-02 1,4l Polon mystiset ohjaustehostinongelmat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zebrah
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.8.2012 0:08

-02 1,4l Polon mystiset ohjaustehostinongelmat

ViestiKirjoittaja zebrah » 23.8.2012 0:25

Olin Heinäkuulla -02 1,4l bensapoloiseni kanssa ukkoskuuron uhrina lähes koko 300km matkan (ukkoskuuro.. ukkosrintama ehkä?). Tältä reissulta kun pääsin kotiin ja käväisin kaupassa, syttyi ohjaustehostimen valo. Sammui heti yhdestä uudelleenstarttauksesta. Muutaman kerran ehti syttyä ennen kotia. Seuraavana aamuna, ja tästä eteenpäin, ei valoa näkynyt taulussa.

Kolmisen viikkoa sitten ohjaustehostimen valo tuli jatkuvaksi riesaksi, ja matalilla kierroksilla tai kytkin pohjassa parkkiin pyöritellessä ohjaustehostin häviää aina hetkeksi. Vauhdissa toimii, ja kuittaantuu aina pois, jos auton saa ajaa suoraa rullaten parkkiin. Syttyy uudelleen, jos ei saa parkista lähteä suoraan pois, vaan joutuu matalilla kierroksilla kääntää rattia. Yllättäen tämäkin vika tuli reissunpäällä, joten kävin vain luetuttamassa vikakoodit, ja sain vastaukseksi, että kyseessä on ohjauskulma-anturi, 178e ja kuulemma "jos korjautat muualla, niin sano niille että se on G250"

Näin tein, ja vein auton huoltoon kotipaikkakunnalla. Siellä kuitenkin yllätyksekseni sanottiin, että on kaksi vaihtoehtoa, kumpi anturi on kyseessä. Tuo 178e anturi, tai 167e anturi. Kun hain autoa, sanoivat että vika oli ollut halvemmassa. Starttasin auton, tuttu valo mittaristossa, koitin tyhjäkäynnillä kääntää rattia, eikä tehostin toiminut. Takaisin sisälle kyselemään, että olikos kuitenkin väärä anturi. Ei kuulemma voi olla (miksei? kun reissunpäällä merkkikorjaamo olisi suorilta vaihtanut tuon kalliimman?), ja epäilevät että koko pumppu on paskana (hinta 1100e + työt, alkaa olla jo suolaista tämänikäiseen autoon).

Voiko olla, että ohjaustehostimen pumppu on rikki, jos vika tulee vain, kun kierrokset on alhaiset? Muuten, ihan 30-40km/h kaupunkipyörittelyssä tehostin pysyy normaalisti päällä.

Auto on siis menossa maanantaina takaisin tuonne anturin vaihtaneeseen merkkiliikkeeseen, mutta hieman alkaa allekirjoittaneella olla jo sellainen fiilis, että tässä blondia rahastetaan turhaan..
Viimeksi muokannut zebrah, 13.9.2012 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 23.8.2012 9:40

Vikaa sen kummemmin kommentoimatta koodien, yms. puuttuessa annan vaan vinkin: Saksasta saa purkuautoista tehostimen pumppuja edullisesti. Emännän 1,4l 16V Golfiin maksoi 35tkm ajettu pumppu purkaamolla 42EUR toimitettuna.

zebrah
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.8.2012 0:08

ViestiKirjoittaja zebrah » 24.8.2012 14:12

Pitää painaa mieleen, itse katselin Suomen puolelta noita alta 100tkm ajettuja pumppuja, hinnat pyöri aika tarkkaan 350 egessä. Joka sekin on jo huima parannus tuohon volkkarin omaan 1100 euroon..

Ja koodina oli ruåttinrannikolla naapurikielellä luettuna "Styrservosensor G250" Ja korslutningistä, eli oikosulusta paperi jutteli myös (ei ole nyt tässä käsillä, niin en voi tsekata ihan sanatarkkaa muotoa).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.8.2012 14:50

Olikos Fabiassa vastaavia tehostinongelmia? Koitapa haulla...

zebrah
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.8.2012 0:08

ViestiKirjoittaja zebrah » 28.8.2012 9:38

Noniin, merkkihuolto taikoi esiin tiedon, että kyseessä on ohjaustehostimen hydraulipumppu ja hinta 2000e työt+osat. Soitin sitten pienemmälle pajalle hinta-arviota, ja sanoi suorilta, että hinta on 500e osineen.

No, kävin aamulla pajalla näyttämässä autoa, ja kaveri totesi, että "ai jaa, täällä onkin ihan erilainen systeemi, kuin purkaamolle mulle väitettiin että -02 vuosimallissa olis, täähän on sähkönen". Ja nyt hinta-arvio on 600e osa + työt.

Mietinpä, että onko tässä mitään järkeä, ja miksi googlatessa löytyy varaosaa 150-350e puretuista 2002-2004 malleista, mutta nyt yhtäkkiä autossa onkin sellainen, joka käytettynäkin on 600e?

Jos jollain on lisää omakohtaista kokemusta, niin kaipaisin..

zebrah
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.8.2012 0:08

ViestiKirjoittaja zebrah » 13.9.2012 10:58

Joskus tulee näköjään suht onnellisiakin loppuja. Edelleen tosin puuta koputtaen ;) Autossa tosiaan sattui sitten olemaan kahdesta vaihtoehdosta (TRW ja KOYO) sen merkkinen ohjaustehostinjärjestelmä (se KOYO), että VW ei enää tähän toimita varaosia, ja suurin osa muistakin on vain TRW-yhteensopivia. Onneksi Polot on näitä kaupunkiautoja, joita kolhitaan ahkerasti, ja uusi ja oikeanmerkkinen pumppu löytyi romuttamolta.

Pumppu 350e + työt 250e ja ongelmat on poissa. Näköjään koko pumppu sitten voi olla rikki, vaikka oireet oli tosi vähäiset, ja vikakoodikin tuli ihan eri paikasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa