Touranin tehtaan webaston esilämmityksen toiminta?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

Touranin tehtaan webaston esilämmityksen toiminta?

ViestiKirjoittaja vp74 » 5.2.2012 11:59

2006 1.9 Tdi Touran, jossa ajotietokoneen kautta viikko-ohjelmointi kellolla ja tehtaan kaukosäädin jolla saa myös päälle esilämmitykseen. Webasto toimii kyllä (myös ajossa), mutta lämmitystapa hieman ihmetyttää. Eli kun käyttää, niin lämmittää sisätilat hienosti - moottori kuitenkin kylmä kun lähtee ajoon.

Sen verran olen selvitellyt, että moottorin vesikiertoon päin olisi takaiskuventtiili, joka ei päästä kiertoa koneeseen ennenkuin moottori käynnistetty.

Onko tietoa, että miten suuri homma muuttaa myös moottoria lämmittäväksi esilämmityksen aikana? Ilmeisesti joissain volkkarin malleissa pelkkä ohjelmointi riittää? Touranissa tarvitsisi ilmeisesti venttiili poistaa välistä?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2012 16:05

Letku muutokseen touranissa meni muistaakseni reilu pari tuntia.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 5.2.2012 19:34

Mulla 2007 Tdi Touranissa lämmityskohteen valinta käy siten, että ennen sammuttamista säädetään puhaltimen nopeus. Suuri nopeus = matkustamo lämpenee. Pieni nopeus = moottori lämpenee. Lämmityksen jakaumaan vaikuttaa myös valittu lämpötila ja puhalluksen kohde.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2012 20:43

Mulla 2007 Tdi Touranissa lämmityskohteen valinta käy siten, että ennen sammuttamista säädetään puhaltimen nopeus. Suuri nopeus = matkustamo lämpenee. Pieni nopeus = moottori lämpenee. Lämmityksen jakaumaan vaikuttaa myös valittu lämpötila ja puhalluksen kohde.

Alkuperäinen webasto-ohjaus vai jälkiasennettu ohjaus?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 5.2.2012 21:13

Moottorin lämmittämisen koodaukseen menee se pari minuuttia kun kytkee kaapelin autoon ja muuttaa numeron 1 -> 0 vai oliko toisin päin 0 -> 1:ksi.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 5.2.2012 21:30

Webasto on alkuperäinen, johon on VW:llä pari vuotta myöhemmin asennettu kauko-ohjain. Ei kello-ohjausta.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 5.2.2012 21:33

Kertokaas joku viisas voiko tosiaan vag-comilla muuttaa ja mitä sieltä pitää muuttaa?? Itellä Vw Golf V Variantti ja ei meinaa mooottoria lämmittää webasto ollenkaa. aiva niinku vesi ei kiertäisi moottorissa ollenkaa. Webasto kyllä on ehjä ja vesipumpunki uusin juuri. Ja alkuperäinen webasto myös tässä.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 5.2.2012 21:49


jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2012 21:51

Moottorin lämmittämisen koodaukseen menee se pari minuuttia kun kytkee kaapelin autoon ja muuttaa numeron 1 -> 0 vai oliko toisin päin 0 -> 1:ksi.

Coding vai adaptation? Ja mikä niistä?

Jos on alkuperäinen webasto johon on lisätty kello tai kaukosäädin (ei siis ollut kumpaakaan alunperin), niin tämä yhdistelmä lämmittää aina sisätilaa ja moottoria. Lämmin vesi kiertää ensin sisälle ja sitten vasta moottorille. Tosin näissä käytetty webaston ventur malli ei ole mitenkään erityisen tehokas. Jos sisätilaa lämmittää enemmän, tällöin kone lämpiää vähemmän.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2012 21:55

Itse en tuolta openobd:sta löydä muutakuin lukituksen poiston.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 5.2.2012 21:57

Meniskö se jokseenkin näin?

Adaption channel = 21
Basic setting ex factory = 0
Display of function "incl. engine" on MMI display.
Depending on the MMI version, the "incl. engine" function is not displayed even though it was enabled in the Climatronic control unit -J255 in adaption channel "21" (introduction pending).
This function is only effective in vehicles with an ex factory "auxiliary heater" and if programmed on the MMI.

J At basic setting "0" the function "incl. engine" on the MMI display is not displayed, even though it has been enabled in the Climatronic control unit -J255 in adaption channel "21" (introduction pending).

This function is only effective in vehicles with an ex factory "auxiliary heater", if so configured on the MMI.
J At basic setting "0" the function "incl. engine" is not displayed on the MMI display.
- In auxiliary heating mode the coolant shut-off valve -N279 is activated via a characteristic stored in the auxiliary heater control unit in such a way that the passenger compartment is warmed up as rapidly as possible. J At setting "1"the function "incl. engine" or "engine preheating" is displayed on the MMI display.

The setting "1" can be made at the customer's request. By way of the setting "incl. engine" on the MMI the customer can decide, in auxiliary heating mode, to warm up the engine along with the passenger compartment. The coolant shut-off valve -N279 is not activated, so warming of the passenger compartment takes correspondingly longer.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 5.2.2012 22:14

tän ohjeen otin tuolta http://de.openobd.org/ autoni kohdalta standheizung

STG 18 (heater) to select
STG adjustment -> function 10

-> Channel 042 (Entrieglung)
To unlock the Zu-/Standheizung save the value 1


Näinkö?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 6.2.2012 3:24

Release the auxiliary heater
Release the auxiliary heating for remote start with the VAS tester.
- Connect the VAS tester (OBD)
- 18- auxiliary heater
- 07 Code control units
Variant 1 (with 3/2 way valve)
- Display = 0-0-1-1-2
- Enter = 0-1-1-1-2
Variant 2 (without 3/2 way valve)
- Display = 0-0-0-1-2
- Enter = 0-1-0-1-2
NOTE:
Every number in the sequence must be re-entered.


Tuo oppaasta. Eli kun katsot mitä eroa on versiossa jossa on magneettiventtiili ja missä ei - niin eroa on tuo kolmas numero oikealta. Kun sen 1:n muuttaa nollaksi niin kytkeytyy venttiili aina auki asentoon.
Neljäs numero OIKEALTA on kaukosäätimien olemassa oli ja sitä tuossa neuvotaan muuttamaan jos kaukosäätimiä on lisäämässä.

MMI:n virittämien onnistuu vain Audissa, joten ei kannata koittaa Volkkarissa sitä kautta tuota muutella.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 6.2.2012 7:49

Niin. Ja kun tähän lisätään vielä että eberin(ja webastonkin) voi kytkeä virallisesti neljällä eri letkukytkennällä, niin johan on. Siis mitä lämmittää ensin ja missä järjestyksessä. Ja tähän kun lisätään asennusvirheet jopa letkujen osalta...ei ole muuten tavatonta.

Voi siis joillain termostaatti sekä tuo takaiskuventtiili, joka ensin lämmittää sisätilan ja kun saavuttaa neste tietyn lämpötilan, niin kiertää myös moottorille. Jossain kytkennässä voi olla jopa toisinpäin, eli kone lämpiää ensin jne.

Mulla oli valtuutetun asennusliikkeen jäljiltä siten että eberin vesipumppu pyöri auton vesipumppua vastaan...meni vikatilaan kun käynnisti auton.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 6.2.2012 10:39

Muistaako joku kuinka sai ohjelmoitua sisäpuhaltimen pyörimään. Webasto lämmittää vain moottorin, sisätilaan kuuluu releen pärinää mutta flekti ei mene päälle. Orkkiswebast, ovaali kello ja automaatti-ilmastointi... Olisko tuo rele mennyt, missä tarkalleen se sijaitsee ja mikä on sen varaosanumero?

vp74
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.11.2003 23:07

ViestiKirjoittaja vp74 » 6.2.2012 12:17

Itsellä yhdessä aikaisemmassa Toukassa oli jälkiasenteinen ovaalikello ja sisäpuhallin ei pelittänyt, ainoastaan ipcu-rele naksutti. Löytyi ainakin omasta koelaudasta ratin oikealta puolelta suojamuoveja perkamalla ja vaihtamalla uusi (muistaakseni 75e silloin) alkoi sisäpuhallinkin pelittämään. Rele löytyi läheisestä webasto-myymälästä (Raisio/Hauninen).

Kiitos Jad infosta eli tarvitsee vaihtaa erilaiset letkut tilalle, muistatko suurinpiirtein osien määrän ja noin hinnan? Edellä mainitut ohjelmamuutokset eivät siis Touranissa kait onnistu... tietenkään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.2.2012 19:41

Kiitos Jad infosta eli tarvitsee vaihtaa erilaiset letkut tilalle, muistatko suurinpiirtein osien määrän ja noin hinnan? Edellä mainitut ohjelmamuutokset eivät siis Touranissa kait onnistu... tietenkään.

Itse asiassa pitäisi onnistua ohjelmointi. Sillä Ventur mallin lämmitin on VAG tuotteissa aina sama, vain koodaus muuttuu.
Meillä on töissä lämppäriletkuja ja liittimiä vaikka minkälaista, työn edetessä oon hakenut sopivan. Ei siis muistikuvaa...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.2.2012 19:45

missä tarkalleen se sijaitsee
Riippuu mihin asentaja on sen päättänyt laittaa.

Varaosan yksilöiväksi tiedoksi riittää: webaston IPCU rele.

Tuolta löytynee lähin ostopaikka.
http://www.kaha.fi/retailer.php?id=44


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa