ASZ - turbon disablointi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ASZ - turbon disablointi

ViestiKirjoittaja der_wagen » 17.9.2010 8:44

Olisi tarkoitus ajaa auto "loppuun" ilman että turbo laukeaa mekaanisesti (rahisee pahaenteisesti jo nyt), eli mites ton puhaltimen saisi helpoiten lopettamaan ahtamisen? Tarpeeksi kiihdyttäessä ahtaa liikaa, jolloin ilmeisesti N75 lopettaa lipaineen tarjoilun, eli saisko saman efektin aikaan yksinkertaisesti katkaisemalla N75:lta turbolle menevä alipaineletku? Vai muuttaako toi yliahtaminen jotenkin ECU:n asetuksia, jotka jäisivät tällä modauksella tekemättä?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 17.9.2010 8:57

miten se loppuun ajettu turbo ajetaan loppuun?

N75 venttiilin disaploinnilla et saa aikaiseksi kyllä ainakaan tehojen laskua kokoalueelle. jossakin kohtaahan se on täysin auki asennossa kuitenkin. toki turbo voi pyöriä pikkukierroksilla hitaammin mutta ilmenee ehkä jopa vikatilana ja toimimattomuutena sitten.
ja vikatilassa noilla ei kyllä ajeta.

mut jos autosta eroon pitää päästä niin tuo vaikka mulle voin ottaa siitä hyödylliset osat ja kadottaa loput ;D
jos taas on turbon uusinta mielessä niin uus tilaukseen ja paikalleen tai kovaa ajoa kunnes posahtaa ja sit uus tilaukseen.
pihimpi toki huoltais sen turbon nyt ja toivois parasta sen onnistumisen kanssa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.9.2010 9:19

Kannattaa kyllä vaihtaa/huollattaa turssi ennenkuin se oikeasti loppuu. Huono säkä kun käy niin joutuu vielä teettää koneremontin kaveriksi...

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 17.9.2010 9:21

Oliskin vain turbo hiipumassa.. Vaihdelaatikon ja kytkin ovat molemmat mys vaihtokunnossa, eli tarkoitus olisi saada turbolle jotakoaikaa, kun uuteen (eikä oikein käytettyäkään) ei kannata enään investoida.

Tosta hävittämisestä puheen ollen, mikäs on muuten rahakkain tapa päästä tollasesta -02 vuotisesta romuautosta eroon? Tuollahan olisi kuitenkin esim. soivaa tandempumppua, pumppusuuttimia, abs-sylinteriä, ECUa, etc.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.9.2010 9:25

Paljoko autolla on nyt sitten ajettu?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 17.9.2010 9:29

mun pihaan mahtuu ja voin vaikka näin näkemättä 100 antaa omistuspapereita vastaan ;D

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 17.9.2010 9:54

330tkm on mittarissa. Hankintahintaan suhteutettuna tarvittavien huoltojen hinta ei ole enään kannattava. Kyselin tohon myös vaihtokonetta (saksasta ~2500Eur 100tkm ajettu kone), mutta menee töiden kanssa kuitenkin yli auton käypän arvon.

Autoliikkeen pihaan ajettuna tosta saa 2k leikkirahaa, vaihdossa yli 6k pirssiin, eli ihan satasilla en tosta ole ajatellut luopua, vaikka menisikin varaosiksi :-\

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 17.9.2010 10:15

Itse vaihdoin vm00 golfin keulalle arl koneen vanhan hajonneen tilalle.
Moottori nettivaraosasta 1000€ ja hallilla 10h tupakinpolttelua ja auto kävi uuden koneen voimin pihalla, näin ensikertalaisena voisin sanoa että ei paha rasti.
Noita PD koneita oli tarjolla alk. 400€

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 17.9.2010 10:28

no melkeen veikkaisin ettei montaa päivää tartte täälläkään myydä 2k€ moista.
että jos tuska tuntuu liialta niin myyntiilmoa vaan ja rahat taskuun ja kaupasta uutta.

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 17.9.2010 19:49

Tuli sitten testattua autoa ilman turbolle menevä alipaineletku tulpattuna, ja yllättävän hyvin pelitti. Luonnollisesti pieneillä kierroksilla kiertää kun vapari, mutta reilummin kaasuttaessa kone alkaa ahtamaan vetäen huiput tonne 2 barin paikkeille (ei ahda liikaa) seuraten aika mukavasti pyyntiä - joskin pienellä viipeellä. Ottaen huomioon että kone ahtaa kuitenkin tonne pariin baariin, niin turbo ei enään sirise kiihdytyksessä, ja kiihdytyksen jälkeinen kaasun vapauttaminen ei enään aiheuta hankaavaa ääntä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.9.2010 20:52

kone alkaa ahtamaan vetäen huiput tonne 2 barin paikkeille (ei ahda liikaa)


Johan nyt on markkinat :D melkonen superturbo vakioks.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.9.2010 21:31

Jollei 2bar ahdoilla leviä, niin ei sitten millään. Ei muutakuin raskasta monoa vaan. :D

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 17.9.2010 22:40

Sanomattakin oli selvää että kyse oli absoluuttisesta paineesta.. mutta joitakin toi tuntuu naurattavan. Kumma juttu..

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 17.9.2010 23:41

no tuskin se turbo on rikki tahi menosas just kohta jos kestää kuiten vedättää ja kilon ahtaakin eikä narise isompia. N75 ja EGR:n venttiilit voi vaihtaa päikseen jos epäilyttää kunto. ja sit kansii toki tutkia muut normi viat pois kuten tukkoinen imusatsi yms. ja sitten reilusti leipää että siivet alkaa pelaan niin ei tukkoile turbokaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.9.2010 1:48

En nyt halua mitenkään takertua pikkuseikkoihin... mutta kyllähän yleensä ahtopaineella tarkoitetaan ylipainetta, eikä imusarjassa vallitsevaa absoluuttista painetta ahtamisen hetkellä. :P

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 18.9.2010 14:47

näissä keskusteluissa ei absoluuttisesta paineesta puhuta muuten kuin suorana yhteytenä vcds lokiin tai kuvaajaan.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 18.9.2010 17:31

Vähän samanmoiset oireet oli ahtimella minullakin, toissa talvena muistaakseni oli voimakkaimmillaan. Päästi vaikka minkämoista rahinaakolinaakilinää juuri siinä 1800-2500 alueella kiihdyttäessä. Veikkailen kovasti olleen reiluun yliahtamiseen liittyvä asia, motarilla annoin sitten kenkää muutaman kerran koneen lämmettyä kunnolla eikä tuo sen jälkeen paljoa oireillut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa