VW 1.8i vm-91 käyntiongelma, neuvoja tarvitaan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vw country
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.3.2011 20:28

VW 1.8i vm-91 käyntiongelma, neuvoja tarvitaan

ViestiKirjoittaja vw country » 10.3.2011 20:41

Moro

Golf Countryssäni on kiusallinen vika joka on vaikea paikallistaa. Välillä moottori sammuu ajossa, eikä lähde lämpimänä käyntiin. Seuraavassa vian kuvausta, toivottavasti joku jaksaa lukea läpi ja antaa neuvoja...

Moottorihan on vm -91 1,8l 4-pisteruisku, läppämallisella ilmamäärämittarilla, muistaakseni nimellisteho 98hv. Eli sama moottori löytyy varmaan monesta muustakin Volkkarista.

Ensimmäinen indikaatio viasta oli tasaisessa matka-ajossa n. kuukausi sitten, yllättäen varoitusvalot alkoivat palaa ja totesin että moottori on sammunut. Koska vaihde oli silmässä ja auto liikkeellä, se lähti kytkintä nostamalla parin sekunnin jälkeen käyntiin. Ajo jatkui sen jälkeen normaalisti.

Reilu pari viikkoa sitten auto sammui kaupunkiajossa, eikä lähtenyt käyntiin. Satunnaisia sammumisia on tapahtunut sen jälkeen silloin tällöin. Vika on koko ajan pahentunut.

Kun auto sammuu, se ei lähde normaalisti käyntiin. Moottori saattaa "lupailla" mutta kun avaimen vapauttaa start- asennosta on- asentoon, loppuu kaikki käynti heti. Käynnistäminen onnistuu ajoittain, mikäli startatessa antaa _runsaasti_ kaasua, eli starttimoottorin pyörittäessä nostaa kierrokset noin 4000:een ja sitten vasta vapauttaa avaimen startista ON- asentoon.

Sama starttiongelma tulee usein pysäytyksen jälkeen moottoria kuumana käynnistäessä.

Ennen sammumistaan moottori ei yski eikä nyi, vaan ensimmäinen merkki sammumisesta ovat varoitusvalot (+äänten ja vedon puuttuminen).

Tähän mennessä tehdyt toimenpiteet:
* moottorin lämpötila-anturi vaihdettu
* bensapumpun rele vaihdettu
* bensanpaine mitattu ja ollut ok (ainakin mittaushetkellä)
* sytytyksen ohjainyksikkö vaihdettu
* HALL- anturi vaihdettu

Polttoaineen paine on mitattu bensapumpun jälkeen ja se on normaali (ainakin mittaushetkellä).

Eli perusteltuja ehdotuksia vianetsintään kaivattaisiin!

vw country
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.3.2011 20:28

ViestiKirjoittaja vw country » 19.3.2011 7:35

Jos jotakuta kiinnostaa niin vika löytyi lopulta virtalukon pohjasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa