Noh pari talvea ajeltuna tuntui aika köykäiseltä nelivetoihin verrattuina ja sen jälkeen alkoikin kuumeinen nelikko haku, vaihtoehtoina kolmoskoppaset vr6, neloskoppaset v5, v6, passat v6 ja taisi kerran nettiauton haku osua Audin ja Seatin suuntaan. Sitten löytyikin ehdokkaat golf ja passat.
Passat oli liikkeessä ja vielä katsomaan lähtiessä hinta oli säntillinen, samalle reissulle sovittiin myös golffin myyjän kanssa tapaaminen.
Noh passathan oli sitten mitä oli.. Huollot tekemättä, takapenkiltä löytyi raketteja (??) sekä tupakan polttamia reikiä.. Kaiken lisäksi liikkeen myyjä nosti hintaa nettihinnasta tonnilla ja kun mukanani sattui olemaan ajoneuvoasentaja kaverina niin myyjä kieltäytyi huoltokorvauksista "koska kaverihan voi tehä huollot.." :)
Noh passat jäi sille tielleen mutta golffi olikin eri juttu. Myyjä oli tuonut itse auton juhannuksen aikaan Suomeen ja möi nyt pois tarpeettomana. Otti kuitenkin entisen golffin vaihdossa että sikäli motiivit oli vähän oudot. Noh auton vaihto jäi mietityttämään ja päätöshän oli loppujen lopuksi että pitäähän se nyt neliveto talveksi saada.. Siinä vaiheessa oli vielä hyvä idea :) Tämmöinenhän sieltä sitten tulla tupsahti.

2.3l vr5 AQN 170hp malli. Varustelutasona sekamelska, eli sporttiratti ja -penkit, VW MFD navi, mutta keskikonsolin ja ovien paneelit ovat suoraan firstlinestä. Onko tälle joku oma nimitys?
Kankeudet alkoi heti hakumatkalla. Ekalla pysähdyksellä auto valitteli airbagejä espanjaksi... Nojoo ajattelin että ei siinä mitään, kunhan kerkeen niin etupenkki irti ja johtojen tarkastus. Seuraavana päivänä ensimmäinen "tielle jättö", öljypaineen merkkivalo huuti (tässä vaiheessa ei muuta huomannut). Noin 10min oottelua ja toimi taas kuin unelma.. Tätä huutelua vähän aikaa katellessa ja kun auto rupesi käyttämään ajonestoa enemmän kun moottoria niin jotain piti tehdä.
Tästä sitten alkoi ongelmakierre jota ratkottiin tässä topikissa. Ongelman ytimeksi paljastui siis mittaristo, sitä oli jo räplätty Vag-comilla luultavasti Saksan maalla.
MTBE:n avustuksella sain itse tehtyä laakkosella 229€ arvoisen mittariston sopeutuksen (kuvia) kunnialla ja toistaiseksi mittaristo on pelannut.
Tulihan tässä välissä käytettyä alusta ruostesuojauksessa ja kohdattua jo pari tyyppivikaa eli testilenkillä yksi puola sanoi itsensä eläkkeelle ja apparin puolen ikkunan kiinnikkeet romahtivat. Tässä kohti täytyy mainostaa Leppävirralla sijaitsevaa AF Osamyynti - purkaamoa josta olen saanut nyt muun muassa 100e juhlamallin mittariston ja 70e hintaan oven sisäpellin, olin siis ostamassa ikkunan kiinnikkeitä ja vaijereita mutta sainkin koko pellin kaiuttimineen päivineen.
Luultavasti lähitulevaisuudessa tulee ajankohtaiseksi ainakin haldexin huolto eli perus öljy/suodatinvaihto.
Tietysti mielessä pyörii kaiken maailman remmiahtimet/turbot mutta niistä sitten myöhemmin.. :)