Passat 3BG (2.0 ALT) huohotinputki/nykimisongelma/vikavalo

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Juhiz82
-
Viestit: 42
Liittynyt: 21.11.2009 11:43

Passat 3BG (2.0 ALT) huohotinputki/nykimisongelma/vikavalo

ViestiKirjoittaja Juhiz82 » 10.6.2011 21:50

Noniin..

Auto tehnyt viikon aikana muutaman kerran kiihdytettäessä selvää nykimistä.
Kovemmassa kiihdytyksessä vielä selvemmin ja silloin vilkkuti jopa moottorivaloa (keltaista).

Nyt vähän aikaa sitten kiihdyttäessä teki taas nykimistä mutta nyt tuo valokin jäi palamaan kokoajan, vilkkumisen jälkeen.

Konepelti auki, koneen päällinen muovi pois ja bongasin heti että huohotinputki venttiilikopan vieressä oli liitoskohdasta murtunut ja sormella roplatessa siitä lähti ihan palasia irti. Tein perinteisen hätäpaikkauksen "jesarilla" ja pääsin nyt ainakin kotipihaan asti.

Onkohan tuo putki minkälainen homma vaihtaa, ja onkohan vika ylipäätään vain tuosta kiinni vai olisikohan jotain muutakin?

Saakohan tuon valon sammumaan pelkällä putken vaihdolla?

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 10.6.2011 23:43

Itse vaihdoin ALT koneiseen passattiin vähän aikaa sitten putken, joka kulkee venttiilikopan päällä/reunassa ja taittuu alas imusarjan välistä (osa 06B103211H "breather tube"). Jos tästä putkesta puhutaan, niin sen vaihto on kyllä mahdollinen mitään isommin purkamatta, mutta todella ahdasta ja tiukkaa on. Kahdestaan sitä kaverin kanssa tunti pari taiteiltiin paikalleen, olisi ollut varsin nopeakin laittaa jos sen putken alapään olisi heti onnistunut saamaan kunnolla sokalla kiinni. Meillä vaati useita yrityksiä ja sokkakin tippui ja hukkui välillä, perinteisesti. Varsinkin siis putken alapää, joka kiinnittyy imusarjan alla isompaan putkeen u-mallisella sokalla, on erittäin hankala saada kiinni kunnolla (sokka paikalleen) ympäriltä mitään purkamatta. Ko. putkessa on myös hieman limsatölkkiä pienempi paksumpi osa imusarjan alle jäävässä putken osassa, minkä takia putken työntäminen paikalleen laturin ja imusarjan välistä on tiukka paikka jos mitään ei pura pois tieltä.

Mutta empä nyt ole varma, puhutaanko samasta putkesta edes.. Ei aiheuttanut havaittavaa nykimistä täällä, ei tosin ehtinyt kauaa olla poikkikaan putki.
Mulla oireina oli jatkuvasti palava moottorin vikavalo ja käryhän sieltä putkesta tuli konehuoneeseen kun putki oli mulla poikki ihan kokonaan. Pakokaasunsekaisen käryn haistoi ja havaitsi konehuoneesta helposti kun auto oli käynnissä, moottori lämmin ja konepelti auki.

Juhiz82
-
Viestit: 42
Liittynyt: 21.11.2009 11:43

ViestiKirjoittaja Juhiz82 » 10.6.2011 23:50

Joo kyllä puhutaan juuri samasta venttiilikopan viereisestä imusarjan välistä alas sukeltavasta putkesta.

Käryä kyllä hiukan tulee nyt kun tarkemmin ajattelee ja tuo moottorin valo palaa.
Mulla lisänä vaan tosiaan tuo nykiminen (siis jos ylipäätään liittyy samaan vikaan).

Joo ihan tuon selostuksen kaltaista "kuvaa" mullakin pyöri operaatiosta päässä.. :)

Sammuiko valo itsestään kun sait putken vaihdettua vai pitääkö comilla "nollata"? Perhana kun sellaista ei itsellä satu olemaan..



Varaosanumeron perusteella näyttäis olevan hintaa vajaat 46 euroa Slamitilla. On siinä piipulla hintaa. Mutta hankala se on itekkään tehdä!
Viimeksi muokannut Juhiz82, 11.6.2011 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 11.6.2011 0:26

Nollasin kyllä vikakoodit piakkoin vaihdon jälkeen (ei sammunut valo ainakaan heti putken vaihdon jälkeen, koodien nollauksella siis mun tapauksessa sammui). Saattaahan se sammua pidemmän ajon jälkeen itsestäänkin, kun järjestelmä havaitsee että ei ole enää putki poikki. Ainakin moottorin lämpötunnistimen kanssa, kun sen vaihdoin joskus kyseiseen tekniikkaan, oli niin, että valo sammui (varmaan siis järjestelmä poistui esimääritellyistä "vakio-arvoista" huomattuaan ehjän lämpötila-anturin) kun oli jonkun verran ajanut anturin vaihdon jälkeen koodeja nollaamatta.
Imuilman lämpötila-anturin johto muuten on hyvä irrottaa ennenkuin koittaa työntää uutta putkea laturin ja imusarjan välistä imusarjan alle, on aika helppo siinä vahingossa vaurioittaa sitä kun kuitenkin jonkin verran joutuu voimaa käyttää että sen putken paksun osa saa siitä laturin ja imusarjan välistä menemään. Itsehän toki unohdin anturin johdoni irti ja laitoin auton käyntiin ja ihmettelin ensimmäiset 2sek kun tuli uusi vikakoodi :D

Juhiz82
-
Viestit: 42
Liittynyt: 21.11.2009 11:43

ViestiKirjoittaja Juhiz82 » 11.6.2011 11:03

Joo saman teki puolan vaihdollakin että valo sammui itsekseen kun systeemi huomasi että toimii.. (tämän tein siis ennenkuin tiesin vaihtokampanjasta jossa kaikki puolat vaihdetaan Volkkarin piikkiin uusiin).

Kannattaisikohan siis laturi irrottaa? Helpottaako työskentelyä?

Variantclubilla oli puhetta myös muista vastaavista putkista jotka kannattaisi vaihtaa samalla.
Onko niistä tietoa?

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 11.6.2011 11:53

Joo kyllä se laturin irrottaminen tuo lisää tilaa ja auttaa sen putken kiinnittämisessä.

Kyllähän muutkin huohotinputket yms on hyvä silloin tällöin tarkastaa, itse olen tuon yhden putken toistaiseksi tuohon ALT tekniikkaan joutunut vaihtamaan, vaihdan sitten muita jos huomaan että ovat rikki tai selvästi hapertuneita.

Juhiz82
-
Viestit: 42
Liittynyt: 21.11.2009 11:43

ViestiKirjoittaja Juhiz82 » 13.6.2011 16:36

Oiskohan kellään varaosanumeroita noista huohotinletkuista/putkista jotka kannattaa vaihtaa?

Tai paikkaa mistä niitä voisi kaivaa (netistä)..?

Slamitilla on varaosahaku, mutta kun pitäisi tietää osanumerot ensin.

Juhiz82
-
Viestit: 42
Liittynyt: 21.11.2009 11:43

ViestiKirjoittaja Juhiz82 » 13.6.2011 20:37

Löysinkin audivoorumin puolelta jo juttua aiheesta

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94746

Laitoin slamitille osatiedustelun menemään.

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 13.6.2011 23:20

Hyvä ja informatiivinen viestiketju tuolla Juhiz:en linkin takana.

Täytynee itsekin ottaa ja vaihtaa nuo loputkin huohotinjärjestelmän osat kesän aikana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa