Vento AAZ kone jumissa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Janski626
-
Viestit: 6
Liittynyt: 6.10.2010 14:14

Vento AAZ kone jumissa?

ViestiKirjoittaja Janski626 » 6.10.2010 15:49

Ostin konevikaisen venton. Siis kone pyörähtää eteen ja taaksepäin noin reilu puolikierrosta kun lyö jumiin, kun taas pyörittää päinvastaiseen suuntaan niin lähtee irti mutta toisellapuolella sama homma.

Kone on ajosta kuulemma jätetty seisomaan, ja jakohihna juuri vaihdettu.

Liikkeen mukaan pumppu veteli viimeisiä, mutta voisiko se sitten tarttua tuollalailla? Kuulostaisi lähinnä että joku paikka, (kampiakseli) olisi kiero?

Onko ollut vastaavia tapauksia?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.10.2010 17:25

aika perinteinen eli jako väärin ja vena ottaa sopivasti mäntään kiinni pyörätettäessä.Eli ei tod.näk ole edes ajosta jäännyt seisomaan tai sitten on mennyt jo ajossa jako sekaisin ja sitä myöten peli on pelattu....

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 8.10.2010 13:46

Voisin veikata vahvasti samaa kun ylempänä mainittiin, eli jako on mennyt pieleen ja venat ottaa mäntiin kiinni.

tuputin
-
Viestit: 51
Liittynyt: 27.4.2004 19:27

ViestiKirjoittaja tuputin » 8.10.2010 14:59

Joskus oli yhdessä transportterin vastaavassa moottorissa samanlaista vikaa. Purkaamolta ostettu 180tkm ajettu kone jumitti tiettyyn kohtaan kun kampiakselilta pyöritti. Ei muuta kun kansi irti ja ihmettelemään missä vika. Eip sieltä muuta löytynyt kun karstaa oli männän päälle kasautunut niin paljon että se jumitti koneen. Ilmeisesti kuljetuksessa irronnut ja kasaantunut sitten männän laelle. Mut tuossa on varmasti muutakin vikaa jos noin vähän kampura liikkuu...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 8.10.2010 19:18

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12 ... hlight=aaz

Hihna löysälle, katso pumppu, kampuran pää, venttiilin nostajat ja jakomerkit, kyllä se vika sieltä löytyy!

Janski626
-
Viestit: 6
Liittynyt: 6.10.2010 14:14

ViestiKirjoittaja Janski626 » 9.10.2010 20:54

Juu, avasin kannen ja siellähän oli 1 pytyn pakoventtiili poikki.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 10.10.2010 11:05

tyypillinen "ajosta" jäänyt moottori siis = )

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 22.12.2010 23:31

Aiheeseen liittyen, onko kukaan käynyt oikasemassa kampiakselin ja mitä mahtoi maksaa?

Epäilen, että eräässä pikku projektimoottorissa olisi kampura kiero. Laakerit ovat uudet Cleviten ja reilusti öljytty. Tuntuu, että hieman juminen on, kun pyörittele akselia. 5:s pukissa joka on lähinnä kytkintä olevaan laakeriin tullut jälkeä pyörittelystä. Päittäislaakerit olivat väsyneet ne pitää vielä tilata marmoritiskiltä epäilin, että nekin voisivat aiheuttaa oireita.

Pahvivikainen oli pannu ja laakerit + kaulat naarmuisia, kun ostin sen. Myyjä väitti ettei kolissut. Nyt kaikki kaulat on kiilloitettu. ARP:n pulteilla alakerta. En viitsi kasata ennenkuin joku sanoo varmistuksen asiaan.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 26.12.2010 16:48

kampiakselinpään kiilauran hitsaus + uudelleen koneistaminen ja oikaisu oiskohan 50e ollu jos oikein muistan. ja kampiakseli irrallaan siis.

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 8.3.2011 17:31

Mielenkiintoinen ratkaisu tässä asiassa. Kampiakselissa ei ollut mitään vikaa vaan runkolaakerilinjassa. (ar)-porauksella selvittiin ja kustansi sen 220euroa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa