camber

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

camber

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 13.4.2012 0:01

käytin autoani (golf 3 vr6) viime kesänä pyöränkulmien säädössä. Siellä kertoivat että autossa on aikalailla camberia, mutta eivät pystyneet säätämään kulmia oikeaan asentoon ilman "camber pultteja". Löivät laskun käteen ja Käskivät käydä ostamassa sellaiset jostakin ja viedä auto sitten uudelleen säädettäväksi. Unohdin koko asian ja ajelin kesän. Loppukesästä huomasin että eturenkaiden sisäreunat on jo kankailla :D.

Onko tosiaan näin, että kyseinen auto vaatii jotkut erilliset pultit säätöön? Jos näin on, niin mistäköhän kannattaisi kysellä?

Ei kehtais ajella pakasta vedettyjä kesäkumeja heti pilalle...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.4.2012 0:07

vaiha liikettä johonki ammattitaitoseen tai käy ja kerro heille että iskarin alapäästä onnistuu kyseinen operaatio. käyttää vaikka kumpaaki pulttia löysällä ja kokeilee :=)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.4.2012 0:38

Tai sit vaihtaa kuluneet alustan osat uusiin ja kokeilla riittääkö säätövarat sit :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.4.2012 1:24

ammattitaidoton asentaja jos on säätäny kuluneilla osilla ettei sais cambereita kohilleen. itsellä löi vetari runkopalkkiin ja helposti meni kaikki arvojen sisään

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 13.4.2012 9:23

kyseessä eräs ferrareitakin huoltava yritys. joo, ehkäpä vien sitten toiseen paikkaan säädettäväksi uudemman kerran.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.4.2012 10:10

Karkean cambersäädön voit tehdä ihan itsekin:

- aja auto tasaiselle betonilattialle
- nosta etupää ilmaan
- ota etupyörät pois
- laita autopukit tukivarsien alle, mahdollisemman lähelle alapalloniveliä
- laske etupää autopukkien varaan
Maksimi säätövaran saat käyttöön, kun löysäät alapallonivelien kiinnityspultit ja naputtelet alapalloja sisäänpäin, niin paljon säätövara antaa myöten.
Kiristä pallonivelien kiinnityspultit.
Tämän jälkeen löysäät joustintuen alapään kiinnityspultit. Tarkista, että alempi pultti on niin sisässä kuin pultin reän säätövara antaa myöten.
Kiristä alempi pultti niin, että olka-akseli liikkuu juuri ja juuri joustituen hahlossa.
Laita vatupassi tai tällainen jarrulevyä vasten (vanteen kiinnityspinnan kohdalle) ja säädä pystykallistuma suoraan. Kiristä ylempi joustintuen alakiinnityspultti.
Kiinnitä pyörät ja ota auto alas pukeilta.

Kuten Ikonen jo mainitsiskin, ennen säätöä kannattaa tarkistaa puslien kunto.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.4.2012 11:15

kyllä siellä riittää säätövarat. enpä oo itse kuullu tai kokennu tarpeelliseksi muuttaa pallonivelen paikkaa.
tuosta aloittajan viestistä itse sain käsityksen että säätäjä ei ole edes kokeillu avata iskarin alapään pultteja.

edit: ja itsellä tullu bumerangina auto takas jos on ollu väljyyksiä tai huonoja puslia ihan siitä syystä että sitä ei kannata edes säätää


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa