jos ei muuten mene rajojen sisään. Konttorilla kyllä ymmärtävät, että jos kone ei puske kuin olemattoman ahtopaineen, niin ei siinä ihan hirveesti hönkääkään ole.
Ja kuten sanoin, tämä on konttori kohtaista.
Jotkin sedät konttorilla ymmärtävät käyttää maalaisjärkeä ilman pätemisen tarvetta,
jolloin homma käy kuten esimerkiksi jii_bee tuossa mainitsi.
Aina voi provosoida ämpärin kokoisella ahtimella ja 0.3 ahdoilla.
Itse kun kävin kyselemässä konttorilla aiheesta, niin ei katsuri halunnut itse päättää suoraan mitään,
vaan halusi selvittää Trafilta asiaa.
Näin vastasi Trafi:
Itse ymmärsin suoralla kiellolla, minkä taas ympäripyöreästi sallivat.
Jotkin sedät konttorilla ymmärtävät käyttää maalaisjärkeä ilman pätemisen tarvetta,
jolloin homma käy kuten esimerkiksi jii_bee tuossa mainitsi.
Aina voi provosoida ämpärin kokoisella ahtimella ja 0.3 ahdoilla.
Itse kun kävin kyselemässä konttorilla aiheesta, niin ei katsuri halunnut itse päättää suoraan mitään,
vaan halusi selvittää Trafilta asiaa.
Näin vastasi Trafi:
”Moottori voidaan katsoa omavalmisteeksi oikeastaan vasta, kun myös lohko on itse valmistettu, joten käytännössä siis aika hankala toteuttaa.
Muilta osin mainitut asiat tulisi tosiaan huomioida eli osien alkuperä, moottorin teho jne.
Periaatteessa kuitenkin riittäisi, että moottori täyttäisi päästöihin vaikuttavilta laitteeltaan auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset”.
”Tehdasvalmisteisen moottorin tehon kuristaminenkaan ei käytännössä ole oikein sallittua, mutta esim. turbohan voidaan kyllä vaihtaa pienempäänkin, jolloin tosin pitää huomioida tehon muutos sekä päästövaatimusten täyttyminen (hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen mittaus), kun auton käyttöönotto on 1.7.1987 tai sen jälkeen”.
Itse ymmärsin suoralla kiellolla, minkä taas ympäripyöreästi sallivat.
Eikös tuo jälkimmäinen päde noin vanhaan katiskaan oikein hyvin?
”Tehdasvalmisteisen moottorin tehon kuristaminenkaan ei käytännössä ole oikein sallittua, mutta esim. turbohan voidaan kyllä vaihtaa pienempäänkin, jolloin tosin pitää huomioida tehon muutos sekä päästövaatimusten täyttyminen (hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen mittaus), kun auton käyttöönotto on 1.7.1987 tai sen jälkeen”.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa