Uusi tuttavuus (Passat 3B) alla ja apua kaivataan.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

Uusi tuttavuus (Passat 3B) alla ja apua kaivataan.

ViestiKirjoittaja Lipponen » 11.4.2010 16:27

Golffi meni kaupaksi perjantaina ja saman tein tuli haettua tilalle Passatti. Tarkemmin sanottuna VW Passat vm. 97 sedan mallinen 1.6 AHL moottorilla. HInta ei ostettaessa ollut huima mutta pientä tekemistä tulee eteen. Kyselisinkin nyt ohjeita muutamaan hommaan jotka täytyy tehdä.

Jakohihna alkaa olla vaihto iässä ja uusi remmi olis tarkoitus vaihtaa ASAP. Alkuvilkaisulla näytti olevan suhteellisen hyvin esillä tuo jakopää mutta onko jotain erikoisempaa jota tarttis ottaa huomioon kun hihnaa vaihtaa?

Apukuskin pyöränlaakeri ääntää melko lailla joten sekin menee vaihtoon. Tartteeko prässiä vai pystyykö vaihtaa ihan normi pajan työkaluilla?

Surullisen kuuluisat tukivarret hiukan huolettaa. Nopeissa käännöksissä kuuluu välillä kolaus mutta kun rengasraudalla koetin väännellä tukivarsia ei suurempia välyksiä löytynyt. Hiukan antoi jokainen periksi kun käytti voimaa. Ylhäällä takimmaiset ehkä enemmän (niitä sai paljain käsinkin hieman kiertymään) mutta välystä ei ollut ja kummallakin puolella vääntyminen oli suurinpiirtein samaa luokkaa.

Hammastangossa oli myös huomattavissa pienoinen välys kuskin puolelta. Ensi tutkimalta vaikuttaisi että sisemmässä päässä on hiukan väljää. Onko hammastangon sisemmän pään vaihto kuinka suuri töinen. Toisaalta ohjauksessa ei tunnu mitään väljyyttä joten jos tuo on vain "kosmeettinen" haitta niin olkoon.

Siinäpä nuo varsinaiset "viat" tai siis eihän volkkarissa vikoja ole vaan ominaisuuksia. Listana tuo näyttää pahemmalta kuin todellisuudessa on ja edelleen tuntuu siltä että hyvä auto tuli taloon.

Sitten jotain johon haluaisin kommentteja tällaisia härveleitä omistavilta.

Eli kytkin tuntuu ottavan saakulin ylhäältä. Melkein on polvi suussa ennen kuin irroittaa. Kytkin ei luista vaikka koettais vedättää hieman raskaamminkin mutta tuo ylhäältä irtoaminen hieman häiritsee. Onkos tuossa kytkin nesteellä vai vaijerilla eli pystyykö irtoamis kohtaa säätämään alemmas.

PS. Kesärenkaat oli hieman turhan kaljut joten jos jollain kaupata 15 tuuman kesäkumi sarjaa niin voisin olla kiinnostunut. Vaihtoehtoisesti voi kaupata 16-17 tuumaista vannesettiä pintaa omaavilla kesärenkailla. Samoin jos jollakulla on ylimääräinen takalyhty apukuskin puolelle niin sellaistakin voisin ostatella.

Onnittelut kaikille jotka jaksoivat lukea koko tekstin läpi. Kiitos jo etukäteen vastauksista ja jos jotain muita kommentteja/vinkkejä ko. kulkineeseen on niin niitä myös mielelläni kuulen.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 11.4.2010 16:33

Tukivarrista osaan omasta kokemuksesta sanoa sen verran että aika kulutustavaraa ovat ne ylemmät tukivarret. Edestä ylhäältä on takimmainen vaihettu ja ehkä kohta toinenkin.

Kytkintä voin sen verran kommentoida että isukin 3bg:ssä on aivan sama homma. Eli saa olla polvi suussa ennenku tapahtuu mitään. Itse en 3b:stä tiedä kun omassa on tiptronikki.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 13.4.2010 10:38

Muutaman päivän ajelun tuloksena olen huomannut että varmaankin apuskuskin puolelta menee tukivarsista joku vaihtoon. Jokin siellä kolahtaa kun mutkittelee nopeasti tai ajaa apukuskin eturenkaan vaikka hulekaivon monttuun. No tutkimuksia jatketaan.

Kytkimeen alkaa pikku hiljaa tottua eli se varmaankin toimii kuten pitää.

Lisäksi olen huomannut seuraavat. Keskuslukitus ei joka kerta toimi kuskin oven lukosta. Lukkoa käännettäessä tuntumakin hieman löysempi tuossa ovessa kun vertaa apukuskin oveen. Onkos näissä ollut muilla jotain häikkää.

Toinen mikä aiheuttaa hämmästystä on ajoittainen kierrosten tippuminen.
Eli tapahtuu seuraavaa seraavassa tilantteesa.
Ajan 3 tai 4 vaihteella noin 40km/h. Aloitan vauhdin laskemisen liikennevalojen tai jonkin muun seikan syystä moottorijarrutuksella. Annan auton rullata vaihde päällä painan hieman jarrua samalla ja kun kierrokset laskevat 1000rpm painan kytkimen pohjaan. Sitten tapahtuu se ihmeellisyys. Kierrokset jatkavat laskemistaan vaikka kytkin on pohjassa ja moottori melkein sammuu. Aivan kuin kytkin olisi edelleen kiinni. Muutaman kerran on myös käynyt niin että kun olen jo hetken aikaa ollut pysähdyksissä ja auto ruksuttaa tyhjä käyntiä kierrokset laskee hetkellisesti melkein sammumis rajalle. Muilla vastaavia kokemuksia?
Viimeksi muokannut Lipponen, 13.4.2010 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 13.4.2010 10:57

Passatin kytkimen pitäisi olla automaattisesti säätyvä, joten toiminnan pitäisi olla aikalailla "standardi" kunnes levy on loppu. Ja ylhäältähän tuo tosiaan ottaa kiinni.


Keskuslukon ongelma voi viitata jonkin oven mikrokytkimiin; voi olla menossa rikki ja toimii silloin tällöin. Myös johtojen läpiviennit oviin kannattaa katsoa (kumihaitarit lähtee helposti irti ja sieltä näkee heti jos johdot ovat rispautuneet tai poikki).


Kierrosten putoaminen mitä luultavimmin viittaa kaasuläppäkoteloon; likainen läppä voi jäädä auki -asentoon ja motti meinaa tukehtua. Joskus se taas sulkeutuu normaalisti ja kaikki OK. Läppäkoteloon kerääntyy vuosien saatossa paljon karstaa joka aiheuttaa läpän liikerataan ongelmia. Eli ilmaputki irti, jos vakkari niin sen säätäjätappi pois ja kotelo irti + putsaukseen.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 13.4.2010 13:44

Siis kytkimen kanssa ei huolta.

Tartteepa ainakin ne johtojen kunto tarkistaa koska juuri joltain kosketus häiriön tapaiselta tuo vika tuntuu.

Olenkin muuten joskus kuullut näistä kaasuläpään liittyvistä ongelmista. Eli täytyneepä tarkistaa tuokin paikka. Onkos muuten tähän malliin vakkarin asennus ihan plug&play tyyppinen juttu. Käsittääkseni joissain volkkareissa ei periaatteessa tarvitse kuin kytkinmen asennuksen ja toiminnón päälle kytkemisen ajotietokoneesta.

Kiitos tähän mennessä tulleista ohjeista ja neuvoista. Lisää saa laittaa.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 13.4.2010 14:04

Tuossa vanhassa 1.6:ssa taitaa olla vaijerikaasu, joten vakkari ei ole kovin plug&play.

Pitäisi vetää aikalailla vaijeria ja keppiä, mm. tuolle kaasuläpälle eli ei käsittääkseni käy pelkällä viiksellä & VAG-comilla.

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 13.4.2010 15:23

Ensimmäisissä 3B passateissa eli vm. -97 on tuota vaijerikaasua, siihen ei ole ihan niin yksinkertaista ja halpaa laittaa tuota vakkaria, kuten sähkökaasullisiin.

Itselläni on kuskin puolen takaovesta johdot melkein poikki, joten sen vuoksi omat sisävalot ja lukko reistailee välillä. Tosin monesti noissa saattaa olla lukon mikrokytkimissä vikaa.

Kytkin ottaa itsellänikin todella ylhäältä kiinni ja minulla on juurikin -97 vuosimallin 1.8t. Eipä tuo mielestäni vielä ainakaan luista vaikka mittarissa on jo 233tkm.

Tuohon kierrosten putoamiseen/heijaamiseen voisi mahdollisesti liittyä myös ilmamassamittari, mitä näissä on tupannut ilmeisesti kulumaan jonkin verran?

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 13.4.2010 15:37

Juu vaijerikaasulla jos on niin tarttee sen vivun joka ohjailee sitä kaasuläppää ja sille kaikki vermeet. Itseltä se onneksi löytyy eikä halvalta näytä.

Kierroksiin liitten katoppa onko sulla joku imusarjaan menevä alipaineletku rikki. Ei ois mikään ihme ja voi myös aiheuttaa sen että kierrokset tipahtaa kun kaasun päästää kun mikään ei tasaa sitä kaasua.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 13.4.2010 21:38

Tarkennetaan tota vakkarihommaa, ilmeisesti ei vielä täysin ole selvinnyt koko kuvio. Mietin itekin samaa hommaa, kun ostin ennen Passattia GTI Golfin, mutta jäi sitten väliin kun tutkin tarkemmin hommaa.

Vaijerikaasullisessa vakkari on alipainetoiminen ja järjestelmälle on oma alipainepumppu abs-yksikön alla. Osat saa kyllä hankittua, tarvitsee vapautuskytkimet jarru- ja kytkinpolkimelle, alipainepumpun, vakkariviiksen, palkeen kaasuläpän alle käyttötankoineen ja letkut + vakkarin ohjainlaitteen. Käsittääkseni AEB ja AGU-moottoreissa ei tarvita ohjainlaitteen lisäksi kajota moottorin ohjainlaitteeseen vakkarin asennuksen suhteen lainkaan, joku paremmin tietävä voisi heittää tähän lisätietoa.

Uutena en uskalla edes arvailla systeemin hintaa, mutta käytettynä purkuautoista etsimällä saattaa päästä alle viidensadan =) Pelkkä ohjainlaite kun muistaakseni maksaa marmoritiskillä päälle kolmensadan.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 15.4.2010 12:03

Ajattelin sitä vakkarin laittoa ihan vaan sillä jos se tuossa olis onnistunut muutamilla kympeillä niin kuin se ilmeisesti noihin sähkökaasullisiin onnistuu. Eli antaapa olla kun kerran on vaijerikaasu.

Tuo kierrosten heijjaaminen on alkanut tapahtua päivittäin joten siihen liittyviä paikkoja saattaisin alkaa tsekkailee viikonlpppuna.

Kierroksiin liitten katoppa onko sulla joku imusarjaan menevä alipaineletku rikki. Ei ois mikään ihme ja voi myös aiheuttaa sen että kierrokset tipahtaa kun kaasun päästää kun mikään ei tasaa sitä kaasua.

^Mistäs tämä letku ko. masiinassa löytyy?

Tuohon kierrosten putoamiseen/heijaamiseen voisi mahdollisesti liittyä myös ilmamassamittari, mitä näissä on tupannut ilmeisesti kulumaan jonkin verran?

^Tämä aiheutti entisessä passatissa harmaita hiuksia mutta osoittautui loppujen lopuksi helpoksi korjailla. Eli onkos tuossa samankaltainen kuumalangoilla toimiva ilmamassa mittari kuin vanhemmissa ja jos on niin missäs se sijaitsee? Villi veikkaus että jossain ilmansuodattimen jälkeen imuputkessa.

Kierrosten putoaminen mitä luultavimmin viittaa kaasuläppäkoteloon; likainen läppä voi jäädä auki -asentoon ja motti meinaa tukehtua. Joskus se taas sulkeutuu normaalisti ja kaikki OK. Läppäkoteloon kerääntyy vuosien saatossa paljon karstaa joka aiheuttaa läpän liikerataan ongelmia. Eli ilmaputki irti, jos vakkari niin sen säätäjätappi pois ja kotelo irti + putsaukseen.

^Tämä täytynee myös tarkistaa.

Vielä noista tuki varsista eli minkälaisia välyksi niissä kuuluis olla. Olen nyt paikantanut että joku siellä edessä apukuskin puolella edessä kolahtaa montussa ajaessa mutta ei sieltä väljää varsissa löytynyt kun väänteli rengasraudalla.


Kiitoksia taasen kaikille jo kyselyihini vastanneille.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 15.4.2010 14:30

^Mistäs tämä letku ko. masiinassa löytyy?


En tiedä AHL moottorista, enkä kyllä omasta AEB:stäkään mut ainakin isukin 3bg:ssä se meni imusarjalta moottorin suojamamuovin alta kaasuläpälle.

Kaasun heijaamisen voisit myös koittaa kaasuläpän sopeutusta vag-comilla.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 16.4.2010 8:42

Eli onkos tuossa samankaltainen kuumalangoilla toimiva ilmamassa mittari kuin vanhemmissa ja jos on niin missäs se sijaitsee? Villi veikkaus että jossain ilmansuodattimen jälkeen imuputkessa.

Imuputki suodattimen jälkeen ainakin omassa on kahdessa osassa ja tuo on imusarjan puoleisessa osassa kiinni, heti siinä liitoksen takana. Ainoa paikka mihin menee johto (muistaakseni lilan värinen liitin).

Tuosta MAFistahan voi napata johdon irti ja kokeilla miten auto käyttäytyy vikatilassa.


Olen nyt paikantanut että joku siellä edessä apukuskin puolella edessä kolahtaa montussa ajaessa mutta ei sieltä väljää varsissa löytynyt kun väänteli rengasraudalla.

Jos on kallistuksenvakaajien päät löysällä, niin ei välttämättä sorkkaraudalla löydy väljää jos renkasta vääntelee, mutta silti kolahtelee montuissa.

Muutenhan noissa ei pitäisi väljää olla nimeksikään, ainakaan niin että sorkkaraudalla löytyy ja ehjä olisi. ;)

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 16.4.2010 16:23

Väänsin noin 40cm rengasraudalla kutakin tukivartta erikseen siis ihan sieltä tukiraudoista käsin. Ylhäällä takimmaiset vääntelehtivät jonkin verran mutta väljää ei ollut vaan itse kumi oli niin pehmyttä että siitä vääntyi (ihan paljain käsinkin vääntämällä). Koetin myös vääntää sitä vakaajaa mutta ei siinä mitään heiluntaa tuntunut.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.4.2010 18:51

Jos sieltä ajossa kuuluu kolinaa, eikä saa sitä kunnolla paikallistettua, niin koko setti vaihtoon vaan ja vahvistetut versiot tilalle. Ei se nyt NIIN kallis investointi ole.
Ja vahvistetulla setillä ajelee kyllä pitkän pätkän, ennekuin alkaa oireilemaan taas...

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 10.5.2010 14:20

Kirjaillaanpa tähän jo aikaisemmin aloittamaani topikkiin kun saman auton kanssa painitaan.

Aikaisemmin jo mainitsin tuosta kirrosten tippumisesta moottorijarrutuksen jälkeen ja tätä nykyä ongelma on pahentunut.

Muutamia kertoja tapahtunut seuraavaa.
Autoa startatessa saa sahata käyntiin melko pitkään auto kumminkin käynnistynyt joka kerralla. Kun viimeinkin on kärryn saanut tulille on eteneminen melko "tahmaista" ei jaksa vetää eikä ota kierroksia kunnolla (motarilla sain vaivoin 100kh/h kun oikein hartaasti hehkutin). Vika häviää kun koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen.

Onkohan tuossakin syyllisenä se kaasuläpän jumiutuminen. Tähän mennessä vika on ilmennyt kun on autoa starttailut lämpimänä.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 10.5.2010 14:49

Koitappas Lipponen antaa ihan pikkusen kaasua kun käynnistät lämpimänä. Käynnistyykö kiltisti?

Itellä oli kun paskatin ostin niin semmosta ongelmaa että lämpimänä piti antaa vähän kaasua tai sammui. Pari kertaa sammuikin kun pysähtyi ja vikana oli joku alipaineletku.

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 10.5.2010 15:33

Tukivarrista osaan omasta kokemuksesta sanoa sen verran että aika kulutustavaraa ovat ne ylemmät tukivarret.


Minun kokemukseni on taas, että ylemmät kestää. 12 vuotta ja 220 tkm olen ajanut alkuperäisillä ja ajo sen kun jatkuu. Alempia on kyllä vaihdettu.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 10.5.2010 20:19

Koitappas Lipponen antaa ihan pikkusen kaasua kun käynnistät lämpimänä. Käynnistyykö kiltisti?


Itse asiassa kun starttaan ja jos ei heti meinaa syttyä pannu tulille niin tulee alitajuisesti hieman annettua kaasua. Eli onkos tää taas näitä hienoja volkkarin ominaisuuksia?


Tuon alipaineletkun taisitkin heller jo mainita tuolla aikaisemmin. Koetin etsiskellä tuota letkua jotta voisin tarkistaa onko siinä jotain häikkää mutten löytänyt. Osaisko joku valaista vaikka kuvalla että missä se siellä on?

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 13.5.2010 10:45

Eilen (12.5) rupesi paskatti taas oikein urakalla kenkkuilemaan.

Pihasta startti (lämmin kone edellisen reissun jäljiltä) sai sahata melko pitkään käyntiin ja lähti käyntiin vasta kun hieman annoin kaasua startin aikana.
Ajoin noin 100m ja pysähdyin ensimmäiseen risteykseen jolloin auto sammui. Startilla sahaten ja kaasua antaen taas käyntiin.
Ajaessa tuntui tosi tahmealta ja väännöttömältä. Melkeinpä ei 2. vaihdetta suurempaa pykälää voinut käyttää. Nopeus rajoitukset kumminkin 40-50 ja niiden mukaan mentiin.
Ensimmäinen määrän pää noin 3km päässä lähtö paikasta ja siellä 15min pika stoppi. Pysähdyksen jälkeen auto käynnistyi heti kun starttia pyöräytti ja seuraava 1km ajotaipale kone veti ihan normaalisti ja pirteästi (jos tuosta 1.6 voi niin sanoa).
Seuraava määrän pää jossa hieman pidempi aikainen pysähdys noin 40 min-1h. Jälleen startatessa joutui sahaamaan ja kun viimein liikkeelle pääsin niin meno takkusi. Kokeilin sammuttaa auton lennossa ja käynnistin uudelleen "mäkistartilla" jonka jälkeen veto tuntui palautuneen. Ajelin ilman sen kummempia ongelmia kotiin.

Kotona pelti auki ja tutkimaan. Luulisin että paikallistin sen alipaine letkun josta heller aikaisemmin mainitsi. Ilmeisesti se on vaihdettu vuosien saatossa koska letkuna on kangaspunoksella vahvistettu kumiputki. Silmämääräisesti letku kumminkin näytti ehjältä molemmista päistä. Samalla tarkistin että tulpan johdot on kiinni ja ettei muutenkaan löydy mitään irtonaisia letkuja/johtoja. Seuraavaksi metsästin MAF:in joka löytyikin (luullakseni) ilmanputsarin jälkeen imuputkessa. Liitin oli OK ja pieni testi lenkki liitn irti ei vaikuttanut suuntaan eikä toiseen. Tosin jotenkin kun tuo vika on tuollainen on/off tyyppinen se ei vaikuta MAF vialta. Tai ainakin aikaisempi passattini jossa oli MAF häikkä oli vedoton koko ajan.

Elikkäs ehdotuksia vika kohteista otetaan edelleen vastaan.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 13.5.2010 15:48

Letkun voit koittaa ku nykäset irti ja toinen pää sormella tukkoon ja toiseen päähän höngit suulla.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 14.6.2010 19:52

On nämä passatit vaan metkoja laitteita.

Aikaisemmin ilmennyt vika johtui varmaankin rikkinäisestä kampiakselin asentotunnistimesta ja huonoista tulpista. Noh hovikorjaaja laittoi nuo kuntoon ja vaihtoi samalla jakoremmin.

Uusia omituisuuksia ilmaantui juuri kun ehdittiin luulla että olis auto kasassa. Lyhykäisyydessään homma menee niin että auto ei lämpimänä kierrä yli 5000rpm. Ilmeisestikin kylmänä ottaa jenkaa sen reilun 6500 mitä pitääkin??? mutta tosiaan lämpimänä ei.

Kuten jo aikaisemmin olen maininnut on pakosarjassa nähtävissä jonkin sorttinen halkeama. Voisiko olla että pakosatsin lämmetessä halkeama laajenee ja vuotaa ilmaa lamdalle joka pistää motin kuralle.

Kiitokset taasen jos apu löytyy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa