Muutama vuosi meni ilman Golffeja, mutta nyt ollaan taas palattu näiden ihanien kulkineiden maailmaan - ja näemmä myös näille foorumeille :)
Nyt on aiheena -89 Golf mk2 1.6. Ja ilmeisestikin tällä Pierburg-"sähkökaasarilla", johon niin moni viittailee tuolla kaasarithreadissa. :) Auto käväisi pari päivää sitten pajalla erilaisten käyntiongelmien takia - tyhjäkäynti oli tosi epävarmaa, kärry sammahteli valoihin ja käynnistyminenkin oli melkoista tussahtelua, jollei kaasua antanut kunnolla ja pitkään.
Huolto putsasi koko kaasarin, tsekkasi siinä samalla sähkö- ja muut johdot, vaihtoi murtuneen kaasarin kumijalan ja kylmäkäynnistysanturin. Ilmeisestikin vaunulle tehtiin muutenkin kuta kuinkin täydellinen analyysi, ainakin sytytys- ja ilmavaivat kuulemma käytiin perusteellisesti läpi (...juu ja meni siinä laskun mukaan ihan hyvä setti aikaakin...:)
Tulos: tyhjäkäynti on nyt huomattavasti tasaisempi, eikä kiesi ole niin sammumisherkkä (jostain syystä edelleen sammuu jos tempaisee kytkimen valoihin rullatessa nopeasti pohjaan, mutta nyt tilanne on sentäs jotenkin hallinnassa). Käynnistyksessäkään ei enää röpöttele, vaikka vääntäisi avaimesta ihan ilman kaasua. Ja tehojakin tuntuu olevan taas oikein mukavasti!
Mutta:
Jäljelle jäi lämpimänä&puolilämpimänä pintakaasulla esiintyvä satunnainen nykiminen, joka on mielestäni nyt pakkasilla lisääntynyt. Eli mikäli kaupunkiajossa rullailee 40-50km/h pintakaasulla, alkaa kulku pikku hiljaa hieman nykiä, n. 5 sekunnin päästä riuhtaisee pari kertaa kunnolla, ja sitten kulku palautuu kerralla loikaten normaaliksi - ikään kuin joku roska poistuisi yht'äkkiä koneesta. Tämän jälkeen saattaa mennä minuuttitolkulla pintakaasulla ilman ongelmaa, kunnes trabeli taas palaa, poistuakseen jälleen. Pienikin kiihdyttäminen poistaa ongelman myös heti alkuunsa. Aivan kylmänä ja toisaalta maantieajossa (80+km/h) ongelmaa ei ilmene lainkaan.
Nyt kun tyhjäkäynti on tasainen, olen myös huomannut, että satunnaisesti (lämpimänä/puolilämpimänä) tyhjäkäynti saattaa yht'äkkiä laskea tosi alas, kunnes n. 5 sekunnin päästä käynti palautuu kerralla normaaliksi. Ikään kuin joku kytkin menisi takaisin oikeaan asentoon.
Any ideas? Tekis mieli kokeilla kaikkia johtoja ja etsiä ilmavuotoja, mutta väittivät huollossa kiven kovaan, että kaikki sellaiset asiat on jo testattu...
Voiko asiaan liittyä laturi joka vetelee viimeisiään? Valot tuikahtelee kuin joulun tähdet tyhjäkäynnillä. :) Muita sähköongelmia ei kuitenkaan ole vielä ilmennyt.
Golf mk2 1.6 - mystinen nypyttely ja loikkailu
Valvoja: ffp jäsenet
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa