Tuollaseen kikottimeen pitäis jakopääremppaa tehdä, näin uutena volkkaristina ei tämä tekniikka ole kauhean tuttua. Eli mitä kaikkia osia sinne pitäis vaihtaa?
Esim.
Kun katsoo tuota motonetin jakopää + rullat settiä niin onko siinä kaikki tarvittava jakohihnan vaihtoon(ohjaimet kiristimet)? Mitä muita hihnoja, kaik ajattelin vaihtaa?
Onkos tuossa ilmastoinnin hihnalle joku kiristin? Vai mistä voisi johtua kitinä kun laittaa ilmastoinnin päälle, +2000 kierrosta ja kitinä häviää.!?
Miten ko auton viskoflektin tulisi toimia? vai kuuluuko sen vaan pyöriä samaa vauhtia kelistä riippumatta?
+++ Jos teillä viisaammilla olisi jotain muuta mitä tämmöisen rempan yhteydessä kannattaa tehdä niin otan infoa avomielin vastaan. Näiden lisäksi vielä vaihtoon menee termari, vesipumppu, lämpötila-anturi sekä ilmastoinnin sähköflekti.
T:TeeBägi
Passat 1.9 AVF 01
Valvoja: ffp jäsenet
Tuo motonetin setti sisältää kaiken pakollisen sinne jakopäähän, paitsi vesipumpun, se erikseen ja kannattaa vaihtaa ehdottomasti samalla.
Samalla kannattaa vaihtaa myös molemmat moniurahihnat, kun ne pitää joka tapauksessa irrottaa. Eikä maksa kuin pari kymppiä.
Ilmastoinnin hihnalle ei ole omaa automaattista kiristintä, se pitää vain mekaanisesti pakottaa välirullalla sopivalle tiukkuudelle.
Visko pyörii kylmänä tyhjää, tai ainakin pitäisi ellei sen keskiössä oleva laakeri ole hirttänyt kiinni. Kun syyläristä tulee tarpeeksi lämpöä, niin se alkaa kitkaamaan ja pyörimään lopulta samaa vauhtia hihnan kanssa. Helppo testata toiminta kun koittaa kylmänä että pyöriikö se silloin tyhjää. Tosin oma oli hajonnut niin ettei kytkenyt sitä enää ollenkaan kiinni, vaan meni aina tyhjää. Itse uusin viskon keskiön viime kesänä maksoi noin 100e paikkeille.
Tuossapa ne tärkeimmät jo onkin mitä kannattaa vaihtaa jakopäärempan yhteydessä. Hihnasetti ja vesipumppu, sekä moniurahihnat.
Itse remontti aika helppo tehdä passatin tapauksessa, kun vetää keulan huoltoasentoon, niin tilaakin on ihan mukavasti sen jälkeen :)
Samalla kannattaa vaihtaa myös molemmat moniurahihnat, kun ne pitää joka tapauksessa irrottaa. Eikä maksa kuin pari kymppiä.
Ilmastoinnin hihnalle ei ole omaa automaattista kiristintä, se pitää vain mekaanisesti pakottaa välirullalla sopivalle tiukkuudelle.
Visko pyörii kylmänä tyhjää, tai ainakin pitäisi ellei sen keskiössä oleva laakeri ole hirttänyt kiinni. Kun syyläristä tulee tarpeeksi lämpöä, niin se alkaa kitkaamaan ja pyörimään lopulta samaa vauhtia hihnan kanssa. Helppo testata toiminta kun koittaa kylmänä että pyöriikö se silloin tyhjää. Tosin oma oli hajonnut niin ettei kytkenyt sitä enää ollenkaan kiinni, vaan meni aina tyhjää. Itse uusin viskon keskiön viime kesänä maksoi noin 100e paikkeille.
Tuossapa ne tärkeimmät jo onkin mitä kannattaa vaihtaa jakopäärempan yhteydessä. Hihnasetti ja vesipumppu, sekä moniurahihnat.
Itse remontti aika helppo tehdä passatin tapauksessa, kun vetää keulan huoltoasentoon, niin tilaakin on ihan mukavasti sen jälkeen :)
Nyt ois jakopää hommelit hoidettu..
Mitenkäs tuon "lohkolämppärin" laita on tässä autossa, letkulämppäriä on ainakin tarjolla. Jotkut on puhunut tästä haista paska säteilijästä joka lämmittää öljyä, mutta onko sitä edes saatavana tähän 1.9 TDI koneeseen? Bensa malliin ainankin näyttää olevan, mutta käykö se diisseliin?
Toinen aika erikoinen oire on autossa, lähes aina kun auto on puolilämmin niin startatessa auto "ryntää", pitää kiekkoja hetken 2 tonnissa ja sit laskee normaaliksi.. Nelinapainen lämpötila anturi vaihdettiin samanlaiseen mutta uuteen rempan yhteydessä.. Teki kyllä toisinaan tuota samaa vanhallakin anturilla kesäaikaan.. Nyt tietysti enemmän kun on viileämpää. Joo ja ennen startin käyttämistäkin tietää jo että kone ryntää, nimittäin hehkut jää ns päälle... Eli hehkuvalo palaa reilu 10 sekuntia vaikka kone ois puolilämmin..
Mitenkäs tuon "lohkolämppärin" laita on tässä autossa, letkulämppäriä on ainakin tarjolla. Jotkut on puhunut tästä haista paska säteilijästä joka lämmittää öljyä, mutta onko sitä edes saatavana tähän 1.9 TDI koneeseen? Bensa malliin ainankin näyttää olevan, mutta käykö se diisseliin?
Toinen aika erikoinen oire on autossa, lähes aina kun auto on puolilämmin niin startatessa auto "ryntää", pitää kiekkoja hetken 2 tonnissa ja sit laskee normaaliksi.. Nelinapainen lämpötila anturi vaihdettiin samanlaiseen mutta uuteen rempan yhteydessä.. Teki kyllä toisinaan tuota samaa vanhallakin anturilla kesäaikaan.. Nyt tietysti enemmän kun on viileämpää. Joo ja ennen startin käyttämistäkin tietää jo että kone ryntää, nimittäin hehkut jää ns päälle... Eli hehkuvalo palaa reilu 10 sekuntia vaikka kone ois puolilämmin..
Hei taas,
Auto vikisee ja vikittääpi edelleen. Eli, etenkin näin pakkasilla kylmä startin jälkeen vikisee niin perhanasti eikä oikkee tiedä mikä siellä vikisee.. joku keulassa kuitenkin. Jotenkin tuntuu että silloin kun laturi lataa kunnolla niin silloin vikittää vielä enemmän, testailin tuossa sen hihnapyörän(vapaakytkimen) toimintaa ja tuntus olevan ok. Eli sörkin laturin siipiä myötäpäivään, pyöri ihan ok ja toiseen suuntaan ei liikkunu, tai liikku tietty mut sit piti ollaa ihan älyttömästi enemmän voimaa ku toiseen suuntaa, joten se ilmesesti ehjä?
Hihnakaan ei näyttäs mitenkään epätavallisesti pomppivan, nätisti rullailee... aavistuksen tuntus että vikinä/kirskunta kuulus ns alhaalta vasemmalta, kun katsoo konehuoneeseen. pyöriikö ilmasoinnin kompura talvella? tai pyöriihän siellä jokin koko ajan kun hihnakin pyörii.. Mutta voisiko se ujeltaa ja kirskua näin talvellakin? Kesällä tosiaan piti sitäkin vikinää juuri kun laittoi kuumalla ilmastoinnin päälle... Alkoi pieni vikitys, ilmastointi pelas kuitenkin aivan loistavasti. Hihnaremontti tehty tässä ihan hiljattain, eikä sieltä ainakaan tullut mitään noottia että jotain kaluja oisi vaatinut vaihtaa.
Myös nyt talvella lämpivällä koneella pieni ääni tulee kun tyhjäkäynnillä hieman painasee kaasua... Ei oikee napostelis lähtee suinpäin osia vaihtelee, kuitenkin kohtuu arvokkaita osia :) sekä kaikki pelaa "normaalist"i...
Auto vikisee ja vikittääpi edelleen. Eli, etenkin näin pakkasilla kylmä startin jälkeen vikisee niin perhanasti eikä oikkee tiedä mikä siellä vikisee.. joku keulassa kuitenkin. Jotenkin tuntuu että silloin kun laturi lataa kunnolla niin silloin vikittää vielä enemmän, testailin tuossa sen hihnapyörän(vapaakytkimen) toimintaa ja tuntus olevan ok. Eli sörkin laturin siipiä myötäpäivään, pyöri ihan ok ja toiseen suuntaan ei liikkunu, tai liikku tietty mut sit piti ollaa ihan älyttömästi enemmän voimaa ku toiseen suuntaa, joten se ilmesesti ehjä?
Hihnakaan ei näyttäs mitenkään epätavallisesti pomppivan, nätisti rullailee... aavistuksen tuntus että vikinä/kirskunta kuulus ns alhaalta vasemmalta, kun katsoo konehuoneeseen. pyöriikö ilmasoinnin kompura talvella? tai pyöriihän siellä jokin koko ajan kun hihnakin pyörii.. Mutta voisiko se ujeltaa ja kirskua näin talvellakin? Kesällä tosiaan piti sitäkin vikinää juuri kun laittoi kuumalla ilmastoinnin päälle... Alkoi pieni vikitys, ilmastointi pelas kuitenkin aivan loistavasti. Hihnaremontti tehty tässä ihan hiljattain, eikä sieltä ainakaan tullut mitään noottia että jotain kaluja oisi vaatinut vaihtaa.
Myös nyt talvella lämpivällä koneella pieni ääni tulee kun tyhjäkäynnillä hieman painasee kaasua... Ei oikee napostelis lähtee suinpäin osia vaihtelee, kuitenkin kohtuu arvokkaita osia :) sekä kaikki pelaa "normaalist"i...
Jatketaan....
Kävin tässä eräällä korjaamolla ohiajaessani kysäsemässä mikä voisi vinkua ja vastaus tuli aika pian, akku loppu...! Elikkäs kysymys tännekkin päin että voiko olla näin mahdollista että akku olisi niin huono, että ei ota oikeen vastaan virtaa/varastoi sitä, jonka seurauksena laturi kerta kaikkiaan huutaa hoosianna lähes kokoajan.. Kertoi myös kun mainitsin asiasta, että saapi sahailla vähän pakkasilla käyntiin että hehkut ei välttämättä saa tarpeeksi virtaa huonosta akusta jolloin startti on heikkoa.
Viitteet kyllä on vähän että näinkin voisi olla, lämpimällä koneella paikallaan ollessa kun ei vikitä--> lyö valot päälle,takalasin lämppärin ja puhaltimen niin johan alkaa ulina kuulumaan.. -->ottaa nämä pois päältä ja painasee vähän kaasua, vikinä lakkaa...
Asiasta mihkä tahansa, uusi akku vaihetaan joka tapauksessa, ei tietoa milloin vaihdettu, josko koskaan...
T:Iltapäiväteepussi
Kävin tässä eräällä korjaamolla ohiajaessani kysäsemässä mikä voisi vinkua ja vastaus tuli aika pian, akku loppu...! Elikkäs kysymys tännekkin päin että voiko olla näin mahdollista että akku olisi niin huono, että ei ota oikeen vastaan virtaa/varastoi sitä, jonka seurauksena laturi kerta kaikkiaan huutaa hoosianna lähes kokoajan.. Kertoi myös kun mainitsin asiasta, että saapi sahailla vähän pakkasilla käyntiin että hehkut ei välttämättä saa tarpeeksi virtaa huonosta akusta jolloin startti on heikkoa.
Viitteet kyllä on vähän että näinkin voisi olla, lämpimällä koneella paikallaan ollessa kun ei vikitä--> lyö valot päälle,takalasin lämppärin ja puhaltimen niin johan alkaa ulina kuulumaan.. -->ottaa nämä pois päältä ja painasee vähän kaasua, vikinä lakkaa...
Asiasta mihkä tahansa, uusi akku vaihetaan joka tapauksessa, ei tietoa milloin vaihdettu, josko koskaan...
T:Iltapäiväteepussi
Laturi on kädessä vartissa, mutta sen pyörän irrotukseen tarvitaan erikoistyökalut.
Tuollainen kuin kuvassa oikealla. Maksaa täälä liikkeissä useita kymppejä, mutta ebaysta löytyi noin kympin pintaan vastaava.
Itse laturin irroittamiseen, niin eka vääntää kiristäjää niin löysälle että saa irrotettua hihnan, sitten laturinruuvit irti. Viskotuuletin pitää myös irrottaa, muuten ei saa laturista alinta ruuvia pois paikaltaan. Visko on kiinni kuusiokoloruuvilla joka pitää ruuvata laturin jalan läpi irti. Muuta kummallista tuossa ei tosiaan ole. Sama periaate toimii ainakin AVB ja AVF koneisiin.
Vapaapyörissä ei tunnu olevan isoja eroja mistä ostaa, kuitenkin tuntuvat hajoavan aika nopeasti.
Jos ei halua ostaa tuota erikoistyökalua, niin vaihtavat kyllä liikkeissä tuon pyörän parissa minuutissa, kun vie vain laturin ja pyörän sinne. Mielestäni turha maksaa liikkeelle parintunnin työtä tuosta, koska laturin saa irotettua itsekin niin nopeasti.

Tuollainen kuin kuvassa oikealla. Maksaa täälä liikkeissä useita kymppejä, mutta ebaysta löytyi noin kympin pintaan vastaava.
Itse laturin irroittamiseen, niin eka vääntää kiristäjää niin löysälle että saa irrotettua hihnan, sitten laturinruuvit irti. Viskotuuletin pitää myös irrottaa, muuten ei saa laturista alinta ruuvia pois paikaltaan. Visko on kiinni kuusiokoloruuvilla joka pitää ruuvata laturin jalan läpi irti. Muuta kummallista tuossa ei tosiaan ole. Sama periaate toimii ainakin AVB ja AVF koneisiin.
Vapaapyörissä ei tunnu olevan isoja eroja mistä ostaa, kuitenkin tuntuvat hajoavan aika nopeasti.
Jos ei halua ostaa tuota erikoistyökalua, niin vaihtavat kyllä liikkeissä tuon pyörän parissa minuutissa, kun vie vain laturin ja pyörän sinne. Mielestäni turha maksaa liikkeelle parintunnin työtä tuosta, koska laturin saa irotettua itsekin niin nopeasti.
Vika olikin sitten kiristimessä, rulla oli hinkannut runkoa vasten ja osa urista oli kulunu sileeks, tadaa... Onneks ei pamahtanu paskaks.. Ilmastoinnin kiristimellä sama kohtalo, rulla paskana, kitisi ja vipatti päin peetä.. Onneks volkkarin korjauttaminen on niin HALPAA ettei ees ota pahasti päähän...
Laturin vapaakytkin korjaamon mukaan kunnossa eikä nähty syytä miksi vaihtaa sitä..
Yees, ei muutaku seuraavia vikoja odotellessa...
Tai oikeestaan.....
Nyt ei kuulukku ilmastoinnin ollessa päällä ja kaasutettaessa pientä ääntä, liekkö sitten ilmastoinnin kompura seuraavana pimahtamassa? Oks siinä joku erillinen laakeri mikä saattas pientä ääntä antaa kun ilmastointi on käytössä?
Laturin vapaakytkin korjaamon mukaan kunnossa eikä nähty syytä miksi vaihtaa sitä..
Yees, ei muutaku seuraavia vikoja odotellessa...
Tai oikeestaan.....
Nyt ei kuulukku ilmastoinnin ollessa päällä ja kaasutettaessa pientä ääntä, liekkö sitten ilmastoinnin kompura seuraavana pimahtamassa? Oks siinä joku erillinen laakeri mikä saattas pientä ääntä antaa kun ilmastointi on käytössä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa