riikkarin kokoaminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

riikkarin kokoaminen

ViestiKirjoittaja gulffi » 17.1.2010 14:33

Eli miten gti malliseen rattiin kootaan ne riikkarin osat? Kun kaikki on paikallaan niin siihen ei jää väliä vaan riikkari jää huutamaan että puuttuuuko siitä välistä jotain osia vai miten se menee oikeaoppisesti??

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.1.2010 14:49

Riikkari?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.1.2010 14:56

^Äänimerkki käsittääkseni.
Varmaan kannattaa kertoa myös minkä kapistuksen äänimerkistä on kyse.
Mutta kyseessä voisi paremman tiedon puuttuessa olettaa olevan kakkos golfin ratti.
Siinähän muistaakseni on sellainen metallilevy mihin kiinnitetään se riikkarin piuha ja sen levyn alla on muistaakeseni joku muovi/kumi lätkä joka estää sen jatkuvan kontaktin ja vasta painaessa yhdistyy virtapiiri.
Eli puuttuisko sieltä nyt se kumi/muovilätkä.
On sen verta pitkä aika kun viimeksi purin kakkiksesta ratin, että ei kunnolla enää muista.
Viimeksi muokannut Eemeli, 17.1.2010 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 17.1.2010 15:02

no äänimerkkiäpä tarkotan jos ei riikkari sanaa joku älyä. ja pelihän on golf 2 vm.90. ratti on se 4 puolanen

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 17.1.2010 16:48

Ahaa tarkoitat siis äänimerkinantolaitteen käyttökytkintä . Voitaisiin käyttää oikeita termejä jotta me kaikki muutkin ymmärretään,koska meidän homma on auttaa muita foorumilaisia selviytymään ongelmista ;-)

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 17.1.2010 16:55

no juurikin näin. mutta jos niitä ohjeitakin välistä nii auttas asiaa:D

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.1.2010 16:56

Mitä kaikkea siitä siis on ollut purettuna? Onko siis ollut vain ratti irti, vai onko irroteltu ne rattiakselilla olevat jouset sun muut hilut. Riikkarin/töötin/äänimerkin jatkuvaa soimista on luvassa myös, jos rattiakseli on jostain syystä liian syvällä (eli ei vedettynä täysin ulos kohti ohjaajaa).

Vai onko nyt vaan jostain syystä purettu ratti atomeiksi? Montaa osaa siitä ei kyllä irti saa, joten kumma jos sitä ei osaa kasata.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 17.1.2010 19:11

Joskus ratin vaihdon tai muusta syystä ratin irrotuksen ja takaisin asennuksen jälkeen jäi torvi soimaan jatkuvasti.

Korjaantui paukuttelemalla nyrkillä sitä äänimerkinantolaitteen käyttökytkintä eli siis sitä lätkää siinä ratin keskellä.

Oli sen verran taipuisaa ainetta se lätkä ainakin CarvaLakki-mallissa (muistaakseni Golf Diesel -86) että jäi kosketuksiin ne osat joiden pitäisi olla kosketuksissa vain käyttökytkintä painettaessa. Paukuttelulla muotoutui sitten siihen muotoon että äänimerkki toimi kuten pitääkin.

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 17.1.2010 19:24

juu ratti oli irti kun piti vaihtaa virtalukon pohja. ja kyllä osaan kasata ne osat oikein mutta se ihmetyttää että miksi jää huutamaan se torvi.

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 17.1.2010 20:14

Niinkuin Heikki J. tuossa jo mainitsi ei kyse ole väärästä kokoamisjärjestyksestä vaan
Riikkarin/töötin/äänimerkin jatkuvaa soimista on luvassa myös, jos rattiakseli on jostain syystä liian syvällä (eli ei vedettynä täysin ulos kohti ohjaajaa).
Todennäköisesti kun olet painanut sen holkkin paikalleen, joka pitää sitä jousta jännitettynä on rattiakseli painunnut liian sisään. ratkaisu taisi olla, että piti laittaa se ratin mutteri alulleen kiinni ja mutterin ja sen holkin välistä painaa holkkia sisämmäs? vai pitkö sitä ratti akselia vaan vetää ei muista enään. saman ongelman kanssa vaan tuli painittua pari vuotta sitten yöllä myyntiä edeltävä päivänä -20 asteen pakkasessa virtalukonpohjan antauduttua ja kyllä v***tti.

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 17.1.2010 20:26

juu no pitää tsiikata se akseli

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2010 21:33

Vahva veikkaus on, että vika on itse ohjauspyörässä. Helppo tarkistaa: jos ratin ottaa irti ja huuto lakkaa, vika on ratissa.
Tietämättä ratin tyyppi (arvaan vain), olisiko noista kuvista silti apua:
http://www.tiltu.net/mobil/vw/vilkkukeha/

e: aika pitkään olen autojen kanssa touhunnut, mutta en muista koskaan kuulleeni sanaa "riikkari".

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.1.2010 22:38

Mulle tuo termi oli tuttu.

Joskus on mulle tosiaan käynyt niin, että kun on ollut ne jouset ja systeemit siitä irti, niin niitä takaisin laittaessa on tullut vahingossa paukutettua myös rattiakseli liian syvälle. Sen saa sieltä takaisin ylös ainakin niin, että laittaa ratin paikalleen mutterilla ja kiskaisee ratista niin kyllä se sieltä tulee jos on tullakseen.

Ja tässäkin tapauksessa huuto lakkaa kun ratin ottaa irti, vaikka ratissa ei mitään vikaa olekaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.1.2010 23:41

Eikun niin, siellähän oli tosiaan tuo vaahtuovi (vai mikä lieneekään) mikä pitää ne metalliosat erossa toisistaan. Eikös se toimi niin että tuo siellä painuu kasaan, kun sitä töötin painiketta survoo ja se yhdistää virtapiirin.
Mutta aika vaikee tuota on väärin kasata. Ellei sitten ole mennyt jostain syystä repimään tuota pehmikettä siitä irti.

Mutta itseasiassa itsekin taisin joskus saada sen riikkarin kokoajan soimaan ja oliskohan mulla ollut just tuo vika minkä Heikki J jo aiemmin mainitsi. Ei taaskaan varmasti voi muistaa kun siitä on niin pirusti aikaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2010 8:38

Miten se töötti tmv. voi alkaa huutamaan, jos rattiakseli on liian syvällä ja ratti on muutoin ehjä? Jotta äänimerki virtapiiri kytkeytyisi, pitää olla kosketus vilkkukehän liu´un ja rattiakselin laipalla olevan joustavan kynnen kanssa. Lisäksi, ohjauspyörän keskiössä olevien rattiakselin ja liu´un yhdistävien johtimien pitää yhdistyä.
Ratti voi kyllä jäädä liian ulos akselillaan, jolloin liuku ei tavoita vilkkukehää, eikä äänimerkki voi toimia

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 18.1.2010 15:52

Joo elikkä vika tais löytyä otti se lipare siinä ratin alla kiinni kokoajan siihen kehään. taivutin sitä vähä nii joha alko pelaa. että en tiiä onko ratti liian sisässä vai mitä mutta jos alkaa pelata nii hyvä vaan ja jos ottaa sen ratin irti kokonaan nii eihän se riikkari/äänimerkki/töötti/torvi pelaa ollenkaan että ei sillä voi mitään todistaa. Ja vielä tuohon kutsumanimeen että kyllä sanon mieluummin riikkari kun esim töötti kuullostaa jotenkin paremmalta mutta sanokoot jokainen miten haluaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa