Golf 3:seen Golf 4:sen takanapa + levyt
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3:seen Golf 4:sen takanapa + levyt
Moikka
Iski ajatus mieleen että onkos kukaan koskaan suunnitellut / toteuttanut sellaista että olisi laittanut G3 seen G4 losen takanavat. Ideana tässä olisi se että saisi kestävämmän takapyöränlaakerin sekä mahdollisesti jäähdytetyn takalevyn.
Kiitoksia jo etukäteen
Iski ajatus mieleen että onkos kukaan koskaan suunnitellut / toteuttanut sellaista että olisi laittanut G3 seen G4 losen takanavat. Ideana tässä olisi se että saisi kestävämmän takapyöränlaakerin sekä mahdollisesti jäähdytetyn takalevyn.
Kiitoksia jo etukäteen
Nelosessa napatapeissa ei ole sitä laippaa johon kannakerauta kiinnittyy (kuten levyjarrullisessa kolmosessa ja kakkosessa) Homman pitäisi onnistua, jos saat hankittua jostain vm.00-02 ibiza16v/cordoba16v/polo16v -napatapit. Ovat varsin harvinaisia osia ja marmorilla hintavia. Muissa vag-tuotteissa ei tietääkseni ole sopivia.
Noilla pitäisi vakion 232mm jäähdyttämättömän levyn käydä, mutta jäähdytetyn kannakeraudan sopivuudesta napaan en osaa sanoa. Enkä tiedä vielä myöskään, pitääkö 232 takalevyn kanssa käyttää kolmosen vai nelosen satulan kannakerautaa.
Lisäksi tarvitset tietysti nelosen takanavat.
EDIT: Muokkasin virheen pois.
Noilla pitäisi vakion 232mm jäähdyttämättömän levyn käydä, mutta jäähdytetyn kannakeraudan sopivuudesta napaan en osaa sanoa. Enkä tiedä vielä myöskään, pitääkö 232 takalevyn kanssa käyttää kolmosen vai nelosen satulan kannakerautaa.
Lisäksi tarvitset tietysti nelosen takanavat.
EDIT: Muokkasin virheen pois.
Viimeksi muokannut dumb, 7.11.2012 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselläni samallainen vaihe menossa omassa projektissani, eli 256mm jäähdytetyt levyt golf vr6 taka-akseliin.
Pitäisi onnistua seuraavanlaisella kombinaatiolla, eli gti luposta kannakkeet (näissä on erilliset kannakkeet navan ja akselin välillä), 9n polon tai mk1 fabian takanavat kokonaisuudessaan ja sitten vaikkapa octavia vrs takasatulat ja levyt. Jarruletkut pitää myös vaihtaa ja ilmeisesti 99-00 passatista jonkin mallin letkujen pitäisi käydä suoraan. En ole vielä saanut selville että mistä mallista nuo menevät suoraan.
Vielä on kysymysmerkki tuo abs-anturin toimivuus, kun ei napoja ole tullut hankittua.
Tuo siis pätee ainakin 5*100 jaolla oleviin taka-akseleihin. 4-pulttisissahan nuo fabian tai polon navat ei toimi.
Itselläni valmistuu nuo jarrut varmaankin parin kuukauden sisällä, niin voin päivitellä sitten että onnistuiko vai ei.
Alla hieman juttua englanniksi:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5559322-MK4-rear-axle-stub-retrofit
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2014103
Pitäisi onnistua seuraavanlaisella kombinaatiolla, eli gti luposta kannakkeet (näissä on erilliset kannakkeet navan ja akselin välillä), 9n polon tai mk1 fabian takanavat kokonaisuudessaan ja sitten vaikkapa octavia vrs takasatulat ja levyt. Jarruletkut pitää myös vaihtaa ja ilmeisesti 99-00 passatista jonkin mallin letkujen pitäisi käydä suoraan. En ole vielä saanut selville että mistä mallista nuo menevät suoraan.
Vielä on kysymysmerkki tuo abs-anturin toimivuus, kun ei napoja ole tullut hankittua.
Tuo siis pätee ainakin 5*100 jaolla oleviin taka-akseleihin. 4-pulttisissahan nuo fabian tai polon navat ei toimi.
Itselläni valmistuu nuo jarrut varmaankin parin kuukauden sisällä, niin voin päivitellä sitten että onnistuiko vai ei.
Alla hieman juttua englanniksi:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5559322-MK4-rear-axle-stub-retrofit
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2014103
Kaikissa Golf 4, Leon ja Octavia on käsitykseni mukaan satulakannake taka-akselissa ja sentakia koko pakettia ei voi niistä ottaa.
Ilmeisesti siis tuon saksalaisen sivun mukaan napatappi pitää ottaa 6n2 polosta ja napa 9n polosta että saa tuon alkuperäisen abs-anturin toimimaan?
Passatista taas pitää ottaa jarruletkut, koska kiinnitys on banjolla satulan päässä uudemmissa satuloissa.
Järkeähän koko hommassa ei ole, mutta onhan se mukava harrastaa. Itselläni on tällähetkellä molemmat laakerit, toinen takasatula ja levyt+palat loppu, niin samallahan nuo vaihtaa.
Edestä löytyy jo 6-mäntäiset satulat ja isommat levyt, niin senvuoksi toivoisin myös jarrubalanssin pysyvän hieman paremmin hallinnassa ääritilanteissa.
Ulkonäkösyitäkään ei harrastevehkeissä voi unohtaa.
Ilmeisesti siis tuon saksalaisen sivun mukaan napatappi pitää ottaa 6n2 polosta ja napa 9n polosta että saa tuon alkuperäisen abs-anturin toimimaan?
Passatista taas pitää ottaa jarruletkut, koska kiinnitys on banjolla satulan päässä uudemmissa satuloissa.
Järkeähän koko hommassa ei ole, mutta onhan se mukava harrastaa. Itselläni on tällähetkellä molemmat laakerit, toinen takasatula ja levyt+palat loppu, niin samallahan nuo vaihtaa.
Edestä löytyy jo 6-mäntäiset satulat ja isommat levyt, niin senvuoksi toivoisin myös jarrubalanssin pysyvän hieman paremmin hallinnassa ääritilanteissa.
Ulkonäkösyitäkään ei harrastevehkeissä voi unohtaa.
Mietin tätä juttua, koska homma on täälläkin ajankohtainen. Eikö tuo mene kasaan jos on:
-G3 taka-akselisto
-G4 napatapit + pyörännavat + abs-rojut
-akselin ja tapin väliin GTI Lupon satulankannakkeen kiinnitysrauta (6E0 501 465 A) (ja pidemmät pultit!!)
-Jarrulevy 5x100
-G4 jarrusatula + satulankannake (jarrulevyn mukainen)
-Passatin jarruletku
+ jarrukilpi G4 jos sellaista haluaa käyttää
Vai onko tässä nyt joku juttu mitä en hiffaa?
-G3 taka-akselisto
-G4 napatapit + pyörännavat + abs-rojut
-akselin ja tapin väliin GTI Lupon satulankannakkeen kiinnitysrauta (6E0 501 465 A) (ja pidemmät pultit!!)
-Jarrulevy 5x100
-G4 jarrusatula + satulankannake (jarrulevyn mukainen)
-Passatin jarruletku
+ jarrukilpi G4 jos sellaista haluaa käyttää
Vai onko tässä nyt joku juttu mitä en hiffaa?
Ei taida tuo nelosgolffin napatappi pulttaantua kiinni g3 taka-akseliin. Käsittääkseni noissa on eri pulttijako.
Itse tuota tutkiskelin toissapäivänä ja nyt olisi seuraavat osat tulossa:
- 6n2 polon napatappi rumpujarrullisesta kuulalaakerillisesta mallista
- 9n polon laakeri ja napa
- Lupo satulakannake
Tuo 9n laakeri on 66mm ulkohalkaisijaltaan ja siihen pitää teettä sovitekappale, että saa tuon abs-anturin toimimaan. 6n2 ja g3 käyttää abs-anturissa 70mm sisäreikää.
9n abs-anturi taas toimii magneettikehällä, jonka vuoksi näiden vanhempien golffien anturit / abs-yksiköt ei niitä ymmärrä.
Itse tuota tutkiskelin toissapäivänä ja nyt olisi seuraavat osat tulossa:
- 6n2 polon napatappi rumpujarrullisesta kuulalaakerillisesta mallista
- 9n polon laakeri ja napa
- Lupo satulakannake
Tuo 9n laakeri on 66mm ulkohalkaisijaltaan ja siihen pitää teettä sovitekappale, että saa tuon abs-anturin toimimaan. 6n2 ja g3 käyttää abs-anturissa 70mm sisäreikää.
9n abs-anturi taas toimii magneettikehällä, jonka vuoksi näiden vanhempien golffien anturit / abs-yksiköt ei niitä ymmärrä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 8 vierailijaa