Tervehdys,
ajattelin laittaa tähän pienen stoorin erään asiakkaan auton parista ongelmasta, joita ei kyetty selvittämään merkkihuollossa.
Auto oli ostosta asti taajamanopeuksissa ja myös harvemmin maantienopeksissa ruvennut nykimään. Myös savutusta oli havaittavissa.
Kevättalvesta ajoin virisoftan sisään ja hienosti kulki, mutta persdyno kertoi itselleni että onkohan nyt sittenkään ihan kaikki kaikki pelissä mitä on pyydetty. No asia jätettiin silloin sikseen.
Nyt sitten kesän tultua valoisemmissa olosuhteissa kerran perässä satuin ajelemaan ja huomasin että savutus oli aika rankkaa kaasua painaessa. Varsinkin risteyksistä lähdettäessä savun pölläys oli vähintäänkin miehekäs.
Ei muuta kuin laitteet mukaan ja golffin kimppuun. Samalla matkalla pari pulloa Forten ruiskutusjärjestelmän putsauslitkua(kaadetaan tankkiin löpön sekaan).
Ensiksi otin viriohjelman takaisin koneelle ja ajoin alk.per. tehdasohjelman sisään ja baanalle. Savutus pieneni mutta sehän oli selvää koska vakio-ohjelmalla pyynnitkin ovat pienemmät.
No seuraavaksi 50L löpöä tankkiin johon 300ml fortten ainetta. Kaksi päivää ajoa, ja tadaaa, savutus loppui mutta nykiminen jäi. Tämä fortten litku on toiminut myös lukuisissa muissa tapauksissa. Joissain jopa nykiminen on loppunut.
Konetta uudestaan kiinni ja DSG:en kimppuun, ja vikakoodi löytyi heti jota ei oltu mukamas löydetty merkkikorjaamolla. Koodin oli laukaissut joku moottorin ohjauksen komponentti, tyhmyyksissäni unohdin ottaa koodin ylös. Ja taas baanalle. Nyt vasta ymmärrän miten hieno tuo laatikko on tosiaan toimiessaan. D päälle ja jarru ylös, kytki samantien päälle ja lähti ryömimään. Nyt vaihtamista ei enää tunne vaan on todella jouhevaa. Ennen D ja R asennosta jarru ylös, ja mietti aina hetken ennenkuin kytki päälle. Risteyksiin pysähdyttäessä piti pientä nykytystä ja maantiellä kiihdyttäessä nykäisi vetoon vasta noin 2500-2600rpm. Ja vaihdot tapahtuivat samoilla kieroksilla. Nyt vetää tasaisesti ja vaihdot noin 2000-2150rpm ilman nykäisyjä, ja myös taajamassa ajettaessa nykiminen poistui kokonaan. Sama maantienopeuksissa, ei nykyttämistä/nykäisyä missään vaiheessa.
Noitten lisäksi seuraavana päivänä asiakas soittaa että vikavalo päällä, no kamat konttiin ja golffin kimppuun. Koodit löytyti samantien. EGR ja Maffilta "epäuskottava signaali". Sinänsä outoa etteivät vaikuttaneet suorityskykyyn mitenkään.
Tässä vaiheessa katsoin viisaammaksi ottaa puhelun päämiehelle. Kummatkin koodit tulevat täsmälleen samaan aikaan. ....... sanoi että vika voi olla esim. EGR:ssä, mutta samalla antaa sen maffin koodin koska ovat ohjauksen kautta kuitenkin kytköksissä jotenkin.
No ensimmäisenä kuitenkin ahtovuotoa etsimään, koska se voi myös olla syynä edellä mainittuihin vikailmoituksiin. Ja semmoisenhan löysin, jonka tänään korjaan ja sen jälkeen katsotaan uudelleen mitä tapahtuu.
Autoa on tosiaan logattu ohjelman kanssa ja ilman, mitään ihmeellisempää siellä ei nyt juuri ole paitsi exhaust gas recirculation arvot. Pyynti on 810-840 välillä, ja toteutunut on 925-1150.
Ahtovuodosta sen verran vielä että näyttää ja onkin tod.näköisesti pieni mutta logista ei sitä pysty oikeen toteamaan. Jos ois isompi niin sittenhän sen jo kuulisi/näkisi logista. Mutta korjaan tuon vuodon ensin ja katsotaan sitten tilanne että mistä antaa koodia ja mikä osa sinne ensin vaihdetaan jos tarvitsee. Yritän päästä aina siihen, että sais vian kohdistettua siihen oikeaan paikkaan, eikä niin etä osia vaihdellaan sinne sun tänne ilman että mitään korjaantuu.
Lisäilen tähän sitten kun vika on saatu paikallistettua ja koodeja ei enää pukkaa. Ja softa takaisin sisään sen jälkeen ja katsotaan miten se sitten tosiasiassa kulkee. Olihan se kyllä aika rivakka noitten em. ongelmienkin kanssa. Mutta nyt laatikko on todella ripeä ja sitä kautta suorituskyvynkin odotan paranevan "roimasti".
Teksti voi olla ehkä sekavaa ja huonosti jaksotettua mutta toivottavasti saatte selvää. Tämän stoorin tarkoitus on auttaa toisia joilla ehkä samoja oireita/vikoja.
Toivottavasti tästä on edes jotain hyötyä jos painitte samanmoisten oireitten kanssa.
P.s voin laittaa joitain logeja kyseisestä autosta kiinostuneille privana. Painotan myös sitä että olen vielä amatööri näisä VCDS hommissa. Ohjelmoinnit kyllä onistuu 100% varmuudella.
Golf V 2.0 TDI DSG ongemia/ratkaisuja
Valvoja: ffp jäsenet
Pitää jotain kommentoida:
-kannattaako nykivään ja savuttavaan autoon lähteä softaa laittamaan? Ja sitten jättää se epämääräisen tehoisena asiakkaan haltuun? Voi tulla esim. turbosta ennenaikaisesti vainaa.
-saako udella kenen ohjelmia laitat?
-ohjelmoinnit ei koskaan onnistu 100% varmuudella keltään. Aina on olemassa mahdollisuus että ikäviä tapahtuu. Millä laitteella teet EDC16 ECUt?
-kannattaa ensin opetella ja ymmärtää moottorin ja ecun yhteistoiminta sekä vcds:n tehokas käyttö ennen kuin alkaa asiakkaiden autoja enemmälti laittelemaan. Tai ainakin on tiedostettava riskit ja varauduttava rahallisestikin takaiskuihin.
-vähän kömpelö mainos mutta onneksi infoakin on mukana ;).
-kannattaako nykivään ja savuttavaan autoon lähteä softaa laittamaan? Ja sitten jättää se epämääräisen tehoisena asiakkaan haltuun? Voi tulla esim. turbosta ennenaikaisesti vainaa.
-saako udella kenen ohjelmia laitat?
-ohjelmoinnit ei koskaan onnistu 100% varmuudella keltään. Aina on olemassa mahdollisuus että ikäviä tapahtuu. Millä laitteella teet EDC16 ECUt?
-kannattaa ensin opetella ja ymmärtää moottorin ja ecun yhteistoiminta sekä vcds:n tehokas käyttö ennen kuin alkaa asiakkaiden autoja enemmälti laittelemaan. Tai ainakin on tiedostettava riskit ja varauduttava rahallisestikin takaiskuihin.
-vähän kömpelö mainos mutta onneksi infoakin on mukana ;).
-Nykivään ja savuttamaan autoon EI kannata lähteä laittamaan ohjelmaa missään nimessä. Tässä tapauksessa omistaja sen välttämättä halusi, ja kerroin että kaikki vastuu tässä tapauksessa siirtyy omistajalle.
-Karalan ohjelmia
-Olet oikeassa tuon 100% onnistumisen suhteen, aina voi jotain yllättävää tulla, vaikkei kertaakaan ole tullut. Ohjelmoinnit teen Geniuksella tai CMD:llä
-Koko ajan opetellaan ;-)
-Enpä ole vielä vcds:lä tuhoja saanut aikaan. Ja jos jotain tulee niin nehän menevät "ammattiylpeyden" piikkiin.
-Kömpelö "mainos" juuri siksi, kun siitä en halunnut suoraa mainosta. Mutta hyvä että löysit pientä positiivisuuttakin. Mikä onkin tämän jutun pointti. Toiset painii ja maksaa itsensä kipeäksi tällaisten ongelmien vuoksi.
Itse hain täältä vastauksia kyseisen auton diagnosointiin huonolla menestyksellä. Joten ajattelin että tällainenhan juttu voisi olla hyvä apu niille jotka haluavat jotain tietoa samanmoisista oireista.
-Karalan ohjelmia
-Olet oikeassa tuon 100% onnistumisen suhteen, aina voi jotain yllättävää tulla, vaikkei kertaakaan ole tullut. Ohjelmoinnit teen Geniuksella tai CMD:llä
-Koko ajan opetellaan ;-)
-Enpä ole vielä vcds:lä tuhoja saanut aikaan. Ja jos jotain tulee niin nehän menevät "ammattiylpeyden" piikkiin.
-Kömpelö "mainos" juuri siksi, kun siitä en halunnut suoraa mainosta. Mutta hyvä että löysit pientä positiivisuuttakin. Mikä onkin tämän jutun pointti. Toiset painii ja maksaa itsensä kipeäksi tällaisten ongelmien vuoksi.
Itse hain täältä vastauksia kyseisen auton diagnosointiin huonolla menestyksellä. Joten ajattelin että tällainenhan juttu voisi olla hyvä apu niille jotka haluavat jotain tietoa samanmoisista oireista.
No, niin. Ahtovuotoja löytyi kolmesta eri liitoksesta. Ja ihan hyvännköistä öljypaskaahan sitä on niistä sitten roiskinut sinne sun tänne.
Ongelmat korjattu, mutta edelleen herjaa EGR:ää ja Maffia. Jatketaan siis vielä selvittelyä. Kummankin arvot ovat muuten tyhjäkäynnillä 15.0mg/str.
Jos jollain tulee ideoita mikä voisi olla syynä, niin kaikki apu on tervetullutta.
Ongelmat korjattu, mutta edelleen herjaa EGR:ää ja Maffia. Jatketaan siis vielä selvittelyä. Kummankin arvot ovat muuten tyhjäkäynnillä 15.0mg/str.
Jos jollain tulee ideoita mikä voisi olla syynä, niin kaikki apu on tervetullutta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa