TAUSTAA:
Kävi tuossa eräänä päivänä, että EPC ja moottorin vikavalot syttyivät, tietokone herjasi "Emission workshop" ja "Engine worksshop". Samalla kertaa kone kävi aluksi "noin kolmella pytyllä" eli huonosti about tonnin kierroksilla vaeltaen, kaasun painallus ei auttanut. Kolmannella yrityksellä kone lähti kunnolla käyntiin ja toimi. yhteensä noin 30-40 km ajon jälkeen (noin 5 lyhyempää ajoa) EPC ja koneen merkkivalo sammui, eikä tietokone herjannut workssopista.
Vikamuistissa oli kaksi vikaa, jotka kumpikin viittasivat imusarjan paineeseen (viitaus "paine ei voi olla..." jne). Valitettavasti nollasin testimielessä vikamuistit ennen kuin kirjoitin ne talteen. Moottori toimii nyt vikasietotilassa tms. Tietokone nollattu (se ovijuttu), toimii edelleen samassa moodissa.
OBD testerillä testatessa kaksi osaa antaa FAILL. O2 anturi ja katalysaattori. Lienevät sama vika, koska tuskin katissa on mitään anturia. EGR testi Pass (kuten muutkin).
Vikamusitiin ei ole tullut uusia vikoja ja kaiken mukaan kone toimii OK, mutta keskikulutus on hiukan noussut (pari litraa), joten systeemi ei täysin toimi.
KYSYMYS 1.
Koska vikamuisti viittasi MAP anturiin ja MAP anturille ei ole omaa testiä, niin jos MAP anturi on rikki, antaako järjestelmä nuo O2 ja kattiviat? Eli MAP anturin vaihdolla pitäisi tulla kuntoon.
KYSYMYS 2.
Jos anturin vaihtaa, pitääkö kone nollata?
KYSYMYS 3.
Voiko kyseessä olla kuitenkin jumittava EGR venttiili? Voiko tuon testata niin, että tukkii imusarjalta EGR venttiiliin menevän letkun (onko edes mahdollista) ja pistää koneen käyntiin. Pitäisikö sen jälkeen OBD testi mennä läpi O2 sensorin osalta ilman mitään toimenpiteitä, vai tulisiko tietokone nollata?
Lesson learned, älä nollaa vikamusitia, ellet kirjoita talteen vikoja.
Ja niin, käytössä on joku halpis Autelin ODB lukija. Hyvin vähän toimintoja, ja kaikkiin moduleihin ei pääs, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole väliä. ECU:un pääsee, se riittänee.
VW Golf IV BCB ja OBD2 testi. O2 sensor Faill / MAP anturi.
Valvoja: ffp jäsenet
Itse itselleni vastaten, jos jollekin on näistä hyötyä.
KYSYMYS 1.
Kyllä. MAP anturin liittimessä huono kontakti, korjaamalla se vika tuli kuntoon. O2 ja kattitesti mene nyte läpi ja keskikulutus tipahti normaaliin.
KYSYMYS 2.
EI tarvitse, tuli kuntoon kosketushäiriön korjauksella.
KYSYMYS 3.
Ehkä, mutta ei ollut tässä tapauksessa.
KYSYMYS 1.
Kyllä. MAP anturin liittimessä huono kontakti, korjaamalla se vika tuli kuntoon. O2 ja kattitesti mene nyte läpi ja keskikulutus tipahti normaaliin.
KYSYMYS 2.
EI tarvitse, tuli kuntoon kosketushäiriön korjauksella.
KYSYMYS 3.
Ehkä, mutta ei ollut tässä tapauksessa.
Voitko -tarzi- kertoa tarkemmin mitä puhdistusainetta sinne tungetaan? Mulla samalaista huolta azd koneessa,välillä kuullostaa että käy kolmella tyhjäkäyntiä kun vapisee ja vedot ei kyllä ainakaan lämpimällä koneella ole aina kunnossa.Kylmänä käy ja vetääkin hyvin, Puolat vaihdettu,lämpötila anturi ja egr vaihdettu, ei vikakoodeja kaasuläppä ja egr adaptoitu. En ymmärrä,Tuo venttiilien karstaisuus toteamatta mutta miten ilman kannen aukasua? Tosin tätä jatkunut koko mulla olo ajan n5 vuotta ja aina kesällä pahempi.Liekkö azd ominaisuus? bcb tosin ei tuota tee?
Puristuspainemittaus kertoo venttiilien kunnon tai karstaisuuden.
Erilaisia bensan sekaan laitettavia puhdistusaineita on vaikka ja kuinka paljon, joita voi koittaa ajaa läpi sekä sitten tämä perinteinen moottoritiellä kolmosella ajelu kaveriksi. Oma AZD kone tykkäsi selvästi 98 bensasta, eihän siitä ole kiinni vw-ukon jutut?
Mitkä tulpat autossa on? Oma oli taas ronkeli ja tykkäsi vain orkkis-boscheista. Yksi toinenkin AZD korjaantui käynniltään kun "tarviketulpat" vaihtoi Bosheihin.
Erilaisia bensan sekaan laitettavia puhdistusaineita on vaikka ja kuinka paljon, joita voi koittaa ajaa läpi sekä sitten tämä perinteinen moottoritiellä kolmosella ajelu kaveriksi. Oma AZD kone tykkäsi selvästi 98 bensasta, eihän siitä ole kiinni vw-ukon jutut?
Mitkä tulpat autossa on? Oma oli taas ronkeli ja tykkäsi vain orkkis-boscheista. Yksi toinenkin AZD korjaantui käynniltään kun "tarviketulpat" vaihtoi Bosheihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa