2E-moottorin käyntihäiriö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VWantik
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.8.2012 9:55

2E-moottorin käyntihäiriö

ViestiKirjoittaja VWantik » 18.8.2012 10:21

Golf Gti 2.0 8v -93 aloitti viime talvena satunnaiset nykimiskohtaukset. Toimi täydellisesti silloin kun oiretta ei ilmennyt. Korjaamolla epäiltiin sähköpuolen viaksi. Edellä manitun oirehdinnan perusteella vaihdettiin polttoainesuodatin, virtalukon pohja (!), tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä sekä sytytyspuola ja -ohjain. Kun nykimistä ilmeni edelleen, vein auton jälleen korjaamolle, jolloin vaihdettiin 2 alipaineletkua sekä moottorin huohotinputki. Vian kuva muuttuikin nyt ihan toisenlaiseksi. Aiemmin siis auto toimi virheettömästi silloin kun ei nykinyt, nyt käyntihäiriö on päällä koko ajan:

- tyhjäkäynti vaeltaa välillä 800-1600 kierrosta, tyhjäkäynnillä päästöt kuitenkin ok
- kierrosalueella n. 1800-2400 moottori röpöttää ja mitatut päästöt ovat järkyttävät
- korkeilla kierroksilla kone tuntuu toimivan kuten pitääkin

Korjaamon mukaan lamda-anturin pitäisi olla kunnossa, ilmamäärämittari on testattu, samoin hall-anturi. Autoa on tutkittu yhdessä ja samassa korjaamossa n. 10 tuntia tähän mennessä, kunnes yhteisestä sopimuksesta otettiin aikalisä. Onko hyviä neuvoja? Itse en omista kuin yleismittarin enkä ole sähköpuolen asiantuntija muutenkaan.

VWantik
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.8.2012 9:55

ViestiKirjoittaja VWantik » 18.8.2012 21:42

Tarkentelen vielä vähän noita käynnissä tuntuvia oireita tuoreelta tuntumalta, kun käynnistin auton tänään ensi kertaa yli kahteen kuukauteen ja ajelin sitten saman tien 60 km.

-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800
- moottorijarrutuksessa tuntuu aina selvää nykimistä
- tasakaasulla "nypyttää" kierrosalueella 1800-2400, voimakkainta ilmiö on noin 2200 kierroksen paikkeilla.
-ajotietokoneen mukaan kulutus on normaalin rajoissa, eli maantiellä n. 7,5

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 18.8.2012 23:15

tulisi mieleen omasta 1,8icl golffista ja sen aikaisemmista ongelmista:

-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800

tyhjäkäyntimoottori, lämpötila-anturi
moottorin sähköjohdoissa kosketushäiriö



jos aikasemmin toimi paremmin niin eikö silloin kannattaisi vaihtaa ne osat takaisin millä toimi?
eli 2 alipaineletkua sekä moottorin huohotinputki.?

VWantik
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.8.2012 9:55

ViestiKirjoittaja VWantik » 19.8.2012 8:23

Kosketushäiriöt ovat varmasti ihan pätevä epäily. Pitäisi varmaani jossain loogisessa järjestyksessä osata lähteä niitä tutkimaan ja sulkemaan pois

En ainakaan ihan vielä vakuutu tuosta neuvosta, että selvästi rikkinäiset osat kannattaisi vaihtaa takaisin. Alipaineletkut vuotivat ja huohotinputki oli teipillä ja rautalangalla paikoilleen viritelty pätkien summa.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 19.8.2012 12:43

niin luulin että nuo alipaineletkut ja huohotinputki oli vaihdettu varmuuden vuoksi.... ei tietenkään kannata vaihtaa jos oli noin huonot.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa