Jelppiä kaivattais - Vento 1.8 abs-moottori

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

Jelppiä kaivattais - Vento 1.8 abs-moottori

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 8.12.2011 23:03

Kävi silleen että jäi yht'äkkiä kytkinpoljin pohjaan. Menin tiirailemaan konehuoneen puolelta ja vaijeri oli irronnut siitä kumitutista mikä tulee kytkimen tallaan kiinni.

Osaiskohan joku kertoo mikä tuon varaosanumero on tai ees virallinen nimi niin pääsis hakemaan uuden palikan. :D

Nimim. Ikävä ajella ilman kykää kaupungilla!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 23:06

Minkä ikäinen Vento?

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 8.12.2011 23:06

Aivan, vuosimalli on 93

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 23:19

Arvaisin että 533 798 105 ja hinta alle kympin?

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 8.12.2011 23:19

No prkls! Juurikin tuo osa! Suurkiitos!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 23:20

Silvuplee, kuten ranskalainen sanoisi.

Onks vaijerin pää kunnossa, kun harvemmin toi pääsee pois paikoiltaan jos se mutikka on tallessa vaijerin päässä?

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 8.12.2011 23:23

No se näytti ihan ookoolta, tosin katselin sitä tuolla pimeässä kännykän "taskulampulla." Pitää aamusella kattoo vähän paremmin kun näkeekin jotain. Noi peltilipareet sieltä ainakin puuttui...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2011 23:25

Ne sälät yleensäkin putoaa tielle siinä vaiheessa kun vaijerin pää hajoaa. Harva löytää niitä enää kotipihasta ellei hajoa päivän ekassa startissa :)

Siinä vaijerin päässä pitäisi olla luokkaa 10 mm "lyijypallo" tai vastaava.

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 0:05

Kyllä se pallukka näytti siinä olevan vielä tallessa. Veikkaanpa että se on jotenkin päässyt lipsahtamaan irti. Tiedä sitten... Melkein tietenkin vois hankkia uuden vaijerinkin samalla kerralla.

Onkohan se vaijerin vaihto kuinka veemäinen homma ja onko se jotenkin helposti vaihdettavissa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2011 0:12

Polkimen pään kiinnitys vaatii pientä sorminäppäryyttä, taipuisaa selkää ja normaali painoindeksi saattaa olla tarpeen. Jos sulla on automaattisäätöinen, niin siitä en tiedä. Siinä taisi olla joku ihme jäynä ettei automaattikiristys kiristä vaijeria kun se on vielä irti.

Omaani oli vaihdettu käsisäätöinen tilalle ja sen asennus on vaativuudeltaan verrattavissa suunnilleen umpion vaihtoon. En itse asiassa paljoa hehkuta automaattisäätöisestä, koska sitähän tarvii säätää manuaalisäätöisessä noin kymmenen vuoden välein. Säätökin tapahtuu papukaijapihdeillä vaijerin kuorta paikallaan pidellen ja kädellä muovista n. 60 mm Ø säätörengasta pyöritellen.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.12.2011 0:19

Ettei olis vaan käyny niin että se kytkimen käyttö/irroituspuikko on mennyt läpi paineasetelmasta? Tarvike kytkimissä on usein kehnolaatuinen vastinpinta paineasetelman välitinlevyssä ja kovaksi karkaistu puikko syö siihen reiän. Noissahan on se "nurinperin-kytkin".
Onko kytkimen käyttövivussa vaste tallella vai meneekö vipu laidasta toiseen vailla vastusta?

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 0:27

Kytkin on tähän saakka toiminut ihan moitteetta. Sen vivun saa nostettua siihen vaijerin alkuun eli siihen pallukkaan saakka, mutta ei sen korkeammalle ainakaan ilman suurempia ponnisteluja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2011 0:43

Onko siinä vaihteiston kyljessä olevassa vivussa minkälainen vaste? Mitä vapaammin se liikkuu, niin sitä huonommalta se kuulostaa kytkinremontin kannalta.

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 7:35

Voihan.... Niin pitäskö siinä vivussa olla koko matkalla vastusta vai vasta siitä kohdilta mihin se vaijerin pää tulee? :\

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.12.2011 8:03

Vastus pitäisi tuntua hiukan ennen kun se hahlo on pallukan kohdalla.

Olen nähnyt myös sellaisen tapauksen että se pelti"sokka" jolla vaijerin pää lukitaan paikalleen on haljennut ja vaijerin pää solahtanut läpi kytkintä painaessa. Eli vika ei välttämättä ole sen suurempi.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 9.12.2011 9:11

Just vaihdettiin kaverille tuo kumi ja lukituslipare. Se lipare oli yksinkertaisesti mädäntynyt ja tippui johonkin kehäkolmoselle.

Tunkilla saatiin se akseli työnnettyä ihan ylös. Muista lukittaa se automaatti säätö vaikka nippusiteillä kasaan, muuten ei toivoakaan saada vaijeria yltämään.

Osa maksoi muistaakseni vajaa 6€ sis kumi ja lukituspelti.

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 9:42

Huh! Kyllä mä uskon että selviän tuolla pikkupalikan vaihdolla. Vastus alkaa tuntua juuri ennen tuota vaijerin päätä.

Laakkoselta löyty toi kikkare suoraan hyllystä, jotenka pääsen vielä tänään kokeileen selvitäänkö sillä vai aletaanko katselemaan uutta kykäpakettia! :D

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 16:58

Njoo niinhän siinä sitten kävi että kytkintä pitää säätää.
Mistäs mä erotan että onko se automaattinen vai manuaalisäädettävä?

Tässä vielä kuva tuosta vaijerikombinaatiosta.
Kuva

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.12.2011 18:02

Automaattisäätöinenhän tuo on.

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 9.12.2011 20:37

Onkos tuon automaagisen säätöön jonkinlaisia ohjeita? Saatiin kykä toimiin, mutta vielä tarttis hienosäätää se sopivaks.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Jelpataan

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 10.12.2011 19:55

Ensinnäkin, Sinulla on melko varmasti kytkin kunnossa, kyllä sen kytkin vivun pitääkin kulkea ihan holtittomasti ylös ja alas liikerata tosi pitkä. Kytkin vaijeri on automaatti, mutta siitä näyttää puuttuvan säätömekanismin side, tai sitten olet poistanut sen. Se on sellainen nippusidettä muistuttava muovi jossa reikä keskellä ja päissä soikeat reiät. Tällä siteellä puristetaan se haitarikumi osa kasaan. Siinä muovisessa runko-osassa on nastat johon side lukittuu. Kun haitariosa on puristettu kasaan ja runkokappaletta pyöräytetty noin 90 astetta (käsillä ote muoviosan ala ja yläosasta ja pyöräytä), nyt vaijerin pitäisi antaa löysät ulos. (jostain syystä löysät ei tule pois, mutta kun aikansa yrittää niin tulee). Nyt vaijerin lukitus onnistuu ilman mitään voimatoimenpiteitä. Käy katsomassa jossain kaupassa jossa myydään Golf & Vento korjausopasta 1992–1996 tässä on kuva siteestä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa