akkulaturin käyttö

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

hassa
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2009 19:25

akkulaturin käyttö

ViestiKirjoittaja hassa » 29.12.2009 16:50

Sain tuossa uuden akkulaturin traktoreita varten, mutta käyttöohjeet ovat ilmeisesti toiselle laturille tarkoitetut, koska symbolit yms ovat erilaisia kuin kyseisessä laturissa. Ja nyt tarvitsisin apua, että osaan käyttää sitä. Laturissa siis käsittääkseni normaali lataustoiminto, pikalataustoiminto sekä käynnistystoiminto apuvirran antoon.

Laturi on siis TELWIN Leader 400 Start eli tämän sivun alimmainen laturi. Tässä vielä isompi kuva.

Nyt kysyisin, että missä asennoissa nämä laitteesta löytyvät napit pitävät olla kun haluan:
1. ladata normaalisti (laitteesta löytyy käsittääkseni jokin automaattilataustoiminto, että tunnustelee koko ajan, että tarviiko ladata vai ei eli lopettaa latauksen jos akku täynnä ja pitää yllä akun varausta ja tarvittaessa lataa lisää)
2. pikaladata
3. antaa laturilla apuvirtaa startatessa

Jos joku omistaa kyseisen laitteen tai tietää jostain muuten, että missä asennoissa nappulat pitävät olla, etten riko paikkoja niin kertokaa!

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 29.12.2009 18:14

1. Vasen painike kohdassa 1 & seuraava kohdassa min. on peruslataus
2. Vasen painike kohdassa 2 & seuraava kohdassa min. on pikalataus
3. Vasen painike kohdassa 2, sekä seuraava painike kohdassa BOOST

Kolmas painike vasemmalta liene et lataatko irtoakkua tai annatko apuvirtaa autoon? Onks tossa sitten erikseen vaihdettava johto 12 ja 14 välillä?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 29.12.2009 18:40

Hyvinpitkälti täysin samanmoinen peli löytyy firmasta, joskin kaiketi 10v vanha ainakin. Napit ihan samanlaiset joka tapauksessa.
Eli plusjohto vaihdetaan joko 12v tai 24v liittimeen tarpeen mukaan.

Yksinkertaisimmin nuo napit:
kaikki kolme nappia ylhäällä = pienin latausjännite (esim. jos yön yli jättää latautumaan)
vasen nappi alhaalla = hieman tehokkaampi lataus (jos muutamassa tunnissa lataa akkua)
kaksi nappia vasemmalta alhaalla = boost tehokas lataus, en itse ainakaan ole pisempiä aikoja pitänyt päällä (jos nopeasti pitänyt saada isompi vehje käymään niin boostille muutama minuutti ja sitten käynnistysvirran kanssa käyntiin)
kaikki napit alaalla = käynnistysvirta, eli huutaa hoosiannaa enkä itse ainakaan viitti kovin kauaa tuota pitää päällä. Ainakin pienemmät akut lämpiää aika nopeasti tuolla.

Vaikeesti se tuli vaikka piti yksinkertasesti olla... Noo kokeilemalla oppii :D
Niin ja se vihree nappi on ON/OFF :)

hassa
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2009 19:25

ViestiKirjoittaja hassa » 29.12.2009 20:13

Kiitos molemmille! Tämä selvensi asian lähes täydellisesti :) toki jos jollain on vielä jotain mainittavaa tästä niin kuunnellaan.
Vielä tuosta 12V ja 24V, että eikös se ole 12V mitä traktoriinkin laitetaan... ja autoon myös?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 29.12.2009 20:25

Akut on yleisesti ottaen 12V eli jos yksi akku niin 12V ja jos kaksi niin 24V.
Voi toki olla kaksi akkua 12V järjestelmässäkin mutta työkoneissa, kuorma-autoissa ym. yleensä 24v. Mutta siis yks akku = 12V.

Ja siitä sen tietää ainakin että on 12V tai väärin kytketty 24V järjestelmään jos on 24V:llä laturi, lataus pienimmällä ja laitat laturin päälle niin latausmittari pomppaa heti pohjaan...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.12.2009 2:18

Akut on yleisesti ottaen 12V eli jos yksi akku niin 12V ja jos kaksi niin 24V.

Toi ei oikeesti kerro yhtään mitään. Esim landcruiseriakin on ollu 2 akulla 24V ja 12V, hiluxissa jne on 2 akkua ja 12V järjestelmä. Ihan riippuu siitä onko akut laitettu sarjaan vai rinnan, kytkentä on helppo tarkistaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2009 2:23

Tässä luultavasti kannattaisi panostaa halvimpaan yleismittariin ja eliminoida laturiviat jotta tietää mihin napoihin laturin leuat laitetaan.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 30.12.2009 10:10

Voi toki olla kaksi akkua 12V järjestelmässäkin mutta työkoneissa, kuorma-autoissa ym. yleensä 24v. Mutta siis yks akku = 12V.


Työkoneiksi lasken pyöräkuormaajat, kaivinkoneet yms. En lantikkaa.

käyttäjä
-
Viestit: 141
Liittynyt: 13.4.2008 20:07
Viesti:

ViestiKirjoittaja käyttäjä » 30.12.2009 10:18

Työkoneiksi lasken pyöräkuormaajat, kaivinkoneet yms. En lantikkaa.

Kyllä lantikka menee työkoneesta,landcruiserit on erikseen ;)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa