VR 5 piristystä
Valvoja: ffp jäsenet
VR 5 piristystä
Elikkäs kulkupelinä pyörii alla tollainen -99 mallin IV Vr5 golffi AQN- moottorilla. Tyytyväinen olen autoon ollut mitä nyt olen sillä jonkin aikaa jo ajellut (äänethän on hyvät), mutta nyt iski pieni tehonnälkä.
Oma autoni on sillä 170 hevosvoimaisella versiolla, joka jaksaa vääntää hyvin mutta alakierroksille tarvitsisi hiukan lisää vääntöä. Onko kellään kokemusta kyseisen koneen virittämisestä? Vapari kone kun on niin halpaahan se ei varmaan tule olemaan. Lastunhan siihen saisi mutta en tiedä kannattaako maksaa 500 euroa 18 Nm ja 10 heposesta, mutta alkuhan sekin olisi.
Mietin vaan että onko mahollista laittaa koneeseen jotakin pientä turboa jolla saisi alaväännölle hiukan liää potkua? Muitakin ehdotuksia saa laitella.
En mielellään hakuaisi kuulla että osta uusi auto, että on liian kallista virittää, tai vaihda 1.8t koneelliseen. Tykkään nykyisestä autostani ja sen laittaminen kiinnostaisi vaikka se jotakin maksaisikin.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne. Toivon että ne on innostavampia, kuin edellisen automerkkini vierailemilla sivustoilla.
Oma autoni on sillä 170 hevosvoimaisella versiolla, joka jaksaa vääntää hyvin mutta alakierroksille tarvitsisi hiukan lisää vääntöä. Onko kellään kokemusta kyseisen koneen virittämisestä? Vapari kone kun on niin halpaahan se ei varmaan tule olemaan. Lastunhan siihen saisi mutta en tiedä kannattaako maksaa 500 euroa 18 Nm ja 10 heposesta, mutta alkuhan sekin olisi.
Mietin vaan että onko mahollista laittaa koneeseen jotakin pientä turboa jolla saisi alaväännölle hiukan liää potkua? Muitakin ehdotuksia saa laitella.
En mielellään hakuaisi kuulla että osta uusi auto, että on liian kallista virittää, tai vaihda 1.8t koneelliseen. Tykkään nykyisestä autostani ja sen laittaminen kiinnostaisi vaikka se jotakin maksaisikin.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne. Toivon että ne on innostavampia, kuin edellisen automerkkini vierailemilla sivustoilla.
Alavääntöä noissa Vr6 sukusissa ei ole. Ja ilman roots/ruuviahdinta, sitä niihin ei myös saa :)
Mutta jos vaparia haluaa viritellä, niin ilmanputsarin kotelo reikiä täyteen, 2,5" pakoputkisto. Siinäpä ne helpot konstit sit olikin.
Turbon/remmin laitto maksaa noin 5-7k euroa, jos tekee päästötestit yms.
Olikos toi 2v vai 4v kannella?
Kallis on lastu. Kun katselee rapakon takaa 2.8vr6 lastuja. niin niitä saa 150€. Ainakin Vr6 noi lastut lisää just keskialueen vääntöä, ei niinkään max tehoja.
Mutta jos vaparia haluaa viritellä, niin ilmanputsarin kotelo reikiä täyteen, 2,5" pakoputkisto. Siinäpä ne helpot konstit sit olikin.
Turbon/remmin laitto maksaa noin 5-7k euroa, jos tekee päästötestit yms.
Olikos toi 2v vai 4v kannella?
Kallis on lastu. Kun katselee rapakon takaa 2.8vr6 lastuja. niin niitä saa 150€. Ainakin Vr6 noi lastut lisää just keskialueen vääntöä, ei niinkään max tehoja.
Minun auto on tuolle 4v kannella. Joo alkaapi käymään aika kalliiks sitten nuo hommat :D Mistäs päin tuon lastun noin halvalla muka saa? :o Joillakin firmoilla vielä on tuohon Vr5 koneeseelliseenkin nuita lastuja, niin saataisi vielä saahakkin sellasen. No jos ei alavääntöö niin sitten sitä keskivääntöö :D kaikki on aina vaan kotiinpäin!
2,5" putkisto on kyllä aivan turhan suuri tuon kokoiseen/tehoiseen vaparikoneeseen.
Nokka-akseleilla, kannen porttauksella, pakosarjalla + kunnollisella oikein mitoitetulla putkistolla voisi päästä jo alkuun (villi veikkaus, että 2" putki on ihan riittävä tuolle paketille).
Toki tuon lisäksi sitten vielä moottorinohjauksen optimointi kyseiselle paketille, ehkä jopa isommat suuttimet (ei mitään käryä, mihin asti vakiot riittää).
Pelkän lastun laittaminen vapariin on kyllä melkolailla hukkaanheitettyä rahaa. Eroa ei välttämättä huomaa edes persdynolla.
Ja mitä tuohon ilmanputsarikotelon rei'ittämiseen tulee, niin kyllä mä pitäisin sen vakiona. Se ei ole todellakaan ensimmäinen paikka, joka tuossa rupee ahdistamaan. Ja alkuperäisellä kotelolla moottori imee viileää ilmaa putkea pitkin lokasuojasta/keulasta, rei'itetyllä lämmintä konehuoneesta... Mutta jokainen tekee tietty miten haluaa.
Nokka-akseleilla, kannen porttauksella, pakosarjalla + kunnollisella oikein mitoitetulla putkistolla voisi päästä jo alkuun (villi veikkaus, että 2" putki on ihan riittävä tuolle paketille).
Toki tuon lisäksi sitten vielä moottorinohjauksen optimointi kyseiselle paketille, ehkä jopa isommat suuttimet (ei mitään käryä, mihin asti vakiot riittää).
Pelkän lastun laittaminen vapariin on kyllä melkolailla hukkaanheitettyä rahaa. Eroa ei välttämättä huomaa edes persdynolla.
Ja mitä tuohon ilmanputsarikotelon rei'ittämiseen tulee, niin kyllä mä pitäisin sen vakiona. Se ei ole todellakaan ensimmäinen paikka, joka tuossa rupee ahdistamaan. Ja alkuperäisellä kotelolla moottori imee viileää ilmaa putkea pitkin lokasuojasta/keulasta, rei'itetyllä lämmintä konehuoneesta... Mutta jokainen tekee tietty miten haluaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tosta setti tilaukseen. http://www.carlicious-parts.com/epages/ ... 0Tuning%22
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H.jormalainen puhuu yleensä asiaa, mutta nyt meni vähän metsään.
Maallikon kielellä vastapainetta/alipainetta tarvitaan putkistossa vaparikoneissa.
Esim reikä putkessa vaikuttaa jo tehojen laskuun ja bensankulutuksen lisääntymiseen.
Turbo koneissa ei ole merkitystä onko 3" ränni vai ilman putkea kokonaan.(ellei pakokaasut kierrä koneen imuilmaan). Marteliuksellakin tehtiin 3" ränneihin 2000 luvulla "vastapaineputki",
alavääntö lisääntyy pienen vastapaineen ansiosta, taas täyskaasulla vastapainetta ei tule kun on riittävästi paineita putkessa. Vastapaineputki on normi putkiston kyllkeen tuleva pieni haara taaksepäin, about 15-20cm riippuen koneen koosta, ja päädystä tietenkin "tulpattu".
Maallikon kielellä vastapainetta/alipainetta tarvitaan putkistossa vaparikoneissa.
Esim reikä putkessa vaikuttaa jo tehojen laskuun ja bensankulutuksen lisääntymiseen.
Turbo koneissa ei ole merkitystä onko 3" ränni vai ilman putkea kokonaan.(ellei pakokaasut kierrä koneen imuilmaan). Marteliuksellakin tehtiin 3" ränneihin 2000 luvulla "vastapaineputki",
alavääntö lisääntyy pienen vastapaineen ansiosta, taas täyskaasulla vastapainetta ei tule kun on riittävästi paineita putkessa. Vastapaineputki on normi putkiston kyllkeen tuleva pieni haara taaksepäin, about 15-20cm riippuen koneen koosta, ja päädystä tietenkin "tulpattu".
2" on jo AAZ TD koneessa....
AAZ on turbodiesel. Turbomoottoreissa tuo pakoputki mitoitetaan vähän eritavalla, kuin vapareissa...
Ja eikös se "vastapaineputki" ole resonaattori (=äänenvaimennin).
"The resonator is capped; it's only acting as a sound wave absorber at low speeds, at higher rpms the exhaust bypasses it."
En oo ennen kuullut tuommoista väitettä, että sillä olisi vastapaineeseen tms. mitään osaa taikka arpaa. Äänen aallonpituudella siinä pelataan ja vaimennetaan tiettyä äänialuetta (esim. jos pakoputkisto resonoi jollain kierrosalueella, mm. matka-ajokierrosten kovia pörinöitä tai pienten kierrosten ylikovia matalia ääniä ajatellen).
Ja on niitä aika paljon pidempiäkin, kuin 15-20cm. Muunmuassa Marteliuksen (Vai olikohan se joku SuperSprint tms? Liian monta vuotta, ei voi muistaa.) Ford Sierran resonaattorilla varustetussa putkessa on muistaakseni liki puoli metriä pitkä resonaattoriputki.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pointtihan on juuri siinä kollektoriin oikealla hetkellä sattuvassa pakopuolen pulssissa joka sinne venttiilille muodostaa sen alipaineen oikealla hetkellä. Ahdetussa autossa hyvin vähäinen merkitys. Kynttilänjalka-sarjaa pitemmällä pakosarjalla ehkä ahtamattomilla kierroksilla pieni merkitys vääntöön. Riippuu ahtimesta ja joukosta muita tekijöitä...
Jos sinä sinne sen kiukaan hormin lyöt, niin nämä pulssit heikkenevät eli paineenvaihtelut tasoittuvat koska kaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois putkesta. Tällöin siis sitä imua ei sielä pakoventtiilillä ole kun se raottuu, joten pakotilaan jää lopulta pakokaasua, joka huonontaa uuden kierroksen täytöstä.
Pakosarjan mitoituksella sitten haetaan se haluttu kierrosalue, jolloin nämä pulssit toimivat parhaiten. Sekään ei vielä kerro siitä että onko pakoputkea suurennettava.
Itse en lähtisi virittämään "vapari"-autoa pakopuolelta. Olipa aikoinaan 1.3 pooolo missä tämä aikaansai 2-4litr/100km kulutuksen nousun kun siihen nohevana 18-kesäsenä sen kyllämuutenvirtaa-putkiston tein. Ei ehkä paras esimerkki, mutta ottomoottori se on sekin.
Toivottavasti jotain tolokkua sait.
Itse voisin _ehkä_ omaan vr6:eeni tätä putkisto-hommaa kokeilla penkkilappujen kera, mikäli minulla "penkki-etu" vielä silloin on kun tuon tyränvatkaimen saan käymään joskus ensikeväänä, jos silloinkaan.
Jos sinä sinne sen kiukaan hormin lyöt, niin nämä pulssit heikkenevät eli paineenvaihtelut tasoittuvat koska kaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois putkesta. Tällöin siis sitä imua ei sielä pakoventtiilillä ole kun se raottuu, joten pakotilaan jää lopulta pakokaasua, joka huonontaa uuden kierroksen täytöstä.
Pakosarjan mitoituksella sitten haetaan se haluttu kierrosalue, jolloin nämä pulssit toimivat parhaiten. Sekään ei vielä kerro siitä että onko pakoputkea suurennettava.
Itse en lähtisi virittämään "vapari"-autoa pakopuolelta. Olipa aikoinaan 1.3 pooolo missä tämä aikaansai 2-4litr/100km kulutuksen nousun kun siihen nohevana 18-kesäsenä sen kyllämuutenvirtaa-putkiston tein. Ei ehkä paras esimerkki, mutta ottomoottori se on sekin.
Toivottavasti jotain tolokkua sait.
Itse voisin _ehkä_ omaan vr6:eeni tätä putkisto-hommaa kokeilla penkkilappujen kera, mikäli minulla "penkki-etu" vielä silloin on kun tuon tyränvatkaimen saan käymään joskus ensikeväänä, jos silloinkaan.
Viimeksi muokannut Sami-, 21.1.2012 2:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No siis oletetaan että siinä on tietysti asianmukainen loivasti halkaisijaltaan suureneva sovite välissä. Corky Bell sanoo sopivan kartiokkuuden olevan 15° ettei tule virtausta haittaavaa turbulenssia, vai mitäköhän se oli?
Silti en ymmärrä miksi pakopaine parantaisi vääntöä millään tapaa. Ei noi 80-luvun F1-autojen pakosarjatkaan näytä olevan kovin ahdistaviksi tehty. Vaikka ahdettujahan ne oli...
Jos pakopainetta on tarpeen saada niin sehän saataisiin halvalla tehtaalla laittamalla hyvin pienet pakoventtiilit.
Silti en ymmärrä miksi pakopaine parantaisi vääntöä millään tapaa. Ei noi 80-luvun F1-autojen pakosarjatkaan näytä olevan kovin ahdistaviksi tehty. Vaikka ahdettujahan ne oli...
Jos pakopainetta on tarpeen saada niin sehän saataisiin halvalla tehtaalla laittamalla hyvin pienet pakoventtiilit.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pakopaine on paine pakokanava-pakoputki-alueella, ei sylinterin sisällä (tuossa kun joku ehdotti, että eikö pakopainetta saisi kasvatettua pienillä pakoventtiileillä. ei, tuolla tavalla sylinteriin jää vaan palanutta seosta, huuhtelu ei toimi kunnolla ja pakopuoli ahdistaa -> teho tippuu)
Pulssitus saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla (putkien halkaisija ja pituus, kollektorit jne) ja pakoputken alkuosalla (halkaisija ja pituus).
Ala- ja keskialueen vääntökäyrät saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla ja pakoputken mitoituksella. Huipputehoon huippukierroksilla sitten taas mahdollisimman vähän vastustava pakopuoli (näin karkeasti ilmaistuna).
Tuskin kukaan haluaa käyttöautostaan tuollaista, että se alakierroksilla tyyliin stumppaa ja kierroksilla sitten mennään... Tosin vaatiihan tuo nyt "hieman" muitakin muutoksia toimiakseen tuolla tavalla.
Pulssitus saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla (putkien halkaisija ja pituus, kollektorit jne) ja pakoputken alkuosalla (halkaisija ja pituus).
Ala- ja keskialueen vääntökäyrät saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla ja pakoputken mitoituksella. Huipputehoon huippukierroksilla sitten taas mahdollisimman vähän vastustava pakopuoli (näin karkeasti ilmaistuna).
Tuskin kukaan haluaa käyttöautostaan tuollaista, että se alakierroksilla tyyliin stumppaa ja kierroksilla sitten mennään... Tosin vaatiihan tuo nyt "hieman" muitakin muutoksia toimiakseen tuolla tavalla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hieman aiheeseen: Se mitä nyt olen ite tutkinut virittämistä niin ei kannata, ikävä kyllä. Hyvä lastu voi olla ihan kiva, mutta ei se paljoa huipputehoa nosta.Noissa on mentävä remmin tai turbon puolelle mikäli haluaa rahalle vastinetta. Paljonkos VTT testit nykyään maksaa btw? Mikäli sulla on nelikko niin voisit miettiä R32 ta 2.8 konetta. Itteä kaduttaa etten mennyt remmiosastolle. Toisaalta remmi olisi maksanut 6500+vat+päästöt (R32)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eiköhän helpoin/halvin viritys ole ostaa ensimmäisessä viestissä mainittu 1.8T golf kuin käydä nykyistä turbottamaan. Tietty jos haluaa maksaa 10 000 euroa kaikkine kuluineen siitä että on vr5 turbotettuna kilvissä Suomessa.
Viimeksi muokannut Reaper, 22.1.2012 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Justjoo. Kaikillahan on jo sellane 1.8T-singeri?
Laillisuutta voisi myös epäillä näiden TDi-vehkeiden kanssa. Vähäpäästöisen viritystä ihan reilummissa määrinkin. Silti jokaisella alkaa olla sellainen (jopa isi-miehillä perheautona) ja silti niitä vain katsastellaan ja ajellaan siinä missä muillakin. Rankkaa tuo virittäjän elämä...
e: typot pois....
Laillisuutta voisi myös epäillä näiden TDi-vehkeiden kanssa. Vähäpäästöisen viritystä ihan reilummissa määrinkin. Silti jokaisella alkaa olla sellainen (jopa isi-miehillä perheautona) ja silti niitä vain katsastellaan ja ajellaan siinä missä muillakin. Rankkaa tuo virittäjän elämä...
e: typot pois....
Viimeksi muokannut Sami-, 22.1.2012 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbottaminen/remmittäminen laillisesti voi olla vaikeaa jos on etuvetoinen. Tehokkain taitaa olla 1.8t 180hp? johon saa lisätä 20%. Eli 216 hp. Kannattaa kattoa myös tehopaino-suhde. Itellä R32 koneella tehoraja olisi pyörinyt 275hp paikkeil (nelikko). Se mitä selvittelin niin paras turbo setti olisi HGP ja remmi vr6specialist. Vähiten ongelmia niillä, mutta tehot menee reippaasti yli...Ja hinta on kova.
Turbottaminen/remmittäminen laillisesti voi olla vaikeaa jos on etuvetoinen. Tehokkain taitaa olla 1.8t 180hp? johon saa lisätä 20%. Eli 216 hp. Kannattaa kattoa myös tehopaino-suhde. Itellä R32 koneella tehoraja olisi pyörinyt 275hp paikkeil (nelikko). Se mitä selvittelin niin paras turbo setti olisi HGP ja remmi vr6specialist. Vähiten ongelmia niillä, mutta tehot menee reippaasti yli...Ja hinta on kova.
Itse uskaltaisin olla satavarma että vajaavetoisellekin käy verrokkina R32.
Itse uskaltaisin olla satavarma että vajaavetoisellekin käy verrokkina R32.
Tiedä häntä sitten miten tiukkoja ovat moisen homman kanssa kun pohjathan eroavat sen hitusen verran.
Mutta jos verrataan siihen että tehoa saa olla tehokkaimmasta vajjoovetosesta eli 1.8t 180hp ja siihen se 20% niin turbotukseen pitäisi riittää katsastajalle. Yhden penkityksen vetää hukkaportti kokonaan auki niin tehot jää varmasti alle 216hp ja selittää että eihän golffin 1.8 vaparin ja 1.8 turbonkaan ero ole kuin 25hp ja ohituskiihtyvyyttä tässä haetaan eikä huipputehoja.
Kun nyt olen oman turbottamista miettinyt niin eniten nyt kammoksun sitä rahan menon määrää alakerran ja voimansiirron kestävyyden kanssa ja toiseksi sitä tonnin pakokaasumittausta.. Etenkin se että maksaa tonnin, meni läpi tai ei. Muutenhan ahtaminen olisi mukavaa pikku näpräystä :D
Taidan vaan jättää nyt toistaiseksi vähäpäästöisten virittämisen ja haaveilla turbokuplasta :)
no kaverilla oli aikoinaan nelikko-turbo 323 mazda josta laukesi laatikko. ehyttä laatikkoa ei mistään joten hommasi gti-mazdan johon laittoi nelikon koneen. katsurin kommentti oli aluksi että ei ole merkitystä vetotavalla tuohon mallisarjaan. no asiat piti olla leiman saantia vaille valmiina kunnes katsastusmies oli aken kanssa ollu yhteydessä jolloin hylky tuli. voimansiirron esim pitää vastata mallisarjan tehokkainta mutta tällöinhän voimansiirto ei ole sama kun puuttuu vetoakseleita. ei ollu kuitenkaan paljosta kiinni etteikö olisi saanut tehojen puolesta menemään. olisko ollu 5hp kiinni jolloin gti olisi riittänyt verrokkina jolloin leima olis tullu lappuun
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa