Auton ruostevaurio + maalaus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

Auton ruostevaurio + maalaus

ViestiKirjoittaja S4mmy » 11.6.2012 22:47

Onko mitenkään mahdollista tehdä ruostepaikka korjausta siten, että saisi auton maalipinnan näyttämään korjatusta kohdasta täysin samanlaiselta kuin muussa autossa?

Jos ei ole niin kuinka kallista on koko auton ylimaalaus, ja olisikohan täällä foorumilla joku joka haluaisi auttaa projektissa, kun itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tälläisesta...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.6.2012 23:00

Ammattimaalari kun vetää, niin ei korjausta erota. Kotitallimaalareista harvempi hallitsee häivytyksen taidon.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.6.2012 23:02

On, teet vaan pohjat edes kohtalaisesti. Kuvan autosta on maalattu jokainen kaari, takaoven alaosa, etulokarien alaosat ja kontin peräosa uusiksi. A ja O on suhteellisen hyvin sävytetty värimassa.

Kuva Kuva

Eli käläkälä-mallilla (kuten itse tein)
- Kunnon putsaus ruosteista, hyvä ruosteenestomaali (interta, sinkki tms.), ehkä vähän pohjamaalia.
- Vähän kittiä väliin ja vesihionta karkeammasta hienompaan niin kauan että on tasainen.
- Hyvä hiontaväri (Mirans on aika hyväksi todetu) ja sitten sitä hiontaa. Ylimääräiset sumut voi ehjältä alkuperäiseltä maalipinnalta pyyhkäistä tinnerillä tässä vaiheessa.
- Sama väri vielä varovasti päälle mielellään mahdollisimman vähällä sumulla (Miranssisa on säätösuutin)
- Värimassa, sopivasti, ei liikaa, sumu kannattaa kohdistaa siten, että tulee ehjälle pinnalle mahdollisimman vähän maalipölyä.
- Massan kuivuttua lakka päälle. Vähän reilusti yli värimassan rajan, niin voi hiomatahnalla sitten viimeistellä rajan. Ja lakka siten, että on märkää, muttei valu. =)
- Esimerkiksi Fareclan tahnoilla lakkarajan hionta G6-G3-G10 ja homma on vahausta vaille valmis.

Teippirajat kannattaa unohtaa, mutta muista suojata ei-maalia kaipaavat kohteet hyvin. Aloita jostain kohdasta, mikä ei osu heti silmään, kokeilemalla se taito löytyy. Rajapintoja tosin kannattaa etsiä pokkauksista ja nurkista, niin rajaa ei huomaa niin helposti.

Ja sitten taas parin vuoden päästä sama uusiksi. =)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 11.6.2012 23:05

Mistähän tuota maalia sitten saisi? Auto on joskus maalattu edellisen omistajan mukaan uusiks ja toi sävy ei ole sama kuin alkuperäisessä maalissa. Entinen omistaja selitti jotain et toi väri on saatu jotain erivärejä yhdistelemällä, jonka takia sävykin on erilainen... Tiedä sitten siitä, että onko oikeesti näin... (??)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.6.2012 13:08

Jos sulla ei tarkkaa sekoitussuhdetta ole tiedossa, eikä maali ole minkään automallin alkuperäissävy, niin etpä saa tuota juuri samansävyistä maalia mistään. Eli kannattaa alkaa kyselemään ylimaalauksen hintoja...

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 12.6.2012 13:11

Eipä oo rahaa pistää mihinkään yli 1000e:n maalauksiin... Muuten vois ite harjoitella tuota tekemistä, mutta kun on ainoa auto + ei ole paikkaa eikä taitoa.

zemz
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.7.2010 19:44

ViestiKirjoittaja zemz » 21.6.2012 17:24

Jos värisävy eii oo tarkaan tiedossa niin kannattaa kysellä ihan automaaliliikkeestä. Aika monilla on sellanen kamera millä "lukevat" maalipinnasta sen värin ja pystyvät sit sen perusteella sekottamaan oikeenlaista maalia. Ite en muuten kittauksia vesihois, koska kitillä on taipumusta imee kosteutta kun pesusieni ja riski siihen et se kitattu kohta korkkaa myöhemmin esim. pakkasella on olemassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 99 vierailijaa