Audi 100 2.3 Ongelma moottorin kanssa KE-JETRONIC
Valvoja: ffp jäsenet
Audi 100 2.3 Ongelma moottorin kanssa KE-JETRONIC
Terve! Omistan 2.3 5-sylinterisen 100 audin vm 1991 joka ei käy kuin neljällä. Ongelma on välillä vaihtunut 5-sylinteriltä 3-sylinterille, mutta yksi pytty on aina vajaa. Kylmänä auto lähtee hyvin käyntiin ja kuulostaa käyvän kaikilla muttakun se lämpenee niin yksi pytty jää pois. Ongelmaan on koitettu hakea ratkaisua paikalliselta huoltoasemalta, jossa kehottivat vaihtamaan määränjakajan. No ensin otin suuttimet irti, testasin ne avautumispaineet oli jokaisessa 4barin hujakoilla ja 2 niistä oli tukossa ja avautuu 4,5 bar. Suuttimiin uusittiin myös o-renkaat. Ongelma ei rakennut suuttimien puhdistuksella ja avaamisella. Autoon uusittiin kaikki sytytystulpat, tulpanjohdot ja hatut, virranjakajan kansi + pyöriä, eikä ongelma poistunut vieläkään. Noo, sitten päätin tilata avk:lta käytetyn 180tkm ajetun samanlaisen määräjakajan. Ja kas kummaa, vieläkin yksi sylinteri pimeänä. Rupiaa loppumaan niksit kesken, voisiko vika olla jossain anturissa tai kenties puolassa? Myös lambda-anturi on vaihdettu vasta autoon. Olisin todella kiitollinen jos joku voisi jakaa ideansa kanssani tai kenties jos jollain olisi ollut joskus samanlainen ongelma. Kiitoksia ennakkoon :) PS. vika on kotikonstein todettu, irrottamalla tulpanhattu pytyltä ja se ei vaikuttanut mitenkään käyntiin.
Vaihdoit tulpanjohdot, mutta ei auttanut ?Kokeile kuitenkin siirtyykö ns. pimeä sylinteri jos vaihtaa sytytystulpan johdon paikkaa viereisen kanssa ?
Puristuspaineiden mittaus ?
Biltemassa on myytävänä vehje joka tulee sytytystulpan johdon väliin, voi testata tuleeko sinne kipinää vai ei. Saisi selvyyden onko vika sytytys vai polttoainepuolella.
Paljos sillä on ajettu, ettei olisi bensapumppu menossa ?
Puristuspaineiden mittaus ?
Biltemassa on myytävänä vehje joka tulee sytytystulpan johdon väliin, voi testata tuleeko sinne kipinää vai ei. Saisi selvyyden onko vika sytytys vai polttoainepuolella.
Paljos sillä on ajettu, ettei olisi bensapumppu menossa ?
bensapumppu uusittu tosi vasta, ei oo montaa sataa kilometriä ajettu, eli en usko että vika on paineissa. Puristukset myös mittasin bilteman puristuspainemittarilla, näytti noin 10-11 bar, ja ohjearvo n. 8bar. En sitten tiedä oikkuiliko mittari vai onko palotilat niin karstaiset? :o Mutta joka pytylle n. 11bar eli kannentiiviste tuntuisi ehjältä.
Tuo 8bar on puristuksien alaraja, ei kunnossa olevan koneen normaali arvo. Joku 10-12 bar tuntuisi ihan oikealta, puristussuhde tuossa koneessa lienee kuitenkin kympin tienoilla.
Onko mahdollista saada vaikkapa käytettyjä suuttimia lainaan? Noi kaksi jumittavaa joissa aukeamispaine oli 4.5bar voisi koittaa vaihtaa, tyhjäkäynnillähän linjapaine jakajalta suuttimille on aika alhainen eikä ehkä avaa kunnolla suuttimia?
Onko mahdollista saada vaikkapa käytettyjä suuttimia lainaan? Noi kaksi jumittavaa joissa aukeamispaine oli 4.5bar voisi koittaa vaihtaa, tyhjäkäynnillähän linjapaine jakajalta suuttimille on aika alhainen eikä ehkä avaa kunnolla suuttimia?
moro
Noniin kansi kävi liikkeessä huollossa (istukoiden sorvaus, venttiilivarren kumien vaihto, venttiileiden hionta, kannen koeponnistus, tiivistepintojen tasoitus + uusi tiivistesarja yläpäähän n. 500e ) Kannessa ei ollut halkeamia joten turhaan melkeimpä kävi huollossa mutta eipä enään syö öljyä kumien vaihdon ansiosta. Jospa imusarjasta tai muusta ruiskun komponentista vuoti tiiviste ja aiheutti tuon häiriön. Mutta siitä päästään seuraavaan ongelmaan, eli tuohon aar:n jakopäähän. Merkit olivat aluksi hukassa, mutta sen verran luin että kampiakselin merkki kannattaa katsoa vauhtipyörästä, löysin ohjeen jossa neuvottiin samanlaiseen moottoriin merkit mutta se oli vain turbomoottori.
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... timing.htm
Vauhtipyörästä en millään löytänyt kyseistä viivaa joka on hammastuksen vieressä kuten kuvista näkee, mutta löysin monta samankaltaista viivaa jossa oli numero kunkin yllä, eli kyse on aseteista? Sen verran selvitin, että 0 tarkoittaa yläkuolokohtaa, joten rullasin 0 merkin oikeaan kohtaan ja nokka-akselin hammaspyörän kohdilleen kuten tuolla sivulla neuvotaan. Otin tulpat pois ja tarkistin että imuventtiili aukeaa oikeaan aikaan joka pytyltä silmämääräisesti, ja ettei venttiilit ota mäntiin. Startatessa moottori kuulostaa normaalilta niinkuin ennenkin, mutta tyssää aina hetken starttauksen jälkeen niinkuin venttiili ottaisi mäntään mutta ei ota. Ruuvasin sytytystulpat pois ja pyöritin moottoria nokka-akselin päästä ja hyvin pyöri muutaman kierroksen. Mutta kun tulpat paikoillaan pyöritin niin epäkesko kiristimen vieressä oleva kultainen nupikka tietyssä kohtaan aina loksahtaa ja moottorin pyörittäminen muuttuu raskaaksi. Mielestäni kyseessä on normaali Vag:in epäkeskokiristin, mutta sen nupikan merkitystä en ole vielä saanut selville, joten kysyn apua enemmän tietäviltä. Kannen irti ollessa huomasin, että sieltä nupikalta menevä vivusto johti kannen tasopintaan ja siinä oli jokin läppä siihen liittyen? en ole kyllä ennen tuommoista nähnyt, joten toivon että joku viitsii auttaa epäpätevää asian kanssa! Kiitos etukäteen jo! :)
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... timing.htm
Vauhtipyörästä en millään löytänyt kyseistä viivaa joka on hammastuksen vieressä kuten kuvista näkee, mutta löysin monta samankaltaista viivaa jossa oli numero kunkin yllä, eli kyse on aseteista? Sen verran selvitin, että 0 tarkoittaa yläkuolokohtaa, joten rullasin 0 merkin oikeaan kohtaan ja nokka-akselin hammaspyörän kohdilleen kuten tuolla sivulla neuvotaan. Otin tulpat pois ja tarkistin että imuventtiili aukeaa oikeaan aikaan joka pytyltä silmämääräisesti, ja ettei venttiilit ota mäntiin. Startatessa moottori kuulostaa normaalilta niinkuin ennenkin, mutta tyssää aina hetken starttauksen jälkeen niinkuin venttiili ottaisi mäntään mutta ei ota. Ruuvasin sytytystulpat pois ja pyöritin moottoria nokka-akselin päästä ja hyvin pyöri muutaman kierroksen. Mutta kun tulpat paikoillaan pyöritin niin epäkesko kiristimen vieressä oleva kultainen nupikka tietyssä kohtaan aina loksahtaa ja moottorin pyörittäminen muuttuu raskaaksi. Mielestäni kyseessä on normaali Vag:in epäkeskokiristin, mutta sen nupikan merkitystä en ole vielä saanut selville, joten kysyn apua enemmän tietäviltä. Kannen irti ollessa huomasin, että sieltä nupikalta menevä vivusto johti kannen tasopintaan ja siinä oli jokin läppä siihen liittyen? en ole kyllä ennen tuommoista nähnyt, joten toivon että joku viitsii auttaa epäpätevää asian kanssa! Kiitos etukäteen jo! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa