VOI POISTAA

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

VOI POISTAA

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.2.2010 18:08

Pari viikkoa aikaa leimata joten just valmistunut oma talli vihittiin käyttöön GT venton remontilla.
Alla oli jo ostettaessa entisen omistajan asentama VM-Motorsportin loppuvaimennin, yllättävän hiljainen läpivirtaavaksi.

Eli pönttö oli pultattu suotaan pohjaan ja liitetty tuollaisella haitariputkella takasillan päällä olevaan liitokseen, saumat vuoti kummastakin päästä reippaasti.
No Turun koiranäyttelyreissulla käytiin paikallisessa biltemassa hakemassa edullisesti tarvikkeita.
Alle tein lattaraudasta kiinnikkeen johon sai tuon peräpöntön pultattua:


Eipä ole tuontiautot aina ruosteettomia, pelkääjän puolelta kynnyskotelon päästä löytyi hitsattavaa, tämän takia en perusta mistään muovilirpakkeista, niiden alle jää paska makaamaan ja lopputulos näkyy tuossa, nyt pitäis repiä koko helmamuovi irti jos tuon hyvin tekee, taidan liimata lapun päälle jotta saa vaan leimattua.

Pelkääjän puolen käsijarru on teettänyt hommaa ja nyt päätin uusia vaijerit joissa ei kuitenkaan mitään vikaa muuten ollut kuin että satulan päässä oleva suojakumi oli päreinä, no uudet vaihdettiin kuitenkin.
Satulan vipu ei palauta ollenkaan, liikkuu kyllä pihdeillä mutta todella kankeasti.
pihdeillä nitkuttaessa sain tuon vaijerin kiinnikkeenkin hajalle, vittu.

Lisäksi saman satulan jarruletku vuotaa eli uusiksi menee sekin ja innolla odotan että saanko sitä letkua irti jarruputkesta vai meneekö uusiksi koko putki haarottajalle asti.

Tässä nyt tuumataan että tilaanko biltemasta uuden satulan vai puranko tuon ja elvytän, jälleen kerran aika on taas vihollinen ja ensviikon illoille tiedossa tekemistä.
Pe lähdetään hesaan ja tuo pitäis olla viikot velipojalla ajossa mutta ei onnistu.
Mersu pitää hakea hätiin.

Termostaattikin huutelee vaihtoa, lämmöt jää 70 asteeseen mutta nyt ei ehdi, hommaa siinäkin on yhdelle illalle.
Pitääkös tuosta purkaa muuta pois kun tehostajan kamat kun on ilmastointi jos termostaattia vaihtaa?
Viimeksi muokannut -jarkko-, 28.4.2010 16:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 13.2.2010 18:54

kuvat on ainakin erittäin huonoja (pienikokoisia)

ja joo, ei se ruostuminen ole niiden muovien vika vaan puutteelisen pesun. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.2.2010 19:26

Oli pakko pienentää, muuten tää kone lataa niitä vielä ensviikollakin.
Ai pitääkö auto joskus pestäkkin? :)

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 13.2.2010 19:52

Itellä oli kans pörinäpönttö kötöstetty edellisen omistajan toimesta ainoastaan
ohuella rautalangalla roikku, ilmankos tahtoi pohjaan kolista :D
Itte vaihoin orggispöntön suosiolla tilalle...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.2.2010 20:24

Tässä nyt tuumataan että tilaanko biltemasta uuden satulan vai puranko tuon ja elvytän, jälleen kerran aika on taas vihollinen ja ensviikon illoille tiedossa tekemistä.

Mitäs tuumimista tuossa on?
Jos aika on kortilla ja halutaan kerralla toimiva, vaihtoehto on uusi satula molemmille puolille.
Samalla vaihtaa vielä uudet palat ja levyt, niin saadaan about kolme vuotta vapaata takajarrujen rassaukselta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.2.2010 21:17

Levyt ja palat on vaihdettu entisen omistajan toimesta vajaa pari vuotta sitten ja ne on priimat.
Kuskin puolen satula toimii loistavasti mutta mietin tuota rasvanippajuttua jos sellaiset tuonne tekis nyt kun auto on tallissa pukeilla ja varaosia pääsee hakemaan vasta maanantaina.
Biltemassa uus satula noin 65e, netin kautta ei sivu toimi mutta luettelosta löytyy.

Jarruletkuja tuossa kattelin ja pitäis vaihtaa taakse kaikki, tukivarsilta alustaa tulevatkin on hieman haperot eli jos uusis kaikki samaan konkurssiin :)

Aika vaan tosiaan on kortilla, velipoika ei autohommista mitään tajua ja ite lähen reissuun ensviikolla pe-ma ja tosiaan 3.2 mennessä pitää katsastaa, voishan sitä vikalistan hakea niin sais kk lisäaikaa.

Kuinkas tuo GT:n helmamuovi on kiinni, alapuolelta näyttää olevan ruuveilla, samoin päistä, hajooko siitä kiinnikkeet jos irti nyppää?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.2.2010 23:15

Irroitetaan yläreunan peitelista sekä ruuvit helmamuovien päistä ja alareunasta.
Vedetään helmamuovien puolikkaat irti toisistaan ja nostetaan pois paikoiltaan.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 14.2.2010 10:15

Termostaattikin huutelee vaihtoa, lämmöt jää 70 asteeseen mutta nyt ei ehdi, hommaa siinäkin on yhdelle illalle.
Pitääkös tuosta purkaa muuta pois kun tehostajan kamat kun on ilmastointi jos termostaattia vaihtaa?


Ilmastoidussa B4 passatissa ei ainakaan tarvinnut mitään muuta irrotella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.2.2010 10:24

Ok, tänään jatkuu hommat jos vaikka öljyt ehtis vaihtamaan ja irroittamaan tuon jarrusatulan.
Eilen tuli katon etureunaa maalattua kilikalilla ja en tiedä onko maalit heikentyneet vai mies vanhentunut mutta hyvää pintaa ei enää saanut tekemälläkään :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.2.2010 12:12

kuvat on ainakin erittäin huonoja (pienikokoisia)

Minustakin olisi mielenkiintoista seurata topikkia, mutta nuo fotopuketin kuvat ovat tosiaan niin pieniä ja pienestä koostaan huolimatta latautuvat hitaasti.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.2.2010 19:03

Tuo photopucket jotenkin määrää tuon kuvan koon, koitin koneella suurentaa ja tallensin uudelleen mutta samanlaisia ovat.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.2.2010 17:40

Otin eilen iltapuhteina tuon satulan irti ja tänään töissä pesin sen, töiden jälkeen taas motonettiin hakemaan tuo jarruletku sekä satulan korjaus-sarja jossa kaikki kumit.

Tallissa hetken satulaa tutkittuani totesin että eipä ole työkaluja moisen purkamiseen, pitäis olla todella pitkät sokkapihdit joilla männän takana olevan sokan saa irti ja perään muut hilppeet.
Muutenkin hieman kummastutti koko laitos, ilmeisesti tuo sokka pitää koossa koko paketin.
http://www.ffp.fi/media/tekstit_tjarru2.jpg

No ei muuta kun uusi pölysuoja mäntään, pölysuoja uraansa paikalleen ja sitten yrittää painaa ja samalla kiertää mäntää paikalleen, todella ihmeellinen rakenne tuolla pölysuojalla, yleensä sen kiinnitysura on männän ulkopuolella ei mäntä painetaan pohjaan jolloin pölysuojan saa helposti paikalleen, tässä piti hieman urheilla.

No satula ruuvipenkkiin kiinni ja taas nitkutettiin, väliin sumuttelin crc:tä ja lähtihän se käsijarrun vipu toimimaan.
Porasin rasvanipalle reiän ja tuli siitä jonkinlainen, töihin takas rasvaamaan kun itellä ei rasvaprässiä satu olemaan.

Katotaan jos illalla jaksais mennä kasaamaan, jos ei niin sitten huomenna taas jatketaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2010 19:02

Sokka lähtee pitkällä kapeahkolla ruuvitaltalla reuna kerrallaan.

Mulla oli niin likainen se käsijarrun akseli että olis ollu ihan turha remontti ellei olis purkanu kokonaan. Lisäks sen akselin stefaa ei olis päässy vaihtamaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.2.2010 20:03

Ei tuonne väliin kyllä ruuvarilla olis päässy, sokkapihdit pitäis olla ja sellaiset joissa kärjet 45 asteen kulmassa.
Akseli stefa olis kyllä ollu mukava vaihtaa mutta ei niin ei.

Öljyt pitäis vaihtaa mutta kun ei talossa ole kuin remmimallinen öljynsuodatin avain ja yllätys kun ei sillä filtteriä auki saanut, ei mahdu pihdit eikä ruuvari jos sellasen pamauttais läpi filtteristä, ilmastoinnin letkut tiellä, joku swatsenekkeri vissiin vääntäny filsan kiinni.
No työkaveri tuo huomenna kolmijalkaisen filsan avaimen jolla saa alakautta avattua.
Miksihän muuten tuo filtteri pitää olla koneeseen päin kallellaan? Että varmasti lorottaa pitkin konetta irrotettaessa? :)
Mersussa on näppärästi, 2 m8 mutteria auki, kansi pois, patruuna ylös ja uusi tilalle.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.2.2010 22:58

Tänään sain oikein jotakin aikaiseksikin, jarrusatulaan uudet suojakumit liukutapeille, kuparitahnaa liukasteeksi, jarruletkukin lähti sovinnolla irti jarruputkesta ja uusi tilalle, uudet käsijarruvaijerit paikalleen, irti olleen satulan ilmaus ja perään käsijarrun säätö, ja sehän hitto toimii. :)

Pyöränkotelossa olevan reiän paikkaus meni pikakoodilla, hyvä tuli, menetelmiä en viitsi paljastaa, joku pian suuttuu, mutta hitsiä ja peltiä käytettiin, päälle sinkkimaalia ja kiveniskuspray.

Öljyfiltteri irtosi tuollaisella kolmijalkaisella avaimella, ahdasta oli silläkin mutta filtteri sekä öljyt vaihdettu.

Huomenna pitäis vielä saada kattolistat paikalleen, termostaatin vaihto jää myöhempään ja pitäis tuo katon etureunan maalauskin uusia.
Takajousia pitäis vielä puoli rinkiä/rinki lyhentää jotta tulis perä alemmas.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.2.2010 19:09

Vi***u eihän tuo jarrun paska toimi kunnolla, käsijarru kyllä pitää mutta pitää säätää kireemmälle kuin toinen puoli jolloin jää laahaamaan.
Mites jos tuonne tekis latasta telineen jouselle joka vetäis tuon käsijarruvivun pois?
Kiinnittäis sen telineen jarrusatulan rungon kiinnityspultteihin.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.2.2010 19:41

vaijerit ei jumita tms? sit ei auta kuin remontoida satulaa

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.2.2010 19:55

Vaijerit uusittiin eikä vanhoissa ollut mitään vikaa, ne on nuo surullisen kuuluisat satulat.
Haen biltemasta uuden niin loppuu tämä taistelu edes tuon osalta, hitto kun taas voi vit***taa, olis muutakin tekemistä kun pelleillä näiden paskojen kanssa.

Jarrut pitäis ilmata, poljin menee turhan pohjaan, kumma kyllä tallissa se oli ok ja tuo irti ollut satula ilmattiin kunnolla.

Jotakin häikkää on ohjauksessakin, kesällä vaihdoin alle vakiot jouset ja eteen tuli uudemman mallisilla yläkumeilla mutta luulen että oon koonnu ne väärin.
Tarttis siis valokuvan jossa joku olis purkanut 96- mallisen etutolpan että missä järjestyksessä osat sinne tulee.
Täällä on purkauskuva siitä mutta ei valota asiaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.2.2010 20:24

kyllä tuota jarrusatula jumppaa harrastella näitten kanssa, ei semmosta kakkista ole johon ei ole tarvinu satulaan koskea. eikä asia taida sen kummempi olla kolmosissakaan?

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 18.2.2010 23:08

Niinpä, nyt kolmoseen satulan molemmille puolille uusineena... Ongelma on sama eli kun kilometrejä tulee tarpeeksi paljon useamman vuoden hitaahkossa ajossa jolloin takajarrut on hädin tuskinpelissä, pientä liikettä tekevät osat lakkaa toimimasta. Etupään jarrut kestää pidempään koska ne on joka jarrutuksessa mukana. Hajoohan bemareistakin ne pikku rimpulajarrukengät jotka on siellä levyjen sisällä käkkäriä varten aikaa myöten.

Sen verran olen kakkisajoista viisastunut etten osta enää autonosia biltemasta, on tuo aika jo sen verran kortilla. Parempaa tarvikeosaa saa varaosamaailmasta tai varauksella motonetista. Viimeksi ostettu satula oli samoin lucas germany leimoin kuten alkuperäinenkin. Tosin hintaa on satasen verran enemmän luullakseni bilteman osaan verrattuna, tarkkaa hintaa en ole vielä saanut kaverilta joka hommasi.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.2.2010 20:18

Mersussa on myös ne rimpulajarrukengät ja en omasta -77 mallista niitä koskaan avannut, vaijerit vaihdettiin kerran 10 vuoden aikana mitä se mulla oli, käsijarrut toimi aina.
Sama tuo äiteen teinitähti, 7 vuotta meillä ollut eikä jarruille ole koskaan mitään tehty, toimii.

Mites, onko nuo bilteman satulat vaihto-osia eli vanhasta pantti? Luettelon mukaan ei, netin mukaan kyllä vaikka kyseistä tuotetta ei netin kautta löydykkään.
Olis vaan espoon biltema 7km päässä hotellilta.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 20.2.2010 0:26

biltema ei ota vanhoja satuloita vaihdossa, tai eivät ole ainakaan kyselleet.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.2.2010 18:23

Tuli tuolla espoon biltsussa käytyä mutta olivat juuri sulkeneet, no huomenna näyttäis olevan auki 12-16 joten täytyy kurvata käymässä.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 20.2.2010 21:42

mä voin ottaa ne vanhat satulat....

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.2.2010 9:11

Toinen vaan uusitaan, kuskinpuoli toimii loistavasti. Vanhan heitän roskiin :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.2.2010 22:07

Tuli aamusta biltsuun ajeltua ja satula haettua, 69e kustansi tuo. Huomenna kotiin vaasaan mutta ensviikko on iltavuoro joten perjantaina vasta asennellaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.3.2010 19:21

Leima tuli että heilahti, 79e eli ihanan kallista :)
Eilen illalla vielä vaihdettiin alle tuo uusi satula ja tarkistettiin että kaikki valot palaa.

Hmm, golffiin olis uusi tuulilasi 200e + katsastus 79e + mahdolliset korjaukset, ajamme pitkällä leimalla :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa