Jakosuodinten ja gainin säätö?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

Jakosuodinten ja gainin säätö?

ViestiKirjoittaja Jonimies » 13.2.2011 22:00

Elikkäs mulla on autossa nyt Rainbow SLC-265.NG sarja, jossa on pyöreä jakosuodin jonka sisällä on eri asentoon (1,2,3,4,5) vaihdettavia pinnejä. Mitä nämä ovat, kannattaako koskea, vai annanko olla alkup. säädöissänsä? Ja suodinten sisällä on hehkulamput, miksi ja mikä on niiden funktio? :D Eivät pala ainakaan musiikkia soittaessa.

Sitten toiseksi tuo gainin säätö. Luin powersetin sivuilta tuon säätö ohjeen ja ymmärsin että gain laitetaan MIN asentoon, jonka jälkeen muutkin superbassot laitetaan pois ja kuunnellaan säröraja. Miten helvetissä tuo onnistuu, kun ohjeessa lukee "säädä volat täysille ja käy säätämässä gain semmoiseen kohtaan missä se ei särje" jos gain on minimissä, niin eihän sitä ääntä enää pienemmälle voi saada? Vanhassa autossa tuota säätöä tehdessä huomasin, että sitä mitä korkeammalla gain oli, sitä kovempaa kaiuttimista kuului.

Säädänkö siis nytkin niin, että gain minimiin, volat kaakkoon ja säädän gainin niin suurelle kun sen pystyy, ilman että tulee säröä?

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 13.2.2011 22:22

Ne hehkulamput on siellä vähän niinkuin "sulakkeina", eli suojaavat lähinnä diskanttia palamiselta jos vedetään liian lujaa / säröllä.

Gainin säätö tuntuisi järkevältä juuri siten, että vahvistimen gain minimiin ja sitten soittimesta volyymi täysille, sitten vahvistimen gainia nostamalla etsitään se maksimi soittovolume. Laitteistosta riippuen, ensin tulee sopiva max-volyymi tai sitten särö. Tarkkana siinä saa kyllä olla jos äärimmilleen hommaa vie...

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 13.2.2011 22:40

Pitäskö noi elementit ensin sisäänajaa jotenkin, ennenkuin testaan ton särkyrajan? Ei se autollekkaan hyvää tee, jos käy kokeilemassa huippunopeuden heti kun liikkeestä pääsee ulos.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 14.2.2011 7:27

^Parempi ne nyt on säätää heti kohdalleen, ei ne siitä hajoa. Mutta se että ajat niitä "sisään" väärillä säädöillä ei tee hyvää niille!

http://www.audiotop.fi/?id=38

Siinä selkeät ohjeet !!

TheMan82
-
Viestit: 10
Liittynyt: 7.10.2009 14:50

ViestiKirjoittaja TheMan82 » 15.2.2011 13:38

http://maxboom.fi/e107_plugins/forum/fo ... .php?17882

tuos on hyvät ohjeet säätämiseen...

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 26.2.2011 13:48

Osaisko joku kertoa mulle, että mitä nämä säädöt meinaavat käytännössä, mitä kohta luettelen? Otin käteen ton Rainbowin ohjelehtisen ja rupesin katsomaan siitä noita jakosuotimen asetuksia.Suotimen tämänhetkisen asetuksen (tehdas-asetus) kuvaus menee näin:
s3=2 & s2=2 (linear balance) Recommended with installation when tweeter is outside of direct listening axis as floorspace installation, rear installation next to head rests etc.

Silmään sieltä pisti kaksi muuten samanlaista, mutta toisessa "middle and high tones" drop 2db/oct ja toisessa 3db/oct. Mitä eroa? Näiden asetusten kuvaus on tämänlainen:
(reference soft) Recommended when tweeters are direct in listening axis (a or -b pillar) front isntrument panel area with strong windshield reflection.

Omasta mielestä autossa ääni tuntui tulevan maan alta, mutta kovempaa kuunneltaessa diskantti alkaa taas puskea läpi. Vai lieneekö syy "halvimmassa lenkissä", eli gz:n vahvarissa, ostin niitä kun olivat tarjouksessa (4x90wrms), vai vaikuttaako vahvari niinkään äänenlaatuun? Mankkana on Alpinen IXA-W404r ja erkkasarjat on Rainbow SLC-265.25


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa