KORJAAJAA = Golf Gti 1.6 Mk1 vm-80 (mottoori sammuu?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GolfGtiMk1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.8.2010 8:33

KORJAAJAA = Golf Gti 1.6 Mk1 vm-80 (mottoori sammuu?)

ViestiKirjoittaja GolfGtiMk1 » 20.8.2010 8:38

Ottaisko joku ammatitaitonen firabeli hommana tämän korjaukseen??


ELi lyhykäisyydessään etsisin henkilöä joka pystyisi korjaamaan TAI tietää jonkun jolla tarvittavaa kokemusta-asiantuntemusta K-JETRONIC polttoaine ruiskusta.
Itse asun pääkaupunkiseudulla Helsingissä.

Auto ei kerta kaikkiaan käy...lähtee käyntiin mutta mutta saman tien sammuu?.

Autoon vaihdettu:
Polttoaineen määräjakaja (UUSI no:0438100079)
Ilmamäärämittari (Käytetty mutta toimiva no: 0438120035)
Ohjauspaineensäädin (Käytetty toimiva no:0438140073)

Auto käynnyt 4 krt VW valtuutetulla korjaamolla.

Aallon Auto (HKI)
Alppilan Autohuolto (HKI valtuutettu BOSCH huolto)
VAG Herttoniemi (HKI)

Kaikissa paikoissa sanottiin viaksi yllä mainitut osat...kuitenkin osien vaihto ei poistanut vikaa.

Kyseessä ALKUPERÄINEN (EG moottori) GOLF GTI 1.6 jolla ajettu vain.185tkm ja ollut samalla omistajalla 1985.

Autoon pääsi toukokuussa 2007 vettä tankkiin n. 1 Litra.
Autolla ajettiin kuitenkin koko kesä syyskuun loppuun asti ongelmitta.
Toukokuussa 2008 kun auto oli seissyt sisätallissa koko talven se ei enään käynnistynyt.

Autoon vaihdettiin korjamokäynnin jälkeen :
Polttoaineen määräjakaja (UUSI no:0438100079)
Ilmamäärämittari (Käytetty mutta toimiva no: 0438120035)
Ruiskun suuttimet (Bosch alkuperäiset UUDET)

Tämän jälkeen auto kävi ja ajettiin takasiin korjaamolta kotiin talliin.
Kun auto oli seissyt 1vk tallissa ja seuraavana viikonloppuna piti lähteä sama vika eli ei käynnistynyt.

Sen jälkeen on vaihdettu vielä uudelleen toukokuussa 2009 kertaalleen:
Polttoaineen määräjakaja (UUSI no:0438100079)
Ilmamäärämittari (Käytetty mutta toimiva no: 0438120035)
Ohjauspaineensäädin (Käytetty toimiva no:0438140073)

Mutta ei käy vaikka VAG Herttoniemi sanoi toukokuussa 2009 että vika on Polttoaineen määräjakajassa, (jonka jälkeen vaihdettiin)

Siis mitä tässä oikein pitäisi tehdä korjaamot sanoo vaan samaa vikaa mutta kun osa vaihdetaan ei käy silti.

KAIKKI muut yksinkertaisemmat kuten ; tulpat-virranjakajan kansi-tulpan johdot-polttoainepumppu-polttoainen suodatin on jo vaihdettu uuteen heti kun vika ilmeni joten ei voi olla niissä.

Löytyykö korjaaja welhoa joka ottaisi asiaksi (tietysti korvausta vastaan) hoitaa auto käyntiin/kuntoon.

TAI

KUNNOLLISTA huoltokorjaamoa joka hoitaa asian kuntoon muuta kuin sanoo vian ja lähettää auton kotiin laskun kera..ja kun kyseinen osa vaihdettu ei silti tullut kuntoon.
Aika kallista "arvuuttelua" huoltamoiden osalta...tuntuu että on huiputettu ja asiaan ei ole paneuduttu kunnolla :(


Epäilen että kyseessä joku tosi yksinkertainen vika jota vaan ei olla älytty.
PS...sulakkeet on katottu ja toimiviksi havaittu VAG herttoniemessa toukokuussa -09.


KOMMENTTEJA & KESKUSTELUA......AUTOHUOLTAMOITA/KORJAAJIA ??

T: Hiukset päästä
:(





TÄSSÄ AIKAISEMPIA VASTAUKSIA JOTKA ON TARKISTTU MUTTA EI LÄHDE SITTENKÄÄN KÄYNTIIN =

Omassa on digifant ruisku, vw:n väännös k-jetistä.

Hall-anturi virranjakajan sisällä oli lopulta syyllinen.
Vaihdettiin jakoremmiä, bensapumppua ym.
PA-pumppu lopetti käymisen, kun ohjausboksi ei saanu hall-anturilta signaalia ja sit sammui.
Tavallisella LED:llä (sellanen feikki hälytin ledi tms) sitten kävi ilmi ettei virranjakajalle menevistä johdosta tule signaalia.

Ajoitus kannattaa myös tarkistaa.

Jos bensaa tulee ja kipinä löytyy, täytyy vika olla siten jossakin ajoituksessa vaikka jakopäässä kuten Tos jo tuossa kuvaili.

Niin, siellä voi olla sitten kaksi bensapumppua ;)
Talven jälkeen voivat jumitella

Avokissa toinen on takapyörän tuntumassa PA-suodattimessa melkeen kiinni ja toinen tankissa. Kannattaa koputella niitä varoen ;)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 20.8.2010 9:29

Ookko laittanu suuttimet pulloihin, pistäny bensapumpun pyörimään, kädellä nostellu ilmamäärämittarin lautasta ja katsonut miltä suihku näyttää ja tuleeko tasaisesti joka suuttimesta?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 20.8.2010 9:37

- Paljon pensapumppu saa jännitettä? Pitää olla yli 12v, mittaa pumpun päästä.
- Haiseeko bensa kun starttaat? entä haiseeko jos kylmäkäynnistyssuuttimen sähköliitin on irti?

Testaa seuraavat asiat

- Kylmäkäyntisuuttimen sähköliitin irti, hörähtääkö tämän jälkeen käyntiin?
Jos ei niin määränsäätimeltä ei tuu pensaa

- Onko järjestelmäpaine ja ohjauspaine mitattu? Luulis että ainakin Alppila on mitannut

- Yksi suutin irti ja pulloon, virta päälle ja kaveri starttaa niin tuleeko pensaa? Toinen vaihtoehto on että ilmanmäärämittarin kumihuppu pois, 12v syöttö suoraan pumpulle ja nostaa lautasta kädellä, pitäisi ruikata.

Paljos on remppoihin rahaa mennyt?

Onko pumppua ja suutin putkia uusittu?

GolfGtiMk1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.8.2010 8:33

ViestiKirjoittaja GolfGtiMk1 » 20.8.2010 9:54

Ookko laittanu suuttimet pulloihin, pistäny bensapumpun pyörimään, kädellä nostellu ilmamäärämittarin lautasta ja katsonut miltä suihku näyttää ja tuleeko tasaisesti joka suuttimesta?


Ei ole kokeiltu mutta kaikki 4kpl suuttimia uusittiin täysin uusiksi orginal BOSCH (ei käytetty) maksoivat 50e/kpl eli 200e kaikki 4kpl yhteensä.

GolfGtiMk1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.8.2010 8:33

ViestiKirjoittaja GolfGtiMk1 » 20.8.2010 10:05

- Paljon pensapumppu saa jännitettä? Pitää olla yli 12v, mittaa pumpun päästä.
- Haiseeko bensa kun starttaat? entä haiseeko jos kylmäkäynnistyssuuttimen sähköliitin on irti?

Testaa seuraavat asiat

- Kylmäkäyntisuuttimen sähköliitin irti, hörähtääkö tämän jälkeen käyntiin?
Jos ei niin määränsäätimeltä ei tuu pensaa

- Onko järjestelmäpaine ja ohjauspaine mitattu? Luulis että ainakin Alppila on mitannut

- Yksi suutin irti ja pulloon, virta päälle ja kaveri starttaa niin tuleeko pensaa? Toinen vaihtoehto on että ilmanmäärämittarin kumihuppu pois, 12v syöttö suoraan pumpulle ja nostaa lautasta kädellä, pitäisi ruikata.

Paljos on remppoihin rahaa mennyt?

Onko pumppua ja suutin putkia uusittu?



-Jännitettä ei ole ainakaan omasta toimesta mitattu ellei sitten tuolla korjaamolla.

-Bensaa kyllä tulee koska bensaletkut jotka tulevat määräjakajaan otettiin irti ja bensaa tulee aika paljon MUTTA ei todennettu esim laittamalla pullon tuleeko kaikkiin tasaisesti?.

Muistelen että paineet mitattiin Alppilassa ainakin, en 100% varman täytyy vielä tutkia paperit jotka iseltä sain kun menen tänään kotiin.

-Remontteihin mennyt tällä hetkellä n. 2500e rahaa joten alkaa olla jo aika epätoivosta..pitääko koko moottori kaluineen vaihtaa että saa käyntiin.
Itse epäilen liittyvän jotenkin siihen että vettä pääsi se 1L tankkiin ja olisiko kalkkiintunut / tukkinut jostain kun ei lähtenyt 6kk seisonnan jälkeen käyntiin vaikka koko kesän vielä toimi sen jälkeen kun vettä pääsi tankkiin.

-Bensapumppu ostettiin heti kaikkein ensimmäiseksi UUSI tarvike osa Motonet;sta jotain 130-140e maksoi + suutin putkia ei ole uusittu.

-Paineenvaraajan ja paineenvaraajasta bensapumppuun menevät metalliputket uusitiin juuri talvella.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 20.8.2010 10:38

2500€ huhhuh. Ilmeisesti haluat vaikka väkisin tuon liikenteeseen.

GolfGtiMk1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.8.2010 8:33

ViestiKirjoittaja GolfGtiMk1 » 20.8.2010 11:21

2500€ huhhuh. Ilmeisesti haluat vaikka väkisin tuon liikenteeseen.


Juup...auto ollut "perheessä" vuodesta -84...ja tuunattu vuosien varrella melko suurella summalla (mitä nyt pienipalkkasella irronnut) + auto erinomaisessa kunnossa tallissa seissonut viimeiset 20v ja vain kesäajoa viimeiset n.15v.

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 23.8.2010 11:47

Omassa samanlaisessa laitteessa oli vastaava vika ja korjaantui virtalukon pohjan vaihdolla. Pohja antoi virtaa startti asennossa, mutta kun päästi avaimen "käynti asentoon" moottori sammui.
Tosin vika taitaa sun tapauksessa olla jossain muualla, jos kerran "asiantuntijat" on sitä urakalla tutkineet, niin luulisi tuon löytyneen.

Jos ei muualta tunnu asiantuntijoita löytyvän, niin Tampereella on pari paikkaa, jotka ainakin meikäläisen k-jeteistä on vian löytänyt jos en itse ole saanut korjattua.

paikka1: Pakokaasuanalyysi Matti Saranko (erittäin pätevä ja kohtuu hintainen, tuntee k-jetit)

paikka2: Lempisen autosähkö (vähän kalliimpi paikka, mutta todella asiantunteva)

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 23.8.2010 19:18

Niin valitettavaa kun se onkin ei merkkiliikkeistä/erikoisliikkeistä tahdo löytyä asiantuntemusta näin vanhojen autojen kuntoon saamiseen.Osataan kytkeä tietokone ja vaihtaa se osa mitä tietokone sanoo. Jos vika ei ollutkaan siinä niin sit ollaankin ihmeissään.

Vai liekö vaikutusta tuntiveloituksella, ei haluta käyttää korkeaa tuntiveloitusta vanhojen autojen rassaukseen jos vaikka vikaa ei löydykään useamman tunnin yrittämisen seurauksena.Hankala siinä yrittää periä asiakkaalta 5h työstä laskua vaikka vikaa ei löytynyt...

Itse käytin Audia Bosch Car Servicessä, kun se ei käynyt oikein mitenkään.Mittailivat lämpötila-anturia ja totesivat sen rikkinäiseksi. Lupaa kysyttiin vaihtoon (85e). Sanoin että ok.Kun menin hakemaan autoa niin vika ei ollutkaan siinä vaan kuulemma kaikki johdot mitkä menivät anturille olivat poikki. Jätin asian siihen ja ajoin kotiin ja mittasin kaikki johdot.
Kaikki oli OK.
Muuten hyvä juttu, mutta asentaja oli tutkinut 1,5h moottorin lämpötilan merkkivalon kytkintä :-)
Eikä edes uskonut kun menin hakemaan sen vanhan, ehjän kytkimen takaisin.

No joo, meni vähän ohi aiheen,mutta ehkä sun pitäisi ennemmin löytää joku vanhempiin autoihin oikeasti perehtynyt kaveri ja sellainen ei välttämättä ole töissä missään autokorjaamossa.
Autokorjaamo ottaa aika ison riskin kun vika voi olla missä vain noin vanhassa autossa.Joko sähkö tai bensapuolella.Lähes kaikki osat voidaan erilaisilla mittareilla todeta viallisiksi tai ehjäksi. Lähteekö sitten järjestelmällisesti selvittämään osa kerrallaan ensin sähköpuolen vai bensapuolen on ihan asentajan asiantuntemuksesta kiinni.Jos polttoainejärjestelmän kaikki osat puretaan ja todetaan ehjäksi ja vika löytyy vasta viime metreillä sähköpuolelta virtalukosta niin oletko valmis maksamaan esim.10h työn vianhausta ?Ilmeisesti olet kun jo 2500e mennyt.

Itse kun tein vianhakua noihin kahteen Audin 2.0 16v (KE-Motronic) ruiskuautoihin niin tuli ostettua varalle/vaihdettua imusarja, ilmamäärämittari, polttoaineen määräjakaja, ruiskutussuuttimet, virranjakaja + johdot, ECU, tyhjäkäyntimoottori, kylmäkäyntisuutin, kaikki anturit, sytytyspuolapaketti, bensapumppu, virtalukon pohja, lambda, kumiletkut eli oikeastaan kaikki osat käytettynä/uusina ja rahaa ei silti
palanut osiin kuin n.400e eli tuohon 2500e hintaan suhteutettuna kuitenkin ne on kohtuuedukkaita vaikka vaihtaa kaikki. Ja jos vika ei ollutkaan jossain tietyssä osassa mitä vaihdoit niin sulle jää ainakin sitten varaosia kyseiseen pirssiin.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 23.8.2010 22:13

Joskus tuli tutkittua Porschea mikä oli kanssa jonkin sortin Jetronicilla. Onko se nyt sitten ilmamassamittari vai mikä missä on se semmonen lautanen... no eniveis. Oli juuttunut kiinni sinne koteloon. Kävi aina 1-3sek ja sammui.

Rankka imuvuoto? Sytkän ajoitus kohdallaan? Se virtalukon pohja voi aiheuttaa myös joskus mitä mielenkiintosempia vikoja.

Mulla kaasaripelissä tuli vaihdettua kaikki sytkäosat tossa hetki sitten ja oli kuukaudessa mennyt ihan homeisiksi kun johdot eivät olleetkaan oikeanlaiset, vaikka autossa oli jo samanlaiset paikallaan ja kävi sekä ennen että jälkeen remontin, mutta nyt alkoi nykimään ajossa.

En näistä mitään tiedä, kuhan arvuuttelen.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.8.2010 22:52

Arvaus linjoilla itekki, mutta sähköpuolta epäilisin.
Ei muutaku ensin bensapuolta mittailee. Sen jälkeen kipinäpuolta.
Ensin tieytty voi pikasesti mittailla se virtalukonpohja että virrat säilyy kun avaimesta päästää.

Ei noi niin monimutkaisia laitoksia kuitenkaan ole, etteikö sitä iltapuhteena vähän selvittelis.
Hieman maalaisjärkeä ja toki pientä tietämystä :D.Toki riippuu aina kädentaidoista.
Isoihin merkkiliikkeisiin on aivan turha mennä huollattamaan vanhaa autoa.

Jos omistaisin oman tallin niin voisin tutkia tapausta syvemmin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.8.2010 11:17

Polttoainepumpun rele voi olla rikki tai jumissa. Kokeile kopauttaa sitä.

Sulakerasia voi olla takaosastaan sulanut.

Itsellä mk1 Sciroccossa oli ensin releessä vikaa ja kopauttamalla sitä auto lähti käymään.

Sitten ei koputus auttanut. Sulakerasian perältä painoin kaikkia liittimiä paremmin paikalleen ja nytkytin niitä ja taas auto toimii.

Tuota jatkui sillon tällön, kunnes pa-pumppu kärvähti.

Orkkis rele sitten pois ja tavallinen tilalle. Samoin sulakerasia ohitettiin.
Tämän jälkeen tosin hävisi releestä äly, joka tunnisti että auto on käynnissä. Eli pa-pumppu pumppasi aina polttoainetta kun virrat päällä. Ehkei kovin turvallinen onnettomuudessa...

Ja tosiaan virtalukonpohja on yksi. Lähtisikö auto vetämällä käyntiin? Corradossa oli tuo vika eli sammui heti starttauksen loputtua. Vetämällä lähti käyntiin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.8.2010 12:50

Polttoainepumpun rele voi olla rikki tai jumissa
Ainoat käynnistykseen liittyvät viat mitä omaan 1.8 GTI:hin seitsemän vuoden aikana tuli, oli polttoainepumpun rele ja itse pumppu. Releeseen valuu herkästi vettä, jos vesikaukalo tuulilasin alapuolelta falskaa. Rele on kaikkin sääntöjen mukaan typerästi juuri ylösalaisin, piikit pystyssä.
Releen kannan leveät nastat voi kokeeksi yhdistää hyppylangalla, jolloin pumppu käynnistyy.
Ajoittainen käynnistymishäiriö voi viitata myös pumppuun. Omassani ei ainakaan ollut tankin ja pumpun välissä suodatinta. Uusi pumppu kesti puoli vuotta, kunnes sinne meni roska ja meno pysähtyi. Sitten ilmestui filtteri siihenkin letkuun. Toisessa koojetissa (ei vw) kävi aivan samalla tavalla.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 24.8.2010 17:31

Eri autoa mutta ehkä sinnepäin samaa tekniikkaa...
Itellä mk2 gti:ssä oli bensapumpun releen ja puolan välinen piuha jostain poikki.
Ei meinannut oikein lähteä käyntiin. Silloin tällöin piuha piti kiinni että käynnisty, mutta lopuksi ei sitten ollenkaan.
Reletaulun takaa vedettiin toinen piuha tilalle, koska vanha piuha meni jossain sukan sisällä, eikä katkosta löytyny.

Raapuska
-
Viestit: 100
Liittynyt: 26.9.2005 8:04

ViestiKirjoittaja Raapuska » 2.9.2010 13:45

Itsellä oli samanlaista vikaa mk1 1.8 Gti vm83:ssa. Ilmalautanen jumitti käynnistäessä alaspäin. Lautasen alla on klipsu mikä säätää sen perusasennon. Jos sen laittaa pikkasen vinoon pääsee lautanen jumittamaan tähän klipsuun -> Ei ilmaa, ei bensaa.

Nyt samassa kärryssa tyhjäkäyntivikaa. Kiekat kun putoo alle 1300rpm sammuu koko kosla.

Vaihdettu Pumppu, PA-rele, bensaletkut, tankki puhallettu, määräjakaja, ohjauspaineensäädin, ilmalautanen, imusarja. Mikäköhän moisen aiheuttaa?

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 3.9.2010 19:50

Onkos tässä vehkeessä puola vielä etuvastuksella..? aiheuttaa yleensä samanlaista ilmiötä kuin uudempien ajonestot, hörähtää mutta sammuu saman tien. startatessa etuvastus ohitetaan jolloin puolalle menee jännite ohi etuvastuksen = tulee kipinä. Kun taas päästetään avain virrat päällä asentoon jännite menee etuvastuksen eikä pääse puolalle... helppo koittaa esim akulta johto suoraan puolalle ja starttaamaan....

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 3.9.2010 19:57

Soita maanantaina 0400 452 851, niin katotaan.

GolfGtiMk1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.8.2010 8:33

ViestiKirjoittaja GolfGtiMk1 » 6.9.2010 12:21

Onkos tässä vehkeessä puola vielä etuvastuksella..? aiheuttaa yleensä samanlaista ilmiötä kuin uudempien ajonestot, hörähtää mutta sammuu saman tien. startatessa etuvastus ohitetaan jolloin puolalle menee jännite ohi etuvastuksen = tulee kipinä. Kun taas päästetään avain virrat päällä asentoon jännite menee etuvastuksen eikä pääse puolalle... helppo koittaa esim akulta johto suoraan puolalle ja starttaamaan....


Ei ole tässä mallissa puolen kyljessä mitään vastusta...ellei sitten ole jossain muualla?.

isoJ
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.11.2009 23:23

ViestiKirjoittaja isoJ » 6.9.2010 17:59

Varmaan onkin jo tarkistettu, mutta kysyn kuitenkin. Minkälaisessa kunnossa on maadoidus piuhat? Yllättävän moni ongelma johtuu juurikin heikosta maadoituksesta. Onnea ja menestystä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 32 vierailijaa