Airbag valo, varoitus summeri, kaasuläppä, ym. (Passat -99)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jeep-Ukko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.7.2012 14:10

Airbag valo, varoitus summeri, kaasuläppä, ym. (Passat -99)

ViestiKirjoittaja Jeep-Ukko » 4.8.2012 13:37

Tollanen -99 passat.
V5 2.3, 4motion manuaali.
----

Keväällä auto minulle vasta tuli, että melko uusi tuttavuus sinäänsä.

Oli taannoin kuskin penkin alla vahingossa limonadi pullo pyörähränyt.
Ja kun emännyys ja ite, ollaann eri pituisia, niin tulee penkkiä revittyä eteen ja taa, niin junttas pullon jumiin.

Siitä meni, noin viikko ja yhteen monttuun ajaessa syttyi airbagin merkkivalo.
Suurelta osin epäilisin tuota kuskin penkin liitosta, (se jonkin näköinen tyyppi vikakin).

Taannoin, akun kenkä oli irti. Käytin penkin irti ja tutkin liitoksia.
Ei ollu liitin irti, mutta löysästi heiluu.
Nyt oletettavasti pitäisi olla liitos tiukka ja kunnossa.

Yön yli oli akun kenkä irti, ja laitoin kengän takaisin kiinni.
Vikavalo ei poistunut.
PITÄÄKÖ vika valo nollata vag-comilla???
Vai onko vika edelleen päällänsä, kun ei akun kengän irroituksella nollaannu.

Olisiko Kuopion seudussa kukaan harrastaja innokas vilkasemaan vikakoodit?
Saisi selville missä vika todellisuudessa on, onko se tuo kuskin penkki.
Ja saataisiin valokin sammutetuksi. (katsastaakin auto pitäisi)

Vai onko airbag tietokoneessa vikaa :(

----

Yleensä kun mittaristoon tulee jokin tiedote tai on muuten jotain herjaa. "Airbag fault", pissa poika alhaalla, jne. Summeri antaa lyhyen merkkiäänen.
Ovi auki-valot päällä, summeri huutaa kokoaika.

Mutta nyt tän airbaggi vian aikana, (on ollut jo toista kuukautta aktiivisena), summeri lopetti huutamisen. Ei huuda missään tilanteessa.
Onkohan tuo summeri missä päin? Koje taulun sisällä jossain?
Onkohan sekin nyt kuollut. Voisi testata ja vaihtaa jonkin toisen summerin, tai toisaalta olkoon hiljaa...
Vai onko jokin järjestelmä, että kun vika on tarpeeksi kauan aktiivinen, niin summeri lopettaa huutamisen, kun toteaa että "kuljettaja on turha tapaus".

----

"Oil sensor workshop"
Antaa tuollaista vikaa, ja keltainen tippa kannu palaa, yleensä hetken aikaa kun virrat laittaa päälle.

Öljyn vaihdon yhteydessä, öljy pohjasta otin anturin irti ja cleanerilla putsasin.
Sen jälkeen oli hetken että ei antanut vikaa.

Jonkun aikaa ajoin, ja tarkistin öljy tason, päätin lisätä vielä vähän lisää, että on ylämerkissää, lisäyksen myötä ei antanut vikaa, kunnes muutaman ajo kerran jälkeen antoi taas.

kysymys:
Tunnistaako kyseinen sensori öljyn viskositeettiä, ja näin ollen väittää olevan vaihto iässä.
Vai tunnusteleeko vain öljyn taso pintaa.

Joka tapauksessa varmaan uuden anturin vaihtaminen korjaisi vian.
Vanha anturi jotenkin niin huono, että tunnistaa väärin. Kai se kuitenkin johonkin resistanssiin, tai johonkin vastaavan liittyy, millä haistelee.

Vai onko järjestelmään kytketty jotain muutakin mistä tunnistaa.
(jostain luin, että esim. transportterin kone pellin auki olo, saattaa sytyttää keltaisen tippakannun).

------

Vielä kaasuläppään.

Auto nykii välillä.
Putsasin pullo harjan ja cleanerin kanssa kaasuläpän.

En ole sen jälkeen paljoa ajellut, joten en tiedä varmaksi poistuiko vika.

MUTTA.
Kyseisessä koneessa on kaasupolkimelta vaijeri suoraan läppään.
Tosin välissä on jokin jousi systeemi.
Eli minun mielestäni tuo olis melko mekaanisesti toimiva kaasu.
Luulisi jumittumisen enenmpi olevan sähkötoimisessa kaasussa.
Vai onko tuon jousi systeemin myötä tuokin vaijeri vain toivomus poljin, kuitenkin läpän toisessa päässä on asento anturi, niin onko samassa paketissa jokin asento moottori?

MAF-anturi vikaa jostain lueskelin, en oo ottanut johtoja irti, joten en sitäkään tiedä.

Ilman putsatriakin katselin, että täytyy pikimmiten käydä ostaan uus, melko tukkosen näköinen.

Ja miksikäs ei 95E-bensiini.

Vian aiheuttajiahan voi olla useita.

Kyseiseen koneeseen on joskus vaihdettu moottorin ohjain yksikkö.
Nykimisen aiheuttajiahan voi olla useita...
Vaikka sytytys tulpat ja johdotkin.

------

Käyntiin lähtö ongelmaa!!!

Auto on kylmä, eli ei oo ajettu useaan tuntiin, esim työmaan pihassa 8 tuntia seisonut.

Aurinko paistaa suoraan kohti, lämpömittari näyttää ulko lämmöksi yli 25...

Auto starttaa, hörähtää ja sammuu.
Kaasu pohjassa sama vika.
Ei jää käyntiin.

Itse epäilen,e ttä aurinko lämmittää kone peltiä, ja sitä myötän moottorin lämpö anturia.
Moottorin ohjain yksikkö tunnistaa lämpöanturista että moottri olisi lämmin.

Mutta todellisuudessa moottori on kylmä.
Ja sen takia kone ei saa bentsiiniä tarpeeksi.

Ja auto on musta, jos värillä nyt väliä, imee lämpöä vielä paremmin.
Minulla on Eberi, niin olen tyrkännyt eberin päälle, ja kuinka ollakaan auto lähtee jonkun ajan kuluttua käyntiin, kun ensin eberillä lämmittää moottorin, kesä helteellä!!!!

ONKO tyyppi vikaa, missä vika olis.
Vai olsiiko juuri noin kuin itse olen ajatellut, että lämpöanturi/ohjain yksikkö luulee muuta kuin mitä todella on.
Muilla vastaavaa??

Olen muutaman kerran törmännyt talvipakksilla sellaiseen,e ttä lohkolämmitin on seinässä vain puol tuntia, niin auto ei lähde käyntiin. Eli juurikin tuo lämpö anturi saa jo lämpöä. vaikka kone olsii kylmä.
Samasta pakkasesta, ilman lämmitystä lähtee.
Ja 2-3 tunnin lämmityksen myötä lähtee.

---

Tässä nyt alkuun muutamia pohdintoja, ja muiden mielipiteitä avoimesti kuunnellaan.
T: Pasi

timodrake
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.8.2012 14:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja timodrake » 7.8.2012 19:50

Kokeile toista avainta tuohon käyntiin lähtö ogelmaan? Käytä testerissä airbagin takia. Siinä selviää moni muukin sanomasi vika.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.8.2012 20:09

Näissä aiheissa ois hyvä olla sellainen ennenkun painat lähetä kysyy "oletko lukenut vikakoodit" eikä anna lähettää jos vastaat ei :D, tääkin olis niin paljon helpompaa sen jälkeen..

Jeep-Ukko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.7.2012 14:10

ViestiKirjoittaja Jeep-Ukko » 7.8.2012 21:09

Ei ole toista avainta jolla kokeilla, on vain yksi ainut.

----

Viak koodeihin.
Juu, lukeminen olsi hyvästä.

En vain ole vielä kerinnyt mennä mistään huoltoliikkeestä kyseleen kuinka paljon ko toimenpide kustantaa...

Varmaan perus AD-huollot, ym vastaavat omistaa ko laitteet?
Että ei tarvii merkkihuollon kalliita palveluita...

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 7.8.2012 21:20


Jeep-Ukko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.7.2012 14:10

ViestiKirjoittaja Jeep-Ukko » 21.8.2012 20:44

Kävin ihan yleisautohuoltoliikkeessä.

20 ekee vaan ottivat ja nollasivat bagin valon.
Oli kuskin sivutörmäys tyynyssä ollut katkos, eli juurikin ilmeisesti se penkin alla oleva liitin syynä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.8.2012 22:07

Ei ole toista avainta jolla kokeilla, on vain yksi ainut.

Auto on todennäköisesti tullut kaksilla tai kolmilla avaimilla tehtaalta. Kannattaa ehkä poistattaa sieltä auton ajonestosta mahdolliset muut avaimet. Tuon voi tehdä huolto tai mm. suutarit jotka myy vag-avaimia. Käytännössä ajonestolle kerrotaan, että tästä eteenpäin starttaat vain näillä avaimilla mitä mä nyt sulle tarjoon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa