Hei!
Tässä viikon autoa rassanneena ja tätäkin foorumia selanneena alkaa omat keinot ja ideat loppumaan, joten kysytään.
Auto: VW Passat 1.8t (APU) tiptronic aut. 157tkm -99, sähköinen kaasupoljin, kuskin ovitunnistin rikki.
Testeihin käytössä Vag-Com 409.1
Taustaa:
-Auto käytetty 2 viikkoa sitten vuosihuollossa ja nokkaremmin vaihdossa VW merkkikorjaamolla. Auto toimi tämän jälkeen normaalisti.
-Viikko huoltojen jälkeen irrotin ja puhdistin kaasuläppäyksikön parantaakseni tyhjäkäyntiä. Puhdistin samalla myös imuilman lämpötila-anturin. Toimenpiteiden yhteydessä irrotin myös akun kaapelit.
-Kiinnitettyäni kaasuläpän ja lämpötila-anturin alkoivat välittömästi ongelmat. Luulin aluksi, että kyse olisi kaasuläpän adaptoinnista ja käytin auton vw-korjaamolla tuon teettämässä. Ei muutosta ongelmiin.
-Korjaamolla huomattiin, että venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä 1 ja 4(pahempi) sylinterien tulppien päälle. Vaikutti kuulemma selvästi sytystysvialle. Ehdotettiin puolan vaihtamista 4 sylinteriin. Uusi puola ja tulppa vaihdettu mutta ei vaikutusta.
-Vikakoodeja ei ole ilmaantunut
Ongelmat:
-Tyhjäkäynti tasaantui, kunhan koneen vain saa ensin käymään.
-Täysin kylmänä auto käynnistyy mutta sammuu saman tien. Muutaman starttikerran jälkeen käy hieman hieman pidempään mutta kierrokset laskevat hyvin pian ja auto alkaa tärisyttämään ja sammuu. Bensa haisee joten käy selvästi rikkaalla.
-Kun startteja on tarpeeksi takana(n.7-8) ja lämmöt ehtineet hieman nousta, auto starttaa ja käy tyhkäkäyntiä välillä hieman ailahdellen. Kun moottorin lämmöt ovat nousseet tarpeeksi(~40-50astetta) auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti 800rpm. Paremmin kuin ennen kaasuläpän puhdistusta.
-Kun kone on kunnolla lämmin ja käy tyhjäkäyntiä hyvin, ei se vastaa kaasuun normaalisti. Bensa ei kuitenkaan enää haise.
-Kun lämpöisenä tyhjäkäynniltä painaa kaasua reippaasti tapahtuu empimistä välikaasun alueella mutta kun kierrokset ylittävät ~3000rpm niin empinen häipyy. Jos kaasua pumppaa niin ensimmäisen polkaisun aikana kierrokset nousevat mutta polkaistaessa uudestaan kierrosten laskiessa, ei tapahdu oikein mitään vaan kone tuntuu hyytyvän.
-Putkessa kuuluu selvää paukkumista kylmänä ja lämpöisenäkin kun kaasua pumppaa. Seokset siis ilmeisesti sekaisin.
Testattua:
-Uusi puola ostettu. Vaihdettu tuota joka sylinteriin -> ei vaikutusta.
-Irrotettu moottorin käydessä puolan johdot yksitellen mahdollisen viallisen puolan löytämiseksi -> Jokainen puola tuntui toimivan.
-Kaasuläpän adaptointi onnistuu normaalisti ja läppä tuntuu toimivan.
-Puhdistettu imuilman lämpötila-anturikin ilmeisesti toimii - mittattu vastusarvot.
Vag-Com arvoja:
-PreCat O2 reg tyhjäkäynnillä ja osakaasulla 25%, kaasutettaessa arvo lähestyy nollaa ja alkaa taas nousemaan kohti 25:ttä, ohjearvot: -10 - +10%. Viittaisi ilmeisesti myös seoksen pielessä oloon.
-PreCat voltage 0,435V virrat päällä, auto sammuksissa. Tyhjäkäynnillä jännite lähestyy nollaa, ohjearvot: 0.00 – 5.00V.
-MAF airflow arvo tyhjäkäynnillä ~4,5 g/s (ohje-arvo 1 -25)
Auto lakkasi tosiaan toimimasta sillä hetkellä kun laitoin tuon imuilman lämpötila-anturin ja kaasuläpän kiinni joten äkkiseltään voisi kuvitella vian olevan niissä. Nuo kuitenkin tuntuvat pelaavan joten en keksi muuta kuin, että on käynyt huono tuuri ja samaan aikaan on tapahtunut jotain muuta...
Vikakoodeja ei tosiaan ilmaannu ei sitten millään. MAF:n ajattelin seuraavaksi puhdistaa kun en muutakaan keksi. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mitä lähteä testaamaan.
Jos joku jaksoi tämän lukea niin olisin hyvin kiitollinen mahdollisesta avusta!
VW 1.8T outo käynnistys- ja käyntihäiriö - vika löydetty!
Valvoja: ffp jäsenet
VW 1.8T outo käynnistys- ja käyntihäiriö - vika löydetty!
Viimeksi muokannut crimeson, 29.11.2009 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terve taas ja kiitos vastauksesta!!
Eilen tuli vaihdettua bypass ventiililtä turbon alta imusarjan alla olevaan mokkulaan menevä pitkä alipaineletku. Samoin tuli vaihdettua imusarjan päästä lähtevä ja samaiseen mokkulaan menevä alipaineletku. Kolmantena vielä imusarjan toisesta päästä lähtevä ja bensanpainekellolle menevä letku vaihdettu. Lisäksi sytytyksenvahvistimen vieressä oleva L-mutkainen lyhyt letkun pätkä oli poikki joten sekin tuli korjattua.
MAF:n myös irrotin ja koitin puhdistaa. Ei vaan kovasti tuntunut tuo CRC:n Maf cleaneri likaa tuolta irrottavan. Saako tuon MAF:n purettua rikkomatta, että pääsisi lähemmäs sitä lankaa?
Näillä ei juurikaan vaikutusta ongelmiin.
Vag-Com näyttää nyt sytytysennakon kasvaneen. Aiemmin ennakko heilui koneen ollessa noin 50 astetta 9-15 asteen tienoilla. Oikea ennakko ilmeisesti 9+-3 astetta. Nyt ennakko näytti lähtevän 20 asteesta ja heiluvan välillä 13-18 astetta. Voiko tuota arvoa vertailla ennen kuin kone on täysin lämmin?
MAF:n arvo näytti tuolla 50 asteisella koneella tyhjäkäynnillä olevan 3.8 tienoilla? Miltä tuo kuulostaa?
Alipaineiden paraneminen ilmeisesti vaikutti ainakin tuohon ennakkoon?
Tänään koitan auton käydessä nyppäistä tuon Maffin pois pelistä ja katsoa miten vaikuttaa. Mitäs muuta ehdottaisitte vielä?
Eilen tuli vaihdettua bypass ventiililtä turbon alta imusarjan alla olevaan mokkulaan menevä pitkä alipaineletku. Samoin tuli vaihdettua imusarjan päästä lähtevä ja samaiseen mokkulaan menevä alipaineletku. Kolmantena vielä imusarjan toisesta päästä lähtevä ja bensanpainekellolle menevä letku vaihdettu. Lisäksi sytytyksenvahvistimen vieressä oleva L-mutkainen lyhyt letkun pätkä oli poikki joten sekin tuli korjattua.
MAF:n myös irrotin ja koitin puhdistaa. Ei vaan kovasti tuntunut tuo CRC:n Maf cleaneri likaa tuolta irrottavan. Saako tuon MAF:n purettua rikkomatta, että pääsisi lähemmäs sitä lankaa?
Näillä ei juurikaan vaikutusta ongelmiin.
Vag-Com näyttää nyt sytytysennakon kasvaneen. Aiemmin ennakko heilui koneen ollessa noin 50 astetta 9-15 asteen tienoilla. Oikea ennakko ilmeisesti 9+-3 astetta. Nyt ennakko näytti lähtevän 20 asteesta ja heiluvan välillä 13-18 astetta. Voiko tuota arvoa vertailla ennen kuin kone on täysin lämmin?
MAF:n arvo näytti tuolla 50 asteisella koneella tyhjäkäynnillä olevan 3.8 tienoilla? Miltä tuo kuulostaa?
Alipaineiden paraneminen ilmeisesti vaikutti ainakin tuohon ennakkoon?
Tänään koitan auton käydessä nyppäistä tuon Maffin pois pelistä ja katsoa miten vaikuttaa. Mitäs muuta ehdottaisitte vielä?
Eipä näissä uusissa autoissa enää mitään alipainesäätöistä sytytysennakkoa ole. Ennakkoon vaikuttaa niin moni tekijä, ettei äkkinäinen uskoisikaan.
Ootko vaihtanut moottorin lämpötila-anturin? Se voisi oireilla vähän tuohon tapaan. Viallinen anturi säätää seokset väärin, kun haistelee vääriä lämpötiloja.
Toinen mahdollinen vian lähde voisi olla lambda-anturi, sillä kun on aika suurikin vaikutus moottorin toimintaan ja polttoaineen määrään, jota koneeseen ruiskutetaan. Tosin jos vika ilmenee heti startatessa kylmällä koneellakin, niin ei se silloin varmaankaan lambda ole, koska ecu ei mittaa lambdan antamia arvoja, ennen kuin lambda on lämmin. Ja tosiaan, rikkinäisestä lambdasta jää yleensä vikakoodi, tai ainakin lambdaan jäljitettävissä oleva vikakoodi.
MAF antaa yleensä kyllä vikakoodin, jos se hajoaa, tosin sitäkään nyt ei kannata pois sulkea. Vaihto-osana maksaa marmoritiskillä uusilla sähköosilla varustettu MAF jonkun 120 euron luokkaa muistaakseni. Kunhan ymmärtää siis kysyä vaihto-osana.
Raskas käyminen ja putkessa paukkuminen voisi johtua myös kipinän puutteesta. tuohon voisi olla syynä sytytysyksikkö, joka ei tosiaan jätä vikakoodeja hajotessaan...
Tuosta moottorin lämpötila-anturista lähtisin itse liikkeelle, kuitenkin noista osista halvinkin vielä kaiken lisäksi (40e luokkaa). Itsellä auttoi nykimiseen kylmällä koneella, hajonneesta anturista ei mulla ainakaan tullut vikakoodia, vaikka auto kävi ihan miten sattuu ja välillä ei ollenkaan (hyytyi ajossa pariin otteeseen, kun nosti kaasun, ei enää vastannutkaan kaasuun, vaan "kuoli pois").
Että siitä metsästämään. Ei noiden kaikkien vaihtaminenkaan loppujen lopuksi montaa sataa maksa, jos ekalla menee huti. ;)
Ootko vaihtanut moottorin lämpötila-anturin? Se voisi oireilla vähän tuohon tapaan. Viallinen anturi säätää seokset väärin, kun haistelee vääriä lämpötiloja.
Toinen mahdollinen vian lähde voisi olla lambda-anturi, sillä kun on aika suurikin vaikutus moottorin toimintaan ja polttoaineen määrään, jota koneeseen ruiskutetaan. Tosin jos vika ilmenee heti startatessa kylmällä koneellakin, niin ei se silloin varmaankaan lambda ole, koska ecu ei mittaa lambdan antamia arvoja, ennen kuin lambda on lämmin. Ja tosiaan, rikkinäisestä lambdasta jää yleensä vikakoodi, tai ainakin lambdaan jäljitettävissä oleva vikakoodi.
MAF antaa yleensä kyllä vikakoodin, jos se hajoaa, tosin sitäkään nyt ei kannata pois sulkea. Vaihto-osana maksaa marmoritiskillä uusilla sähköosilla varustettu MAF jonkun 120 euron luokkaa muistaakseni. Kunhan ymmärtää siis kysyä vaihto-osana.
Raskas käyminen ja putkessa paukkuminen voisi johtua myös kipinän puutteesta. tuohon voisi olla syynä sytytysyksikkö, joka ei tosiaan jätä vikakoodeja hajotessaan...
Tuosta moottorin lämpötila-anturista lähtisin itse liikkeelle, kuitenkin noista osista halvinkin vielä kaiken lisäksi (40e luokkaa). Itsellä auttoi nykimiseen kylmällä koneella, hajonneesta anturista ei mulla ainakaan tullut vikakoodia, vaikka auto kävi ihan miten sattuu ja välillä ei ollenkaan (hyytyi ajossa pariin otteeseen, kun nosti kaasun, ei enää vastannutkaan kaasuun, vaan "kuoli pois").
Että siitä metsästämään. Ei noiden kaikkien vaihtaminenkaan loppujen lopuksi montaa sataa maksa, jos ekalla menee huti. ;)
Terve,
Ilmaisin asian ehkä hieman huonosti. Lähinnä ajattelinkin, että alipainevuotojen poistumisen myötä Eculle menee nyt erilaista dataa ja ennakko tätä myöten muuttuisi? Selvä ero tuossa mielestäni oli noiden osien vaihdon jälkeen.
Lämpötila-anturia en ole ainakaan vielä vaihtanut kun Vag Com näyttää ihan järkeviä lukuja eikä lämpömittari seilaa. Mutta se voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Lambdaan en tosiaan itsekään usko koska ongelmat alkavat heti kylmänä.
MAF:ia ehdinkin paikallisesta vw-liikkeestä kysyä ja vaihto-osana 150€ joten en ensimmäisenä tuota viitsisi vaihtaa :)
Sytytysongelmaa vw-korjaamolla tosiaan aavistelivat ja tuon johdosta hommasin uuden puolan ja testailin sitä eri sylintereihin -> ei vaikutusta. Sytytyksenvahvistinta koitin vähän mittaillakkin mutta en ole täysin varma miten tuota tulisi mitata? Otin maaton venttilikopassa olevasta maadoitusliitimestä ja testasin puolille lähtevät liittimet, jotka kaikki näyttivät akun jännitettä.
Ilmaisin asian ehkä hieman huonosti. Lähinnä ajattelinkin, että alipainevuotojen poistumisen myötä Eculle menee nyt erilaista dataa ja ennakko tätä myöten muuttuisi? Selvä ero tuossa mielestäni oli noiden osien vaihdon jälkeen.
Lämpötila-anturia en ole ainakaan vielä vaihtanut kun Vag Com näyttää ihan järkeviä lukuja eikä lämpömittari seilaa. Mutta se voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Lambdaan en tosiaan itsekään usko koska ongelmat alkavat heti kylmänä.
MAF:ia ehdinkin paikallisesta vw-liikkeestä kysyä ja vaihto-osana 150€ joten en ensimmäisenä tuota viitsisi vaihtaa :)
Sytytysongelmaa vw-korjaamolla tosiaan aavistelivat ja tuon johdosta hommasin uuden puolan ja testailin sitä eri sylintereihin -> ei vaikutusta. Sytytyksenvahvistinta koitin vähän mittaillakkin mutta en ole täysin varma miten tuota tulisi mitata? Otin maaton venttilikopassa olevasta maadoitusliitimestä ja testasin puolille lähtevät liittimet, jotka kaikki näyttivät akun jännitettä.
Vika paikallistettu!
MAF anturi sökönä. Eli jo niin monesti todettu vika tässäkin autossa.
Puhdistaminen ei siis näemmä onnistunut ainakaan tuolla CRC:n MAF cleanerillä suihkimalla.
Nyppäsin MAF:n johdon irti ja johan toimii. Ei muuta kuin vaihtamaa/putsaamaan paremmin!
Osaakos joku sanoa, saako tuon MAF:n purettua rikkomatta sitä, jotta siihen vastuslankaan pääsis paremmin käsiksi?
MAF anturi sökönä. Eli jo niin monesti todettu vika tässäkin autossa.
Puhdistaminen ei siis näemmä onnistunut ainakaan tuolla CRC:n MAF cleanerillä suihkimalla.
Nyppäsin MAF:n johdon irti ja johan toimii. Ei muuta kuin vaihtamaa/putsaamaan paremmin!
Osaakos joku sanoa, saako tuon MAF:n purettua rikkomatta sitä, jotta siihen vastuslankaan pääsis paremmin käsiksi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa