Venton Lambda

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

Venton Lambda

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 25.1.2011 23:35

Iltoja. Olisin kysäissyt sellaista että mikähän mahtaa rikkoa ventosta lambda anturit heti minuutin käynnissäolon aikana???
Vento on vm-92 ja ajettu 260000 kilsaa noin.
Vaihdettu on virranjakajan kansi ja pyörijä tulpan johdot( jotka nyt ei vaikuta tuohon ongelmaan)
Ohjauspoksi vaihdettu katalysaattori vaihdettu
Ostin tuon venton juuri itselleni kun siinä edellisellä kaverilla vuosi sitten samaa vikaa ja silloin vaihdettu osia runsaasti. sai meneen päästöistä lävitse silloin mutta nyt taas sama homma.
Vaihdoin tänään uuden lambdan siihen ja minuutin kesti kun alkoi kuulua paukahduksia lambdan suunnalta. No lambda meni mykäksi. Mikä ihme sen rikkoo noin nopeasti???
Edellinenkin lambda oli mennyt palasiksi sisuksiltaan vaikka oli uusi.
Kuinka nuo johdot kuuluu olla? Tässä mallissa on kaksi johtoa lambdalle.
Auton eculle menevät johdot on korjattu liittimillä katkeamisen vuoksi.
Onko vaalea johto maihin vaiko virta?? Yleensä vaalea menee maihin.

Jos tähän sais järkevää vastausta niin kiitän etukäteen.
Pitäis saada leimattua tuo härveli mutta tuossa kunnossa ei ole toivoakaan.
Virtapuolta en ole vielä mitannut mutta mittaan sen heti huomenissa.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 26.1.2011 9:42

Kaksijohtoisessa anturista kumpikaan ei mene maihin. Toinen on syöttöjännite ja toinen signaali (maadottuu pakoputkesta). Jatkuva liian rikkaalla käyntihän sen lambdan kyllä särkee, mutta tuskin minuutissa. Kävikö se kaikilla hetkeäkään ennen poksahtelua? Onko kyseessä yksi- vai monipisteruisku?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 26.1.2011 10:41

Käy ihan normaalisti muuten mutta päästöt liian korkeat ollut.Joissakin ohjeissa sanotaan että pitää maadoittaa tuo valkea johto mutta itse en ole tuollaista tavannut tähän mennessä. Valkea oli tuossa laitettu maihin suoraan ja itsekkin laitoin samallalailla.
Yksipiste ruisku kyseessä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.1.2011 11:22

Kaksijohtoisessa anturista kumpikaan ei mene maihin. Toinen on syöttöjännite ja toinen signaali (maadottuu pakoputkesta).


Tolla ohjeella viimeistään poksauttaa sen lambdan, ja ehkä jopa ohjainlaitteenkin. Yleensä kaksijohtoisessa lambdassa on valkoinen ja musta johto. Valkoinen on maadoitus ja musta signaali. Yleensä kummatkin johdot menevät ohjainlaitteelle asti, mutta käsittääkseni tollaisessa ventossa kuuluisi olla yksi tai kolmejohtoinen lambda.

Kolme ja nelijohtoisissa sen sijaan sitten on lämmitysvastus, johon kytketään +12v.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 26.1.2011 15:01

Tässä mallissa on tosiaan kahdella johdolla niinkuin on puretussakin ventossa josta otin ehjän johdonpätkän tähän autoon.
Molemmat menee kyllä ohjauspoksille mutta valkea menee maadoituksen kautta poksille.
Jos tuo nyt oikein on niin mistä vikaa alkaa etsimään?

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 26.1.2011 16:46

Sytytys saattaa olla edellisen jakohihnaremontin jäljiltä hampaan verran pielessä. Ja vaikka olisi kohdallaankin, niin tarvikeanturi ei ainakaan RP:ssä kestänyt puolta vuottakaan. Bosch tuntuu kestävän.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 26.1.2011 18:57

Kolme ja nelijohtoisissa sen sijaan sitten on lämmitysvastus, johon kytketään +12v

No niinpähän tuo näkyykin olevan... on se hyvä että on viisaampia oikomassa. Pitänee pysytellä vaan tuolla dieselpuolella. ; )

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 26.1.2011 19:55

mulla ainaki abs koneessa on 2 johdolla oleva lamda ja toinen menee maihin,siinähän on koneen takimmaisen korvakon päällä paikka sille lamdan toiselle johdolle. eli toinen lamdalle ja toinen maihin. en nyt muista oliko valkoinen vai musta maa.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 26.1.2011 20:46

ABS koneinen on tuokin. Mutta mikä sen rikkoo niin nopeasti? Liikaa virtaa menee vai mikä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.1.2011 10:36

Tarkista ettei signaali johto pääse maattumaan.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 27.1.2011 10:47

Tarkistettu on nekin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.1.2011 22:11

Minkä merkkinen lambda sinne on laitettu? Ootko mitannu yleismittarilla tai muulla tarpeeksi nopealla mittausvälineellä mitä lambda antaa ulos? Ootko mitannu että maadoitus toimii eikä johdoissa ole mitään ylimääräistä jännitettä (hankautunut tms jonkun toisen johtimen kanssa yhteen, boksi sökö tai jotain muuta) ?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 27.1.2011 23:06

En muista lambdan merkkiä mutta yleislambda taisi olla jonka sinne laitoin.Oli erilainen mikä siellä oli joka oli kanssa niinsanotusti räjähtänyt vaikka uusi olikin. Valkoista murenoo tuli sieltä kun sitä ravisteli.Koitin mitata jännitettä johdoista mutta ei antanut mitään tulosta. En tiedä kykeneekö tuo yleismittari mittaamaan jännitettä.Poksi vaihdettu vuosi sitten toisesta ventosta jolla oli ajettu 97 tuhatta kilsaa ja silloin saivat sen katsastettua läpi. Lambdan johto käyty lävitse ohjausboksille saakka eikä mitään löytynyt. Eihän lambda voi mitään antaa ulos kun 20 sekunnin sisällä hajoa paukkuen.
Tuntuis siltä että sais liikaa virtaa mutta millähän konstilla sen sais mitattua kunnolla kun ei mittarilla antanut mitään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2011 23:12

Niin missä johdossa olisi liikaa virtaa? Eikö happitunnistin anna signaalina vaan jännitetiedon kahden johdon välillä?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 28.1.2011 23:59

Tuohon en kyllä osaa vastata yhtäkkiseltään. Joissakin menee virtakin noissa johdoissa.
Ainakin niissä missä on neljä johtoa joista yksi on hapenkuljetusjohto mutta näistä kaksi johtosista en tiedä sanoa mitään.
Nyt vain pitäis saada selville mikä näitä lambdoja tuhoaa heti kun auton laittaa käyntiin.
Pitää viikonloppuna tutkia tilannetta lisää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2011 0:12

Jonkun johdon sisusta pitkin se aina tarvitsee vertailuhapen.

Mitenköhän tuo moottori käy ilman että happitunnistin on kytketty, vai käykö ollenkaan? Voisi huvikseen koittaa että rikkooko sähkö sen vai tuleeko sulla pakokaasujen mukana jotain oravankappaleita.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 29.1.2011 17:09

Samallalailla se käy kuin muutenkin. Elikä on sama onko lambdaa kiinni vai ei. Tyhjäkäyntiä käy hyvin ja hetkenaikaa toimii kylmänäkin niinkuin pitääkin mutta vain noin minuutin ajan.
Eikä vaikuta onko lambda kiinni vai ei sama tulos joka tapauksessa.Tosin eihän sillä merkitystä ole kun lambda on jo rikki ja uusi ei kestä yhtään.
Elikä jos tuolla jommassakummassa johdossa menee happea niin sitten pitänee vaihtaa johto poksille saakka kun on molemmat johdot jatkettu.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 1.2.2011 23:09

Tulipa tutkittua lisää tuota mysteeristä lambdan hajoamista. Kävin lambdan johdot poksillesaakka lävitse kunnolla ja huomasin että tuo musta johto ei ole kiinni missään poksin luota. Ihme kyllä vaikka johto sinne meneekin niin sille ei edes ole paikkaakaan mihkä edes kuuluisi ohjauspoksin isossa liittimessä?? Elikä mikä virka tuolla johdolla sitten on?

Eikö ole sama asia vaikka olis yhdellä johdolla oleva lambda?
No laitoin sen sieltäpäästä maihin varoiksi yhdistämällä liittimellä sen koriin.

En tiedä oliko vaikutusta sytkän säädöllä kun ei uusi lambda enään hajonnut kun sen paikoillensa laitoin. Virranjakajaa käänsin neljäsosan aikasemmalle niin tuli autoon kadoksissa olleet tehot takaisin.Ilmeisesti oli ajoitus pielessä melkoisesti.
On tainnut mennä sekaisin siinä kun on vaihdettu jakopäänremmiä uuteen.
Nyt ei kattikaan enään ole kirkkaan punainen kun sillä ajaa niinkuin se oli aikasemmin.

Vielä pitäis ajoitus saada täysin kohdallensa että toimisi kunnolla. Pitänee lainata ajoituslamppua joltakin.

Ehkä tuon vielä saa leimattuakin jossakin vaiheessa jopa:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa