Golf III 020 vaihdelaatikon vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

Golf III 020 vaihdelaatikon vaihto

ViestiKirjoittaja taky » 1.11.2011 17:35

Golf III:nen, 1,8 bensakoneinen saamassa voimasiirtoon päivitystä uuden laatikon muodossa.

Onko 020 laatikon asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa?

Miten vaihteen siirtäjän kanssa, jotain säätöjä - tarvitaanko?

Entä automaattisäätöinen kytkinvaijeri, pitääkö jotenkin "nollata" ennen asennusta vai senkun vain kytkee siirtovipuun? Itse kytkin ei vaihdu.

Mahtuuko laatikko moottorista irti paikoillaan helposti pois vai vaatikko koneen kallistusta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.11.2011 18:34

Ei vaadi mitään säätöjä. Kytkin vaijerista ne pannat kiinni ennen irroitusta. Hyvin mahtuu tulemaan kun takakannakkeen irroittaa. Pois ottaessa pitää perää nostaa hieman ylös, niin sitten se sieltä lähtee.
Viimeksi muokannut ifa, 1.11.2011 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 1.11.2011 20:24

juu, viis tuntia meni, kun golffiin vaihdettiin. ei paha homma.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 1.11.2011 21:46

"Kytkin vaijerista ne pannant kiinni ennen irroitus..."

Pannat kiinni?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.11.2011 22:12

siinä on semmonen valkonen muovihärpäke. vedetään se jousipaketti kiinni ettei pääsy löysään säätö.
jos näin pääsee käymään niin työnnetään vaijeri ihan sisälle asti ja vedetään niin pitäis säädön nollaantua

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 2.11.2011 17:15

"työnnetään vaijeri ihan sisälle asti ja vedetään niin pitäis säädön nollaantua."

Eli oikeastaan voi laskea vaijerin vapaaksi, työntää kokonaan sisään polkimeen päin ja asentaa uudelleen paikoilleen laatikon vaihdon jälkeen niin säätää itsensä sitten kohdalleen?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.11.2011 17:18

voi mutta suosittelen kuitenkin tuota lukitsemista. vähän vaikea selittää helposti ymmärrettävästi mitä tarkoitan. mut kuiten vaijeri työnnetään aivan sisään ja vähän voimakkaammin se painahtaa selvästi ja sit vedetään aivan ulos ja tämän jälkeen lukitaan pannalla kiinni. ei välttämättä tarvi pantaa mutta ylimääräisen käsiparin sitten tarvii

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 2.11.2011 17:35

"...ja tämän jälkeen lukitaan pannalla kiinni."

Hitsi kun olisi jonkinlainen kuva ko kapistuksesta/operaatiosta.

Onko pannan tarkoitus pitää vaijerin kuori ja itse vaijeri liikkumatta toisiinsa nähden kun vaijeri on irti laatikon kytkimen vivusta?

EDIT: Auttaisiko kuvat...

Kuva

Kuva

.. selventämään pantaa/sen merkitystä?

Valkoisella pannalla lukitaan haitariosa mittaansa?
Jos puuttuu voinee homman hoitaa muutamalla nippusiteellä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.11.2011 7:39

eli tuolla lukitaan tuo haitarin kohta ettei pääse löysään ku irrotetaan kytkinvaijeri

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 6.11.2011 16:16

No olihan homma vaijerin kanssa, ennen kuin hokasi sen toimintaperieaatteen ja nollauksen sekä tietty kun vaijeri irtosi polkimen päästä....

Asennettu laatikko toimii ok, mutta vaihteensiirtomekanismissä joka on vanhasta laatikosta, on klappia (metallinen u-kappale joka on laatkikon kannattimessa apurunkoon koneen takana) sen verran että 1:nen ja pakkin kytkennässä haastetta.

Onko 020 laatikon/Golf III vaihteensiirtomenanismissa jotakin säätö mahdollisuuttaa siirron kohdalleen osuttamsta varten?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.11.2011 21:57

Ota vaihdekepin suojapussi auki ja tarkasta että ykköstä laittaessa liukupinnan ja vastinpalan väliin jää pikkuisen rakoa. Jos ei jää, niin ensihoito on pyörittää vastinpalan epäkeskosäätöä eri asentoon, jos on vielä pystyy.

Jos epäkeskossa ei ole varaa niin, ykkönen sisään, kepiltä konehuoneeseen tulevan tangon päästä (siis konehuoneen puolelta) pultti löysälle ja keppi sopivaan asentoon. Aika pieniä liikkeitä saa suorittaa, mutta kyllä se löytyy. Ymmärrät kyllä kun kerran teet.

Ja vinkiksi: Vaihda ne mekanismin puslat ja tangot samallaa uusiin, suosittelen originaaleja, motonetin versiot saa lämmittää saunassa, ennen kuin uskaltaa asentaa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 7.11.2011 15:50

Ota vaihdekepin suojapussi auki ja tarkasta että ykköstä laittaessa liukupinnan ja vastinpalan väliin jää pikkuisen rakoa.


Kuva

Löytyi ... http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3126584-THE-MK2-gear-shift-linkage-repair-guide ... linkistä.

Tuosta vasemmalla olevasta metalli ja kepin ympärillä olevasta pyörestä rinkulasta on kysekkö?

Jos ei jää, niin ensihoito on pyörittää vastinpalan epäkeskosäätöä eri asentoon, jos on vielä pystyy.


Millä epäkesko, siis oletuksella että em on se, liikkuu/kääntyy?
Käsin, työkalulla/pihdeillä tms?
(auto tällä hetkellä sadan km päässä eikä pääse tutkimaan sitä).[/quote]

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 7.11.2011 21:23

Ventossa ainakin yks kuusiokolopultti auki ja käsin pyörii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa