VW Vento vaihdelaatikon kyljessä on reikä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

VW Vento vaihdelaatikon kyljessä on reikä

ViestiKirjoittaja no_mercy » 12.8.2010 17:34

Ajaessa kuului pieni kolahdus moottoritilasta. Pysähdyin sitten tien sivuun ja öljyä sieltä tuli aika lailla.
Korjaamossa sanoivat että hommata uusi vaihdelaatikko, mutta eihän sitä raaski.

Autolla ajettu 10 km öljy vuodon jälkeen.

Eli mistähän sitä löytäisi hitsarin ?
Vaihelaatikko alumiinia niin ei kovin helposti voi hitsata tuota ja vielä vaihelaatikko paikallaan eli jonkulainen nosturi sais olla.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 12.8.2010 18:41

Kyllähän sen reijän saa tukittua kuka vaan, mutta kannataisiko ottaa selvää miten se on syntynyt? Ei niihin reikiä itsestään tule...

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 12.8.2010 18:45

todennäköisesti siihen on kolahtanut joku kivi tai jotain sillä vaihteet toimii normaalisti ajaessa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 12.8.2010 19:06

Nii ja hitsareita löytyy monia väliltä pääkaupunki-Inari.
(Auttais ehkä kun ilmoittais paikkakunnan)

Tosin yksikään tuntemani alumiinihitsari suostu puuhaan laatikko paikoillaan. (aika homma puhdistaa öljystä)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.8.2010 19:14

Ei se ihan pikkukivestä/kolahduksesta hajoa. Veikkaan vakiovikaa, eli niitti irti perästä ja laatikosta läpi.
Viimeksi muokannut Slantsix, 12.8.2010 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 12.8.2010 19:23

Joo tosiaan kokkolassa asun.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.8.2010 19:25

Tulihan tuo tasauspyörästöstä romut itselläkin pihalle kesken ajon. Ajoin vielä n. 30km kotiin ilman mitään ongelmia.

Uusi laatikko on ainoa vaihtoehto. Usko pois.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 12.8.2010 19:30

Joo pitää varmaan ruveta ruuvaan sitä irti tai käyttää sitä jossain että saa sen vaihdelaatikon irti.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 13.8.2010 17:55

Ei noihin jettan vaihdelaatikot käy ?

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 13.8.2010 19:10

Missä kohdalla tarkalleen se laatta on missä on se 3 kirjaiminen tunnus ?

Näkeekö sen ihan kun aukaisee konepellin ?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.8.2010 19:21

020 laatikoissa se löytyy kytkinkopan alaosasta. siellä on tasainen kohta mihin se on lyöty.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.8.2010 14:39

Jos sun Vento ei ole VR6 niin siihen käy käytännössä mikä tahansa vaihteisto 80-luvun alkupuolelta 90-luvun loppupuolelle. Poikkeuksena kakkiksen 084/085-pikkulohkon vaihteistot ja Syncro-laatikot. 02A sopii myös, mutta sen pitää olla vivustovaihteinen ja kytkin vaijerilla. Suurin osa 02A-laatikoista taitaa olla vaijerikepillä ja nestekytkimellä.

Noita 020-laatikoita on Suomenmaa väärällään, ei sitä vanhaa kannata korjata. Käytettynä noita saa alta satasella.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.8.2010 15:02

mutta sen pitää olla vivustovaihteinen ja kytkin vaijerilla.


Missä noita on?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.8.2010 16:40

Missä noita on?

Hyvä kysymys. En tiedä, jostain kuulin/luulin että tuollaisiakin on.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.8.2010 17:12

Taitaa löytyä peltikeula passateista. Olikohan 1.6 koneisista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.8.2010 17:42

Siis täh? Kaikki kolmoskopat ja ventot 1.8 koneella ovat ainakin vaijerikytkimellä ja vaihdevivustolla.
Näyttäs noita golffeja ja ventoja saavan koko autoja muutamalla satasella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.8.2010 18:04

itse käsitin et puhe oli 02A laatikosta.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.8.2010 18:33

Nimenomaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.8.2010 19:21

Enpä ole ikinä törmännyt tai kuullut puhuttavan vivustollisesta 02A:sta.. Neste- ja vaijerikytkimiä on kyllä molempia. Passateissa lie nuita vaijerikytkimiä eniten.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 14.8.2010 19:52

No nyt tiedät että niitäkin on.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.8.2010 20:14

Äkkiä vilkaistuna ei etkan mukaan peltikeulapassatista löydy vivustolla olevaa vaihdevivustoa, vain vaijeritoimista.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 14.8.2010 20:28

Oisko sitte käyny aivopieru ja 020 lootaa on noissa 90 luvun mk3 vehkeissä?
2E koneessakin taitaa olla 020? Se ainakin on vivustolla.
Muistelin että 2E koneessa olisi jo 02A, mutta ilmeisesti harhaluulo.

ajelija
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2010 7:53

ViestiKirjoittaja ajelija » 14.8.2010 22:05

Seat Toledossa 1.9 TD 020-loota,mutta laipat ei käy.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 14.8.2010 23:07

Jos sun Vento ei ole VR6 niin siihen käy käytännössä mikä tahansa vaihteisto 80-luvun alkupuolelta 90-luvun loppupuolelle. Poikkeuksena kakkiksen 084/085-pikkulohkon vaihteistot ja Syncro-laatikot. 02A sopii myös, mutta sen pitää olla vivustovaihteinen ja kytkin vaijerilla. Suurin osa 02A-laatikoista taitaa olla vaijerikepillä ja nestekytkimellä.

Noita 020-laatikoita on Suomenmaa väärällään, ei sitä vanhaa kannata korjata. Käytettynä noita saa alta satasella.



Joo mulla on 2 litran peli käytössä. Pitäisi vain löytää joku järkevä vaihtoehto laatikoksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.8.2010 0:55

Hommaat jonkun välityksiltään sinun käyttöösi sopivan 020 lootan. Jos siinä on 90mm laipat, niin vaihdat ne paikallaan olevasta laatikosta 100mm:siin. Helppo homma, ja ei tarvitse enää pähkäillä jonninjoutavia. Mk3 Golfeissa ja Ventoissa on ainakin 100mm laippoja.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.8.2010 11:18

Ei taija olla kolmoskoppasissa muuta kuin TDIssä ja VR6ssa 02A laatikkoa. Ja tuosta tanko-02A:sta oon joskus jossain kuullut, mutta mitään todistetta ei kukaan/mikään ole näyttänyt että niitä tehtaalta olis tullut. Passateissa niitä ei ainakaan ole.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 15.8.2010 11:21

Myös mk3 2.0 16v sisältää 02A

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 16.8.2010 17:35

Joo eli hommasin golf variant:ista laatikon. Tyypiltään oli 020 eli kait se menee tuohon? Ei ainakaan ollut kallis...

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 14:33

Joo eli vaihdelaatikko ja kytkin vaihdettiin. Auto toimi hyvin 300km sit vaihteisto rupesi sekoilemaan sillä tavalla että kun on vapaa vaihde päällä niin sillon on mukamas 3 päällä.

Että mitä helvettiä ?

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 14:34

Muuten jos laitaa jonku vaihteen päälle niin auto ei liikahda minnekkään, meinaa vain sammua jos päästä kytkimen kokonaan pois....

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 15:10

Olisikohan mahdollista että vaihdevivustossa olisi jotain propleemaa ?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.8.2010 16:12

Vaihdevivusto ei tuollaista aiheuta, vaan vaihteistossa sisällä on häikkää. Miten reagoi jos laitat nelosta päälle?

Sulla on kytkentäpakka todennäköisesti jäänyt kolmosvaihteelle, laatikon kytkentävivuissa sisällä jotain häikkää.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 18:44

Koitin muuttaa sitä vivuston "asentoa" aukaisemalla sen yhden ruuvin jolla voi säätää vaihdekepin asentoa. Kaikki vaihteet alkoivat toimimaan, mutta kytkintä en tohdi päästä kokonaan pois jalalta, jos vaihdan vapaalle. Pitää aivan järkyttävää meteliä.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 18:56

Vaikuttaisi aivan, että olisi kytkin paskana tai jotain, no vien maanantaina sen takasi huoltoon niin saavat kattoa sen sit.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.8.2010 19:34

Miten vaikuttaa kytkimen vialta? Edellisen viestin mukaan sulta on laatikon siirtohaaurkat ihan viturallaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.8.2010 19:37

Jos kytkin ois paskana, niin mikään vaihde ei meinaisi mennä silmään. Eli kuuluisi samat äänet kuin yrittäisi vaihtaa ilman kytkintä.
Vaikuttaa siirtäjä/vivusto/laatikko vialta.

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 28.8.2010 20:11

Joo no, ajoin sen huoltamolle. Maanantaina nähdään sit...

no_mercy
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.12.2009 0:48

ViestiKirjoittaja no_mercy » 30.8.2010 21:21

Joo olivat pojat korjaamolla möhlineet :D. Vaihteiston öljy oli melkein lopussa, vaikka kysyin vaihteistonöljyn määrästä ennen kuin sain auton takaisin huollosta. No onneksi ei käynyt pahemmin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa