Passat jarrutehostus häviää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

orde
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 18.2.2010 22:28

Passat jarrutehostus häviää

ViestiKirjoittaja orde » 28.5.2010 9:09

Auto Passat 3BG 2004 TDI 96kw

Katsastettu ja hylätty:

Jarrutehostin ei toimi. Muutaman kerran painettaessa tehostus häviää. Vika siis esiintyy esim. kun jarrua pitää pumpata. Esim jos kovassa vauhdissa painaa jarrua (muttei anna pysähtyä), nostaa jarrun ylös ja painaa uudelleen niin eipä se enää meinaakkaan pysähtyä. Liekö jarrutehostin sökö vai jossain vuoto. Mistähän noita vuotoja kannattaa lähteä etsimään?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 28.5.2010 12:09

Katso letkun kunto mikä menee alipainepumpulta jarrutehostimelle. Mulla teki 4 golffissa samaa ja se letku oli halki pitkältä matkalta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.5.2010 14:02

Kannattaa myös tarkastaa ettei jarrutehostin ole vettä täynnä. Tai alipainepumpun kyljestä letkulähtö tärissyt irti pumpusta.

nimi62
-
Viestit: 11
Liittynyt: 17.1.2008 18:15

ViestiKirjoittaja nimi62 » 12.11.2010 8:47

Sama vika -02 96kW Passatissa. Tarkistin kaukalosta, ettei tehostinservo ui vedessä. Seurasin servoon tulevaa letkua edestä katsoen moottorin vasemmalle puolelle sinne EGR:n tienoillee, enkä löytänyt letkusta vikaa. Onko alipainepumppu tosiaan siellä vai olenko seurannut väärää putkea. Heti kun tulee pakkasta, tehostus häviää likipitäen kokonaan, ja palautuu, kun ilmanlämpötila yli 0:n.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 12.11.2010 9:27

Minulla oli tuossa Borassa tuo alipainepumpulta lähtevä letku (tai oikeastaan muoviputki) entinen, kuten kuvassa näkyy. Mitään vikaa ei päältä näkynyt, mutta kun sen otti irti ja pikkasen taivutti, niin näkyi halkeamat. Teippiä ympäri ja taas mentiin, tilasin uuden Slamitlita ja nyt OK.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=766397

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.11.2010 10:21

nimi62:

Jarrutehostin tarvitsee alipaineen lisäksi myös normipaineen toimiakseen. Ajotilanteessa tehostimessa vaikuttaa alipaine molemmin puolin tehostimen kalvoa. Kun jarrupoljinta painetaan, niin tehostimen kalvon edessä ja takana olevien kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen jälkeen matkustamon puoleiseen kammioon päästetään ulkoilman paine. Tämä paine-ero saa aikaan tehostuksen. Jarrupoljinta höllätessä vastaavasti ulkoilmakanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, jolloin matkustamon puoleiseenkin kammioon tulee alipaine ja paine-ero häviää ja tehostus lakkaa.

Nyt kun kerran 0C on selkeästi rajapyykki tehostimen toiminnassa ja jos kerran moottori ei mene vikatilaan (=turbon säätö pelittää = alipainetta muodostuu alipainesysteemiin myös pakkasellla), niin tehostimessa tuntuisi olevan vettä, joka estää paine-eron syntymisen. Ainoa keino lienee tehostimen vaihto uuteen.

nimi62
-
Viestit: 11
Liittynyt: 17.1.2008 18:15

ViestiKirjoittaja nimi62 » 25.6.2012 22:25

No jatkan tähän vielä näin ajan kuluttua :

Vika siis oli kuitenkin tehostimeen mennyt vesi, joka jäätyessään teki :
1.) Jarrut ei pitäneet
2.) Jarrut piti sitten tosi hyvin - vaikkei edes polkenut.. Siinä savu nousi jarruista ja valoja paloi kojelaudassa vaikka minkälaista. Rupesi vetokin loppumaan, kun jarrut päällä ajoi.

Ongelmat korjaantuyi, kun sai auton lämimään talliin, ja tehostin irti, ja pumppasin pikkuhiljaa tyhjäksi. Kara lapttiaa vasten ja "remputtamaan". Kyllä se vesi sieltä pois osasi.

Yksi talvi ajettu sen jälkeen ilman ongelmia.

nimi62
-
Viestit: 11
Liittynyt: 17.1.2008 18:15

ViestiKirjoittaja nimi62 » 7.6.2015 20:41

No jatketaas tähän vielä näin 3 vuoden kuluttua :

Nyt alkoi sitten etujarrut pikkuhiljaa jättää päälle.

Taitaa olla jarrutehostimen vaihdon aika...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa