Touran -04 puhallin ongelmaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jakkeri
-

Touran -04 puhallin ongelmaa

ViestiKirjoittaja Jakkeri » 24.10.2011 22:03

Ongelmana siis Touran -04 climatronikilla josta alkoi puhallin oikkuilemaan. Aluksi puhallin mykistyi aina sillointällöin, pikkuhiljaa tiheämmin ja nyt ei pyöri enää ollenkaan. Vaihdoin jo alkuvaiheessa uuden puhaltimenmoottorin, ei vaikutusta. Nyt kyselin etuvastusta kyseiseen värkkiin mutta merkkiliikkeestä sanottiin sen tässä mallissa olevan puhaltimenmoottorin yhteydessä, eikä myydä erikseen. Auto kävi muusta syystä korjaamolla ja pyysin korjaamaan tuon puhaltimen, eipä korjanneet. oli vain vaihdettu vikakoodien perusteella joku servomoottori joka ohjaa ilmastointi putkissa jotain läppiä.

Mistähän kannattaisi vikaa alkaa kalastelemaan?

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 29.11.2012 17:30

Alkoipa tänään kevyesti sirisemään lämppärin puhallin -09 Touranissa. Climatronicilla varustettu. Etenkin se vinkasee kun autolla kurvaa oikealle. Ja se todella on puhallin. Nopeudet toimii kaikki.

Onko auto rakennettu puhaltimen ympärille niin kuin esim. Corradossa? Vai onnistuuko miten vaihtopuuhat tai jopa rasvailu ensi hätään?

Puhaltimen sirinä ja vinkuna on tod. ärsyttävää...

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 29.11.2012 20:46

Apparin jalkatilasta hanskalokeron alta suoja pois, irtoaa kaksi muoviruuvia avaamalla. Sitten puhallinmoottori käteen kun vähän pyöräyttää ja irroittaa johdot. Puhaltimen saa purettua aika hyvin atomeiksi liukulaakerien rasvausta ja kertyneiden kuparipölyjen poispuhaltelua varten.

Minulla rasvaus on kohta 2v pitänyt puhaltimen kitinättömänä/vinkumattomana.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 30.11.2012 16:40

Kiitos infosta. Mitäs rasvaat laitoit sinne laakereihin? Ilmeisesti crc ja muut eivtä ole kovin pitkäikäisiä? Vaseliini, sprayvaseliini?

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 4.12.2012 12:09

Semmosta spraytyyppistä vähän paksumpaa yleisrasvaa sinne meni. Normaali vaseliini voi olla turhan paksua ja sen saaminen "perille" on haastavaa.

Vaa olis pitäny koputtaa puuta, kitinät palasivat eilen, joten samainen urakka on edessä taas. :D

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 6.12.2012 22:22

Puhallin on nyt pöydällä, mutta en uskaltanut purkaa sen kummemmin. Kun ei nyt oikein päältäpäin tiennyt mitä irrottelis vaarantamatta koko laitetta.

Laitoin ulkoisesti crc:n ja moottoriöljyn sekoitusta päätyihin ja puhdistin paikat. Jätin yöksi "valumaan" rasvat akseleihin. Pyöri jo lähtiessä paljon paremmin kuin ennen rasvailua.

Ei mulla ollut edes mitään suojamuovia hanskalokeron alla. Pelkkä joku solumuovi. Taas ilmeisesti yksi osa lisää, joka mun autosta puuttuu.
Enkä nähnyt edes raitisilmasuodatinta? Onko se joku lisävarusta vai? Vai miten piilossa se on? Iso mies ei meinaa tuonne mahtua tutkimaan..

reynolds
-

ViestiKirjoittaja reynolds » 6.12.2012 23:20

Kannattaa tarkistaa myös raitisilmasuodattimen kunto. Yhdessä Leonissa poistui puhaltimen vikinät ihan vain vaihtamalla likainen suodatin uuteen.

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 7.12.2012 9:26

Samaa solumuovia se siis on minullakin se alimmainen lirpake.

Raitisilmasuodatin on siinä puhaltimen jälkeen apukuskin jalkatilasta katsottuna. Parilla ruuvilla irtoaa "luukku" jonka mukana suodatin tulee pois. Eli raikkari on Turressa puhaltimen jälkeen, ei ennen. Tuon uskon olevan yksi syypää puhallinongelmiin.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 7.12.2012 11:42

Luulin tosiaan sen suodattimen olevan ennen puhallinta. Mikä lie syy? Ei ollut ruuveja minun suodattimen kannessa, liukumekanismi. Imuroin suodattimen huolella ja puhalsin paineilmalla. En jaksanut lähteä ostamaan...

Ja näin loppulisäyksenä voitaneen sanoa, että puhaltimen irroitus oli kyllä todella helppoa. Vaikeinta oli saada hartiat mahtumaan penkin ja a-pilarin väliin. Se oli tuskaista.
Pistoke irti ja itse moottorikin oli ranneliikkeellä irti käännettävissä. Ei yhtäkään ruuvia tarvinut avata. Aluksi tosin avasin pari turhaa ruuvia, kun en nähnyt miten se kiinni on.

arttuhar
uusi tulokas

Re: Touran -04 puhallin ongelmaa

ViestiKirjoittaja arttuhar » 20.12.2017 18:15

Nostetaampa vanhaa topicia ylöspäin. Eli minulla touranissa ilmeni samanlainen vika kuin aloittajalla. Onko kyseiseen vikaan vielä joku löytänyt ratkaisua?

arttuhar
uusi tulokas

Re: Touran -04 puhallin ongelmaa

ViestiKirjoittaja arttuhar » 29.12.2017 23:22

Vastaampa itse omaan kysymykseen, jos joku painii joskus samojen ongelmien kanssa. Tutkin puhallinta ja siihen liittyviä virtapiirejä yleismittarilla. Kaikki oli mittarin mukaan kunnossa muuten, mutta ei vain tullut mihinkään virtaa.
Kävin luetuttamassa VCDS: llä vikakoodit ja ei antanut mitään vikakoodia itse puhaltimelle. Ainut koodi joka jotenkin saattoi liittyä puhaltimeen oli tämä:
02401 - Terminal 75x
012 - Electrical Fault in Circuit
Eli että, jokin rele on rikki. Niimpä päädyin googlailujen jälkeen vaihtamaan releen numero 460, joka oli reletaulussa paikalla, jossa oli muistaakseni merkintä KL75. Vaihdon jälkeen puhallin rupesi toimimaan ja myös esim istuinlämmittimet alkoivat toimimaan.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”