Passat 3BG 4-motion (AVF) yleinen vika- ja jeesaustopic?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Passat 3BG 4-motion (AVF) yleinen vika- ja jeesaustopic?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.8.2012 5:59

Olisko tällaisessa mitään ideaa? Tähän voisi kasailla vikadiagnooseja ja ratkaisuja erityisesti nelikkojen ongelmiin ja korjausmenetelmiin, ensimmäisenä vuorossa tällainen vika:

Ostin kyseisen auton, vuosimallia 2002 ja ajettu 334tkm, ohjausnestesäiliön ollessa lähes rutikuivana. Myyjä haki kaupanteon yhteydessä oikeanlaista nestettä ja täytti säiliön ja kävi katsastamassa. Katsuri kirjoitti lappuun että vuoto olisi ohjaustehostimessa. Itse en ole vielä päässyt autoa nostamaan pukeille, mutta vasemman raidetangon pään haitarikumin sisällä on ilmeisesti kertynyt tuota nestettä, sen verran tuntui lotisevan. Yhtenä vikana on myös ulvominen/vinkuna kun auton käynnistää ja rattia alkaa kääntelemään.

Onko tuo tehostin siis todennäköisin vika? Paljonko maksaa uusi, ja kuinka vittumainen se on vaihtaa?

Voisiko tuohon tehostajan vuotoon myös liittyä jommankumman eturenkaan täristäminen 110-130 vauhdeissa? Tuo täristys tulee ja menee jossain noissa vauhdeissa, vähän riippuen onko ylä vai alamäkeä.

joksu3
-
Viestit: 67
Liittynyt: 11.2.2006 22:46

ViestiKirjoittaja joksu3 » 17.8.2012 20:18

Sulla vuotaa hammastangon stefa sen suojakummin sisälle, eli koko hammastangon vaihto odottaa, jos et ajoissa vaihda niin myös pumppu vaihtoon jos kuivana pääsee käymään, pelkkää stefaa ei saa uusittua, näin oli ainakin IV golffissa korjatkaa jos passatissa eri lailla??

joksu3
-
Viestit: 67
Liittynyt: 11.2.2006 22:46

ViestiKirjoittaja joksu3 » 17.8.2012 20:24

Mulla vikana lämpömittari, kojetauluun ku kevyesti kopauttaa ni neulaa nousee muuten ei välttämättä näytä mitää.. :)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.8.2012 4:48

jatketaan kyselytunnilla:

Tarkoitus olisi vaihtaa torsen + vaihteistoöljyt, ovatko ne ns. samojen kuorien alla molemmat? Auton mukana tuli pieni nippu kuitteja ja siellä oli maininta Castrol 75W-140 öljyn vaihtotyöstä. Google kertoo sen olevan "limited slip differential" öljy eli torsenille?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 22.8.2012 9:10

Torsenin ja laatikon öljyt ovat samassa. 75W-90 on oikea laatu. Castrolin TAF-X (Nykyään jollain toisella nimellä?) ja Mobilin VS200 on todettu toimiviksi.

Takaperän öljy on sitten erikseen ja sen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Vaihto kannattaa silti. Ainakin 180tkm ajetussa oli öljy jo melkoista majoneesin/siirapin sekoituksen näköistä mössöä, joten vaihto oli ehdottomasti paikallaan.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.8.2012 16:03

Huomenna on auton ilmastointihuolto eräässä Tamperelaisessa firmassa ja kyselin sieltä mitä maksaa vaihteisto+torsen+peräöljyjen vaihto, kertoi että tuota 75w-90 öljyä sinne menisi about 4 litraa, litrahinta 27e ja työt päälle eli koko paska 170-180e.

Viedäänkö tässä pässiä narusta vai onko se tuon hintaista muuallakin?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 22.8.2012 16:42

Omaani hommasin öljyt marmorilta viime talvena, kun ei viittinyt ottaa riskiä laadun kanssa. Varaosaliikkeet ei olleet oikein varmoja tuosta nelikon öljyistä, että mitä sinne voi laittaa.

Marmorilta öljy maksoi noin 40e litra, 1l purkkeja. Perään meni 1,5l ja laatikkoon 3,5l ja molempiin pitää tosiaan olla ehdottomasti omaa öljyään.

Eli pelkät öljyt maksoi omassa tapauksessa lähemmäs 240e, ja vaihdoin ne itse.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.8.2012 16:59

Satutko vielä muistamaan oliko ne nimenomaan tuota 75w-90 ölperiä? Noitakin näytti olevan kahta sorttia,

SAF-XO 75W-90 (API GL5)
TAF-X 75W-90 (API GL4+)

sen verran google kertoi että ainakin amerikan audeissa GL4+ menisi etupäähän, ja GL5 taakse?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 22.8.2012 18:06

En nyt muista ulkoa mitä ne oli. Purkit kotosalla, yritän muistaa kattoa kun seuraavan kerran meen sinne suuntaan.

Raato
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Raato » 22.8.2012 22:33

Castrollin sivulta löydät sopivuudet mitkä öljyt sinne sopii. Muistaakseni Taf x:sää ei enää saa vaan se on eri nimellä: "Syntrans transaxle ". Mulla on ollut nyt vuoden sisällä laatikossa ja perässä Castroll öljyt ja hyvin toimivat.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.11.2012 6:50

Käykös motonetin myymät 255mm takajarrulevyt suoraan nykyisten 245mm tilalle? Palat tarttis vaihtaa niin mikä jottei samalla sitten pikkasen isompaa levyäkin alle.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 14.11.2012 8:46

joudut siirtämään satulaakin ulommas, harvemmin on montaa milliä tilaa levystä satulan hahlon pohjaan. Eikä tuo halkaisijan suureneminen vaikuta tossa mittamuutoksessa ku mielihyvän tunteeseen että on isommat jarrut. Palathan sulla pysyy samassa paikassa (mikäli levy mahtuu paikoilleen) joten jarrutehon kasvu on 0% :)

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 17.11.2012 21:18

Kyllähän tuo jarrutusteho laskennallisesti lisääntyy, jos siirtää satulaa ulospäin. Tulee lisää etäisyyttä keskiöön ja jarruttava momentti lisääntyy suhteessa etäisyyden kasvuun. Mutta se on eri asia, miten joku 4% (jos siirretään satula 5 mm ulospäin jarrulaikan halkaisijoiden suhteessa) muutos oikeasti tuntuu missään.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 18.11.2012 19:28

Ei nyt ole 4-motion, mutta pikku probleema kuitenkin ja muuten speksit täsmää..

Eli 96kW 6-vaihteinen laatikko takertelee hieman pienempiä vaihteita sovitellessa.
Vaihdoin nuo Castrolin syntrans transaxlet (entinen TAF X), mutta ei auttanut mitenkään.
Voisiko kytkimessä olla jotain häikkää? Mielestäni toiminta kuitenkin ihan normaalia muuten.
Autolla ajettu 280tkm.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 18.11.2012 21:27

siksipä sanoinkin ettei jarruteho muutu miksikään koska satulaa on aika saakelin hankala siirtää tommosta matkaa ulospäin ilman melko monimutkaista adapteria...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.12.2012 6:01

Taas kysellään lisää tyhmiä:

- Nyt kun talvi vihdoin tuli ja ensimmäistä kertaa ajelen nelivedolla, niin ei tuo nyt ihan sillä tavalla haukkaa kiinni ja vaihda kulkusuuntaa kuin oletin. Puskee vaan kovasti. Nää autot on kai tehtaalta suunniteltu aliohjautumaan?
Voiko tuota käytöstä jotenkin helposti säätää että vähän herkemmin vaihtuisi kulkusuunta? Auttaako esimerkiksi jos takana olisi leveämpi raideväli? Tai pyörien kulmien säädöt?

- Toimiiko tuo webasto ajon aikana aina automaattisesti, kunnes moottori saavuttaa tietyn lämpötilan? Vai kytkeytyykö webasto vain päälle jos Clima on AUTO-asennossa?

- Onko V6 TDI -mallissa kaksi välijäähdytintä? Kutkuttelisi ottaa päälle 200hp irti tästä myllystä mutta pelottaa katsastuksen vuoksi vetää keulalle tuollainen bling-kromijäähy. Ebayn varaosamyyjät myyvät ainakin kahta erilaista IC:tä tuohon V6 -malliin, toisessa erikoishuomatuksena "right side."
Pärjääkö siis <250hp asti jos pistää kahdet (pienet) välijäähyt sarjaan. Niin ja mahtuuko tuo toinen jäähy vakiopaikalleen AVF:n kanssa?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 4.12.2012 15:29

Puskeehan tuo melkoisesti, joka nyt enemmänkin ominaisuus näissä kun on kiinteä neliveto ja suhteena 50+50. Vaatii vain sen, että perä pitää saada aluksi irti tiestä, niin sitten se alkaa totella rattiakin. Risteyksissäkin menee melkeinpä parhaiten kun vasiten vähä polkaiseen kovempaa, että saa perän kevyesti irti tiestä niin sen jälkeen ohjautuu huomattavasti paremmin. Jos yrittää painaa vain tasaisesti kaasua, niin tuloksena vain se, että mennään suoraa eikä käänny mihinkään...

Vaatii aluksi oman totuttelun kyllä tällaisella nelikolla ajaminen. Pääsee kyllä todella helposti mettähallituksen puolelle pienelläkin nopeudella, ellei ole yhtään käsitystä miten käyttäytyy.

Kolmas talvi nyt menossa itsellä tämän nelikon kans ja alkaa sen metkut jo melko hyvin tietämään. Tosin renkaat sen verran leveät omassa tällä hetkellä, jotta tuntuman pitäminen tahtoo olla vähä haasteellista tuollaisilla 225 leveillä renkailla. Kapenee kyllä seuraavaan sarjaan parilla sentillä, niin läpäisee huomattavasti paremmin sohjoa yms. Nykyiset on sellaiset sukset, että plaanaa luisussa todella helposti.

jagu81
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.1.2013 11:36

ViestiKirjoittaja jagu81 » 27.1.2013 13:12

Mitenkäs torsenin kuuluu toimii? Siis onko normaalia jos hieman rutisee kun luistattelee vaiko pitäisikö mokoman olla aivan hissukseen ja totella äänettä käskyjä? Mulla rusahtaa jokin miltei aina kun ottaa esp:n pois ja sit lähtee luistattaa.. Meinaan ensi rusahtaa ja sit se kyl menee kohtuu äänettä..

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 27.1.2013 13:19

Ei oo kyllä normaalia sellaiset rusahtelut. Kyllä se toimii aivan äänettä ja jatkuvasti näis joissa vielä on tuo kiinteäneliveto koko ajan.

Ei oo mitään eroa polkeeko esp päällä vai ilman, niin kyllä se äänettömästi toimii taustalla. Ja pitää toimia äänettömästi koska veto menee jatkuvasti siitä läpi, eikä kytkeenny päälle vasta kun lähtee luisuun.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.1.2013 15:36

Kapeet, karkeet ja kunnon nastoilla olevat renkaat toimii ton nelikon kanssa parhaiten, leveillä nastoilla tai vain kitkarenkailla mennään paljolti puskien. Ärsyttävin piirre omasta mielestäni tuossa BG:n ESP:ssä oli se, että vaikka sen otti pois päältä ja luiston aikana sitoi jarrulla niin että ABS huomasi pyörintänopeuseroa, niin samalla myös ESP heräsi mukaan ja pyrki oikaisemaan auton oman logiikkansa mukaisesti, ESP / ABS poistui kun jarrusta hellitti ettei ABS:n tarvinnut tehdä työtä.

Pari kertaa meinas tulla tilannetta tuon takia kun taas alkoi auto päättämään kuskin sijasta mihin mennään, tämä oli yksi hyvä syy päivittää kalusto vanhempaan jo ihan oman turvallisuuden takia.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 28.1.2013 7:04

Liekkö se rusahtelu johtuu kummiskin sitä kun auto laittaa jarruilla kaikki pyörät vetämään tasaisesti tyhjää vaikka ESP olisikin pois päältä.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 28.1.2013 21:53

Hieman sivuten aihetta, AVF etuvetoisena. Kun tässä on puhetta ESP:stä niin olen mietiskellyt että onkohan autossani ollenkaan ajonvakautusjärjestelmää (elikkäs ESP:tä). Myyjä näin väitti olevan ja juuri takapenkit purkaneena keskipenkin alla oli jonkinlainen ESP anturi. Itse en ole kuitenkaan huomannut järjestelmän toimintaa juurikin äänellisesti tai mittaristostakaan. Pitäisikö järjestelmän vilkuttaa samaa luistoneston valoa mittaristossa?
ESP painike kyllä soittimen vieressä on, mutta toimintaa en ole vielä saanut todettua. on yritetty myös saada perää irti vastaohjauksella, mutta ei ole irronnut... Liekkö renkaissa liikaa vielä pitoa vai toimiiko sitten järjestelmä oikein. Jos ei selviä niin täytynee yrittää käsijarrulla (kun auton saa tyhjäksi). Ja testata samaa ESP painettuna.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.1.2013 21:58

Aikalailla saa perä lähtee irti ennenkun ESP toiminnasta varottaa. ASR:n toiminnasta vilkuttaa nää FWD autot kyl koko talven...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.1.2013 15:38

Topic siirretty tänne yleiseen tekniikkaan pois Diesel-osiosta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.1.2013 16:03

Liekkö se rusahtelu johtuu kummiskin sitä kun auto laittaa jarruilla kaikki pyörät vetämään tasaisesti tyhjää vaikka ESP olisikin pois päältä.


Eee, ESP poiskytkettynä ei tehny tuota vetojarruttelua, päälläollessa kylläkin, ja jarrutellessa ilman espiä mentiinkin sitten ihan mitensattuun kun auto alko liikaa arpomaan menosuuntaa :) Sulla tais olla viimetalvena nastat alla niin siinä tuo ei ihan niin pahasti korostu kuin kitkoilla suditellessa.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 30.1.2013 7:14

Joo nastat on alla. ESP pois päälläkin tuntuu jarruttelevan niitä kahta sutivaa pyörää, kunnes kaikki neljä pyörii tyhjää. Sitä ei kovin helpolla huomaa, mutta kun keskittyi sen seuraamiseen, niin toiminta tuli esille.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 30.1.2013 18:22

Taitaa olla yleinen ominaisuus tuo jarruttelu kun ESP tms. pois päältä. 1U etuveto-Octaviassa on vetoluiston rajoitus (ASR), ja sen saa napista pois päältä. Sopivassa paikassa toisen renkaan sutiessa toispuoleista jarruttelua tapahtuu, mutta ASR ei rajoita vääntöä.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 26.10.2014 20:40

Jatketaas tähän topicciin omilla kysymyksillä.

Täällä aloin puimaan omaa yhteiseloa Passatin kanssa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126978

Oireina oli näkyvimmin välkkyvät valot ja nykytys. Noh, syyksi paljastui rikkinäinen laturi (laakeri rikki), joten sen vaihdolla loppui valojen välkkyminen eikä moniuranhihnan kiristinkään enää hyppinyt miten sattuu. Samaan syssyyn:
- turbo putsattu
- imusarja putsattu
- EGR tulpattu
- ahtoputket tiivistetty
- suuttimien arvot tarkastettu (yhden arvo aika rajoilla)
- Fortekäsittely
- MAF putsattu
- alipaineletkut vaihdettu
- alusta tsekattu, tarvittavat puslat vaihdettu
- kaikki nesteet vaihdettu jne jne.

Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsikin taas hymyissä suin ajamaan, kulku oli tasaista ja "reipasta".

Nyt kuitenkin 1 tkm jälkeen ollaan seuraavassa tilanteessa:
- aivan tasaiseen esim. 80-110 km/h vakkarilla ajaessa meno on junamaista, ei mtn ylimääräistä
- taajamanopeuksissa tasakaasulla koko ajan pientä nytkettä (nykytyksen voimakkuus vaihtelee)
- tasakaasulta moottorijarruttaessa pientä nykytystä, samoin kun pistää uudestaan kaasua
- yli 120km/h tärisee koko laitos, tärinän voimakkuus vaihtelee maastonmuotojen mukaan (ei väliä mikä vaihde ja minkä verran kierroksia)
- 80km/h -> kiihdyttäessä 6 vaihteella (1700 rpm) muutama voimakas nykäisy jos enemmän antaa kaasua
- taajamanopeuksissa moottorin lämpötila laskee yhden pykälän, 80-> km/h nopeuksissa jököttää tasan 90 asteessa.

Parhaimmillaan meno on todella tasaista, pahimmillaan pelokkaan hamsterin viimeistä taivalta kuvastavaa. Passatti muistuttaa siis ranskalaista autoa. "Viat" (ominaisuudet) eivät ole ajoa haittaavia, mutta ottaa kyllä pattiin ajaa tuommoisella haavanlehdellä joka muuten leikkii ominaisuuksiltaan tukevaa kulkinetta.

MillaH
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.6.2010 14:18

ViestiKirjoittaja MillaH » 5.11.2014 13:24

laitetaanpas tähän topikkiin kun omassa -98 nelikkopasaatissa on seuraavaa vikaa. Joku rele naksuttelee siellä ratin alla olevassa taulussa. Valot vilkahtelee välillä ja melko usein nollaa kaikki sähkölaitteet sammuttaessa tai käynnistäessä autoa. (kello, mankka, trippimittari) auto kuitenkin starttaa reippaasti ja lataa hyvin, joten en usko, että akkukaan kyseessä. Mistä kannattais hakee vikaa?

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 9.5.2015 17:34

Jatketaan tähän topicciin jos jollain on tietoa.

Pasuunaan vuonna 2012 vaihdettu Sachsin kytkinpaketti ja vauhtipyörä. Sen jälkeen kilometrejä kertynyt noin 70 tkm ja mitä nyt havaittu:
- 2 vk sitten kesken kesken normikiihdytyksen 2. ja 3. vaiheilla teki kerran luiston kierrosten ollessa 2200 rpm. Sen jälkeen minkäälainen kiihdytys ei aiheuttanut luistoa
- 1 vk sitten tuntui kerran liikenneympyrästä kiihdyttäessä että luisti. Sen jälkeen ei mitään luistoa minkäänlaisella kiihdytyksellä
- eilen 6. vaihteella motarinopeuksissa kiihdyttäessä luisti joka kerta. Ei uskalla enää hirveästi rääkätä.

Kysymys kuuluu: onko kytkin sökö vai vuotaako levyn väliin nestettä joka aiheuttaa paikoin luistoa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa