Boran keskuslukitus ja takaluukun lukko
Valvoja: ffp jäsenet
Boran keskuslukitus ja takaluukun lukko
Tässä pari päivää takaperin kauppareissulla Boran takaluukun lukko lakkasi yllättäen toimimasta. Sahasin lukkoja kaukosäätimestä kiinni ja auki moneen kertaan, mutta luukku ei vaan auennut. No annoin asian olla ja päätin tutkia asiaa myöhemmin... Illalla tutkiessani asiaa uudestaan, huomasin, että kun ovet avaa mekaanisesti avaimella takakontin lukkopesästä, varashälytin jää päälle, vaikka ovet aukeavat (kontti ei edelleen auennut). Kävin välillä tutkimassa internetin ihmeellistä maailmaa ja palatessani autolle, oho, nyt se luukku aukeaa ensimmäisellä yrittämällä... päätin kuitenkin tarkastaa auton sulakkeet ja huomasin, että paikasta 6 (keskuslukitus) puuttuu sulake!? Keskuslukitus toimii silti (suht) normaalisti.
Eli long story short: Miksi kontti ei auennut? Johdot poikki? Lukkomekanismi jumissa?
Toimiiko varashälytin väärin?
Kuuluuko paikassa 6 olla sulake?
Kyseessä siis -03 Bora alkuperäisillä varashälyttimellä ja kauko-ohjattavalla keskuslukolla.
Eli long story short: Miksi kontti ei auennut? Johdot poikki? Lukkomekanismi jumissa?
Toimiiko varashälytin väärin?
Kuuluuko paikassa 6 olla sulake?
Kyseessä siis -03 Bora alkuperäisillä varashälyttimellä ja kauko-ohjattavalla keskuslukolla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jees, johtdothan siellä on kontin ja luukun välisessä kumisukassa poikki. kumissa on selvä painauma mistä se menee aina linkkuun kun luukun sulkee. Siitä painelemalla sain jopa kontin valon hetkeksi aikaa toimimaan. Löytyykös jostakin hyvää DIY-ohjetta tuon johtosarjan vaihtamiseen? Tai jos kolvailis vaan uutta johtoa katkenneiden tilalle niin kuinka pitkältä matkalta se kannattaa tehdä? Luukun liittimiltä takakonttiin ehkä?
Ja edelleen tuo keskuslukituksen sulake mietityttää. Esim. tässä sulake 6 löytyy. Jos joku viitsii vaikka omasta autostaan katsoa...
Ja edelleen tuo keskuslukituksen sulake mietityttää. Esim. tässä sulake 6 löytyy. Jos joku viitsii vaikka omasta autostaan katsoa...
Tämä ehdottaa että sulake löytyy vain 2001 ja vanhemmista malleista. Näin siis ainakin jenkeissä, mistään muualta en samaa tietoa löytänyt. Pitänee kurkistaa sinne sulakepaneelin taakse lähteekö sieltä edes johtoja mihinkään.
Ja jos takaluukun johtosarjan korjaamiseen on jotain hyviä vinkkejä tai keskustelua muualla niin vihjatkaas.
Ja jos takaluukun johtosarjan korjaamiseen on jotain hyviä vinkkejä tai keskustelua muualla niin vihjatkaas.
Juu saahan noita... kuinka pitkälle toi johtosarja ylettyy kontin puolella? Kontin vasemman puolen verhoilun purkaminen toivottavasti riittää. Toinen vaihtoehto olis avata se kumisuoja siitä kohtaa missä johdot on poikki ja liittää johdot takaisin yhteen. Siis näin. Kestääköhän jos laittaa jotkut kutistesukalla varustetut jatkoliittimet vaan väliin. Tulis ainakin tukevampi niin ei taitu enää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos nyt laitan sinne taipuisampaa johtoa väliin niin eikö se taitu ja katkea entistä helpommin uudestaan? Vai pitäisikö taiteilla rautalangasta jonkilainen tuki estämään taittuminen. Korjatkaa nyt jos olen väärässä mutta oletan että suojakumiin tuleva taitos taittaa myös johdot ja ne katkeavat sen takia, ei niinkään johtojen lyhyyden takia.
-90 luvun lopulla autotehtaat alkoivat käyttää laadultaan huonompaa sähköjohtoa.
Syynä taloudelliset ja ympäristö vaatimukset?
Eriste ei kestä pakkasella taivutusta ja muutenkin kovettuu ajan kanssa koppuraksi. Ensin eriste pettää, jonka jälkeen säikeet menevät poikki. Jos eriste on taipuisampaa ja sisus "hienompaa" niin katleamista ei ilmene yhtä herkästi.
Syynä taloudelliset ja ympäristö vaatimukset?
Eriste ei kestä pakkasella taivutusta ja muutenkin kovettuu ajan kanssa koppuraksi. Ensin eriste pettää, jonka jälkeen säikeet menevät poikki. Jos eriste on taipuisampaa ja sisus "hienompaa" niin katleamista ei ilmene yhtä herkästi.
Tuli nyt otettua koko johtosarja irti autosta tutkiskelua varten. Kaks johtoa kuudesta oli poikki ja kolmas napsahti poikki kun ujutin tuota kumiletkua pois tieltä. Ihan kivikovaksihan tuo eriste näyttää menneen, joten loputkin johdot olis varmasti menneet pian poikki. Uutta johtoa sinne on nyt sitten haettava, kai ne alan liikkeessä tietää minkälainen johto siellä parhaiten kestää... Voin laittaa kuvia koko operaatiosta myöhemmin, jos ne ketään kiinnostaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.7.2003 10:03
Kysymys vanhaan topicciin.
Alkoi borassa vm.99 sedan takaluukun valo palamaan mittaristossa että se olisi auki kokoajan, eikä takaluukun avaus mikrokytkin toimi.
Avaimella kääntämällä peräkontin lukosta kontin saa auki kuitenkin.
Onkohan vika avausmikrokytkimessä, lukkomekanismissa, vai kontin johtosarjassa?
Alkoi borassa vm.99 sedan takaluukun valo palamaan mittaristossa että se olisi auki kokoajan, eikä takaluukun avaus mikrokytkin toimi.
Avaimella kääntämällä peräkontin lukosta kontin saa auki kuitenkin.
Onkohan vika avausmikrokytkimessä, lukkomekanismissa, vai kontin johtosarjassa?
Re:
Kadett_gsi kirjoitti:Kysymys vanhaan topicciin.
Alkoi borassa vm.99 sedan takaluukun valo palamaan mittaristossa että se olisi auki kokoajan, eikä takaluukun avaus mikrokytkin toimi.
Avaimella kääntämällä peräkontin lukosta kontin saa auki kuitenkin.
Onkohan vika avausmikrokytkimessä, lukkomekanismissa, vai kontin johtosarjassa?
Selviskö vika. Täälä juuri samanlainen.
Re: Boran keskuslukitus ja takaluukun lukko
Ei siinä auta muu kuin lähteä poissulkemaan noita vikakohteita, lukon mikrokytkimen testaus käy helpoiten irroittamalla se johto sieltä kontin muovien sisältä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa