Iskunvaimentimen hävitys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viesti:

Iskunvaimentimen hävitys

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2010 0:41

Kuinkas oikeaoppisesti hävitetään käytetty iskari? Mainittakoon erikseen että sillä lailla ympäristöystävällisesti...

Ajattelin että varsi juuresta poikki, suojalasit päähän ja työntää varrenjämän sisään jolloin olisi tarkoitus saada öljyt kaadettua pois?

Toinen metodi olisi että alapäähän reikä josta öljyt valuu ulos. Vaan että mihinkä kohtaa pitäisi reikä kairata?..

Kolmas olisi että koko pötkö keskeltä kulmurilla katki ja toivoo ettei öljyt lennä kaaressa seinään terän tangentin suuntaan.

Nelosvariantin takapampuista olisi kyse.

ArtoE
-

ViestiKirjoittaja ArtoE » 13.3.2010 1:18

Itse oon töissä kaiketi suomen suurimmalla metallinmurskauslaitoksella jossa kierrätetään useita satoja tai jopa tuhat autoa viikossa. Siellä autot menevät kokonaisena ison murskan läpi. Ei sun kannata muuta kuin viedä ne lähimpään metallikierrätyspisteeseen niin hyvä. Ei sekajätteeseen. Turhaan vaan kulutat aikaa ja mietintää.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2010 1:37

Jaa? Mä oon ollu kuvitelmissa että pienmetalliin ei saa laittaa iskareita koska ne pamahtavat siinä vaiheessa kun ne kipataan sulatukseen?

Ei taida mun tiedot enää olla ajantasalla :) Toisaalta tuolla sanotaan että olisi ongelmajätettä...

Vai onkohan noita pienemetalleja koskaa sellaisenaan pistetty masuuniin?

jyri.h
-

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.3.2010 8:57

Itse olen työelämässäkin, naiivisti kenties, porannut iskarin yläpäähän reiän 3mm terällä josta kaasu pääsee ulos ilman että öljy lentää pitkin torppaa. Tuossa terässä on kiinni leveä kuminen prikka ettei puhalla kaasuja naamalle.
Kun kaasu on poies, suurennan reiän 6mm sekä poraan alareunaan 6-8mm reiän josta öljyt valuu jäteöljykeräimeen. Puolen tunnin päästä pari edestaks liikettä iskarin männällä ja raato metalliromuun. Vie aikaa ehkä minuutin per iskari joten ei ole kuin viitseliäisyydestä kiinni.

En tiedä menevätkö murskaimen läpi ensin mutta ajatuskin siitä että reiätön iskari putoaa terässulaan nostaa karvat pystyyn..

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.3.2010 11:02

En muista, onko jo ihan velvoite ottaa vanha osa vastaan, mutta itse olen kuskannut AD-liikkeestä ostamani varaosan käytetyn vastikkeen vienyt liikkeen takapihalla olevaan keräyslaatikkoon. Akuista jopa muistuttavat, että tuo vanha heille kierrätykseen.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2010 15:15

Kun ei enää muista mistä on uudet ostettu :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.3.2010 17:40

Nakkaat sen vanhan lähimmän autokorjaamon / metallipuljun roskalavalle, joudut pian maksamaan jos johonkin kierrätykseen viet. :)

ArtoE
-

ViestiKirjoittaja ArtoE » 13.3.2010 17:48

Joo tuossa ootte ihan oikeassa että sulattoon sitä ei saa laittaa kokonaisena, räjähtää aika ikävästi. Yleensä tuolla murskalaitoksella suurin osa murskautuu pieneksi ja ne jotka pääsevät läpi äijät kerää pois hihnalta ja uudestaan läpi. Räjähtää muuten hienosti meillä töissä täydet kaasupullot ja autojen täydet bensatankit murskassa.. Vaikuttava näky ja tunne... =) Nuo iskarit voi siis hävittää samaan paikkaa kuin muu sekapelti eli lähinnä autot ja muu pelti. Eli Kuusakoski ja Stena ja muut pienemmät lähinnä...

tunppi
-

ViestiKirjoittaja tunppi » 13.3.2010 19:17

iskarit ongelmajätettä,eli EI metallikeräykseen,vaan kiinteään öljyiseen jätteeseen.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”