Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Valvoja: ffp jäsenet
Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Morjensta vaan kaikille.
Haulla en löytäny oikein järkevää vastausta niin tehään nyt uusi aihe sitten.
Eli eilen tuli hommattua tommonen 3 ovinen golf iv vuosmallia 98. Siinä on pikkasen keskuslukon kanssa ongelmaa, eli se ei toimi ollenkaan.
Tänään availin tuon kuskinpuolen ovipahvin, ja otin sen lukko systeemin käteen. Siihen menevä valkonen 2 napanen liitin oli sulanut, ja navat oli oikosulussa.
Eli siihen täytyy varmaan se koko lukkolaite vaihtaa vai onko joku saanut sitä liitintä jotenkin korjatua?
Motonet näyttäisi myyvän tuommoista lukkolaitetta http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=46-2072 Onko kellään tietoo sopiiko tuo kyseiseen autoon?
Ja johtuukohan toi keskuslukon toimimattomuus vaan tuosta osasta vai onko näissä keskuslukko systeemeissä muitakin heikkoja kohtia mitkä olis hyvä tarkastaa?
Haulla en löytäny oikein järkevää vastausta niin tehään nyt uusi aihe sitten.
Eli eilen tuli hommattua tommonen 3 ovinen golf iv vuosmallia 98. Siinä on pikkasen keskuslukon kanssa ongelmaa, eli se ei toimi ollenkaan.
Tänään availin tuon kuskinpuolen ovipahvin, ja otin sen lukko systeemin käteen. Siihen menevä valkonen 2 napanen liitin oli sulanut, ja navat oli oikosulussa.
Eli siihen täytyy varmaan se koko lukkolaite vaihtaa vai onko joku saanut sitä liitintä jotenkin korjatua?
Motonet näyttäisi myyvän tuommoista lukkolaitetta http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=46-2072 Onko kellään tietoo sopiiko tuo kyseiseen autoon?
Ja johtuukohan toi keskuslukon toimimattomuus vaan tuosta osasta vai onko näissä keskuslukko systeemeissä muitakin heikkoja kohtia mitkä olis hyvä tarkastaa?
Viimeksi muokannut asanen, 25.9.2012 21:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Juu kiitti vinkistä täytyypä nekin tsekata.
Nyt on ollu ohjelmas pientä lukkolaitteen metsästystä motonetin lukko ei ole sopiva siinä on 6 pinninen liitin ja mulla on vaan 2 pinninen. Lähi purkaamot oon soitellu läpi missään ei tahdo olla.
Onko kellään mitään visioo paljonko tommonen lukko maksaa marmorilla.?
Nyt on ollu ohjelmas pientä lukkolaitteen metsästystä motonetin lukko ei ole sopiva siinä on 6 pinninen liitin ja mulla on vaan 2 pinninen. Lähi purkaamot oon soitellu läpi missään ei tahdo olla.
Onko kellään mitään visioo paljonko tommonen lukko maksaa marmorilla.?
Nyt olis vähän uutta ongelmaa tuon golffin kanssa. Tälläkertaa ongelmana on tasakaasulla ajettaessa tuleva auton nykiminen. Pahin nykiminen ilmenee ajettaessa 40 km/hja kierrokset on siinä kahdentonnin kohdalla. Voiko viallinen tai tukossa oleva egr venttili aiheuttaa kyseisen nykimisen? Autolla on ajettu 353 000 ja egr rään ei oo koskettukaan.
Sitten onko kukaan tulpannu tommosesta 1.4 16v konesta sitä egr venttiiliä? Tuleeko siitä joku vikakoodi tai meneekö päästöistä enään läpi? Oma golffini edustaa tosin neloskorin alkupäätä, 98 vuosimallia. se egr:ä kin on niin alkeellinen ettei siihen tule kuin alipaineletku että tuskin se vikavaloo sytyttäis jos sen tukkimaan menis?
Sitten onko kukaan tulpannu tommosesta 1.4 16v konesta sitä egr venttiiliä? Tuleeko siitä joku vikakoodi tai meneekö päästöistä enään läpi? Oma golffini edustaa tosin neloskorin alkupäätä, 98 vuosimallia. se egr:ä kin on niin alkeellinen ettei siihen tule kuin alipaineletku että tuskin se vikavaloo sytyttäis jos sen tukkimaan menis?
Noniin jatketaas taas vaihteeks tän keskuslukko ongelman parissa painimista.
Lukon osia en ole löytänyt sopivan laisia. Tuntuu että kaikki myynnissä olevat on 8 napaisella liittimellä, itsellä siihen lukkoon menee vain kaksinapainen liitin.
Lisäksi auton valmiste tarrasssa, ei lue sitä keskuslukituksen varustekoodia (4f1).
Niin voiko olla, että näissä neloskoppasissa ei kaikissa olisi keskuslukkoa? Se tosin tuntuu oudolta, kun edellisessä karvalakkien karvalakki ventossakin oli keskuslukko.
Golffissani taitaa olla firstline varustetaso ja se on varmaankin ensimmäisiä neloskoppasia mitä tuli (luovutuspäivä 9.4.98).
Jos joku joka näistä enemmän tietää osais varmistaa että onko näissä kaikissa nelosissa ollu keskuslukko niin olisin hyvin kiitollinen.
Tuossa vielä kuva siitä lukkolaitteen liittimestä.

Lukon osia en ole löytänyt sopivan laisia. Tuntuu että kaikki myynnissä olevat on 8 napaisella liittimellä, itsellä siihen lukkoon menee vain kaksinapainen liitin.
Lisäksi auton valmiste tarrasssa, ei lue sitä keskuslukituksen varustekoodia (4f1).
Niin voiko olla, että näissä neloskoppasissa ei kaikissa olisi keskuslukkoa? Se tosin tuntuu oudolta, kun edellisessä karvalakkien karvalakki ventossakin oli keskuslukko.
Golffissani taitaa olla firstline varustetaso ja se on varmaankin ensimmäisiä neloskoppasia mitä tuli (luovutuspäivä 9.4.98).
Jos joku joka näistä enemmän tietää osais varmistaa että onko näissä kaikissa nelosissa ollu keskuslukko niin olisin hyvin kiitollinen.
Tuossa vielä kuva siitä lukkolaitteen liittimestä.


Täytyneepi semmonen tarvikesarja pistää sitten.
Mikähän olis semmonen kohtuullisen laadukas sarja. Kakkoskoppasessa oli itellä joskus joku laittanu jonkun kiinalaisen keskuslukkosarjan kauko-ohjauksella ja käynnistyksen estolla. Lukot eli omaa elämäänsä, ja jos paino väärästä napista niin auto ei inahtanukkan hetkeen.
Mikähän olis semmonen kohtuullisen laadukas sarja. Kakkoskoppasessa oli itellä joskus joku laittanu jonkun kiinalaisen keskuslukkosarjan kauko-ohjauksella ja käynnistyksen estolla. Lukot eli omaa elämäänsä, ja jos paino väärästä napista niin auto ei inahtanukkan hetkeen.
Juu kiitoksia vastauksista. Tuossa hieman tutkailin niin taitaa olla kumminkin helpommin laitettavissa tuo oem keskuslukko. Tonne neloskopan oveen on hankala viritellä niitä tarvikemoottoreita kiinni.
Sitten seuraavaa kysymystä missä mahtaa sijaita neloskoppasessa keskuslukon ohjainpurkki, kun semmosen saan sopivasti Hankittua yhestä romu golffista.
Sitten seuraavaa kysymystä missä mahtaa sijaita neloskoppasessa keskuslukon ohjainpurkki, kun semmosen saan sopivasti Hankittua yhestä romu golffista.
jatketaan tähän samaan ketjuun nyt sitten Eli kävin tänään romiksella haalimassa vähän lisää osia golffiin. Sieltä sitten tarttu matkaan ajotietokoneellinen mittaristo ja se viiksi. Ja ne täytys nyt saada ympättyä tohon omaan golffiin. Onko se edes teoriassa mahdollista ennestäänhän tuossa ei ole ajotietokonetta ollut. eli tarviikose muuta kun iskee mittariston ja viiksen kiinni ja vag-comilla sopeuttaa sen mittariston. Ja autossa ajon esto on mallia immo 2 ja uusi mittaristo on myös mallia immo2
Montakohan johtoa sieltä mittariston ja viiksen väliltä uupuu? kävin purkamassa samasta autosta kun mittarin ja viiksenkin niin sen johtosarjan pätkän mittariston ja viiksen väliltä. kolme johtoa laitoin viikseltä mittaristoon. sini vihreä, sininen, ja siniharmaa. viiksen liittimessä olisi vielä ruskea valkoinen, mutta ei ole tietoa mihin se kuuluu. käytin myös mittariston kiinni ja koitin niin ei ainakan viiksen päässä olevasta napista valikot vaihtuneet mittaristossa. vai tarviikohan sekin sen mittariston sopeutuksen ensin?.
Neljähän niitä on. Kolme menee omina johtoinaan ja viimenen (ruskea/valkoinen) haaroitetaan sinisen liittimen T32 pinniin 7. Ko pinnissä pitäisi samanvärinen johdin jo ollakkin.
- Viiksen liitin T6e
- Mittaristo vihreä liitin T32a
- Mittaristo sininen liitin T32
T6e/ 1 -> T32a/ 24 (sin/vih)
T6e/ 2 -> T32a/ 23 (sin)
T6e/ 3 -> T32/ 7 (rus/val)
T6e/ 4 -> T32a/ 25 (sin/har)
Ulkolämpötila-anturi tulis pinneihin T32/7 ja T32a/26 (rus/kel).
- Viiksen liitin T6e
- Mittaristo vihreä liitin T32a
- Mittaristo sininen liitin T32
T6e/ 1 -> T32a/ 24 (sin/vih)
T6e/ 2 -> T32a/ 23 (sin)
T6e/ 3 -> T32/ 7 (rus/val)
T6e/ 4 -> T32a/ 25 (sin/har)
Ulkolämpötila-anturi tulis pinneihin T32/7 ja T32a/26 (rus/kel).
Juu kiitoksia kovasti nyt sain viiksen napin toimimaan.
Sitten olis vielä tuo lämpötila-anturin värkkääminen. Sillehän pitäisi olla paikka josain etupuskurin takana. Piuhan sille vedin jo mittariston taakse. Tuli tässä vaan mieleen että voiko sen anturin vetää esimerkiksi peilin kopan sisään pääsisi paljon lyhyemmällä johdotuksella eikä tarvis puskuria irroitella.
Ja sitten heräs vielä semmoinen kysymys, että mitä kautta mittari saa tiedon hetkellisestä kulutuksesta, kokonaiskulutuksesta, Onko niille jo valmiina piuhat johtosarjassa. Vai tarviiko nekin vetää erikseen jostain eculta.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=459818 tuossa ohjeessa ei ainakaan mainittu mitään että sellaisia tarvitsisi myös asentaa.
Ja sitten vielä Jos tampereen/ ylöjärven suunnalla olisi joku joka osaa vag-comilla sopeuttaa tuon mittariston tuohon autoon niin pistäkää yv:tä. Itseltä ei piuhaa sekä ko ohjelmaa ole.
Sitten olis vielä tuo lämpötila-anturin värkkääminen. Sillehän pitäisi olla paikka josain etupuskurin takana. Piuhan sille vedin jo mittariston taakse. Tuli tässä vaan mieleen että voiko sen anturin vetää esimerkiksi peilin kopan sisään pääsisi paljon lyhyemmällä johdotuksella eikä tarvis puskuria irroitella.
Ja sitten heräs vielä semmoinen kysymys, että mitä kautta mittari saa tiedon hetkellisestä kulutuksesta, kokonaiskulutuksesta, Onko niille jo valmiina piuhat johtosarjassa. Vai tarviiko nekin vetää erikseen jostain eculta.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=459818 tuossa ohjeessa ei ainakaan mainittu mitään että sellaisia tarvitsisi myös asentaa.
Ja sitten vielä Jos tampereen/ ylöjärven suunnalla olisi joku joka osaa vag-comilla sopeuttaa tuon mittariston tuohon autoon niin pistäkää yv:tä. Itseltä ei piuhaa sekä ko ohjelmaa ole.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=459818
tuossa on ohje siihe mittariston vaihtoon.
Mutta sulla taitaa olla gti niin siinä on johdotukset ja viiksi valmiina eli niistä ei tarvi välittää.
Olen ymmärtänyt et jos auto on varustettu can väylällä, niin mittariston vaihto on helppo homma. Vanha pois uus tilalle. Toki se uus mittaristo täytyy sopeuttaa tuon auton ajoneston kanssa että auton saa käynnistymään.
Jos autossasi on immo 2 ajonesto niin sopeutus onnistuu helposti kotioloisakin, kunhna vaan on vag-com ja piuha. Jos ajonesto on immo 3 niin vaatii kait käynnin merkkiliikkeessä. Kyselin paikallisesta volkkariliikkeestä hintaa tuolle mittarin koodaukselle niin 50€ lupasivat tehdä sen.
Tuossa olis parit semmosen mittariston varaosanumerot
European Cluster 1J5 920 926CX tuossa mallissa on puolet siitä mittariston keskustasta ajotietokoneen näyttönä
High-pixel cluster 1J5 920 946CX ja tuossa on semmonen missä on koko mittariston keskiosa sitä ajotietokoneen näyttöä.
tuossa on ohje siihe mittariston vaihtoon.
Mutta sulla taitaa olla gti niin siinä on johdotukset ja viiksi valmiina eli niistä ei tarvi välittää.
Olen ymmärtänyt et jos auto on varustettu can väylällä, niin mittariston vaihto on helppo homma. Vanha pois uus tilalle. Toki se uus mittaristo täytyy sopeuttaa tuon auton ajoneston kanssa että auton saa käynnistymään.
Jos autossasi on immo 2 ajonesto niin sopeutus onnistuu helposti kotioloisakin, kunhna vaan on vag-com ja piuha. Jos ajonesto on immo 3 niin vaatii kait käynnin merkkiliikkeessä. Kyselin paikallisesta volkkariliikkeestä hintaa tuolle mittarin koodaukselle niin 50€ lupasivat tehdä sen.
Tuossa olis parit semmosen mittariston varaosanumerot
European Cluster 1J5 920 926CX tuossa mallissa on puolet siitä mittariston keskustasta ajotietokoneen näyttönä
High-pixel cluster 1J5 920 946CX ja tuossa on semmonen missä on koko mittariston keskiosa sitä ajotietokoneen näyttöä.
Nyt olis mittaristo saatu sopeutettua, mutta ilmeni uusi ongelma. Hetkellinen kulutus ja keskikulutus näyttää kokoajan 51.8l ja nopeus näyttää jotain 50 tietämille ja sitten kun sen nollaa niin näyttää hetkenaikaa nopeutta jota ajetaan mutta ei senjälkeen päivity.
osaisko kukaan sanoo mistä tämmönen voi johtua.
sitten mittariston taakse vihreään 32 pinniseen liittimeen tuleva harmaavalkoinen johto oli irroitettu ja sen paikalle oli kolvattu jokin toinen mustanvärinen johto. voiskohan tästä olla jotain vaikutusta tuon mittariston toimintaan.
osaisko kukaan sanoo mistä tämmönen voi johtua.
sitten mittariston taakse vihreään 32 pinniseen liittimeen tuleva harmaavalkoinen johto oli irroitettu ja sen paikalle oli kolvattu jokin toinen mustanvärinen johto. voiskohan tästä olla jotain vaikutusta tuon mittariston toimintaan.
5 pinniin tulis harmaa/valkoinen johto, joka on diagnoosijohdin moottorin ohjainlaitteelta. Jos johdin olisi irti, ei auto käynnisty, lienee siis vedetty uusi johdin rinnalle.
Onkohan mittaristo koodattu oikein?
Kulutusnäytöt menee sekaisin jos nopeustieto on virheellinen.
Nopeussignaali tulee anturin 2 pinnistä mittariston siniseen liittimeen T32 pinniin 28, johtimen väri vihreä.
Onkohan mittaristo koodattu oikein?
Kulutusnäytöt menee sekaisin jos nopeustieto on virheellinen.
Nopeussignaali tulee anturin 2 pinnistä mittariston siniseen liittimeen T32 pinniin 28, johtimen väri vihreä.
käytin mittariston sopeutettavana oikein merkkihuollossa (suomen autohuolto) mutta entiä osasivatko homaansa kun esim kilometrejä ei saaneet muutettua oikeiksi. siten voisiko olla että kun tuo uus mittari on otettu 1.6 koneisesta golffista ja itsellä on 1.4 niin nopeus anturi olisi erilainen ja sentakia saisi väärää nopeustietoa. itse nopeusmittari kyllä näyttää oikein
European Cluster 1J5 920 926CX tuossa mallissa on puolet siitä mittariston keskustasta ajotietokoneen näyttönä
High-pixel cluster 1J5 920 946CX ja tuossa on semmonen missä on koko mittariston keskiosa sitä ajotietokoneen näyttöä.
Tuo on diesel mittaristo Bora sportista. 1j5 kertoo boran sport versio.
920 vs 919,, Miten tieto menee
9 mailimittaristo, 8 on Km
0= ei näyttöä, 2=keskikoko, 4= täysnäyttö
6=immo 3
C= diesel
X= vaihto-osa
Koitin ihan kokeeksi vaihtaa nopeusanturin siitä autosta mistä mittaristo on purettu, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta.
Sitten vertasin noita sen puretun auton ja tän mun oman johtosarjoja. Mittariston taakse tulevassa sinisessä liittimessä on johdot samassa järjestyksessä. Ja vihreässä 32 pinnisessä johdot oli muuten samalla tavalla, mutta pinniin 32 tulevaa valkovihreää johtoa ei ole omassa autossa ollenkaan. voiskohan tällä olla jotain vaikutusta.
Ja voiko tuolla mitariston valmistajalla olla merkitystä kun vanha mittaristo oli vdo ja uus on motometer.
Pitäiskö ecu:a vielä ronkkia jotenkin, kun toi mun autohan on mallia karvalakki ilman karvoja. Niin jos sieltä ecusta pitää muokata jotain asetusta?
Sitten vertasin noita sen puretun auton ja tän mun oman johtosarjoja. Mittariston taakse tulevassa sinisessä liittimessä on johdot samassa järjestyksessä. Ja vihreässä 32 pinnisessä johdot oli muuten samalla tavalla, mutta pinniin 32 tulevaa valkovihreää johtoa ei ole omassa autossa ollenkaan. voiskohan tällä olla jotain vaikutusta.
Ja voiko tuolla mitariston valmistajalla olla merkitystä kun vanha mittaristo oli vdo ja uus on motometer.
Pitäiskö ecu:a vielä ronkkia jotenkin, kun toi mun autohan on mallia karvalakki ilman karvoja. Niin jos sieltä ecusta pitää muokata jotain asetusta?
32 pin connector, blue:
1 - terminal 15 positive
2 - warning lamp for turn signal, right
3 - ouptut signal 1 from speedo AKA, speed signal(needed for NAVI install)
4 - warning lamp for trailer towing
5 - fuel gauge
6 - airbag
7 - terminal 31, sender earth
8 - coolant temp gauge
9 - terminal 31, earth
10 - oil pressure switch
11 - vacant
12 - warning lamp for alternator, terminal 61
13 - backrest lock warning lamp (certain countries only)
14 - warning lamp for rear fog light
15 - vacant
16 - open tailgate/boot lid warning lamp (CCO)
17 - warning lamp for main beam, terminal 56a
18 - warning lamp for turn signal. left
19 - ABS
20 - dash panel insert illumination, terminal 58b (needed for NAVI install)
21 - signal for driver's door open
22 - coolant shortage indicator
23 - terminal 30, positive
24 - terminal 31, earth
25 - self diagnosis/K-wire (needed for NAVI install)
26 - parking light right, signal for "lights on" warning buzzer
27 - parking light left, signal for "lights on" warning buzzer
28 - input signal to electronic speedo
29 - warning lamp for brake system
30 - S-contact (needed for Navi install)
31 - Seat-belt warning system
32 - vacant
32-pin, green:
1 - vacant
2 - reading coil for immo 1
3 - warning lamp for side lights
4 - data bus (CAN), screening for input signals
5 - W-wire
6 - washer fluid shortage
7 - brake pad wear
8 - vacant (CAN + High) connect to T23/9 of the ccm**pre 2002, Immo II cars only.
9 - vacant (CAN - Low) connect to T23/6 of the ccm** pre 2002, Immo II cars only.
10 - vacant
11 - signal for vehicle stationary
12 - aircon system cut-off
13 - warning lamp for hand brake
14 - warning lamp for ASR/ESP
15 - vacant
16 - vacant
17 - reading coil for immo 2
18 - oil temp & level warning signals
19 - data bus (CAN), high input signal
20 - data bus (CAN), low input signal
21 - vacant
22 - bonnet switch input signal (connect to T15/5 of the CCM)
23 - MFI call up button, top
24 - MFI call up button, bottom
25 - MFI memory switch - reset
26 - ambient temp input signal
27 - data bus (CAN), high output signal
28 - data bus (CAN), low output signal
29 - vacant
30 - clock**
31 - data**
32 - enable**
Kaikissa malleissa ei ole kaikkia...
1 - terminal 15 positive
2 - warning lamp for turn signal, right
3 - ouptut signal 1 from speedo AKA, speed signal(needed for NAVI install)
4 - warning lamp for trailer towing
5 - fuel gauge
6 - airbag
7 - terminal 31, sender earth
8 - coolant temp gauge
9 - terminal 31, earth
10 - oil pressure switch
11 - vacant
12 - warning lamp for alternator, terminal 61
13 - backrest lock warning lamp (certain countries only)
14 - warning lamp for rear fog light
15 - vacant
16 - open tailgate/boot lid warning lamp (CCO)
17 - warning lamp for main beam, terminal 56a
18 - warning lamp for turn signal. left
19 - ABS
20 - dash panel insert illumination, terminal 58b (needed for NAVI install)
21 - signal for driver's door open
22 - coolant shortage indicator
23 - terminal 30, positive
24 - terminal 31, earth
25 - self diagnosis/K-wire (needed for NAVI install)
26 - parking light right, signal for "lights on" warning buzzer
27 - parking light left, signal for "lights on" warning buzzer
28 - input signal to electronic speedo
29 - warning lamp for brake system
30 - S-contact (needed for Navi install)
31 - Seat-belt warning system
32 - vacant
32-pin, green:
1 - vacant
2 - reading coil for immo 1
3 - warning lamp for side lights
4 - data bus (CAN), screening for input signals
5 - W-wire
6 - washer fluid shortage
7 - brake pad wear
8 - vacant (CAN + High) connect to T23/9 of the ccm**pre 2002, Immo II cars only.
9 - vacant (CAN - Low) connect to T23/6 of the ccm** pre 2002, Immo II cars only.
10 - vacant
11 - signal for vehicle stationary
12 - aircon system cut-off
13 - warning lamp for hand brake
14 - warning lamp for ASR/ESP
15 - vacant
16 - vacant
17 - reading coil for immo 2
18 - oil temp & level warning signals
19 - data bus (CAN), high input signal
20 - data bus (CAN), low input signal
21 - vacant
22 - bonnet switch input signal (connect to T15/5 of the CCM)
23 - MFI call up button, top
24 - MFI call up button, bottom
25 - MFI memory switch - reset
26 - ambient temp input signal
27 - data bus (CAN), high output signal
28 - data bus (CAN), low output signal
29 - vacant
30 - clock**
31 - data**
32 - enable**
Kaikissa malleissa ei ole kaikkia...
Kävin vielä nuo johdotukset läpi ja vertasin niitä siihen toisen auton sarjaan. kaikki piuhat pitäis mennä samalla tavalla. Eli vika ei voi olla siinä. Sitten toinen homma mikä tuli mieleen. Voisiko sielä mittarinmuistissa olla jokin väärä ohjelma. Jos siellä mittariston muistissa on vielä noi 1.6 koneen tiedot niin eikös se silloin laske noi kulutuksetkin väärin
Sitten toinen kysymys. Löyty tuolta takapenkin alta tuommoinen erikoinen piuha mikä ei oikein mene minnekkään siinä on moninastanen liitin päässä ja se tulee kojetaulun takaa ja menee auton takaosaan, mutta paikkaa en sille löydä.
Tuossa vielä kuva piuhasta. vähän epäselvä, mutta jos siitä jotain selvää sais.

Sitten toinen kysymys. Löyty tuolta takapenkin alta tuommoinen erikoinen piuha mikä ei oikein mene minnekkään siinä on moninastanen liitin päässä ja se tulee kojetaulun takaa ja menee auton takaosaan, mutta paikkaa en sille löydä.
Tuossa vielä kuva piuhasta. vähän epäselvä, mutta jos siitä jotain selvää sais.

Oletko vielä saanut ajotietokonetta toimimaan? Itse olen vaihtamassa lähipäivinä -98 GTI Golfiin jossa ei ole ajotietokonetta, sehän toki olisi kova juttu saada myös kun viimeisissä 5 autossa se on ollut. Mittaristo, viiksi ja johtosarja olisi jo katsottu valmiiksi, lämpömittaria vaille vielä sekä asennuohjetta :)
Tuohon viimeseen kysymääsi liittimeen on pakko kommentoida, mulla on pirun monessa autossa ollu kans joku irtonainen liitin penkin alla, en ole ikinä jaksanut selvitellä että mitä nuo olisi.... :/
Tuohon viimeseen kysymääsi liittimeen on pakko kommentoida, mulla on pirun monessa autossa ollu kans joku irtonainen liitin penkin alla, en ole ikinä jaksanut selvitellä että mitä nuo olisi.... :/
Ihan täysin en ole saanut sitä vielä pelaamaan. Kulutusnäyttö näyttää vielä tällähetkellä väärin. Vaatisi luultavasti mittariston koodailua. Eikä itsellä ole oiken laitteistoo sen tekemiseen.
Tuossa olis asennusohjetta http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=459818
ja tuossa olis mittaristotyyppeihin ja ajonestoon liittyvää juttua. http://uk-mkivs.net/forums/t/167146.aspx
Tuossa olis asennusohjetta http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=459818
ja tuossa olis mittaristotyyppeihin ja ajonestoon liittyvää juttua. http://uk-mkivs.net/forums/t/167146.aspx
Hetkellinen kulutus näyttää 51.8L ja keskikulutus 51.9L. Sittenkun painaa resettiä hetken pohjassa, niin että näyttö nollaantuu. Niin näyttää keskikulutukseks hetkenaikaa 15.9L. ja sitten taas melki heti kipuaa 51.9L.
Itse epäilisin, että mittariston muistissa olis vielä tuon 1.6 koneisen auton tiedot minkä mukaan se kulutusta laskee.
Mutta jos joku peremmin tietävä osais valaista, että mikä siinä mittaristossa mättää. Niin olis tosihyvä juttu.
Itse epäilisin, että mittariston muistissa olis vielä tuon 1.6 koneisen auton tiedot minkä mukaan se kulutusta laskee.
Mutta jos joku peremmin tietävä osais valaista, että mikä siinä mittaristossa mättää. Niin olis tosihyvä juttu.
Satutko muistamaan että missä foorumilla tuosta singnaalihommasta puhuttiin. oon koittanu googletella mutta mistään ei tahdo löytyä tietoo tosta.
Ja mihinkähän pinniin se kulutustieto pitäis tulla noita pinnilistoja mitkä aiemmin on tähän linkattu. oon tavaillu, mutta ei löydy kun fuel gauge. Joka on ilmeisesti bensamittari.
Ja mihinkähän pinniin se kulutustieto pitäis tulla noita pinnilistoja mitkä aiemmin on tähän linkattu. oon tavaillu, mutta ei löydy kun fuel gauge. Joka on ilmeisesti bensamittari.
Nyt löyty ehkäpä syy tuohon kulutusnäytön toimimattomuuteen. vwvorteksia lueskelin niin siellä joku oli tehnyt samanmoisen mittarinvaihdon mutta vaan gtihin. Siinä oli nuo samat oireet mittariston kanssa. Siitä autosta puuttu piuha ecun ja mittarin väliltä. ecun liittimeltä t80 pinnistä 18 ja se tulee mittariston päähän vihreään liittimeen pinniin 32. Tänään kattelin niin omasta autosta lähtee eculta siitä pinnistä 18 vihreevalkonenjohto, mutta mittaristolle ei tule pinniin 32 mitään johtoa. Irrallaan olevasta johtosarjasta katoin niin siihen 32 pinniin pitäis tulla vihreevlkonen johdin.
Osaisko joku sanoo voinko ottaa vaan siitä eculta lähtevästä vihreevalkosesta piuhasta haaran ja viedä sen mittaristolle.
Ja eikös se t80 liitin ollu se isompi niistä kahdesta eculle menevästä liittimestä?
Osaisko joku sanoo voinko ottaa vaan siitä eculta lähtevästä vihreevalkosesta piuhasta haaran ja viedä sen mittaristolle.
Ja eikös se t80 liitin ollu se isompi niistä kahdesta eculle menevästä liittimestä?
Re: Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Helvetin vanha topic, mutta löytyiskö pikaiseen apuja joltain viisaammalta?
Kaverin -98 GTI Golffiin vaihtelin hinnatalkaen-mallisen mittariston tilalle puoliFISsillisen uudemmasta, uuden osakoodi 1J5 920 826 A, vanha oli joku 919 (pre-can)
Ajoneston sain sopeutettua ihan ok (vanha immo2, uusi immo3)
Airbägin varoitusvalo saatiin sammumaan kun can-väyläohjaimelle kertoi että sieltä ei sellaista löydy.
Kierrosmittarikin alkoi elämään sen jälkeen kun mittaristolle vedettiin can-karvat vihreään liittimeen 19 ja 20.
Mutta, vielä puuttuu kulutustieto. ECUlta vcds:llä lukiessa se kyllä löytyy, olettaisin että se can-väylää pisin kulkisi mittaristolle mutta ei. Nopeusmittarikin jäi mykäksi, todnäk. sen vuoksi kun repäisin sen vanhan analogikarvan irti ja kokeilin saada sitä tietoa toimimaan myös can-väylästä, mutta mittaristo ei hyväksy sitä koodausta, muut impulssiin perustuvat vaihtoehdot kyllä menee muistiin ihan ok.
Koitin vittuuntuneena lykätä vihreään liittimeen toisille canväyläpaikoille (8 ja 9 muistaakseni) vielä väyläkarvat mutta ne ei toimineet siellä ollenkaan, ja koitin myös sitä oranssin vesikaukalon liittimen kakkospinniäkin tarjota mittariston taakse vihreään 32-pinniin, eipä tämäkään auttanut.
Viisaita ja pikaisia vinkkejä millä tuon kulutuksen nyt saisi vielä toimimaan?
Kaverin -98 GTI Golffiin vaihtelin hinnatalkaen-mallisen mittariston tilalle puoliFISsillisen uudemmasta, uuden osakoodi 1J5 920 826 A, vanha oli joku 919 (pre-can)
Ajoneston sain sopeutettua ihan ok (vanha immo2, uusi immo3)
Airbägin varoitusvalo saatiin sammumaan kun can-väyläohjaimelle kertoi että sieltä ei sellaista löydy.
Kierrosmittarikin alkoi elämään sen jälkeen kun mittaristolle vedettiin can-karvat vihreään liittimeen 19 ja 20.
Mutta, vielä puuttuu kulutustieto. ECUlta vcds:llä lukiessa se kyllä löytyy, olettaisin että se can-väylää pisin kulkisi mittaristolle mutta ei. Nopeusmittarikin jäi mykäksi, todnäk. sen vuoksi kun repäisin sen vanhan analogikarvan irti ja kokeilin saada sitä tietoa toimimaan myös can-väylästä, mutta mittaristo ei hyväksy sitä koodausta, muut impulssiin perustuvat vaihtoehdot kyllä menee muistiin ihan ok.
Koitin vittuuntuneena lykätä vihreään liittimeen toisille canväyläpaikoille (8 ja 9 muistaakseni) vielä väyläkarvat mutta ne ei toimineet siellä ollenkaan, ja koitin myös sitä oranssin vesikaukalon liittimen kakkospinniäkin tarjota mittariston taakse vihreään 32-pinniin, eipä tämäkään auttanut.
Viisaita ja pikaisia vinkkejä millä tuon kulutuksen nyt saisi vielä toimimaan?
Re: Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Enempää asiaa tutkimatta mutuilen.. jos mittaristo on ollut "pre can" niin voi olla että ecukaan ei juttele canilla mittaristolle, ainakaan kaikkea mitä uudempi/parempi mittaristo vaatii. Muistelen että jossain yköskoppa-ocussa taisi olla yksi ecun coding can-väylätön, golfeissa en ole vastaavaan törmännyt. Jos siinä on abs-jarrut niin kyllä ecun pitäisi cania pitkin sille jutella, mutta mittariston haluamat asiat voi puuttua sieltä väylältä. Mut vilkaise mitä vcds tarjoaa ecun codingissa optioita.
Re: Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
04000 oli koodauksena, eikä antanut mitään vihjeitä kun hiiren vei ylle.
Projektin tappoi nyt sitten lopullisesti tuo airbäghomma, en huomannut tarkistaakaan edes tuota että vilahtaako valo käynnistettäessä, no eihän se vilahda, pysyy täysin mykkänä kun canpurkilta on otettu se pois käytöstä, eikä syttynyt myöskään kun ratin bägi oli irti. Lienee siis automaattinen hylky katsastuksessa.
Tästä viisastuneena tuo mittaristo lähtee myyntiin ja tilalle etsitään 919 mittaristo jossa näyttö...
ABS:lle kulki kyllä bitti nähtävästi cania pisin, canpurkille kun laittoi koodaukseksi 00000 niin antoi virhettä että "incorrect coding" ja sen +00002 lisättäessä lähti virheet pois.
Projektin tappoi nyt sitten lopullisesti tuo airbäghomma, en huomannut tarkistaakaan edes tuota että vilahtaako valo käynnistettäessä, no eihän se vilahda, pysyy täysin mykkänä kun canpurkilta on otettu se pois käytöstä, eikä syttynyt myöskään kun ratin bägi oli irti. Lienee siis automaattinen hylky katsastuksessa.
Tästä viisastuneena tuo mittaristo lähtee myyntiin ja tilalle etsitään 919 mittaristo jossa näyttö...
ABS:lle kulki kyllä bitti nähtävästi cania pisin, canpurkille kun laittoi koodaukseksi 00000 niin antoi virhettä että "incorrect coding" ja sen +00002 lisättäessä lähti virheet pois.
Re: Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Näitä mk4 mittaristoja on 3 sukupolvea. 1JX 919 XXXx on alkeellisimpia ns "analoginen". Muistaakseni täälä oli jtn juttua http://forums.tdiclub.com/ tai mkivs noista 919 ja sieltä ei saanut kulutustietoa, kun oli korvattu uudemmalla.
Toinen sukupolvi on yleensä VDO:lla 1Jx 920 8x5x eli ns immo2 tarkemmin, toki 919 on immo 2 myös, mutta näitä kutsutaan immo2.
Kolmas sukopolvi on sitten 1jx 920 8x6x eli immo 3. Noi 919 on todella vaikeita tapauksia, muistaakseni eculta tarvitsee joitakin piuhoja vedellä, että toimivat uudempien kanssa. Olisikohan ollut jopa ecun vaihtoa...
Toinen sukupolvi on yleensä VDO:lla 1Jx 920 8x5x eli ns immo2 tarkemmin, toki 919 on immo 2 myös, mutta näitä kutsutaan immo2.
Kolmas sukopolvi on sitten 1jx 920 8x6x eli immo 3. Noi 919 on todella vaikeita tapauksia, muistaakseni eculta tarvitsee joitakin piuhoja vedellä, että toimivat uudempien kanssa. Olisikohan ollut jopa ecun vaihtoa...
Re: Golf iv mittariston vaihtaminen ajotietokoneelliseen malliin
Jees, tässä oli orkkisena MMO 1j0 919 860 D ilman minkäänsortin älyä.
ECUlta näki kyllä kulutustiedot jostain mittalohkosta ja can-karvat tuli vesikaukalon liittimille ja jatkoivat sieltä matkaansa (abs:lle kaiketi?)
Sama kävi mielessä että ECUn päivityksellä olisi ehkä voinut tuon saada toimimaan olemassaolevilla johdoilla ja tuolla mittaristolla, mutta lienee helpompi vaan metsästää se 919 puolifissillinen jostain. Toki ebaystä löytyisi tälläkin hetkellä täysnäytöllinen 919, hintaa vaan rapeat 400 euroa..
ECUlta näki kyllä kulutustiedot jostain mittalohkosta ja can-karvat tuli vesikaukalon liittimille ja jatkoivat sieltä matkaansa (abs:lle kaiketi?)
Sama kävi mielessä että ECUn päivityksellä olisi ehkä voinut tuon saada toimimaan olemassaolevilla johdoilla ja tuolla mittaristolla, mutta lienee helpompi vaan metsästää se 919 puolifissillinen jostain. Toki ebaystä löytyisi tälläkin hetkellä täysnäytöllinen 919, hintaa vaan rapeat 400 euroa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa