Eli uusi auto hakusessa ja Audin A4 miellyttäisi kaikinpuolin. Ainoa asia vielä mietinnässä on tuo konekysymys. Kuten otsikossa mainitsin, niin vastakkain ovat tuo 2.8 vakio ja 1.8t lastulla.
Onko lastutetun 1.8t ja 2.8 vaparin kulutuksessa suurtakin eroa? Ilmeisesti vakiona kuluttaa jonkin verran vähemmän kuin 2.8, mutta ei ole ajo-ominaisuuksiltaan edes lastutettuna niin hyvä. Minkä verran tuo lastutus tuo lisähuollon tarvetta ja muita murheita?
Onko tuossa 2.8 v6:ssa ollut paljonkin huoltamista, minkälaista vikaa löytyy ja mitä pitäisi tarkkailla kun menee ostamaan?
Tuo 2.8 on siis 30-venttiilinen.. ja auton ikähaitari 1997-2000.
A4 2.8 vs 1.8T+lastu
Valvoja: ffp jäsenet
Juurikin 2.8 30V A4:n omistaneena, suosittelen ihan ensimmäisenä tarkistamaan, onko tehostettu hammastanko vaihdettu millon. Jos ei, niin se lasahtaa jossakin vaiheessa kuitenkin, ja puhutaan yli tonnin remontista. Toki, sama pätee ihan millä tahansa moottorilla olevaan.
Mutta niitä moottorinvalintakyssäreitä:
1.8T, turbo- ja pakosarjaongelmia. Lastu ei tuo autuutta, mutta pienillä osanvaihdoilla saa kyllä tehoa irti, paljon enemmän kuin mitä tuo 2.8 antaa.
2.8 30V, nokka-akselin stefat on aika lyhytikäisiä, vuotaa siis öljyä millon mistäkin, mutta luotettava kone, ja maineestaan huolimatta polttoaineenkulutus kestää vertailun. Vääntää ku piru, mutta tuntuu laiskalta, jopa laiskemmalta kuin 1.8 lastun kanssa. Vaikka kiihtyykin nopeampaa, mutta voima on niin tasaista. 2.8:n viritys on lähes mahdotonta.
Ostohommissa kannattaa joka tapauksessa olla tarkkana, ihan kumpi tahansa moottori on kyseessä. 2.8:n kohdalla kannattaa kysellä öljynkulutuksesta ja ottaa ne moottorin muovit pois ja tutkia vaikka käsin, onko kansien lähistöllä tuoretta öljyä.
Sen vielä sanon, että omalla 2.8 30V moottorilla oli ajettu yli 300tkm, ja kävi kuin kello, vailla minkäänlaisia ongelmia. Eli hyvällä pidolla tuntuu olevan lähes ikuinen kone. Tehoa sitä vain aina kaipaa lisää, huolimatta siitä, kuinka tehokas auto on. 2.8:n kanssa on jumissa niissä tehoissa, 1.8T:stä saa vaikka 300 heppaa, kun vähän paneutuu.
Mutta niitä moottorinvalintakyssäreitä:
1.8T, turbo- ja pakosarjaongelmia. Lastu ei tuo autuutta, mutta pienillä osanvaihdoilla saa kyllä tehoa irti, paljon enemmän kuin mitä tuo 2.8 antaa.
2.8 30V, nokka-akselin stefat on aika lyhytikäisiä, vuotaa siis öljyä millon mistäkin, mutta luotettava kone, ja maineestaan huolimatta polttoaineenkulutus kestää vertailun. Vääntää ku piru, mutta tuntuu laiskalta, jopa laiskemmalta kuin 1.8 lastun kanssa. Vaikka kiihtyykin nopeampaa, mutta voima on niin tasaista. 2.8:n viritys on lähes mahdotonta.
Ostohommissa kannattaa joka tapauksessa olla tarkkana, ihan kumpi tahansa moottori on kyseessä. 2.8:n kohdalla kannattaa kysellä öljynkulutuksesta ja ottaa ne moottorin muovit pois ja tutkia vaikka käsin, onko kansien lähistöllä tuoretta öljyä.
Sen vielä sanon, että omalla 2.8 30V moottorilla oli ajettu yli 300tkm, ja kävi kuin kello, vailla minkäänlaisia ongelmia. Eli hyvällä pidolla tuntuu olevan lähes ikuinen kone. Tehoa sitä vain aina kaipaa lisää, huolimatta siitä, kuinka tehokas auto on. 2.8:n kanssa on jumissa niissä tehoissa, 1.8T:stä saa vaikka 300 heppaa, kun vähän paneutuu.
Koeajamaan mars. YkskasiTeestä ei toki omia kokemuksia, mutta kavereiden autoilla mitä ajellut (lastutetuilla) niin ihan hauskojahan nekin. Mutta tykkäisin aikanaan omasta 2,8 V6 Audista kovastikin. Mukava ajella, vaivaton pikkukierroksilla. Kivat kutosen soundit:) Mut en voisi sanoa kumpi on parempi, erilaisia.. ja toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä:)
Kulutus yllätti positiivisesti, toki paljonhan se tehoon nähden söi, mutta tasaisen tappavat 11 sadalla oli mulla, ajeli sitten kaupungissa tai maantiellä. Ahdetuissa vitosissani kulutus kaupunkiajossa pomppaa aina ylemmäksi kuin maantiellä..
Kulutus yllätti positiivisesti, toki paljonhan se tehoon nähden söi, mutta tasaisen tappavat 11 sadalla oli mulla, ajeli sitten kaupungissa tai maantiellä. Ahdetuissa vitosissani kulutus kaupunkiajossa pomppaa aina ylemmäksi kuin maantiellä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa