Jarrunestettä häviää
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrunestettä häviää
Ongelmana on siis jarrunesteen häviäminen säiliöstä ja autona Skoda Octavia TDi 4x4 vm.2003.
Jarrunestettä on saanut jo puolisen vuotta lisäillä noin kerran kuukaudessa kun varoitusvalo syttyy. Lomien jälkeen oli vihdoin aikaa alkaa vikaa metsästämään ja vein auton oikein liikkeeseen (ei merkki sellainen) vikakeikalle.
Yrittivät pitkään etsiä vuotoa ja mistään sitä ei löytynyt. Kaikki jarrut, letkut ja putket ovat kuivia ja ehjiä. Jalkatilaan ei tule vuotoja jarrupolkimelta eikä kytkinpolkimelta. Vaihdelaatikon ja moottorin liitoskohta on kuiva. Ei siis apua. Tänään irroitin jarrutehostimen alipaineletkun ja kokeilin onko tehostimessa jarrunestettä, ei ole. Luulisi siis että jarrujen pääsylinterikin on ehjä?
Olisiko jollakin hyviä vihjeitä mistä vuotoa alkaisi etsimään? Jos vuoto on kytkimen työsylinterissä (joka ilmeisesti on kytkinkopan sisällä) niin luulisi nesteen vuotavan laatikon ja moottorin liitoskohdasta alhaalta?
Jarrunestettä on saanut jo puolisen vuotta lisäillä noin kerran kuukaudessa kun varoitusvalo syttyy. Lomien jälkeen oli vihdoin aikaa alkaa vikaa metsästämään ja vein auton oikein liikkeeseen (ei merkki sellainen) vikakeikalle.
Yrittivät pitkään etsiä vuotoa ja mistään sitä ei löytynyt. Kaikki jarrut, letkut ja putket ovat kuivia ja ehjiä. Jalkatilaan ei tule vuotoja jarrupolkimelta eikä kytkinpolkimelta. Vaihdelaatikon ja moottorin liitoskohta on kuiva. Ei siis apua. Tänään irroitin jarrutehostimen alipaineletkun ja kokeilin onko tehostimessa jarrunestettä, ei ole. Luulisi siis että jarrujen pääsylinterikin on ehjä?
Olisiko jollakin hyviä vihjeitä mistä vuotoa alkaisi etsimään? Jos vuoto on kytkimen työsylinterissä (joka ilmeisesti on kytkinkopan sisällä) niin luulisi nesteen vuotavan laatikon ja moottorin liitoskohdasta alhaalta?
Näyttäs olevan tosiaan kopan sisällä tuommonen painelaakerin ja työsylinterin kombinaatio. Vois hyvinkin olla syyllinen, mutta tuskin valuu tuonvertanen vuoto norona mistään koneen ja laatikon saumasta. Kytkinakseli ja -levy kun varmaankin linkoaa tipat kopan seinille johon ne sitten kuivuu / haihtuu.
Voishan tuota testata esim pumppaamalla kytkintä auto sammuksissa muutamia satoja kertoja, josko sitten valuttaa jostain raosta.
Tai
Tuntuisi loogiselta että mikäli tyhjäkäynnillä, vaihde päällä, pidättää poljinta riittävän pitkään pohjassa, niin kytkin alkaisi otta jossain vaiheessa kiinni paineen karatessa työsylinteriltä.
Voishan tuota testata esim pumppaamalla kytkintä auto sammuksissa muutamia satoja kertoja, josko sitten valuttaa jostain raosta.
Tai
Tuntuisi loogiselta että mikäli tyhjäkäynnillä, vaihde päällä, pidättää poljinta riittävän pitkään pohjassa, niin kytkin alkaisi otta jossain vaiheessa kiinni paineen karatessa työsylinteriltä.
Kyllä se ajatus tällä hetkellä on että vuoto on kytkimen työsylinterissä, mutta turhaan ei viitsisi laatikkoa irroituttaa. Luultavasti työmäärä on kuitenkin aika suuri ja näin ollen hinta kova. Jos siihen joudutaan kuitenkin menemään niin samalla laitan kytkinlevyn ja asetelman.
Onko jollakulla tietoa kuinka monta tuntia tuo kytkimen laittaminen liikkeessä kestää? Meinaan pitää vakion vauhtipyörän kun virityshaaveita ei ole, mutta mahtaako motonetin kytkinpaketti olla hyvä?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=84-2000
Onko jollakulla tietoa kuinka monta tuntia tuo kytkimen laittaminen liikkeessä kestää? Meinaan pitää vakion vauhtipyörän kun virityshaaveita ei ole, mutta mahtaako motonetin kytkinpaketti olla hyvä?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=84-2000
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Käyppä vielä kertaalleen läpi takajarrusatulat.. Tuossa aikoinaan yhen iv golffin kanssa taistelin tovin jos toisenkin ennenkä keksin mistä neste häviää..
Letku mikä tulee satulalle alkaa tihniä heti sitä satulan juuresta. Tänään oli jo kolmas nelos korinen samanlaisessa remontissa.
Sitä vaan en keksi mihin se vuotava neste joutuu , koska missään näistä kolmesta ei ollut mitään vuodon merkkejä, märkiä kohtia yms..
Letku mikä tulee satulalle alkaa tihniä heti sitä satulan juuresta. Tänään oli jo kolmas nelos korinen samanlaisessa remontissa.
Sitä vaan en keksi mihin se vuotava neste joutuu , koska missään näistä kolmesta ei ollut mitään vuodon merkkejä, märkiä kohtia yms..
Tänään tarkastin nestemäärän säiliöstä ja aloin pumppailemaan kytkintä, välillä pohjassa pitäen. Aika lailla kauan ko. hommaa jatkoin ja nestemäärä pysyi säiliössä ihan vakiona. Voisiko olla niin että ei tartte kallista kytkinremppaa tehdä...
Menetin ajoneuvon hallinnan viikonlopuksi joten ensi viikolla pääsen taas jatkamaan askartelua. Tarkoitus on ottaa jarrupääsylinteri irti tehostajasta ja tarkastaa onko siinä vuotoa.
Tuo takajarrusatuloiden letkujen tarkastaminen uudemman kerran on ihan hyvä vihje. Jos pääsylinterissä ei vuotoa ole niin se on seuraava tarkastuskohde. Miten nani korjasit ko. vuotokohdan vai kiristitkö ainoastaan liitoksen?
Menetin ajoneuvon hallinnan viikonlopuksi joten ensi viikolla pääsen taas jatkamaan askartelua. Tarkoitus on ottaa jarrupääsylinteri irti tehostajasta ja tarkastaa onko siinä vuotoa.
Tuo takajarrusatuloiden letkujen tarkastaminen uudemman kerran on ihan hyvä vihje. Jos pääsylinterissä ei vuotoa ole niin se on seuraava tarkastuskohde. Miten nani korjasit ko. vuotokohdan vai kiristitkö ainoastaan liitoksen?
Vanha autoni 1.9 tdi cordoba vario vm 98 hävitti myös nestettä jonnekkin. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta jarruja joutui kuitenkin ilmailemaan vähintään kerran vuodessa, kun poljin rupesi painumaan pohjaan. Eli käytännössä jarrut ilmattiin aina katsastukseen, joskus jopa kesken vuoden. Takana tuossa rummut.
Eilen aukaistiin ajoitustulppa kytkimen kohdalta ja niinhän se on että koppa on täynnä märkää kytkinpölyä ja jarrunestettäkin tuntuu joukossa olevan.
Tilasin kytkinpaketin jossa kiinteä vauhtipyörä, kytkinlevy ja -asetelma sekä työsylinterin. Onneksi nämä saa Motonetista "kohtuullista" korvausta vastaan. Ensi viikolla romppeet asennetaan autoon. Katsotaan loppuuko vuoto tähän vai jatkuuko vian metsästys...
Tilasin kytkinpaketin jossa kiinteä vauhtipyörä, kytkinlevy ja -asetelma sekä työsylinterin. Onneksi nämä saa Motonetista "kohtuullista" korvausta vastaan. Ensi viikolla romppeet asennetaan autoon. Katsotaan loppuuko vuoto tähän vai jatkuuko vian metsästys...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa