VR 5 piristystä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tombero23
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.12.2011 11:51

VR 5 piristystä

ViestiKirjoittaja tombero23 » 10.1.2012 23:43

Elikkäs kulkupelinä pyörii alla tollainen -99 mallin IV Vr5 golffi AQN- moottorilla. Tyytyväinen olen autoon ollut mitä nyt olen sillä jonkin aikaa jo ajellut (äänethän on hyvät), mutta nyt iski pieni tehonnälkä.
Oma autoni on sillä 170 hevosvoimaisella versiolla, joka jaksaa vääntää hyvin mutta alakierroksille tarvitsisi hiukan lisää vääntöä. Onko kellään kokemusta kyseisen koneen virittämisestä? Vapari kone kun on niin halpaahan se ei varmaan tule olemaan. Lastunhan siihen saisi mutta en tiedä kannattaako maksaa 500 euroa 18 Nm ja 10 heposesta, mutta alkuhan sekin olisi.
Mietin vaan että onko mahollista laittaa koneeseen jotakin pientä turboa jolla saisi alaväännölle hiukan liää potkua? Muitakin ehdotuksia saa laitella.
En mielellään hakuaisi kuulla että osta uusi auto, että on liian kallista virittää, tai vaihda 1.8t koneelliseen. Tykkään nykyisestä autostani ja sen laittaminen kiinnostaisi vaikka se jotakin maksaisikin.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne. Toivon että ne on innostavampia, kuin edellisen automerkkini vierailemilla sivustoilla.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2012 6:44

Alavääntöä noissa Vr6 sukusissa ei ole. Ja ilman roots/ruuviahdinta, sitä niihin ei myös saa :)
Mutta jos vaparia haluaa viritellä, niin ilmanputsarin kotelo reikiä täyteen, 2,5" pakoputkisto. Siinäpä ne helpot konstit sit olikin.
Turbon/remmin laitto maksaa noin 5-7k euroa, jos tekee päästötestit yms.
Olikos toi 2v vai 4v kannella?
Kallis on lastu. Kun katselee rapakon takaa 2.8vr6 lastuja. niin niitä saa 150€. Ainakin Vr6 noi lastut lisää just keskialueen vääntöä, ei niinkään max tehoja.

tombero23
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.12.2011 11:51

ViestiKirjoittaja tombero23 » 11.1.2012 11:23

Minun auto on tuolle 4v kannella. Joo alkaapi käymään aika kalliiks sitten nuo hommat :D Mistäs päin tuon lastun noin halvalla muka saa? :o Joillakin firmoilla vielä on tuohon Vr5 koneeseelliseenkin nuita lastuja, niin saataisi vielä saahakkin sellasen. No jos ei alavääntöö niin sitten sitä keskivääntöö :D kaikki on aina vaan kotiinpäin!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.1.2012 11:27

2,5" putkisto on kyllä aivan turhan suuri tuon kokoiseen/tehoiseen vaparikoneeseen.

Nokka-akseleilla, kannen porttauksella, pakosarjalla + kunnollisella oikein mitoitetulla putkistolla voisi päästä jo alkuun (villi veikkaus, että 2" putki on ihan riittävä tuolle paketille).
Toki tuon lisäksi sitten vielä moottorinohjauksen optimointi kyseiselle paketille, ehkä jopa isommat suuttimet (ei mitään käryä, mihin asti vakiot riittää).

Pelkän lastun laittaminen vapariin on kyllä melkolailla hukkaanheitettyä rahaa. Eroa ei välttämättä huomaa edes persdynolla.

Ja mitä tuohon ilmanputsarikotelon rei'ittämiseen tulee, niin kyllä mä pitäisin sen vakiona. Se ei ole todellakaan ensimmäinen paikka, joka tuossa rupee ahdistamaan. Ja alkuperäisellä kotelolla moottori imee viileää ilmaa putkea pitkin lokasuojasta/keulasta, rei'itetyllä lämmintä konehuoneesta... Mutta jokainen tekee tietty miten haluaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2012 11:38

2.5" ei ole yhtään liian iso tohon koneeseen. Jos 3" on sopiva 2.8-2.9 koneeseen. 2" on jo AAZ TD koneessa....

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.1.2012 17:49

Mieluummin kuitenkin vähän pienempi hormi jos sitä alavääntöä haetaan, maksimitehoa jos haetaan niin sitten se 2.5" voi olla ihan paikallaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2012 23:05

Jos vääntö tulee sylinterin täytösasteesta niin miten ahtaampi pakopuoli parantaa sitä?

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 12.1.2012 8:07


Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.1.2012 16:51

Jos vääntö tulee sylinterin täytösasteesta niin miten ahtaampi pakopuoli parantaa sitä?


Kun virtausnopeus on oikea niin pakoventtiilillä on parhaassa tapauksessa alipainetta kun pakoventtiili aukeaa ja pakokaasut virtaavat helpommin. Tuota kautta täytös paranee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2012 18:33

Tuohan tehdään pakosarjan mitoituksella eikä pakoputkea pienentämällä.

ffakke
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.10.2007 13:48

ViestiKirjoittaja ffakke » 20.1.2012 23:11

H.jormalainen puhuu yleensä asiaa, mutta nyt meni vähän metsään.
Maallikon kielellä vastapainetta/alipainetta tarvitaan putkistossa vaparikoneissa.
Esim reikä putkessa vaikuttaa jo tehojen laskuun ja bensankulutuksen lisääntymiseen.
Turbo koneissa ei ole merkitystä onko 3" ränni vai ilman putkea kokonaan.(ellei pakokaasut kierrä koneen imuilmaan). Marteliuksellakin tehtiin 3" ränneihin 2000 luvulla "vastapaineputki",
alavääntö lisääntyy pienen vastapaineen ansiosta, taas täyskaasulla vastapainetta ei tule kun on riittävästi paineita putkessa. Vastapaineputki on normi putkiston kyllkeen tuleva pieni haara taaksepäin, about 15-20cm riippuen koneen koosta, ja päädystä tietenkin "tulpattu".

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.1.2012 23:47

2" on jo AAZ TD koneessa....


AAZ on turbodiesel. Turbomoottoreissa tuo pakoputki mitoitetaan vähän eritavalla, kuin vapareissa...

Ja eikös se "vastapaineputki" ole resonaattori (=äänenvaimennin).
"The resonator is capped; it's only acting as a sound wave absorber at low speeds, at higher rpms the exhaust bypasses it."
En oo ennen kuullut tuommoista väitettä, että sillä olisi vastapaineeseen tms. mitään osaa taikka arpaa. Äänen aallonpituudella siinä pelataan ja vaimennetaan tiettyä äänialuetta (esim. jos pakoputkisto resonoi jollain kierrosalueella, mm. matka-ajokierrosten kovia pörinöitä tai pienten kierrosten ylikovia matalia ääniä ajatellen).
Ja on niitä aika paljon pidempiäkin, kuin 15-20cm. Muunmuassa Marteliuksen (Vai olikohan se joku SuperSprint tms? Liian monta vuotta, ei voi muistaa.) Ford Sierran resonaattorilla varustetussa putkessa on muistaakseni liki puoli metriä pitkä resonaattoriputki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2012 0:15

Millä mekanismilla sitten tuo vastapaine auttaa sylinterin täytöksessä?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.1.2012 2:10

Pointtihan on juuri siinä kollektoriin oikealla hetkellä sattuvassa pakopuolen pulssissa joka sinne venttiilille muodostaa sen alipaineen oikealla hetkellä. Ahdetussa autossa hyvin vähäinen merkitys. Kynttilänjalka-sarjaa pitemmällä pakosarjalla ehkä ahtamattomilla kierroksilla pieni merkitys vääntöön. Riippuu ahtimesta ja joukosta muita tekijöitä...

Jos sinä sinne sen kiukaan hormin lyöt, niin nämä pulssit heikkenevät eli paineenvaihtelut tasoittuvat koska kaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois putkesta. Tällöin siis sitä imua ei sielä pakoventtiilillä ole kun se raottuu, joten pakotilaan jää lopulta pakokaasua, joka huonontaa uuden kierroksen täytöstä.

Pakosarjan mitoituksella sitten haetaan se haluttu kierrosalue, jolloin nämä pulssit toimivat parhaiten. Sekään ei vielä kerro siitä että onko pakoputkea suurennettava.

Itse en lähtisi virittämään "vapari"-autoa pakopuolelta. Olipa aikoinaan 1.3 pooolo missä tämä aikaansai 2-4litr/100km kulutuksen nousun kun siihen nohevana 18-kesäsenä sen kyllämuutenvirtaa-putkiston tein. Ei ehkä paras esimerkki, mutta ottomoottori se on sekin.

Toivottavasti jotain tolokkua sait.

Itse voisin _ehkä_ omaan vr6:eeni tätä putkisto-hommaa kokeilla penkkilappujen kera, mikäli minulla "penkki-etu" vielä silloin on kun tuon tyränvatkaimen saan käymään joskus ensikeväänä, jos silloinkaan.
Viimeksi muokannut Sami-, 21.1.2012 2:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2012 2:22

Niin siis eikö tuo ole juuri se että pakosarjalla saadaan ejektorivaikutus ja sen jälkeen riittää että putki ahdistaa mahdollisimman vähän?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.1.2012 2:25

Kyllä, juuri se. Mutta romahtaako/sekoittuuko virtausnopeus/ejektorivaikutus jos pakokaasut saapuvatkin pienestä pakosarjan putkesta suureempaan putkeen kuin on suunniteltu? Eivät välttämättä, jos pakosarja sopii yhteen isomman putken kanssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2012 2:35

No siis oletetaan että siinä on tietysti asianmukainen loivasti halkaisijaltaan suureneva sovite välissä. Corky Bell sanoo sopivan kartiokkuuden olevan 15° ettei tule virtausta haittaavaa turbulenssia, vai mitäköhän se oli?

Silti en ymmärrä miksi pakopaine parantaisi vääntöä millään tapaa. Ei noi 80-luvun F1-autojen pakosarjatkaan näytä olevan kovin ahdistaviksi tehty. Vaikka ahdettujahan ne oli...

Jos pakopainetta on tarpeen saada niin sehän saataisiin halvalla tehtaalla laittamalla hyvin pienet pakoventtiilit.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.1.2012 8:20

Sami ei tarvii testata dynossa Vr6:sta. Vwvorteksilla se on jo tehty. vakio kone 2,5" ja muutoksilla olevaan 3" on paras tehojen ja väännön osalta. Siis vaparikoneissa.
Tosin kukaan ei kiellä, jos testaat :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.1.2012 13:54

H. Jormalainen nyt sekoittelee puuroja ja vellejä. Millähän kierroksilla otettiin 80-luvun turbo-formuloista maksimitehot/väännöt? Ja oliko niissä moottoreissa ylipäätään alavääntöä?

Ja ei se pakopaine ole joka sitä alavääntöä tuo, vaan pulssitus (joka liian isolla putkella ei enää toimi).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2012 15:23

Joo, huono esimerkki.

Eikös se pulssitus juurikin saada pakosarjalla ja loput sitten vaan mahdollisimman vähän vastustavaa putkea taakse asti? Eikä sotketa pakopainetta ja pulssitusta keskenään.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.1.2012 18:43

Pakopaine on paine pakokanava-pakoputki-alueella, ei sylinterin sisällä (tuossa kun joku ehdotti, että eikö pakopainetta saisi kasvatettua pienillä pakoventtiileillä. ei, tuolla tavalla sylinteriin jää vaan palanutta seosta, huuhtelu ei toimi kunnolla ja pakopuoli ahdistaa -> teho tippuu)

Pulssitus saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla (putkien halkaisija ja pituus, kollektorit jne) ja pakoputken alkuosalla (halkaisija ja pituus).

Ala- ja keskialueen vääntökäyrät saadaan aikaan oikeanlaisella pakosarjalla ja pakoputken mitoituksella. Huipputehoon huippukierroksilla sitten taas mahdollisimman vähän vastustava pakopuoli (näin karkeasti ilmaistuna).
Tuskin kukaan haluaa käyttöautostaan tuollaista, että se alakierroksilla tyyliin stumppaa ja kierroksilla sitten mennään... Tosin vaatiihan tuo nyt "hieman" muitakin muutoksia toimiakseen tuolla tavalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2012 19:38

H. Jormalainen kirjoitti:Jos pakopainetta on tarpeen saada niin sehän saataisiin halvalla tehtaalla laittamalla hyvin pienet pakoventtiilit.
Tämä oli ihan sarkasmia.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 22.1.2012 3:01

Hieman aiheeseen: Se mitä nyt olen ite tutkinut virittämistä niin ei kannata, ikävä kyllä. Hyvä lastu voi olla ihan kiva, mutta ei se paljoa huipputehoa nosta.Noissa on mentävä remmin tai turbon puolelle mikäli haluaa rahalle vastinetta. Paljonkos VTT testit nykyään maksaa btw? Mikäli sulla on nelikko niin voisit miettiä R32 ta 2.8 konetta. Itteä kaduttaa etten mennyt remmiosastolle. Toisaalta remmi olisi maksanut 6500+vat+päästöt (R32)

tombero23
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.12.2011 11:51

ViestiKirjoittaja tombero23 » 22.1.2012 18:11

Sitä turboa oon miettinyt, että se voisi hiukan kiinnostaa laitella kiinni. Näitähän on tätäkin konetta turbolla mutta suomessa ei taida vastaavaa olla, ainakaan ei ole omaan silmääni osunut. Osaakohan joku suositella keski-suomen alueelta hyviä paikkoja joista vois lähteä kyselemään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.1.2012 18:21

Onks lompsassa ahdasta? :) Sehän on meinaan ihan tolkuttoman kallista saada vähäpäästöinen jälkiahdettua ja kilpiin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.1.2012 18:31

Kerroppas kuinka paljon se tolkuttoman kallis on? Itsellä on ollut käsitys ja kokemus että se on ihan normaalin harrastajan toteutettavissa, ei tartte olla miljonääri.

Reaper
-
Viestit: 578
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 22.1.2012 19:15

Eiköhän helpoin/halvin viritys ole ostaa ensimmäisessä viestissä mainittu 1.8T golf kuin käydä nykyistä turbottamaan. Tietty jos haluaa maksaa 10 000 euroa kaikkine kuluineen siitä että on vr5 turbotettuna kilvissä Suomessa.
Viimeksi muokannut Reaper, 22.1.2012 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.1.2012 19:20

Justjoo. Kaikillahan on jo sellane 1.8T-singeri?

Laillisuutta voisi myös epäillä näiden TDi-vehkeiden kanssa. Vähäpäästöisen viritystä ihan reilummissa määrinkin. Silti jokaisella alkaa olla sellainen (jopa isi-miehillä perheautona) ja silti niitä vain katsastellaan ja ajellaan siinä missä muillakin. Rankkaa tuo virittäjän elämä...

e: typot pois....
Viimeksi muokannut Sami-, 22.1.2012 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.1.2012 19:46

Laittaa remmin kiinni ja ottaa sen pois katsastukseen :)
Tai sit kemiallinen ahtaminen...

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 25.1.2012 13:40

Turbottaminen/remmittäminen laillisesti voi olla vaikeaa jos on etuvetoinen. Tehokkain taitaa olla 1.8t 180hp? johon saa lisätä 20%. Eli 216 hp. Kannattaa kattoa myös tehopaino-suhde. Itellä R32 koneella tehoraja olisi pyörinyt 275hp paikkeil (nelikko). Se mitä selvittelin niin paras turbo setti olisi HGP ja remmi vr6specialist. Vähiten ongelmia niillä, mutta tehot menee reippaasti yli...Ja hinta on kova.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 25.1.2012 14:37

Mitähän sanoo katsuri jos koneen kylessä ois remmiahdin ilman remmiä ja "ajais sillä vaan radalla". Tuleeko otteeseen merkintä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.1.2012 14:56

Minkäs se sille mahtaa. Ei ainakaan ilokaasuista ole ollut mitään napinaa. :)

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 25.1.2012 15:55

Mikähän mahtais olla hyvä ja halpa(: D) näin työttömän lompakolle remmiahtimista? (käytettynä esim.)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.1.2012 16:29

Turbottaminen/remmittäminen laillisesti voi olla vaikeaa jos on etuvetoinen. Tehokkain taitaa olla 1.8t 180hp? johon saa lisätä 20%. Eli 216 hp. Kannattaa kattoa myös tehopaino-suhde. Itellä R32 koneella tehoraja olisi pyörinyt 275hp paikkeil (nelikko). Se mitä selvittelin niin paras turbo setti olisi HGP ja remmi vr6specialist. Vähiten ongelmia niillä, mutta tehot menee reippaasti yli...Ja hinta on kova.


Itse uskaltaisin olla satavarma että vajaavetoisellekin käy verrokkina R32.

|rixu|
-
Viestit: 48
Liittynyt: 19.10.2009 20:03

ViestiKirjoittaja |rixu| » 25.1.2012 18:59

Itse uskaltaisin olla satavarma että vajaavetoisellekin käy verrokkina R32.


Tiedä häntä sitten miten tiukkoja ovat moisen homman kanssa kun pohjathan eroavat sen hitusen verran.
Mutta jos verrataan siihen että tehoa saa olla tehokkaimmasta vajjoovetosesta eli 1.8t 180hp ja siihen se 20% niin turbotukseen pitäisi riittää katsastajalle. Yhden penkityksen vetää hukkaportti kokonaan auki niin tehot jää varmasti alle 216hp ja selittää että eihän golffin 1.8 vaparin ja 1.8 turbonkaan ero ole kuin 25hp ja ohituskiihtyvyyttä tässä haetaan eikä huipputehoja.

Kun nyt olen oman turbottamista miettinyt niin eniten nyt kammoksun sitä rahan menon määrää alakerran ja voimansiirron kestävyyden kanssa ja toiseksi sitä tonnin pakokaasumittausta.. Etenkin se että maksaa tonnin, meni läpi tai ei. Muutenhan ahtaminen olisi mukavaa pikku näpräystä :D
Taidan vaan jättää nyt toistaiseksi vähäpäästöisten virittämisen ja haaveilla turbokuplasta :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.1.2012 10:18

Tehokkain vajaavetoinen taitaa olla jenkkilän 2002.5-> GTI VR6 (se sama 24V 204hp mylly, kuin täälläpäin 4motioneissa), mut en tiedä käykö se täälläpäin maailmaa verrokkina..?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.1.2012 12:03

Mutta jos verrataan siihen että tehoa saa olla tehokkaimmasta vajjoovetosesta eli 1.8t 180hp ja siihen se 20% niin turbotukseen pitäisi riittää katsastajalle.


Tämä tietenkin sillä oletuksella että katsastaja lukee nelikon ja "vajakin" eri mallisarjoiksi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.1.2012 12:27

No mutta eikös mallisarja ole 1J0? Eli taitaapi olla samaa mallisarjaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.1.2012 12:37

no kaverilla oli aikoinaan nelikko-turbo 323 mazda josta laukesi laatikko. ehyttä laatikkoa ei mistään joten hommasi gti-mazdan johon laittoi nelikon koneen. katsurin kommentti oli aluksi että ei ole merkitystä vetotavalla tuohon mallisarjaan. no asiat piti olla leiman saantia vaille valmiina kunnes katsastusmies oli aken kanssa ollu yhteydessä jolloin hylky tuli. voimansiirron esim pitää vastata mallisarjan tehokkainta mutta tällöinhän voimansiirto ei ole sama kun puuttuu vetoakseleita. ei ollu kuitenkaan paljosta kiinni etteikö olisi saanut tehojen puolesta menemään. olisko ollu 5hp kiinni jolloin gti olisi riittänyt verrokkina jolloin leima olis tullu lappuun


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa