Matematiikka apua tarvitaan. Paino/teho täh?
Valvoja: ffp jäsenet
Matematiikka apua tarvitaan. Paino/teho täh?
Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.
Eli jos auton omamassa on 1600kg, niin miten tuo lasketaan?
Eli jos auton omamassa on 1600kg, niin miten tuo lasketaan?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kopsaan suoraan kirjasta.
Seisontajarrun on vaikutettava vähintään yhden akselin pyöriin. Jarrutusvoiman on oltava vähintään 20% auton kokonaispainovoimasta ja voiman on jakauduttava tasan molemmille pyörille.
Laskutapa.
m = 1600kg
g = 10m/s2 (maan vetovoiman kiihtyvyys)
p = 18 %
Eli auton G on 16 000 N.
Laskukaava G = m * g
F = G * p
F = 1600kg * 10m * 18 = 2880 N
Eiku tä. :D
perkele !
Seisontajarrun on vaikutettava vähintään yhden akselin pyöriin. Jarrutusvoiman on oltava vähintään 20% auton kokonaispainovoimasta ja voiman on jakauduttava tasan molemmille pyörille.
Laskutapa.
m = 1600kg
g = 10m/s2 (maan vetovoiman kiihtyvyys)
p = 18 %
Eli auton G on 16 000 N.
Laskukaava G = m * g
F = G * p
F = 1600kg * 10m * 18 = 2880 N
Eiku tä. :D
perkele !
Hessu kirjoitti:Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.
Täytyisi tietää auton kokonaispainovoima (kokonaismassa), jotta tietäisi kumpi on suurempi: 16 % auton kokonaispainovoimasta vai 20 % omamassan painovoimasta. Kuitenkin tuossa on sanottu miten lasku tapahtuu eikä siinä tarvitse välittää mäen kallistuksista mitään. Kun laki sanoo, että 16 tai 20 prosenttia jonkun massan painovoimasta riittää niin silloin se riittää. :)
Tiedossa on vain omamassa, joten lasketaan sen perusteella. Omamassan painovoima on 1600 * 9,81 = 15696 N. Siitä 20 % on ~ 3140 N. Tämän pitää jakaantua tasan molemmille pyörille eli 1570 N per pyörä.
Laskuissa on totta kai perävalotakuu tai sitten ei sitäkään :)
lainataan vähän vanhaa topicia
Ei lähde itellä aukeamaan tällainen tehtävä, niin josko täältä löytyis apua...
"Ilmanvaihtoputken poikkileikkauskuvio on ympyrä. Putken tulisi mahtua kolmion muotoisen aukon lävitse. Kuinka suuri saa putken halkaisija korkeintaan olla, kun kolmion sivut ovat 352mm,414mm ja 476mm?"
"Ilmanvaihtoputken poikkileikkauskuvio on ympyrä. Putken tulisi mahtua kolmion muotoisen aukon lävitse. Kuinka suuri saa putken halkaisija korkeintaan olla, kun kolmion sivut ovat 352mm,414mm ja 476mm?"
Ilmanvaihtoputket on sen verran löysiä, että ne taipuu helposti vähän isompana halkaisijan kolmion läpi, kun ei tartte pysyä pyöreinä ;)
Mutta:
r = sqrt [ (s - a)(s - b)(s - c) / s ]
s = (a + b + c) / 2
Tästä saadaa r=114mm ja rapiat. Ei ratkaista ihan loppuun asti, saat itse laskea vielä mikä se halkaisija on :D
Mutta:
r = sqrt [ (s - a)(s - b)(s - c) / s ]
s = (a + b + c) / 2
Tästä saadaa r=114mm ja rapiat. Ei ratkaista ihan loppuun asti, saat itse laskea vielä mikä se halkaisija on :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos nää mun laskut nyt jotenkin ees paikkaansa pitää niin kitkavoima mikä pitää autoo paikallaan tossa mäessä on 0,6*cos16,2mg=9043N.. Ja kun laskeskellaan auton alamäkeen vaikuttava voima tossa mäessä saadaan F=sin16,2mg=4379N. Koska toi auto vaikuttaa alamäen suuntasesti vaan tolla 4379N voimalla voidaan olettaa että se on minimivoima millä auto pysyy paikallaan koska jos alamäkeen vaikuttaa ton verran ja ylämäkeen saman verran niin resultanttivoima on 0 -> auto ei liiku koska lähtötilanteessa auto on paikallaan.
Ja koska tota tarvittavaa jarruvoimaa verrataan auton alaspäin vaikuttavaan voimaan tasasella joka oli 15696N. Eli saadaan (4379N/15696N)/100%=27%.
Tästähän voidaan päätellä että pienimmällä mahdollisella lain sallimalla %määrällä auto ei noin jyrkässä mäessä pysy enää edes paikallaan.
Eihän tästä mitään hyötyä ole alkuperäseen viestin mutta tulipahan laskettua :D
Ja koska tota tarvittavaa jarruvoimaa verrataan auton alaspäin vaikuttavaan voimaan tasasella joka oli 15696N. Eli saadaan (4379N/15696N)/100%=27%.
Tästähän voidaan päätellä että pienimmällä mahdollisella lain sallimalla %määrällä auto ei noin jyrkässä mäessä pysy enää edes paikallaan.
Eihän tästä mitään hyötyä ole alkuperäseen viestin mutta tulipahan laskettua :D
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa