Pohdiskelua pumppareiden öljypumpuista ja nokka-akseleista.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hatemi
-

Pohdiskelua pumppareiden öljypumpuista ja nokka-akseleista.

ViestiKirjoittaja hatemi » 7.2.2011 22:25

Sattuneesta syystä tässä päivänä eräänä alkoi kyseinen asia mietityttämään. Eikun ETKA auki ja numeroita vertaamaan. Koe-eläiminä Golf 05, Passat 04 ja Passat 00.

Öljypumppuja löytyy parilla varaosanumerolla.
06A 115 105B jota löytyy ATD, AVB, ATJ sekä kaikista jakajapumpullisista moottoreista.
038 115 105D jota löytyy 130 ja 150hp malleista eli ARL, ASZ, AVF, AWX

Öljypumpun rattaita löytyy myös paria mallia.
06A 115 121 jakajapumpulliset, ATD, AVB, ATJ sekä valmistenumeron mukaan myös jotkut tehokkaammat mallit.
038 115 121 ARL ASZ AVF AWX. Näitä ei näkynyt tehottomampien mallien kohdalla.

Rattaiden erosta en mitään varmaa osaa sanoa mutta ETKA:n mukaan tuon 038 115 121 rattaan kohdalla luke Z=31. Sen kuitenkin tiedän että Amerikassa myydyssä BRM mootorissa on käytetty 23 hampaista ratasta numerolla 038 115 121A. Tuollaista 06A alkuista ratasta minulla ei ole että voisin sen hammasluvun tarkistaa.

Tästä päästäänkin itse kysymykseen. Omaa kokemusta ja tutkimusta näiden pumppareiden suhteen ei vielä kovin pitkältä ajalta ole. Eräs tuttavani joka on näiden kanssa kuitenkin taistellut useampaankin otteeseen ihmetteli minulle että hänen mielestään nämä nokka viat ovat todella harvinaisia 3B passatien (ATJ, AJM) kanssa, mutta jostain syystä 130hp 3BG passateissa noita on mennyt useitakin. Tämä kommentti jäi jostain syystä takaraivooni kummitelemaan (oma on yllättäen 3BG) joten päätin surittaa vertailua eri varaosanumeroiden suhteen.

Voisiko öljypumppujen ja erityisesti rattaiden eroilla olla yhteys siihen miksi joissain autoissa nokat kestävät ja joissain taas nokan vaihto kuuluu joka toiseen öljynvaihtoon? Voisiko mallien välillä olla tuotto eroja eri välityksistä johtuen? Voisiko tästä kulumisongelmasta päästä eroon pumpun välitystä muuttamalla? Onko suurempi paine ja virtausmäärä edes hyvä asia?

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”