Golf 2 1.8 kaasarilla: Kierrokset jäävät lämmettyään 1200rpm
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 2 1.8 kaasarilla: Kierrokset jäävät lämmettyään 1200rpm
(muokattu alkuperäinen viesti pois)
Auton sain vihdoin käyntiin, mutta käynti on ravistavaa ja kone tärisee. Aika loppui kesken ja työviikko alkaa joten homma jatkuu ens vkl. Mutta nopeasti heitän vioiksi tulpanjohdon, moottorinkumin onko muita ?
Mikä voi käytännössä vaikuttaa tärinään, katkonainen sytytys, huono moottorin kiinnitys, mitä muita ?
Auto on vm -88 Golf koneena 1.8 kaasutin, Pierburg 2E2 kaasarilla ja kärjetön sytytys
Auton sain vihdoin käyntiin, mutta käynti on ravistavaa ja kone tärisee. Aika loppui kesken ja työviikko alkaa joten homma jatkuu ens vkl. Mutta nopeasti heitän vioiksi tulpanjohdon, moottorinkumin onko muita ?
Mikä voi käytännössä vaikuttaa tärinään, katkonainen sytytys, huono moottorin kiinnitys, mitä muita ?
Auto on vm -88 Golf koneena 1.8 kaasutin, Pierburg 2E2 kaasarilla ja kärjetön sytytys
Viimeksi muokannut Nebel, 27.7.2012 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo tulpanjohdot oli pielessä. En ymmärrä miten on mennyt, mutta on se kyllä kumma ettei korjauskirjassa ole siitä kuvaa.. Olin kai joskus katsonut sytytysjärjestyksen eriksi.
Ongelmaa silti jäi: Kone ravistaa aika voimakkaasti ja ääni on jotenkin erikoinen. Mistä voi tärinä johtua ? Tulpanjohto rikki ? Moottorinkumi rikki ? Jotain muuta ?
Ongelmaa silti jäi: Kone ravistaa aika voimakkaasti ja ääni on jotenkin erikoinen. Mistä voi tärinä johtua ? Tulpanjohto rikki ? Moottorinkumi rikki ? Jotain muuta ?
Joo tästä päästään siihen että kumpikin kaasari mitä löytyy, ei oikein toimi. Kierrokset ei niissä laske millään alle 1000 joten ei voi lampulla ajoittaa ? Lamppu kyllä löytyy, mutta ensin vissiin kaasari pitäis vaihtaa tai korjata.. Virranjakajaa vois käännellä alkuun se oli ainakin ruostunut jumiin.
Jakopään vois vielä kertaalleen käydä läpi mutta aika hyvälle näytti nopeasti katsottuna..
Jakopään vois vielä kertaalleen käydä läpi mutta aika hyvälle näytti nopeasti katsottuna..
Kun moottori on normaalissa käyntilämpötilassa, vastaako 3/4-säätimen tanko kaasuvipuun?Ts. osan 40. tanko vivussa olevaan säätöruuviin?
Entä onko tyhjäkäyntiä yritetty säätää, vai ainoastaan odotettu sen laskevan?
Entä onko tyhjäkäyntiä yritetty säätää, vai ainoastaan odotettu sen laskevan?
Kaasarista; otti se tankoon kiinni mutten voinut samaan aikaan seurata vaikutusta. Virranjakajan liikuttaminen ei tärinään vaikuttanut. Toki käynti hieman parani, mutta tärinä jatkuu. Kyllä se koneen sisältä vaikuttais enemmän tulevan.
-Venttiilivika, miten todetaan ?
-Voiko joku olla epätasapainossa ?
Mulla on 1.6 kone osina tuossa, mutta se savutti ja en ole varma johtuiko sekin venoista. Periaatteessa toinen kansi olisi valmiina. Vittu et vituttaa jos on taas koneen aukasu edessä..
-Venttiilivika, miten todetaan ?
-Voiko joku olla epätasapainossa ?
Mulla on 1.6 kone osina tuossa, mutta se savutti ja en ole varma johtuiko sekin venoista. Periaatteessa toinen kansi olisi valmiina. Vittu et vituttaa jos on taas koneen aukasu edessä..
Vaihda samalla tulpat, jospa siellä on vaikka yksi tulppa pimeenä...
Toinen mikä vois olla, niin napsuuko se solenoidi, siinä kaasarin ja tulipellin välissä, kun laittaa virrat päälle ja pois? ( Kiinni kaasarissa ja on bensan sulku solenoidi, sammutettaessa katkaisee bensansyötön) Itellä oli kerran sen piuha irti ja kävi tosi nihkeästi ja sammuili koko ajan.
Sitten mites se virranjakajan alipainepumppu? Toimiiko se?
Edit: niin ja kokeile nyppiä yksitellen tulpanjohdot irti, kun kone on käynnissä. Jos käynti EI muutu jonkun piuhan kohdalla heikommaksi, vika saattaa olla siinä sylinterissä/ tulpassa/ piuhassa...
Toinen mikä vois olla, niin napsuuko se solenoidi, siinä kaasarin ja tulipellin välissä, kun laittaa virrat päälle ja pois? ( Kiinni kaasarissa ja on bensan sulku solenoidi, sammutettaessa katkaisee bensansyötön) Itellä oli kerran sen piuha irti ja kävi tosi nihkeästi ja sammuili koko ajan.
Sitten mites se virranjakajan alipainepumppu? Toimiiko se?
Edit: niin ja kokeile nyppiä yksitellen tulpanjohdot irti, kun kone on käynnissä. Jos käynti EI muutu jonkun piuhan kohdalla heikommaksi, vika saattaa olla siinä sylinterissä/ tulpassa/ piuhassa...
Virranjakajan alipainepumppu. What is that? Jos meinaa alipainesäätääjää, niin se ei vaikuta tyhjäkäyntiin tuon taivaallista.
Tulppien johtojen irrotus on melko kätevä tapa todeta, onko kaikki pytyt messissa. Sitten jos tuntuu, että ei ole, niin tulpanreiästä puristuspainemittaus. Mites näissä on jarrutehostajan alipaine otettu? Kuten olettaa sopii, niin imusarjasta varmaan, mutta miten? Onko niin että jostain yhden sylinterin kohdalta. Nimittäin ei tarvi olla isokaan imuvuoto, että seos menee niin laihiaksi, että ei seos syty enää.
Mulla on tossa toimiva 2E2, jos tarvii, mutta sanoisin että W tilalle, niin tulee paree, jos kaasaria rupeat vaihtaan. Ja jos joku sanoo, että Wllä kulutus kasvaa, niin ei tiedä mistään. Oikein säädettynä W on ihan yhtä taloudellinen kuin toimivapierupurkkikin.
Tulppien johtojen irrotus on melko kätevä tapa todeta, onko kaikki pytyt messissa. Sitten jos tuntuu, että ei ole, niin tulpanreiästä puristuspainemittaus. Mites näissä on jarrutehostajan alipaine otettu? Kuten olettaa sopii, niin imusarjasta varmaan, mutta miten? Onko niin että jostain yhden sylinterin kohdalta. Nimittäin ei tarvi olla isokaan imuvuoto, että seos menee niin laihiaksi, että ei seos syty enää.
Mulla on tossa toimiva 2E2, jos tarvii, mutta sanoisin että W tilalle, niin tulee paree, jos kaasaria rupeat vaihtaan. Ja jos joku sanoo, että Wllä kulutus kasvaa, niin ei tiedä mistään. Oikein säädettynä W on ihan yhtä taloudellinen kuin toimivapierupurkkikin.
Noniin, tuli taas testailtua.
-3/4 säädin ei vastaa kaasuun, ei liiku vipu minnekään
- ihan pieni naksaus kuuluu kaasuttimen suunnasta kun laittaa virrat, ei niinkään tulipellistä. Joku rele/kytkin toimii, onko oikea ?
-Sitten se parhain: 1 & 4 pytyn johtoja irrotettaessa ei mitään vaikutusta käyntiin. 2 ja 3 pytty kun irrottaa, auto sammuu. Miten auto vois käydä 2 sylinterillä ?
Alipaine kulkee tehostimeen imusarjasta, 4 sylinterin kohdalta suurinpiirtein..
-3/4 säädin ei vastaa kaasuun, ei liiku vipu minnekään
- ihan pieni naksaus kuuluu kaasuttimen suunnasta kun laittaa virrat, ei niinkään tulipellistä. Joku rele/kytkin toimii, onko oikea ?
-Sitten se parhain: 1 & 4 pytyn johtoja irrotettaessa ei mitään vaikutusta käyntiin. 2 ja 3 pytty kun irrottaa, auto sammuu. Miten auto vois käydä 2 sylinterillä ?
Alipaine kulkee tehostimeen imusarjasta, 4 sylinterin kohdalta suurinpiirtein..
Virranjakajan alipainepumppu. What is that? Jos meinaa alipainesäätääjää, niin se ei vaikuta tyhjäkäyntiin tuon taivaallista.
Juu, siis oikea nimi oli tuo alipainesäädin, muistaakseni sillä oli vaikutus sytkän säätymiseen, mutta totta, ei tyhjäkäyntiin.
Nebel, kyllä se sitten toimii, jos sieltä kuuluu se naksahdus. Taitaa vikaa olla sytkä puolella kun noin tekee tulpanjohtoja nykiessä...
Mittailin puristuspaineet startin kanssa pyörittäen, siihen ne 9-11 bar välille asettuu, eli ei vikaa siellä päässä.
Virranjakajaa on ronkittu ja tulpanjohtoja vaihdettu, nyt käy jo melko hyvin. Ei ole vaan vertailukohtaa, mutta se vois paremminkin vielä käydä. Nyt kaasari aloitti vittuilun ja kierrokset on ja pysyy 2000 rpm.
Muistelen että alipainepumpulla saisi säädettyä tuon kohdalleen. Joskus vahatermarin mittailin ja kyllä se kuuman veden mukaan liikkui niin kuin pitääkin.. Mistäs seuraavaksi ruuvailis ? 3/4 osa säädin ei nyt näytä tottelevan ainakaan.. Minusta tuon lopullisen toimivuuden taitaa nähdä vasta sitten kun sytkän saa säädettyä lampulla nappiin, mutta tuo kaasari pitäis saada ensin toimimaan. Kyllä Pierbug hyvä on, mutta huoltoa se tarvii....
Virranjakajaa on ronkittu ja tulpanjohtoja vaihdettu, nyt käy jo melko hyvin. Ei ole vaan vertailukohtaa, mutta se vois paremminkin vielä käydä. Nyt kaasari aloitti vittuilun ja kierrokset on ja pysyy 2000 rpm.
Muistelen että alipainepumpulla saisi säädettyä tuon kohdalleen. Joskus vahatermarin mittailin ja kyllä se kuuman veden mukaan liikkui niin kuin pitääkin.. Mistäs seuraavaksi ruuvailis ? 3/4 osa säädin ei nyt näytä tottelevan ainakaan.. Minusta tuon lopullisen toimivuuden taitaa nähdä vasta sitten kun sytkän saa säädettyä lampulla nappiin, mutta tuo kaasari pitäis saada ensin toimimaan. Kyllä Pierbug hyvä on, mutta huoltoa se tarvii....
Nyt kaasari aloitti vittuilun ja kierrokset on ja pysyy 2000 rpm.
Kierroksiin vaikuttaa vahatermostaatti ja 3/4-säädin. Termarin elämään vaikuttaa jäähdytysnesteen lämpötila, 3/4-säätimen toimintaa ohjaa lämpöaikaventtiili ja sähköventtiili.
Lämpöaikaventtiilin saa testattua seuraavasti:
- irroita alipaineletkut venttiilistä, laita toiseen letkulähtöön letku, jotta voit imeä ilmaa venttiilin läpi
- jäähdytä venttiili nollaan tai alle > venttiilin tulisi päästää ilmaa lävitseen
- kytke venttiiliin 12V > venttiilin tulisi sulkeutua 1-6 sekunnissa
Jos ventiili ei sulkeudu, se on viallinen.
Sähköventiilin toiminnan testaukseen en ole löytänyt ohjeita.
Ventiilin toimintaa ohjastaa sulakerasiassa oleva rele numero 61, osanumero 811919096F.
Alle 1200 rpm rele pitää venttiilin auki, isommilla kierroksilla sulkee sen. Kannattaa etsiä toinen rele ja kokeilla onko sillä vaikutusta kaasuttimen toimintaan. Omassa Golffissa viallinen rele aiheutti sen, että pull downin kara ei vastannut kaasuläppään ja tyhjäkäyntiä ei saanut säädettyä oikeaksi (tyhjäkäynti muutama sata rpm).
Jos nuo ovat kunnossa, ainoa vaihtoehto kierroksien nostajaksi on jumissa oleva vahatermostaatti (olettaen että kaasuttimen vivut ja säätöruuvit ovat tehdasasetuksissa).
Kaasuttimen alipaineletkut on myös syytä uusia mikäli niin ei ole jo tehty. Jos kaasutin vetää niistä ilmaa, se ei toimi.
Korjattu ajatushäiriössä kirjoitettu pull down 3/4-säätimeksi
Viimeksi muokannut jii_bee, 4.9.2011 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jii Bee, haulla löysin tuon sinun kommenttisi jostain toisesta viestiketjusta. Sitä kokeillaan seuraavaksi Varmaan tuo jäähdytys nyt meinaa sitä, että ostan kylmäspraytä, koska miten muutenkaan sen saisi menemään 0-asteeseen ?
Tutkimukset jo aloitin, kaikkiin johtoihin kaasariin tulee virta, paitsi siihen mikä on edestä katsoen oikealla, ei se mikä menee imusarjan lämmitykseen, vaan se toinen.
Pull-down rasiaan ei arvatenkaan saa uutta kalvoa mistään eikä tuota venttiiliäkään mistään hyllystä löydy, mutta pitää ens kerralla kokeilla, missä vika. Toinen kaasari löytyy, toiminta yhtä heikkoa, mutta siitä vois kokeilla osia..
Toki kaikkia ruuveja on jo pyöritelty, eli eipä siellä taida olla mikään tehdasasetuksissa.. Jo auton tullessa oli kaikki ruuvit päin v**** ja johtoja revitty irti..
Tutkimukset jo aloitin, kaikkiin johtoihin kaasariin tulee virta, paitsi siihen mikä on edestä katsoen oikealla, ei se mikä menee imusarjan lämmitykseen, vaan se toinen.
Pull-down rasiaan ei arvatenkaan saa uutta kalvoa mistään eikä tuota venttiiliäkään mistään hyllystä löydy, mutta pitää ens kerralla kokeilla, missä vika. Toinen kaasari löytyy, toiminta yhtä heikkoa, mutta siitä vois kokeilla osia..
Toki kaikkia ruuveja on jo pyöritelty, eli eipä siellä taida olla mikään tehdasasetuksissa.. Jo auton tullessa oli kaikki ruuvit päin v**** ja johtoja revitty irti..
Varmaan tuo jäähdytys nyt meinaa sitä, että ostan kylmäspraytä, koska miten muutenkaan sen saisi menemään 0-asteeseen ?
Osan voi laittaa pakastimeen, jos jaksaa askarrella sen irti kaasuttimen kupeesta. Jäähtynee varmaan jollain pakastehernepussillakin.
Tarkista kuitenkin ensimmäiseksi, että kaasuttimen takana olevat alipaineletkut ovat ehjät (ts. vaihda ne) ja ylipäätään oikeissa paikoissa.
Tuossa kuva kuinka alipaineletkujen tulee olla asennettu.
Viimeksi muokannut jii_bee, 4.9.2011 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nonii taas on kokeiltu. Letkut on oikein, pari oli hieman väsyny joten vaihdoin. Virtaa tulee joka johtoon myös. Käynti ei kyllä yhtään muuttunut, ehkä jopa huononi ja kierrokset on siellä 2000rpm.
Tuo lämpöventtiili näyttäis toimivan. Tuo sähköventtiili onkin sitten tutkimatta. Tuo rele 61, sitä ei siellä rasiassa meinaa näkynyt. Kumma kyllä, sähkökaaviossa tässä kirjassa ei ole relejen "fyysistä" sijoittamista.
Joku on kyllä rikki koska kierrokset on käyneet alle 2000 rpm. Nyt ne on ja pysyy siinä samassa +/- 100 rpm. Prkl vahatermari on kuitenkin syyllinen, mutta uus maksaa melkein 80e.
EDIT: Mikä vaikutus kaasarin kyljessä olevalla solenoidilla on ? Sen liitin on melko loppu, irtoaa pian.
Tuo lämpöventtiili näyttäis toimivan. Tuo sähköventtiili onkin sitten tutkimatta. Tuo rele 61, sitä ei siellä rasiassa meinaa näkynyt. Kumma kyllä, sähkökaaviossa tässä kirjassa ei ole relejen "fyysistä" sijoittamista.
Joku on kyllä rikki koska kierrokset on käyneet alle 2000 rpm. Nyt ne on ja pysyy siinä samassa +/- 100 rpm. Prkl vahatermari on kuitenkin syyllinen, mutta uus maksaa melkein 80e.
EDIT: Mikä vaikutus kaasarin kyljessä olevalla solenoidilla on ? Sen liitin on melko loppu, irtoaa pian.
Nostetaas aihe taas ylös, lomautus tuo aikaa tämänkin korjaamiseen puun alta.
Autossa on vanhat sähköt, mutta tuota bensantuloa katkaisevaa relettä ei ole olemassa sulaketaulun päällä. Mikä sähkökaavioista kertoo tuon sijainnin, en meinaan olevinaan sitä näe. Kierrokset jäävät lämmettyäänkin noin 1200rpm kohdalle.
Missä kyseinen rele on uusissa sähköissä, koska sijainti ei ole sama ?
Autossa on vanhat sähköt, mutta tuota bensantuloa katkaisevaa relettä ei ole olemassa sulaketaulun päällä. Mikä sähkökaavioista kertoo tuon sijainnin, en meinaan olevinaan sitä näe. Kierrokset jäävät lämmettyäänkin noin 1200rpm kohdalle.
Missä kyseinen rele on uusissa sähköissä, koska sijainti ei ole sama ?
Nostetaas taas.
Vahatermostaatin irroittaminen ja karan työntäminen pohjaan itse, ei laske kierroksia kuin noin 1400-1600. Kierrokset jäävät siihen kohtaan myös termostaatin ollessa kiinni kaasuttimessa. Lisäksi esiintyy sammuttaessa voimakasta jälkikäyntiä, eli kaasuttimeen pääsee jostain syystä bensaa.
Onko jollain ideoita ? Bensansyötössä on selkeästi vika, kaasutin toimii muuten. Miksei bensansyöttö katkea ?
Yhdenkään sähköjohdon irti veto auton ollessa käynnissä ei vaikuta käyntiin. Ei myöskään reletaulussa olemassa olevien releiden irtiotto tai vaihto. Loppuu äly nyt kesken, koska ei tässä ole mitään logiikkaa.
Ideoita ??
PS: Jarrutehostimen vuoto polkimen akselin vierestä ei vaikuta mihinkään ?
Vahatermostaatin irroittaminen ja karan työntäminen pohjaan itse, ei laske kierroksia kuin noin 1400-1600. Kierrokset jäävät siihen kohtaan myös termostaatin ollessa kiinni kaasuttimessa. Lisäksi esiintyy sammuttaessa voimakasta jälkikäyntiä, eli kaasuttimeen pääsee jostain syystä bensaa.
Onko jollain ideoita ? Bensansyötössä on selkeästi vika, kaasutin toimii muuten. Miksei bensansyöttö katkea ?
Yhdenkään sähköjohdon irti veto auton ollessa käynnissä ei vaikuta käyntiin. Ei myöskään reletaulussa olemassa olevien releiden irtiotto tai vaihto. Loppuu äly nyt kesken, koska ei tässä ole mitään logiikkaa.
Ideoita ??
PS: Jarrutehostimen vuoto polkimen akselin vierestä ei vaikuta mihinkään ?
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 6.5.2012 23:09
Oma mielipiteeni...
Onkos siinä kuskin puolella konehuoneen tuulilasin reunassa sellaisen muovikuoren alla sellainen tupakkiaskia vähän pienempi musta boxi? Jos on niin se on kaasarin ja pensansyötön ohjauskortti. Minulla olisi yksi sellainen toimiva ylimääräisenä jos kiinnostaa kokeilla. Pistä vaikka yv:tä. Tai numero on täs _nolla4kuusi5567viisi4viisi
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa