Passat 3BG 4-motion (AVF) yleinen vika- ja jeesaustopic?
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG 4-motion (AVF) yleinen vika- ja jeesaustopic?
Olisko tällaisessa mitään ideaa? Tähän voisi kasailla vikadiagnooseja ja ratkaisuja erityisesti nelikkojen ongelmiin ja korjausmenetelmiin, ensimmäisenä vuorossa tällainen vika:
Ostin kyseisen auton, vuosimallia 2002 ja ajettu 334tkm, ohjausnestesäiliön ollessa lähes rutikuivana. Myyjä haki kaupanteon yhteydessä oikeanlaista nestettä ja täytti säiliön ja kävi katsastamassa. Katsuri kirjoitti lappuun että vuoto olisi ohjaustehostimessa. Itse en ole vielä päässyt autoa nostamaan pukeille, mutta vasemman raidetangon pään haitarikumin sisällä on ilmeisesti kertynyt tuota nestettä, sen verran tuntui lotisevan. Yhtenä vikana on myös ulvominen/vinkuna kun auton käynnistää ja rattia alkaa kääntelemään.
Onko tuo tehostin siis todennäköisin vika? Paljonko maksaa uusi, ja kuinka vittumainen se on vaihtaa?
Voisiko tuohon tehostajan vuotoon myös liittyä jommankumman eturenkaan täristäminen 110-130 vauhdeissa? Tuo täristys tulee ja menee jossain noissa vauhdeissa, vähän riippuen onko ylä vai alamäkeä.
Ostin kyseisen auton, vuosimallia 2002 ja ajettu 334tkm, ohjausnestesäiliön ollessa lähes rutikuivana. Myyjä haki kaupanteon yhteydessä oikeanlaista nestettä ja täytti säiliön ja kävi katsastamassa. Katsuri kirjoitti lappuun että vuoto olisi ohjaustehostimessa. Itse en ole vielä päässyt autoa nostamaan pukeille, mutta vasemman raidetangon pään haitarikumin sisällä on ilmeisesti kertynyt tuota nestettä, sen verran tuntui lotisevan. Yhtenä vikana on myös ulvominen/vinkuna kun auton käynnistää ja rattia alkaa kääntelemään.
Onko tuo tehostin siis todennäköisin vika? Paljonko maksaa uusi, ja kuinka vittumainen se on vaihtaa?
Voisiko tuohon tehostajan vuotoon myös liittyä jommankumman eturenkaan täristäminen 110-130 vauhdeissa? Tuo täristys tulee ja menee jossain noissa vauhdeissa, vähän riippuen onko ylä vai alamäkeä.
Torsenin ja laatikon öljyt ovat samassa. 75W-90 on oikea laatu. Castrolin TAF-X (Nykyään jollain toisella nimellä?) ja Mobilin VS200 on todettu toimiviksi.
Takaperän öljy on sitten erikseen ja sen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Vaihto kannattaa silti. Ainakin 180tkm ajetussa oli öljy jo melkoista majoneesin/siirapin sekoituksen näköistä mössöä, joten vaihto oli ehdottomasti paikallaan.
Takaperän öljy on sitten erikseen ja sen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Vaihto kannattaa silti. Ainakin 180tkm ajetussa oli öljy jo melkoista majoneesin/siirapin sekoituksen näköistä mössöä, joten vaihto oli ehdottomasti paikallaan.
Huomenna on auton ilmastointihuolto eräässä Tamperelaisessa firmassa ja kyselin sieltä mitä maksaa vaihteisto+torsen+peräöljyjen vaihto, kertoi että tuota 75w-90 öljyä sinne menisi about 4 litraa, litrahinta 27e ja työt päälle eli koko paska 170-180e.
Viedäänkö tässä pässiä narusta vai onko se tuon hintaista muuallakin?
Viedäänkö tässä pässiä narusta vai onko se tuon hintaista muuallakin?
Omaani hommasin öljyt marmorilta viime talvena, kun ei viittinyt ottaa riskiä laadun kanssa. Varaosaliikkeet ei olleet oikein varmoja tuosta nelikon öljyistä, että mitä sinne voi laittaa.
Marmorilta öljy maksoi noin 40e litra, 1l purkkeja. Perään meni 1,5l ja laatikkoon 3,5l ja molempiin pitää tosiaan olla ehdottomasti omaa öljyään.
Eli pelkät öljyt maksoi omassa tapauksessa lähemmäs 240e, ja vaihdoin ne itse.
Marmorilta öljy maksoi noin 40e litra, 1l purkkeja. Perään meni 1,5l ja laatikkoon 3,5l ja molempiin pitää tosiaan olla ehdottomasti omaa öljyään.
Eli pelkät öljyt maksoi omassa tapauksessa lähemmäs 240e, ja vaihdoin ne itse.
joudut siirtämään satulaakin ulommas, harvemmin on montaa milliä tilaa levystä satulan hahlon pohjaan. Eikä tuo halkaisijan suureneminen vaikuta tossa mittamuutoksessa ku mielihyvän tunteeseen että on isommat jarrut. Palathan sulla pysyy samassa paikassa (mikäli levy mahtuu paikoilleen) joten jarrutehon kasvu on 0% :)
Kyllähän tuo jarrutusteho laskennallisesti lisääntyy, jos siirtää satulaa ulospäin. Tulee lisää etäisyyttä keskiöön ja jarruttava momentti lisääntyy suhteessa etäisyyden kasvuun. Mutta se on eri asia, miten joku 4% (jos siirretään satula 5 mm ulospäin jarrulaikan halkaisijoiden suhteessa) muutos oikeasti tuntuu missään.
Ei nyt ole 4-motion, mutta pikku probleema kuitenkin ja muuten speksit täsmää..
Eli 96kW 6-vaihteinen laatikko takertelee hieman pienempiä vaihteita sovitellessa.
Vaihdoin nuo Castrolin syntrans transaxlet (entinen TAF X), mutta ei auttanut mitenkään.
Voisiko kytkimessä olla jotain häikkää? Mielestäni toiminta kuitenkin ihan normaalia muuten.
Autolla ajettu 280tkm.
Eli 96kW 6-vaihteinen laatikko takertelee hieman pienempiä vaihteita sovitellessa.
Vaihdoin nuo Castrolin syntrans transaxlet (entinen TAF X), mutta ei auttanut mitenkään.
Voisiko kytkimessä olla jotain häikkää? Mielestäni toiminta kuitenkin ihan normaalia muuten.
Autolla ajettu 280tkm.
Taas kysellään lisää tyhmiä:
- Nyt kun talvi vihdoin tuli ja ensimmäistä kertaa ajelen nelivedolla, niin ei tuo nyt ihan sillä tavalla haukkaa kiinni ja vaihda kulkusuuntaa kuin oletin. Puskee vaan kovasti. Nää autot on kai tehtaalta suunniteltu aliohjautumaan?
Voiko tuota käytöstä jotenkin helposti säätää että vähän herkemmin vaihtuisi kulkusuunta? Auttaako esimerkiksi jos takana olisi leveämpi raideväli? Tai pyörien kulmien säädöt?
- Toimiiko tuo webasto ajon aikana aina automaattisesti, kunnes moottori saavuttaa tietyn lämpötilan? Vai kytkeytyykö webasto vain päälle jos Clima on AUTO-asennossa?
- Onko V6 TDI -mallissa kaksi välijäähdytintä? Kutkuttelisi ottaa päälle 200hp irti tästä myllystä mutta pelottaa katsastuksen vuoksi vetää keulalle tuollainen bling-kromijäähy. Ebayn varaosamyyjät myyvät ainakin kahta erilaista IC:tä tuohon V6 -malliin, toisessa erikoishuomatuksena "right side."
Pärjääkö siis <250hp asti jos pistää kahdet (pienet) välijäähyt sarjaan. Niin ja mahtuuko tuo toinen jäähy vakiopaikalleen AVF:n kanssa?
- Nyt kun talvi vihdoin tuli ja ensimmäistä kertaa ajelen nelivedolla, niin ei tuo nyt ihan sillä tavalla haukkaa kiinni ja vaihda kulkusuuntaa kuin oletin. Puskee vaan kovasti. Nää autot on kai tehtaalta suunniteltu aliohjautumaan?
Voiko tuota käytöstä jotenkin helposti säätää että vähän herkemmin vaihtuisi kulkusuunta? Auttaako esimerkiksi jos takana olisi leveämpi raideväli? Tai pyörien kulmien säädöt?
- Toimiiko tuo webasto ajon aikana aina automaattisesti, kunnes moottori saavuttaa tietyn lämpötilan? Vai kytkeytyykö webasto vain päälle jos Clima on AUTO-asennossa?
- Onko V6 TDI -mallissa kaksi välijäähdytintä? Kutkuttelisi ottaa päälle 200hp irti tästä myllystä mutta pelottaa katsastuksen vuoksi vetää keulalle tuollainen bling-kromijäähy. Ebayn varaosamyyjät myyvät ainakin kahta erilaista IC:tä tuohon V6 -malliin, toisessa erikoishuomatuksena "right side."
Pärjääkö siis <250hp asti jos pistää kahdet (pienet) välijäähyt sarjaan. Niin ja mahtuuko tuo toinen jäähy vakiopaikalleen AVF:n kanssa?
Puskeehan tuo melkoisesti, joka nyt enemmänkin ominaisuus näissä kun on kiinteä neliveto ja suhteena 50+50. Vaatii vain sen, että perä pitää saada aluksi irti tiestä, niin sitten se alkaa totella rattiakin. Risteyksissäkin menee melkeinpä parhaiten kun vasiten vähä polkaiseen kovempaa, että saa perän kevyesti irti tiestä niin sen jälkeen ohjautuu huomattavasti paremmin. Jos yrittää painaa vain tasaisesti kaasua, niin tuloksena vain se, että mennään suoraa eikä käänny mihinkään...
Vaatii aluksi oman totuttelun kyllä tällaisella nelikolla ajaminen. Pääsee kyllä todella helposti mettähallituksen puolelle pienelläkin nopeudella, ellei ole yhtään käsitystä miten käyttäytyy.
Kolmas talvi nyt menossa itsellä tämän nelikon kans ja alkaa sen metkut jo melko hyvin tietämään. Tosin renkaat sen verran leveät omassa tällä hetkellä, jotta tuntuman pitäminen tahtoo olla vähä haasteellista tuollaisilla 225 leveillä renkailla. Kapenee kyllä seuraavaan sarjaan parilla sentillä, niin läpäisee huomattavasti paremmin sohjoa yms. Nykyiset on sellaiset sukset, että plaanaa luisussa todella helposti.
Vaatii aluksi oman totuttelun kyllä tällaisella nelikolla ajaminen. Pääsee kyllä todella helposti mettähallituksen puolelle pienelläkin nopeudella, ellei ole yhtään käsitystä miten käyttäytyy.
Kolmas talvi nyt menossa itsellä tämän nelikon kans ja alkaa sen metkut jo melko hyvin tietämään. Tosin renkaat sen verran leveät omassa tällä hetkellä, jotta tuntuman pitäminen tahtoo olla vähä haasteellista tuollaisilla 225 leveillä renkailla. Kapenee kyllä seuraavaan sarjaan parilla sentillä, niin läpäisee huomattavasti paremmin sohjoa yms. Nykyiset on sellaiset sukset, että plaanaa luisussa todella helposti.
Mitenkäs torsenin kuuluu toimii? Siis onko normaalia jos hieman rutisee kun luistattelee vaiko pitäisikö mokoman olla aivan hissukseen ja totella äänettä käskyjä? Mulla rusahtaa jokin miltei aina kun ottaa esp:n pois ja sit lähtee luistattaa.. Meinaan ensi rusahtaa ja sit se kyl menee kohtuu äänettä..
Ei oo kyllä normaalia sellaiset rusahtelut. Kyllä se toimii aivan äänettä ja jatkuvasti näis joissa vielä on tuo kiinteäneliveto koko ajan.
Ei oo mitään eroa polkeeko esp päällä vai ilman, niin kyllä se äänettömästi toimii taustalla. Ja pitää toimia äänettömästi koska veto menee jatkuvasti siitä läpi, eikä kytkeenny päälle vasta kun lähtee luisuun.
Ei oo mitään eroa polkeeko esp päällä vai ilman, niin kyllä se äänettömästi toimii taustalla. Ja pitää toimia äänettömästi koska veto menee jatkuvasti siitä läpi, eikä kytkeenny päälle vasta kun lähtee luisuun.
Kapeet, karkeet ja kunnon nastoilla olevat renkaat toimii ton nelikon kanssa parhaiten, leveillä nastoilla tai vain kitkarenkailla mennään paljolti puskien. Ärsyttävin piirre omasta mielestäni tuossa BG:n ESP:ssä oli se, että vaikka sen otti pois päältä ja luiston aikana sitoi jarrulla niin että ABS huomasi pyörintänopeuseroa, niin samalla myös ESP heräsi mukaan ja pyrki oikaisemaan auton oman logiikkansa mukaisesti, ESP / ABS poistui kun jarrusta hellitti ettei ABS:n tarvinnut tehdä työtä.
Pari kertaa meinas tulla tilannetta tuon takia kun taas alkoi auto päättämään kuskin sijasta mihin mennään, tämä oli yksi hyvä syy päivittää kalusto vanhempaan jo ihan oman turvallisuuden takia.
Pari kertaa meinas tulla tilannetta tuon takia kun taas alkoi auto päättämään kuskin sijasta mihin mennään, tämä oli yksi hyvä syy päivittää kalusto vanhempaan jo ihan oman turvallisuuden takia.
Hieman sivuten aihetta, AVF etuvetoisena. Kun tässä on puhetta ESP:stä niin olen mietiskellyt että onkohan autossani ollenkaan ajonvakautusjärjestelmää (elikkäs ESP:tä). Myyjä näin väitti olevan ja juuri takapenkit purkaneena keskipenkin alla oli jonkinlainen ESP anturi. Itse en ole kuitenkaan huomannut järjestelmän toimintaa juurikin äänellisesti tai mittaristostakaan. Pitäisikö järjestelmän vilkuttaa samaa luistoneston valoa mittaristossa?
ESP painike kyllä soittimen vieressä on, mutta toimintaa en ole vielä saanut todettua. on yritetty myös saada perää irti vastaohjauksella, mutta ei ole irronnut... Liekkö renkaissa liikaa vielä pitoa vai toimiiko sitten järjestelmä oikein. Jos ei selviä niin täytynee yrittää käsijarrulla (kun auton saa tyhjäksi). Ja testata samaa ESP painettuna.
ESP painike kyllä soittimen vieressä on, mutta toimintaa en ole vielä saanut todettua. on yritetty myös saada perää irti vastaohjauksella, mutta ei ole irronnut... Liekkö renkaissa liikaa vielä pitoa vai toimiiko sitten järjestelmä oikein. Jos ei selviä niin täytynee yrittää käsijarrulla (kun auton saa tyhjäksi). Ja testata samaa ESP painettuna.
Liekkö se rusahtelu johtuu kummiskin sitä kun auto laittaa jarruilla kaikki pyörät vetämään tasaisesti tyhjää vaikka ESP olisikin pois päältä.
Eee, ESP poiskytkettynä ei tehny tuota vetojarruttelua, päälläollessa kylläkin, ja jarrutellessa ilman espiä mentiinkin sitten ihan mitensattuun kun auto alko liikaa arpomaan menosuuntaa :) Sulla tais olla viimetalvena nastat alla niin siinä tuo ei ihan niin pahasti korostu kuin kitkoilla suditellessa.
Jatketaas tähän topicciin omilla kysymyksillä.
Täällä aloin puimaan omaa yhteiseloa Passatin kanssa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126978
Oireina oli näkyvimmin välkkyvät valot ja nykytys. Noh, syyksi paljastui rikkinäinen laturi (laakeri rikki), joten sen vaihdolla loppui valojen välkkyminen eikä moniuranhihnan kiristinkään enää hyppinyt miten sattuu. Samaan syssyyn:
- turbo putsattu
- imusarja putsattu
- EGR tulpattu
- ahtoputket tiivistetty
- suuttimien arvot tarkastettu (yhden arvo aika rajoilla)
- Fortekäsittely
- MAF putsattu
- alipaineletkut vaihdettu
- alusta tsekattu, tarvittavat puslat vaihdettu
- kaikki nesteet vaihdettu jne jne.
Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsikin taas hymyissä suin ajamaan, kulku oli tasaista ja "reipasta".
Nyt kuitenkin 1 tkm jälkeen ollaan seuraavassa tilanteessa:
- aivan tasaiseen esim. 80-110 km/h vakkarilla ajaessa meno on junamaista, ei mtn ylimääräistä
- taajamanopeuksissa tasakaasulla koko ajan pientä nytkettä (nykytyksen voimakkuus vaihtelee)
- tasakaasulta moottorijarruttaessa pientä nykytystä, samoin kun pistää uudestaan kaasua
- yli 120km/h tärisee koko laitos, tärinän voimakkuus vaihtelee maastonmuotojen mukaan (ei väliä mikä vaihde ja minkä verran kierroksia)
- 80km/h -> kiihdyttäessä 6 vaihteella (1700 rpm) muutama voimakas nykäisy jos enemmän antaa kaasua
- taajamanopeuksissa moottorin lämpötila laskee yhden pykälän, 80-> km/h nopeuksissa jököttää tasan 90 asteessa.
Parhaimmillaan meno on todella tasaista, pahimmillaan pelokkaan hamsterin viimeistä taivalta kuvastavaa. Passatti muistuttaa siis ranskalaista autoa. "Viat" (ominaisuudet) eivät ole ajoa haittaavia, mutta ottaa kyllä pattiin ajaa tuommoisella haavanlehdellä joka muuten leikkii ominaisuuksiltaan tukevaa kulkinetta.
Täällä aloin puimaan omaa yhteiseloa Passatin kanssa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126978
Oireina oli näkyvimmin välkkyvät valot ja nykytys. Noh, syyksi paljastui rikkinäinen laturi (laakeri rikki), joten sen vaihdolla loppui valojen välkkyminen eikä moniuranhihnan kiristinkään enää hyppinyt miten sattuu. Samaan syssyyn:
- turbo putsattu
- imusarja putsattu
- EGR tulpattu
- ahtoputket tiivistetty
- suuttimien arvot tarkastettu (yhden arvo aika rajoilla)
- Fortekäsittely
- MAF putsattu
- alipaineletkut vaihdettu
- alusta tsekattu, tarvittavat puslat vaihdettu
- kaikki nesteet vaihdettu jne jne.
Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsikin taas hymyissä suin ajamaan, kulku oli tasaista ja "reipasta".
Nyt kuitenkin 1 tkm jälkeen ollaan seuraavassa tilanteessa:
- aivan tasaiseen esim. 80-110 km/h vakkarilla ajaessa meno on junamaista, ei mtn ylimääräistä
- taajamanopeuksissa tasakaasulla koko ajan pientä nytkettä (nykytyksen voimakkuus vaihtelee)
- tasakaasulta moottorijarruttaessa pientä nykytystä, samoin kun pistää uudestaan kaasua
- yli 120km/h tärisee koko laitos, tärinän voimakkuus vaihtelee maastonmuotojen mukaan (ei väliä mikä vaihde ja minkä verran kierroksia)
- 80km/h -> kiihdyttäessä 6 vaihteella (1700 rpm) muutama voimakas nykäisy jos enemmän antaa kaasua
- taajamanopeuksissa moottorin lämpötila laskee yhden pykälän, 80-> km/h nopeuksissa jököttää tasan 90 asteessa.
Parhaimmillaan meno on todella tasaista, pahimmillaan pelokkaan hamsterin viimeistä taivalta kuvastavaa. Passatti muistuttaa siis ranskalaista autoa. "Viat" (ominaisuudet) eivät ole ajoa haittaavia, mutta ottaa kyllä pattiin ajaa tuommoisella haavanlehdellä joka muuten leikkii ominaisuuksiltaan tukevaa kulkinetta.
laitetaanpas tähän topikkiin kun omassa -98 nelikkopasaatissa on seuraavaa vikaa. Joku rele naksuttelee siellä ratin alla olevassa taulussa. Valot vilkahtelee välillä ja melko usein nollaa kaikki sähkölaitteet sammuttaessa tai käynnistäessä autoa. (kello, mankka, trippimittari) auto kuitenkin starttaa reippaasti ja lataa hyvin, joten en usko, että akkukaan kyseessä. Mistä kannattais hakee vikaa?
Jatketaan tähän topicciin jos jollain on tietoa.
Pasuunaan vuonna 2012 vaihdettu Sachsin kytkinpaketti ja vauhtipyörä. Sen jälkeen kilometrejä kertynyt noin 70 tkm ja mitä nyt havaittu:
- 2 vk sitten kesken kesken normikiihdytyksen 2. ja 3. vaiheilla teki kerran luiston kierrosten ollessa 2200 rpm. Sen jälkeen minkäälainen kiihdytys ei aiheuttanut luistoa
- 1 vk sitten tuntui kerran liikenneympyrästä kiihdyttäessä että luisti. Sen jälkeen ei mitään luistoa minkäänlaisella kiihdytyksellä
- eilen 6. vaihteella motarinopeuksissa kiihdyttäessä luisti joka kerta. Ei uskalla enää hirveästi rääkätä.
Kysymys kuuluu: onko kytkin sökö vai vuotaako levyn väliin nestettä joka aiheuttaa paikoin luistoa?
Pasuunaan vuonna 2012 vaihdettu Sachsin kytkinpaketti ja vauhtipyörä. Sen jälkeen kilometrejä kertynyt noin 70 tkm ja mitä nyt havaittu:
- 2 vk sitten kesken kesken normikiihdytyksen 2. ja 3. vaiheilla teki kerran luiston kierrosten ollessa 2200 rpm. Sen jälkeen minkäälainen kiihdytys ei aiheuttanut luistoa
- 1 vk sitten tuntui kerran liikenneympyrästä kiihdyttäessä että luisti. Sen jälkeen ei mitään luistoa minkäänlaisella kiihdytyksellä
- eilen 6. vaihteella motarinopeuksissa kiihdyttäessä luisti joka kerta. Ei uskalla enää hirveästi rääkätä.
Kysymys kuuluu: onko kytkin sökö vai vuotaako levyn väliin nestettä joka aiheuttaa paikoin luistoa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa