Tiepalvelun toiminta + hinta?
Valvoja: ffp jäsenet
Tiepalvelun toiminta + hinta?
Eli kuinka tuo tieliiton tiepalvelu toimii? Golffi on ens yön sähköttömällä parkkipaikalla ja varma veikkaus on että aamulla ei lähde käyntiin.
Tänään oli vajaa 2h roikassa ja vaikeaa oli startti jo -15 pakkasessa.
Eli tiepalveluun tai taxikuskille pitää pirauttaa että saa apuvirtaa, kaapelit löytyy kyllä.
http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvel ... eskus_24h/
Tänään oli vajaa 2h roikassa ja vaikeaa oli startti jo -15 pakkasessa.
Eli tiepalveluun tai taxikuskille pitää pirauttaa että saa apuvirtaa, kaapelit löytyy kyllä.
http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvel ... eskus_24h/
Autoliiton tiepalvelumiehet on tavallisia sällejä, asian harrastajia, jotka usein lähtevät tyyliin ruokapöydästä jelppimään pulaan jäänyttä..
Autetaan paikanpäällä mitä voidaan (nykyautoille usein ei paljoa voida), järkkäillään mahdolliset hinausautot ja taksit paikalle.
Palkaksi saadaan käytännössä se mitä autettava antaa..
(on myös ammatikseen tätä tekeviä, harrastajien lisäksi)
Autetaan paikanpäällä mitä voidaan (nykyautoille usein ei paljoa voida), järkkäillään mahdolliset hinausautot ja taksit paikalle.
Palkaksi saadaan käytännössä se mitä autettava antaa..
(on myös ammatikseen tätä tekeviä, harrastajien lisäksi)
Hyvinpähän nuo uudet autot ja taksitkin kestää virtaa antaa ja ottaa. Nimimerkillä tänä talvenakin useampaan otteeseen työautoa apuvirralla starttaillut. Onhan siinä se olematon riski tietty, että taksilaitteet voi hajota virtapiikeistä yms, mutta ylijännitesuojattuja vehkeitähän ne on. Enpä ole kuullut, että keltään olisi ikinä hajonnut mitään virtaa antaessa/ottaessa, noita pirssejä kuitenkin starttaillaan vähän väliä apuvirralla, kun taksilaitteet imee akut tyhjiin kovilla pakkasilla auton seisoessa...
Harva suostuu antamaan apuvirtaa varmaankin juuri sen takia, kun ei kuulu toimenkuvaan ja autoliiton miehet on sitä varten. Eikä usein apuvirran kysyjällä ole edes kaapeleita ja taksejen vakiovarustukseenkaan ne eivät kuulu. "Voitko jostain kysyä että olisiko jollain?" - Öö, en voi, kun siitä ei mulle makseta. :) No hard feeligs, soitelkaa vaan ongelmatilanteissa autoliiton tiepalveluun, älkää takseille (ellette tarvitse kyytiä).
Harva suostuu antamaan apuvirtaa varmaankin juuri sen takia, kun ei kuulu toimenkuvaan ja autoliiton miehet on sitä varten. Eikä usein apuvirran kysyjällä ole edes kaapeleita ja taksejen vakiovarustukseenkaan ne eivät kuulu. "Voitko jostain kysyä että olisiko jollain?" - Öö, en voi, kun siitä ei mulle makseta. :) No hard feeligs, soitelkaa vaan ongelmatilanteissa autoliiton tiepalveluun, älkää takseille (ellette tarvitse kyytiä).
ei oo autoliiton miehetkään ihan ilmaisia.. alkuvuodesta soittelin, kun piti kaverin auto saada käyntiin apuvirralla ja itellä ei kaapeleita ole.
mies sanoi linjan toisessa päässä, että hän on noin 25 km päässä ja jos lähtee ajamaan "pelipaikalle" niin lähtötaksa on 30€ (oli ihan normaali arkipäivä) ja kilometrit laskutetaan 1€/km ja apuvirran anto maksaa vielä erikseen 10€.. totesin, että eiköhän löydy lähempää ilmaistakin apua ja sanoin ettei tarvii lähtee ajelemaan..
mies sanoi linjan toisessa päässä, että hän on noin 25 km päässä ja jos lähtee ajamaan "pelipaikalle" niin lähtötaksa on 30€ (oli ihan normaali arkipäivä) ja kilometrit laskutetaan 1€/km ja apuvirran anto maksaa vielä erikseen 10€.. totesin, että eiköhän löydy lähempää ilmaistakin apua ja sanoin ettei tarvii lähtee ajelemaan..
Homma ok, kylmä rinki persuksissa kateltiin hotellin ikkunasta kun muutama auto oli pelti auki ja hinausauto kävi ne käynnistelemässä.
Golffi hörähti heti, lämppäri pois päältä ja kytkin pohjaan.
Tänään ajeltiin takas lohjalle ja aamusta saa laittaa roikkaan joten ei hätää enkä viitsi tuohon enää akkua ostaa jos ei ihan pakko ole mutta varmatoiminen näyttää olevan tonnin romuksi mikä nyt näyttää tuon arvo tällä hetkellä olevan.
Tänä viikonloppuna tullut mittariin hieman alle 600km ongelmitta, jopa ovet toimii ok, huomenna lähdetään kotiin vaasaan eli + 400km lisää.
Golffi hörähti heti, lämppäri pois päältä ja kytkin pohjaan.
Tänään ajeltiin takas lohjalle ja aamusta saa laittaa roikkaan joten ei hätää enkä viitsi tuohon enää akkua ostaa jos ei ihan pakko ole mutta varmatoiminen näyttää olevan tonnin romuksi mikä nyt näyttää tuon arvo tällä hetkellä olevan.
Tänä viikonloppuna tullut mittariin hieman alle 600km ongelmitta, jopa ovet toimii ok, huomenna lähdetään kotiin vaasaan eli + 400km lisää.
Hyvinpähän nuo uudet autot ja taksitkin kestää virtaa antaa ja ottaa. Nimimerkillä tänä talvenakin useampaan otteeseen työautoa apuvirralla starttaillut. Onhan siinä se olematon riski tietty, että taksilaitteet voi hajota virtapiikeistä yms, mutta ylijännitesuojattuja vehkeitähän ne on. Enpä ole kuullut, että keltään olisi ikinä hajonnut mitään virtaa antaessa/ottaessa, noita pirssejä kuitenkin starttaillaan vähän väliä apuvirralla, kun taksilaitteet imee akut tyhjiin kovilla pakkasilla auton seisoessa...
Niin varmaan kestääkin käynnistellä, mutta sit jos jotain meneekin rikki, niin haluaako esim renki ottaa asiasta vastuun? Koska takuu/vakuutushan ei tule korvaamaan mitään, kun toimittiin auton valmistajan ohjeiden vastaisesti. Eikös tälläkin foorumilla joltan menny mittaristo rikki kun apuvirtaa annettiin?
Joo eihän nää nykyiset sähköautot mitään kestä, -20 pakkasta ja niin on jono merkkiliikkeen huollon ovella tai jos satut hytissä pieraisemaan niin hetken päästä mittaristo on kuin joulukuusi :)
Appiukolla oli tuossa yx -01 mersu korjauksessa, omistaja oli aamulla hypännyt hyttiin ja käynnistänyt auton, no huomasi sitten että lompakko oli jäänyt sisälle.
Sammutti auton ja haki lompakon, starttaus mutta mersu otti ja pysyi hiljaa.
No hinuri paikalle ja auto pajalle, vikaa etsittiin muutama tunti ja syyksi löytyi päällä oleva ajonesto.
No mersu kun vaatii hieman suuremmat laitteet vikakoodien lukemiseen joten hinurilla käyttöautolle, 3h oli ukot vikaa etsineet kunnes löytyi joku pimennyt boksi jossa pitäisi olla kaikki auton historia, tämä loota oli mystisesti hajonnut ja kuulemma sitä ei pitäisi pystyä ohjelmoimaan uudelleen mutta tämän oli saanut, lopullista kustannusarviota en tiedä.
Appiukolla oli tuossa yx -01 mersu korjauksessa, omistaja oli aamulla hypännyt hyttiin ja käynnistänyt auton, no huomasi sitten että lompakko oli jäänyt sisälle.
Sammutti auton ja haki lompakon, starttaus mutta mersu otti ja pysyi hiljaa.
No hinuri paikalle ja auto pajalle, vikaa etsittiin muutama tunti ja syyksi löytyi päällä oleva ajonesto.
No mersu kun vaatii hieman suuremmat laitteet vikakoodien lukemiseen joten hinurilla käyttöautolle, 3h oli ukot vikaa etsineet kunnes löytyi joku pimennyt boksi jossa pitäisi olla kaikki auton historia, tämä loota oli mystisesti hajonnut ja kuulemma sitä ei pitäisi pystyä ohjelmoimaan uudelleen mutta tämän oli saanut, lopullista kustannusarviota en tiedä.
'08 1.6D Miniä tullut rääkättyä, kun siinä ei ole edes lohkolämppäriä. Jostain kumman syystä se kyllä on käynnistynyt joka kerta ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Tosin kyllä mä ajankin sillä sitten yli 100km päivässä, että ehtii akku kunnolla latautua. Sähköikkunat siinä vaa jostain syystä sekoilee...
Apuvirtaahan voi antaa turvallisesti siten, että molemmat autot sammuksiin, johdot akkujen väliin, virtaa antava käyntiin ja annetaan olla 20 minuuttia noin 2000 rpm:llä tjsp. Sitten sammutetaan ja johdot irti ja startataan se apua tarvitseva auto sen omalla akulla, joka on siis tämän 20min aikana lataantunut hiukan. Jos oikein pelottaa että auto hajoaa niin ottaa vielä sen apua tarvitsevan auton toisen akkukengän ensin irti niin ei varmasti voi hajota kumpikaan autoista.
Onko nykyautoja mahdollista hinata käyntiin vai kielletäänkö se käyttöohjeissa?
Joskus kun noita kavereiden vanhoja ajopelejä täytyy apukäynnistää talvella akun hyytymisen takia, on havaittu nopeimmaksi keinoksi nykästä auto käyden jatkoksi (kavereiden ehdotuksesta ja suostumuksella). Aina ovat lähteneet käyntiin ongelmitta. Ongelmana siis on usein ollut se, että akussa on virran antokyky sen verran heikko, että juuri ja juuri ei jaksa pyöräyttää kunnolla konetta niin että starttaisi. Uskaltaako uudempia nykiä käyntiin?
Joskus kun noita kavereiden vanhoja ajopelejä täytyy apukäynnistää talvella akun hyytymisen takia, on havaittu nopeimmaksi keinoksi nykästä auto käyden jatkoksi (kavereiden ehdotuksesta ja suostumuksella). Aina ovat lähteneet käyntiin ongelmitta. Ongelmana siis on usein ollut se, että akussa on virran antokyky sen verran heikko, että juuri ja juuri ei jaksa pyöräyttää kunnolla konetta niin että starttaisi. Uskaltaako uudempia nykiä käyntiin?
Riski on käsittääkseni se, että tyhjän akun auton laturi antaa startatessa jännitepiikin joka kulkee johtoja pitkin virtaa antavan auton sähköjärjestelmiin ja hajottaa jotain.
Voihan tuo totta ollakin, mutta suurempi riski yleisesti on:
Virtaa antavan laturi palaa (kaapelit kiinni ja antavan auto käynnissä kun toinen starttaa)
Jännitepiikki hajoittaa jotakin ottavan autosta kun kaapelit irroitetaan.
(akku jäässä jolloin se ei toimi "puskurina" ja ottavan auto käynnissä)
Ei se laturi tuollaisesta mitään pala, laturi tuottaa just sen verran virtaa vain kuin pystyy vaikka kulutus olisi isompi. (jos nyt otetaan pois tuossa jäljempänä kerrotut jännitepiikkimahdollisuudet mitkä voivat myös hajoittaa laturin jännitesäätimen)
Mutta Tuomaksen ohje on pätevä, sillä tavoin voi turvallisesti antaa apuvirtaa. Vielä hieman miedontaisin että mikäli ei mihinkään 50luvun tasavirtalaturilliseen anneta virtaa, niin tyhjentyneen auton käynnistyksen ajaksi voi jättää kaapelit paikoilleen, kunhan virrat on katki apuautosta.
Eikä se mitään tornihuhua ole että noilla lisävirran antamisilla on saatu autoja rikki, itsekkin muutaman korjannut aikoinaan. Toki ohjainyksiköissä on ylijännite/virtasuojat, mutta ei nekään kaikkeen pysty. Idiootein esimerkki tästä on ehkä se että todella moderneja ja hyvin suojin varustetuilla aivolaatikoilla olevaa työkonetta startattiin jollain hiton antiikinaikaisella hitsimuuntajalla missä oli apuvirran antomahdollisuus. Noin 30ke lasku ja kone halvaantuneena viikon verran odottaen uusia osia... Jännitepiikkejä voi myös syntyä kun kytketään käyvän apuauton apuvirtakaapelit täysin tyhjään akkuun, paraskin jännitesäädin voi tuossa kohtaa antaa jännitepiikin. Lisäksi piikkiin on myös iso mahdollisuus siinä vaiheessa kun tyhjän auton starttaus lopetetaan, mikäli apuauto on käynnissä.
Mutta Tuomaksen ohje on pätevä, sillä tavoin voi turvallisesti antaa apuvirtaa. Vielä hieman miedontaisin että mikäli ei mihinkään 50luvun tasavirtalaturilliseen anneta virtaa, niin tyhjentyneen auton käynnistyksen ajaksi voi jättää kaapelit paikoilleen, kunhan virrat on katki apuautosta.
Eikä se mitään tornihuhua ole että noilla lisävirran antamisilla on saatu autoja rikki, itsekkin muutaman korjannut aikoinaan. Toki ohjainyksiköissä on ylijännite/virtasuojat, mutta ei nekään kaikkeen pysty. Idiootein esimerkki tästä on ehkä se että todella moderneja ja hyvin suojin varustetuilla aivolaatikoilla olevaa työkonetta startattiin jollain hiton antiikinaikaisella hitsimuuntajalla missä oli apuvirran antomahdollisuus. Noin 30ke lasku ja kone halvaantuneena viikon verran odottaen uusia osia... Jännitepiikkejä voi myös syntyä kun kytketään käyvän apuauton apuvirtakaapelit täysin tyhjään akkuun, paraskin jännitesäädin voi tuossa kohtaa antaa jännitepiikin. Lisäksi piikkiin on myös iso mahdollisuus siinä vaiheessa kun tyhjän auton starttaus lopetetaan, mikäli apuauto on käynnissä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa